Case study

FCG sai 344 % enemmän ilmoittautumisia koulutuksiinsa, kun se tavoitteellisti digimarkkinointiaan

Finnish Consulting Group (FCG) on Suomen suurimpia konsultointiyrityksiä ja kunta-alan johtava kouluttaja.

Kesällä 2019 FCG oli tiedostanut, että sen koulutusten mainontaa ei optimoitu ilmoittautumisten pohjalta ja myös seurannassa oli kehittämistä. Mainonta oli lisäksi keskittynyt vain Facebookiin eikä se ottanut huomioon koko ostopolkua.

Koko konsernin markkinoinnissa taas sisällöt eivät saaneet ansaitsemiaan silmäpareja, koska niitä ei levitetty tarpeeksi.

Ensimmäinen asia tilanteen parantamiseksi oli kuitenkin digimarkkinoinnin strategia ja toimintasuunnitelma, joka palvelisi kaikkia FCG:n liiketoimintayksikköjä. Sen FCG antoi tehtäväksi uudelle strategiselle kumppanilleen, Hopkinsille.

Näin FCG:n Marketing Partner Reea Lamberg kuvaa vallinnutta tilannetta ja mitä kumppanilta haluttiin:

FCG:llä myynti ja markkinointi keskittyi ennen yhteistyön aloittamista olemassa olevien asiakkaiden rekisteriin. FCG:n piti löytää kustannustehokkaat keinot tehostaa myyntiä ja markkinointia digimarkkinoinnilla. Tarvittiin kumppani, jonka kanssa tätä digimarkkinoinnin matkaa lähdettiin rakentamaan pala palalta. Hopkinsin on ollut tähän loistava kumppani – heiltä on ollut FCG:n apuna eri alojen asiantuntijat niin rakentamassa kampanjoita ja optimoimassa mainontaa, sparraamassa SEO:n kehittämistä kuin laittamassa analytiikkaa kuntoon. Digimarkkinoinnin kivijalka on rakennettu osaavissa käsissä ja tulokset ovat olleet välillä päätä huimaavia.

Enemmän tunnettuutta ja liidejä

Konsernin bränditunnettuuden kehittäminen ja liidien generointi olivat keskeisiä osa-alueita Hopkinsin laatimassa strategiassa.

Maksettu, monikanavainen digimainonta on ollut pääasiallinen väline kasvutavoitteiden saavuttamiseksi.

Hopkins toteuttaa tätä mainontaa itsenäisesti, mutta tiiviissä yhteistyössä FCG:n markkinointitiimin kanssa. Kanavia on useita: LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter, Google Ads ja ohjelmallinen ostaminen.

Systemaattinen ja suunnitelmallinen markkinointi on kantanut hedelmää: brändisanojen hakukysyntä Google-haussa on parissa vuodessa kasvanut 133 %.

Analytiikka auttaa tavoitteellistamaan markkinointia

Mainonnan kehittäminen tavoitteellisesti edellyttää, että verkkopalvelun seuranta toimii luotettavasti ja kerää tarvittavia tietoja.

Sitä varten Hopkins on kehittänyt FCG:n analytiikka-asennusta, jotta verkkosivuston tapahtumaseuranta on tarpeeksi kattava, mainosjärjestelmät saavat parempaa dataa koneoppimista varten ja evästekysely toimii ajan hengen mukaisesti. Mainontaa tuetaan ja ohjataan vahvasti analytiikasta sekä mainosjärjestelmistä saatujen havaintojen avulla.

FCG ja Hopkins seuraavat tavoitteiden toteutumista yhteisissä palavereissa Google Analyticsin, Google Search Consolen ja Google Looker Studio -raportoinnin kautta. Näihin on pääsy kaikilla osapuolilla ja avainhenkilöillä, jolloin lukuja voi seurata myös yhteisten tapaamisten ulkopuolella.

Laadukasta ja palvelevaa sisältöä koulutusten hakukoneoptimointiin

FCG:n koulutusliiketoiminnan sivusto uudistettiin vuonna 2021. Projektissa panostettiin hakukoneoptimointiin, jotta olemassa olevaa hakukonenäkyvyyttä ei menetetä.

Tärkeä tavoite oli myös luoda paremmat edellytykset maksuttoman hakukoneliikenteen ja sen avulla saatavien koulutusilmoittautumisten kehitykselle.

Kun rakenne on kunnossa uudella sivustolla, tärkeintä hakukonenäkyvyydelle on sisältö.

Hopkins on kouluttanut FCG:n koulutuspäälliköitä, kuinka kirjoittaa sisältöä, joka

FCG:n avainhenkilöt ovat myös saaneet koulutusta Accuranker-sovelluksen käyttöön, jota hyödynnetään yhdessä Hopkinsin kanssa hakukoneoptimoinnissa ja sen tulosten seurannassa.

Kustannustehokkaampaa koulutusmainontaa automaation avulla

Vuonna 2021 koulutusmainonnan kehityksessä keskityttiin automaatioiden ja feedien kehittämiseen manuaalisen työn vähentämiseksi.

Kehitystyön tulokset olivat vuonna 2021 (edellisvuoteen verrattuna)

Yhteisin tavoittein kohti tuloksia

FCG:n ja Hopkinsin yhteistyö koskee kokonaisvaltaisesti koko konsernin verkkoliiketoiminnan kehittämistä.

FCG ja Hopkins johtavat yhteistyötä yhteisesti sovituilla tavoitteilla, suunnitelmilla ja tyypillisesti kuukausittain tapahtuvissa suunnittelupalavereissa.

Näin FCG:n Head of Group Communications and Marketing Sini Korpinen kuvaa yhteistyötä:

Etsin kaikissa yhteistyökumppaneissa strategista partneria, joka osaa haastaa oikeissa paikoissa, etsiä juuri meidän liiketoiminnan kannalta oikeita ratkaisuja ja sitoutuu aidosti yhteistyöhön. Hopkins on ollut juuri tällainen kumppani. Hopkinsin jengiä voi hyödyntää strategiseen sparrailuun ja pohdintaan, mutta myös ihan käsityöhön markkinoinnin optimoinnissa ja sisältöjen luomisessa.

Haluatko saada markkinoinnin tuottamaan kasvua? Ota yhteyttä!

Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!