Case study

Minimani: vahvistusta verkkokaupan kasvulle hakukone- ja konversio-optimoinnista

Vuosien varrella Minimanin hypermarketit ovat levinneet tasaisesti ympäri Suomea, mutta verkkokauppa oli jäänyt vähemmälle huomiolle.

Verkkokauppa oli kasvanut pitkään orgaanisesti, mutta keväällä 2022 yritys havahtui tarpeeseen kehittää kauppaa ammattimaisemmin.

”Piti saada isompaa tekemistä”

“Meillä oli kaksi välitöntä tarvetta. Hakukonenäkyvyyteen ei ollut yhtään omia resursseja. Samalla konversio-optimointi toteutettiin projektina”, Minimanin Director of Ecommerce, Marketing and IT Tuomo Simojoki kertoo yhteistyön aloittamisesta Hopkinsin kanssa.

“Piti saada isompaa tekemistä. Hopkinsin kanssa neuvotellessa kemiat kohtasivat heti”, Simojoki kuvailee.

Minimani sai yhteistyöstä Hopkinsin kanssa selkeät ja tehokkaat askelmerkit verkkokaupan kehittämiseksi. Yhteistyössä keskityttiin hakukonenäkyvyyden parantamiseen sekä konversio-optimoinnin tehostamiseen.

Hakukoneoptimointi tuo ostajia tuotesivuille

Yhteistyö aloitettiin Minimanin verkkosivujen SEO-auditoinnilla. Auditoinnissa käytiin läpi kymmeniä tuhansia sivuja. Hopkins priorisoi auditoinnin löydökset ja esitti Minimanille näkemyksensä mitä ensimmäiseksi kannattaa korjata.

Hakukoneoptimoinnin kehitystyössä lähdettiin liikkeelle perusasioiden kautta:

Teimme verkkokaupan puolelle hyvät ja uniikit metatiedot joka sivulle, jotta sivut erottuisivat Googlen massasta. Indeksin hallinnan avulla saamme Googlelle näkyville vain halutut sivut, ja jotkut pidetään siltä piilossa.

Mikael Marila
Senior Consultant & Team Lead
Hopkins

Minimanin verkkosivuille rakennettiin myös SEO-seuranta. Sillä seurataan sitä, miten Minimani sijoittuu Googlessa sadoilla olennaisilla hakusanoilla. Samalla seurantaan lisättiin myös tärkeimmät kilpailijat.

Konversio-optimoinnista tukea sivustokehitykseen

Hopkinsin konversio-optimoinnin asiantuntija Lari Eteläniemi teki tiivistä yhteistyötä Minimanin verkkosivusuunnittelijan kanssa. Pitkiä palavereja pidettiin viikoittain. Eteläniemi on tyytyväinen lopputulokseen.

“Tein ehdotuksia minkälaisia uusia verkkosivujen layouteja voisi tehdä, jotta käyttökokemus ja konversio paranevat. Kun lopputulos esitettiin asiakkaalle, oli kaikki konversionäkökulmat otettu huomioon”, Eteläniemi sanoo.

Oikeanlainen analytiikkadata on kriittistä kehitystyölle

Välittömien kehitystarpeiden lisäksi Hopkins paransi myös Minimanin analytiikan dataa.

“Nopeasti näki, että meidän pitää mennä pintaa syvemmälle. Kehityksen kannalta oli kriittistä, että saimme datan oikeanlaiseksi. Nyt pääsemme paremmin kiinni asiakkaisiin”, Tuomo Simojoki kertoo.

Tie on pitkä, mutta suunta on selvä

Minimanin verkkokauppa ja verkkosivut eivät ole vielä valmiit, mutta suunta on selvä. Tarvittavat muutokset on selkeästi listattu ja kehitystyö on käynnissä. Muutokset eivät toki vaikuta heti, vaan ne alkavat kantaa varsinaista hedelmää vasta pidemmällä aikavälillä.

“SEO-pisteet ovat jo kasvaneet. Työstämme nyt Hopkinsin ohjeiden mukaan kategorioita, joita myydään tulevaisuudessa”, Simojoki sanoo.

Minimanin verkkokaupan potentiaali pääsee nyt oikeuksiinsa

Minimanin Simojoki on hyvin tyytyväinen yhteistyöhön Hopkinsin kanssa. Työn jälki on hänen mukaansa ollut laadukasta.

Hopkinsin työ on hyvin konkreettista. He kertoivat, että mitä pitää tehdä, sekä miksi pitää tehdä ja miten. Hopkins osaa paljon, ja heillä on konkreettinen toimintasuunnitelma. Se on mukava tapa tehdä yhteistyötä.

Tuomo Simojoki
Director of Ecommerce, Marketing and IT

Myös Hopkinsin puolella yhteistyö nostattaa hymyjä. Viestintä asiakkaan kanssa on ollut avointa ja suoraa. “Minimanissa ymmärrettiin asioiden tärkeys alusta alkaen”, Marila kuvailee.

Nyt tehdyt panostukset hakukone- ja konversio-optimointiin tulevat parantamaan Minimanin verkkokaupan asemaa huomattavasti, Eteläniemi ja Marila uskovat.

Minimanin potentiaali on valtava ja uskon, että konversioaste voi jopa tuplaantua. Minimanilla on hyvät järjestelmät ja myös logistiikka toimii hyvin.

Lari Eteläniemi
Senior Consultant & Team Lead

Näistä lähtökohdista sivuston ja verkkokaupan kehittämistä on helppo viedä yhdessä eteenpäin.

Minimani on yksityinen, suomalainen hypermarketketju, joka myy päivittäis- ja käyttötavaroita seitsemällä paikkakunnalla. Vuonna 1986 Pohjanmaalla perustetun Minimanin päätoimipaikka ja hallinto ovat edelleen Seinäjoella. Minimanin liikevaihto oli vuonna 2021 noin 146,5 miljoonaa euroa ja yritys työllistää yli 400 henkeä.

Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!