Case study

Viherpeukalot vei markkinoinnin automaation seuraavalle tasolle

Viherpeukalot oli saanut hyviä tuloksia uutiskirjeellään ja kahdella, ostotapahtumien pelastamiseen liittyvällä automaatiolla.

Näiden euromääräiset tuotot olivat herättäneet kiinnostuksen kehittää markkinoinnin automaatiota ja sähköpostimarkkinointia eteenpäin. Viherpeukalot halusi selvittää, miten paljon lisää liikevaihtoa voitaisiin saada aikaan yksinkertaisilla toimenpiteillä.

Toimitusjohtaja Kimmo Hirvonen halusi viedä tekemisen “seuraavalle tasolle”, ja Viherpeukalot alkoi etsiä kumppania sitä varten.

Uutiskirje sai verkkokaupan kyykkäämään

Viherpeukalot halusi myös selvittää, mikä automaatiotyökalu tukee parhaiten markkinointitiimin kiireistä arkea.

Käytössä ollut työkalu aiheutti paljon manuaalista työtä. Esimerkiksi tuotteita ei pystynyt raahaamaan suoraan viestipohjiin, vaan jokainen tuotekuva, hinta ja linkki piti syöttää erikseen.

Euromääräisten myyntitulosten seuraaminen ei onnistunut samasta työkalusta, jolloin kunkin viestin tuomaa hyötyä jouduttiin selvittämään muualta.

Lisäksi Viherpeukalot joutui tekemään uutiskirjelähetykset manuaalisesti paloittain, jotta verkkokauppa ei kuormitu kerralla liian yleisöryntäyksen takia.

Uusi työkalu valittiin vertailun avulla

Hopkinsin ja Viherpeukaloiden yhteistyö alkoi markkinoinnin automaation työkalun valitsemisella.

Hopkins selvitti välittömät käyttötarpeet sekä tulevaisuuden mahdollisuudet ja teki yhteistyötä Viherpeukaloiden sekä verkkokauppa- ja ERP-kumppanien kanssa sopivan vaihtoehdon löytämiseksi.

Lopputuloksena syntyi lista must-have- ja nice-to-have-vaatimuksia sekä hintavertailu, joiden pohjalta valinta tehtiin.

Hopkins suositteli Viherpeukaloille Custobaria, joka soveltuu erinomaisesti verkkokaupoille sekä verkkokauppa- ja kivijalkamyyntiä yhdistäville toimijoille.

Custobar toi helpotusta kiireiseen arkeen

Monet Custobarin ominaisuudet vastasivat suoraan Viherpeukaloiden tarpeeseen:

Lisäksi monet Custobarin ominaisuudet, kuten RFM-matriisi, auttavat ostajasegmenttien tunnistamisessa ja viestien kohdentamisessa entistä paremmin.

Viherpeukalot käytti jo verkkokaupassaan Nostoa tuotesuositusten tekemiseen, ja Custobar integroituu sen kanssa, joten tutun työkalun käyttö saattoi jatkua myös viestisisällöissä. Lisäksi Custobar tukee hyvin tärkeitä mainoskanavia, Googlea ja Facebookia.

Viherpeukalot hankki työkalulisenssin suoraan Custobarilta, minkä jälkeen käyttöönottoprojektista vastasivat Custobar ja Hopkins yhdessä. Tarkoituksena oli varmistaa, että kaikki osapuolet ovat tietoisia toistensa tekemisistä ja työkalu saadaan käyttöön ennen kevään 2022 myynnillisesti tärkeää pääsesonkia.

Sparrausta yli siilojen

Yhteistyö Hopkinsin kanssa jatkui käyttöönoton jälkeen keväällä 2022.

Viherpeukalot toivoi nimenomaan sparraavaa kumppanuutta, jossa markkinoinnin automaation ja digianalytiikan asiantuntijat tarkastelevat yhteistyössä ostoputkea ja sen performanssia.

Sitä kautta syntyy säännöllisesti kehitysehdotuksia, joiden toteuttamisesta vastaa Viherpeukaloiden inhouse-tiimi. Tuloksia seurataan ja niihin reagoidaan yhdessä.

Esimerkiksi analytiikkadatan ja A/B-testisarjan avulla pystyimme yhdessä validoimaan, mitkä viikonpäivät ja lähetysajankohdat toimivat Viherpeukaloiden kohdeyleisössä parhaiten, eli tuovat eniten myyntiä verkkokaupassa.

Yhteistyöhön on kuulunut myös automaatiosuunnittelua, markkinointirekisterin kasvatukseen tähtääviä toimenpiteitä ja kilpailijoiden benchmarkkausta.

Näin Viherpeukaloiden markkinointipäällikkö Aino Korjala kuvaa yhteistyötä:

Olemme olleet hyvin tyytyväisiä yhteistyöhön Hopkinsin kanssa. He ovat ymmärtäneet hyvin tarpeemme ja liiketoimintamme luonteen. Hopkins on haastanut toimintatapojamme ja saanut ajattelemaan niitä uudestaan. Koko ostoputkea on tarkasteltu kriittisesti ja olemme saaneet yhteistyön ansiosta lisää myyntiä sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä. Lisäksi yhteistyö on ollut hyvin miellyttävää ja mutkatonta!

Hopkinsin Susanna Junnila kuvaa yhteistyötä näin:

Viherpeukalot on suomalaisen verkkokaupan pioneeriyrityksiä ja toiminnassaan erittäin tulosorientoitunut. Dataan perustuvaa digimarkkinointia on ilo tehdä, kun asiakaskin tekee päätöksensä lukujen pohjalta.

Viherpeukaloilla on Suomen suurin puutarhakasvien verkkokauppa. Viherpeukalot on ollut alallaan edelläkävijä ja myynyt tuotteita verkkokaupassa jo vuodesta 1998 lähtien. Laajaan tuotevalikoimaan kuuluu mm. viher- ja hyötykasveja, kukkia, pensaita, puita, kasvihuoneita ja tarvikkeita. Lähes puoli miljoonaa suomalaista on tilannut kasveja Viherpeukaloilta.
Haluatko saada markkinoinnin tuottamaan kasvua? Ota yhteyttä!

Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!