Case study
Sorcolor otti koneoppimisen Google-mainonnan lähtökohdaksi ja sai 44 % enemmän liidejä jo samana kuukautena
Suomen suurimmalle ulkomaalausyritykselle Google Ads -mainonta on merkittävä yksittäinen liidien lähde.
Sorcolor otti hakusanamainontaan uuden lähestymistavan huhtikuussa 2020. Mainontaa alkoi silloin optimoida Hopkins, jonka valitsema lähestymistapa tuotti 44 % enemmän liidejä jo saman kuukauden aikana.
Vielä maaliskuussa Sorcolor teki hakusanamainontaa usealla alueellisella kampanjalla ja tulokset olivat heikompia kuin vuotta aikaisemmin. Tilanne muuttui, kun huhtikuussa otettiin käyttöön koneoppimista tukeva lähestymistapa.
Koneoppiminen tuo tuloksia, kun data ei pirstaloidu
Hopkins korvasi Sorcolorin monet alueelliset mainoskampanjat yksinkertaisella valtakunnallisella kampanjarakenteella. Tämä mahdollisti koneoppimisen käyttämisen tulosten optimoinnissa.
Jotta koneoppiminen toimisi, se vaatii riittävän määrän mitattavia tuloksia siellä missä sitä käytetään.
Aiemmin mainonnalla saadut liidit tulivat sieltä täältä useista kampanjoista, jolloin mihinkään niistä ei kertynyt tarpeeksi dataa koneoppimista varten.
Automaatio mainosteksteissä puhuttelee paikallisia
Yksi syy aiemmin käytettyyn monimutkaiseen kampanjarakenteeseen oli halu käyttää alueellisesti mukautettuja mainostekstejä. Hakusanamainokset viittasivat aina yhteen keskuspaikkakuntaan silloinkin, kun niitä näytettiin sen ympärillä olevilla muilla paikkakunnilla.
Hopkins toteutti mainosteksteihin automaation, joka nostaa niihin käyttäjän sijaintikunnan.
Mainostekstit puhuttelevat nyt kuntalaisia entistä tarkemmin – ja kuntien nimetkin esitetään kieliopillisesti luontevissa taivutusmuodoissa.
Mainontaa laajennettiin vastaamaan kattavammin hakukysyntään
Ennen hakusanamainonnan uudistuksia toteutettiin myös kattava hakusanatutkimus. Siinä selvitettiin laaja joukko suosittuja Google-hakuja, jotka liittyvät Sorcolorin palveluihin.
Hakusanatutkimuksessa selvisi, ettei hakusanamainontaa oltu tehty vielä kaikissa olennaisissa Google-hauissa. Niiltä osin Hopkins laajensi mainontaa, jotta se vastaisi paremmin hakukysyntään.
Hakusanamainontaa laajennetaan sitä mukaa kuin hakukysyntään vastaavia uusia sivuja valmistuu sivustolle sille laaditun sisältösuunnitelman pohjalta.
Nykyajan hakusanamainontaa ei rajoiteta budjetilla
Aikaisemmin Sorcolor oli asettanut hakusanamainonnalle kokonaisbudjetin.
Nyt sellaista ei tarvitse enää miettiä, kertoo markkinointijohtaja Erik Yrjänä:
Niin kauan kuin saamme liidit järkevään hintaan ja myyjät ehtivät hyödyntää ne, mainonnalle ei aseteta keinotekoisia budjettirajoituksia. Se ei ole nykyaikaa.
Nopea tulosparannus hyödyntämällä mainosjärjestelmän mahdollisuudet
Sorcolor sai Google Ads -mainonnan kautta jo huhtikuussa 44 % enemmän liidejä verrattuna edellisen vuoden huhtikuuhun.
Vertailun vuoksi vielä maaliskuussa liidejä tuli 13 % vähemmän kuin vuoden 2019 maaliskuussa.
Koneoppimisen ja automaation tuoma tulosparannus ei edellyttänyt omaa teknologista kehitystyötä. Siihen riitti Googlen mainosjärjestelmän kattavampi hyödyntäminen.
Haluatko saada markkinoinnin tuottamaan kasvua? Ota yhteyttä!
Sorcolor on perheyritys ja Suomen suurin maalausliike 7 miljoonan euron liikevaihdolla. Yli puolet asiakkaista ottaa siihen itse yhteyttä, mikä on remonttialalla poikkeuksellista.
Hopkins on 25 työntekijän digimarkkinointitoimisto, jossa on kokoluokassaan suurin seniorikonsulttien osuus. Hopkins nojaa työssä analytiikkaan, toimialaymmärryksen kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen, johon työntekijät voivat käyttää 20 % työajastaan.
Lisätietoja:
Arttu Raittila
Senior Consultant, Hopkins
040 518 7750
arttu.raittila@hopkins.fi
Erik Yrjänä
Markkinointijohtaja, Sorcolor
040 418 2005
erikyrjana@sorcolor.fi
Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!