Case study

Attendo sai 22 % enemmän työhakemuksia digimarkkinointia kehittämällä

Rekrymarkkinoinnin kehitys oli noussut Attendon huomion polttopisteeseen keväällä 2022: vain ammattitaitoisen henkilöstön avulla Attendo pystyy toteuttamaan hoiva- ja palvelukotien asukkaille annetun lupauksen hyvästä arjesta ja omannäköisestä elämästä.

Tätä varten Attendo kääntyi Hopkinsin puoleen. Yhteistyön tärkeimpänä tavoitteena oli työhakemusten määrän kasvattaminen digimarkkinointia kehittämällä.

Kokonaisuus edellä rekrymarkkinoinnin tehostamiseksi

Kun Attendon markkinoinnin kokonaisuutta lähdettiin yhdessä perkaamaan, havaittiin kehitysmahdollisuuksia useammalla digimarkkinoinnin alueella:

Hakukysynnästä kiinni sisältöjä ja sivustoa kehittämällä

Hakukoneoptimoinnin kehittäminen on monen toimijan yhteispeliä ja sen keskeiseksi tavoitteeksi asetettiin Attendon maksuttoman hakukoneliikenteen lisääminen sekä rekrytoinneissa että liiketoiminnassa, niin yleisillä hakutermeillä kuin myös aluekohtaisissa hauissa.

Tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa tuo yleensä parhaan tuloksen. Siksi Hopkinsin seniorikonsultti osallistuu säännöllisesti Attendon viestinnän toimituskokouksiin. Näihin tapaamisiin Hopkins tuottaa Attendon viestinnälle liiketoimintaan ja rekrytointiin liittyviä avainsana- ja sisältöehdotuksia ja huolehtii, että suunnitelluista ja tuotetuista sisällöistä saadaan mahdollisimman paljon irti hakukonenäkyvyyttä ajatellen.

Tämän lisäksi Hopkinsilla on suora yhteys myös Attendon sivustokehityskumppaniin, jolloin varmistetaan, että sivusto noudattaa teknisesti hakukoneoptimoinnin parhaita käytäntöjä. Yhteistyö ulottuu myös Attendon verkkosivu-uudistuksen konsultointiin, jossa Hopkins toimii kolmantena osapuolena teknisenä SEO:n kumppanina.

Mainonnan automatisointi paransi tuloksia ja säästi työaikaa

Valtakunnallisesti toimivan Attendon rekrytointitarve on toimialalle tyypillisesti jatkuvaa. Jotta Attendo näkyisi koko ajan potentiaalisille työntekijöille, tarvittiin mainontaan samaa jatkuvuutta. Myös alueellisuus tuo oman lisämausteensa työpaikkailmoitteluun ja sen hallintaan.

Mainonnan kehitystyössä lähdettiin liikkeelle perusteiden kuntoonsaattamisesta. Ensimmäisenä automatisoitiin rekrymainonta Attendon verkkosivuston syötteen ja syötteenhallintasovellusten avulla.

Syötettä käyttämällä sivuston sisältö ja avoimet työpaikat saadaan mainontaan niin Googlessa kuin Facebookissa ja Instagramissakin potentiaalisia työntekijöitä paikallisesti puhuttelevalla tavalla. Somemainontaa operoidaan Smartlyn kautta, jolloin myös mainosluovat voidaan automatisoida Smartlyn kuva- ja videopohjien avulla.

Rekrymarkkinoinnin tehostaminen digimarkkinoinnin keinoin on jo tuottanut selkeitä tuloksia, ja ajalla 08/2022-07/2023 Attendolle jätettyjen työhakemusten määrä kasvoi 22 % edeltäviin 12 kuukauteen verrattuna.

Yhdessä tekemällä parannamme jatkuvasti. Yhteistyön tavoitteellisuudesta huolimatta emme tule olemaan koskaan valmiita ja se tekeekin työstä mielenkiintoista. Hopkinsin ansiosta pysymme ajan hermolla digimarkkinoinnissa.

Kristiina Koivu-Grenner
Asiakasymmärrys- ja markkinointipäällikkö
Attendo

Automaation ansiosta Attendon rekrytointikoordinaattoreilta on vapautunut työaikaa yksittäisten mainosten luomiselta, ja toisaalta Hopkinsilla on enemmän aikaa mainonnan strategiseen suunnitteluun. Seuraava yhteinen kehitysaskel onkin automatisoida mainonta myös ohjelmalliseen ostamiseen.

Laadukas ja toimiva web-analytiikka ruokkii myös liiketoiminnan päätöksentekoa

Hoivapalveluiden tuottajana Attendo joutuu kiinnittämään erityistä huomiota tietosuojaan, samalla kun markkinoinnin tarpeet vaativat verkkodatan hyödyntämistä.

Yhteistyö analytiikan saralla käynnistyi web-analytiikan auditoinnilla, jonka pohjalta rakennettiin tapahtumaseuranta Attendon pääsivustolle sekä rekrytointialustan päällä olevalle rekrytointisivustolle. Seurantaa rakennettaessa olennaista oli varmistaa sivustovierailijoiden yksityisyys, mutta myös riittävä konversioseuranta mainonnan optimoinnin tueksi.

Tämä seurannan ja datan hyödyntämisen kaksijakoisuus onkin Hopkinsin tehtävien ytimessä. Jatkuvan kumppanuuden myötä Hopkins pyrkii varmistamaan, että Attendon verkon seuranta on tietosuoja-asetuksen näkökulmasta kunnossa, ja toisaalta tuemme Attendoa esimerkiksi Facebookiin liittyvien tietosuojahaasteiden tulkitsemisessa ja ratkaisemisessa, somen näytellessä rekrytoinnin kannalta tärkeää kanavaa.

Sivustolta kerättävän tiedon laadullistaminen vaikuttaa paitsi markkinointiin, mutta tarjoaa myös tukea liiketoiminnan päätöksentekoon kun esimerkiksi alueellisen kysynnän muutoksista saadaan ote.

Yhteistyö Hopkinsin kanssa on mutkatonta ja perustuu avoimeen ja jatkuvaan vuoropuheluun.

Kristiina Koivu-Grenner
Asiakasymmärrys- ja markkinointipäällikkö
Attendo

Attendo on Suomen johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen tuottaja. Attendolla on Suomessa noin 430 hoiva- ja palvelukotia, jotka tarjoavat hoivaa, kuntoutusta, asumispalveluita sekä ateria- ja puhtauspalveluita noin 12 000 suomalaiselle.

Kiinnostuitko, mitä voisimme saada aikaan teille?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!