Case study
John Nurmisen Säätiö tehosti digimarkkinoinnin tuloksellisuutta
Tulokset lyhyesti
+90 %
kasvu orgaanisessa hakuliikenteessä
-30 %
pienempi hankintahinta hakusanamainonnasta
Tietoa organisaatiosta
John Nurmisen Säätiön tavoitteena on pelastaa Itämeri ja sen perintö tuleville sukupolville. Lahjoitusvaroin toimiva säätiö vähentää hankkeissaan Itämeren ympäristöongelmia, kuten rehevöitymistä ja luontokatoa sekä vahvistaa ihmisten merisuhdetta.
John Nurmisen Säätiön ja Hopkinsin yhteistyö käynnistyi vuonna 2020 pro bono -projektina ja laajentui sivustouudistuksen yhteydessä vuonna 2023 kattamaan analytiikan, hakukoneoptimoinnin sekä markkinoinnin automaation kehittämistä. Toimiva yhteinen työskentely näkyy nyt tehokkaampana digimarkkinointina.
Monikanavaisesta lähestymisestä apua varainhankintaan
Yksi yhteistyön keskeisistä haasteista oli digitaalisen varainhankinnan tehostaminen ja erityisesti hakusanamainonnan kehittäminen osoittautui tärkeäksi, jotta John Nurmisen Säätiö on aktiivisesti mukana lahjoitushakuihin kohdistuvassa kilpailussa.
Hakusanamainontaan säätiöllä on monien järjestöjen tapaan käytössään myös maksuton Google Ad Grants -tili, jolle Google lahjoittaa mainosrahaa. Tämän “ilmaisen” mediarahan hyödyntämiseen kaivattiin Hopkinsilta apua.
Varainhankinnan markkinoinnissa asiakkaan ostopolkua on tärkeää ajatella kokonaisuutena. Erityisesti pidemmäksi aikaa lahjoittamaan sitoutuvat vaativat useita kohtaamispisteitä ja lisätietoa säätiön toiminnan vaikuttavuudesta ennen lahjoituspäätöksen tekoa.
Tämän tukemiseksi John Nurmisen Säätiö otti käyttöön ActiveCampaign-markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja samassa yhteydessä säätiön myynnin ja markkinoinnin prosesseja kirkastettiin kokonaisuutena.
Toimivammat kampanjat laskivat mainonnan hankintahintaa
Hakusanamainonnassa on kehitetty lahjoituksiin liittyviä hakutermejä ja parannetut laskeutumissivut tukevat mainontaa vastaamalla paremmin hakukysyntään.
Tämänkaltainen yhteistyö on hyvin hedelmällistä: John Nurmisen Säätiö saa tietoa siitä, millaisille asioille ja lahjoituksille verkossa on kysyntää, ja Hopkins saa mainontaan laadukkaita laskeutumissivuja, joiden avulla kampanjat toimivat paremmin.
Mainontaa tehdessä myös asiakkaan ymmärrys hakusanamainonnan perusperiaatteista on kasvanut – yhdessä käydyt keskustelut ja tiedon jakaminen auttavat ymmärtämään, millaisilla termeillä säätiön kannattaa mainostaa ja millä ei.
Tärkeimpänä yksittäisenä mittarina on lahjoituksen hankintahinta, jota on saatu painettua hakusanamainonnassa parhaimmillaan 30 % tavoitetta matalammaksi yhdessä hiottujen kampanjoiden avulla.
”Työskentely asiakkaan kanssa on todella mukavaa ja antoisaa – asiakas osaa haastaa ja kysyä hyviä kysymyksiä, ja toisaalta me osaamme kertoa asiakkaalle sen, mitä kannattaa ja mitä ei kannata tehdä. On myös mahtavaa, että omalla työllä voi olla mukana pelastamassa Itämerta!”
Jenni Uimonen
Consultant
Hopkins
Orgaaninen hakuliikenne kasvoi yli 90 % sivustouudistuksen myötä
SEO-yhteistyö alkoi sivustouudistuksen suunnittelun yhteydessä. Hopkins toimi John Nurmisen Säätiön sivustouudistuksen SEO-kumppanina ja kolmantena osapuolena asiakkaan ja verkkosivuston toteuttajan välissä, sparraten sekä sivuston toteuttajaa että asiakasta.
SEO-kumppanuuden merkitys oli erityisen tärkeää, kun säätiö yhdisti johnnurmisensaatio.fi- ja puhdasmeri.fi-domainit. Puhdasmeri.fi-sivustolla sijainnut ”Pelasta pala” -lahjoituspolku integroitiin osaksi uutta John Nurmisen Säätiön sivustoa, ja Hopkinsin tiimi varmisti teknisen SEO:n toimivuuden sekä lahjoituspolun sujuvuuden yhdessä Säätiön sivustokumppanin Evermaden kanssa.
Hakukoneoptimointiin panostaminen toi säätiölle konkreettisia hyötyjä: 14 kuukautta uudistuksen jälkeen orgaanisen haun tuoma sivustoliikenne on kasvanut yli 90 %.
”Hopkinsin myötä meillä on kumppani, joka näkee meidät ja meidän tavoitteemme kokonaisuutena, ja voi monella tasolla optimoida digimarkkinoinnin toimenpiteitä kohti yhteistä tavoitetta.”
Taru Suoranta
Markkinointi- ja varainhankintapäällikkö
John Nurmisen Säätiö
Markkinoinnin ponnistelut näkyviksi sivustoseurannan ja raportoinnin avulla
Säätiön verkkosivustojen analytiikka uusittiin sivustouudistuksen myötä. Google Analytics 4:n ja toteutetun cross-domain-seurannan avulla säätiö pystyy seuraamaan sivustolla tehtyjä hakuja, yhteydenottoja ja lahjoituksia sekä eri sivustojen välillä liikkuvia käyttäjiä aiempaa tarkemmin.
Raportointia palvelee reaaliaikainen dashboard, joka tuo yhteen markkinointitiimin tarvitseman tiedon eri järjestelmistä. Dashboardia kehitetään säännöllisesti yhteisen ideoinnin pohjalta, muun muassa sivuston sisältöjen luokittelua tukevan sisältömatriisin muodossa.
Kehityshankkeiden myötä Hopkinsin ja John Nurmisen Säätiön asiantuntijoista on muodostunut yhteinen tiimi, joka jakaa tietoa ja sparraa keskenään.
”Olen todella iloinen, että olemme voineet jo usean vuoden ajan olla John Nurmisen Säätiön luottokumppani, jonka puoleen kääntyä missä tahansa digimarkkinoinnin tarpeessa.”
Heini Thoden
Asiakkuuspäällikkö
Hopkins
Haluaisitko kuulla tarkemmin digimarkkinoinnin palveluistamme järjestöille ja varainhankintaan? Ota meihin yhteyttä niin jutellaan lisää!
Tiimi referenssin takana
Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!