Web-analytiikan enterprise-ohjelmistot vertailussa
Oletko miettinyt pääsi puhki, miten valitsisit organisaatiosi tarpeisiin sopivan analytiikkaratkaisun? Tämän artikkelin avulla voit tutustua neljään enterprise-analytiikkaratkaisuun ja arvioida sitten, mikä niistä on teille sopivin.
Tässä artikkelissa käsiteltävät työkalut ovat tarkoitettu erityisesti suurille organisaatioille. Vertailun avulla voit sulkea pois ne ratkaisut, jotka eivät täytä tärkeimpiä vaatimuksiasi.
Jos ajattelit investoida suuryritystason analytiikkaohjelmistoon, varmista ensin, että organisaatiosi pystyy panostamaan tarpeeksi myös analyysiin ja siihen perustuvaan kehitystyöhön. Ilman riittävää panostusta työhön oikeakin ohjelmisto voi jäädä hukkainvestoinniksi.
Google Analytics 360
Google Analytics 360 (aiemmin Google Analytics Premium) on premium-versio tämän hetken suosituimmasta analytiikkaohjelmistosta eli Google Analyticsista.
Se julkaistiin 15. maaliskuuta 2016 osana Google-ohjelmistopakettia, johon kuuluu muitakin tuotteita, kuten Google Optimize, Google Tag Manager ja Google Looker Studio (entinen Data Studio).
Google Analyticsin maksuton versio, tuttavallisesti GA, on digitaalisen analytiikan standardiratkaisu. W3Techsin mukaan sen markkinaosuus on 85 %, ja sitä pidetään yleisesti kattavimpana saatavilla olevana ratkaisuna.
Maksullinen Google Analytics 360 on suunnattu suurille yrityksille ja organisaatioille. Siihen kuuluvat myös palvelutasosopimukset, tekninen tuki ja väljemmät tapahtumien määriä koskevat rajoitukset.
GA 360:n käyttäjiä ovat muun muassa Panasonic, 1stdibs ja Domino’s.
Google Analytics 360:n vahvuudet
Moni käyttää samoja sivustoja useammilla laitteilla, ja siksi analytiikkatiedot eivät välttämättä ole aina niin luotettavia kuin niiden pitäisi olla. Google Analytics 360 yhdistää useita eri tietolähteitä yhteen palveluun, minkä ansiosta se tarjoaa kattavaa tietoa käyttäjien kaikista interaktioista organisaation kanssa.
Google Analytics 360:n suurin etu on sen yhteensopivuus muiden Googlen tuotteiden kanssa.
GA 360:ssa moni arvostaa myös selkeää datan visualisointia, räätälöityjä raportteja ja palveluun sisältyvää kattavaa valikoimaa asiantuntijatekstejä ja muuta laadukasta sisältöä.
Google Analytics 360:n heikkoudet
Jos valitset käyttöösi Google Analytics 360:n, sitoudut samalla Googleen. Kaikki tiedot yrityksesi digitaalisista toiminnoista välitetään Googlelle, mikä voi olla ongelma, jos organisaatiosi käsittelee arkaluontoisia tietoja.
Palvelun hinnoittelu ei ole kovin joustava eikä hinta määräydy todellisuudessa käytettävien toimintojen mukaan. Vaikka tietomääriä koskevat rajoitukset antavatkin enemmän liikkumavaraa kuin ilmaisversiossa, GA 360 ei tarjoa ratkaisua tietojen sämpläämiseen, jos kävijäliikenne on erityisen vilkasta.
Adobe Analytics
Adobe Analytics on osa Adobe Marketing Cloudia. Nykymuotoinen palvelu syntyi useiden vuosina 2007–2014 tapahtuneiden yritysostojen seurauksena. Adobe Analytics perustuu Omnituren SiteCatalyst -ratkaisuun, jonka Adobe osti vuonna 2009.
Palvelun avulla voi mitata verkkosivujen ja markkinointitoimintojen suorituskykyä ja tehokkuutta. Jos asiakkaalla on käytössään riittävästi osaamista, palvelua on myös mahdollista muokata hyvinkin joustavasti.
Adobe Analytics on mahdollista integroida muihin Adoben markkinointituotteisiin.
Se tarjoaa käyttäjilleen edistynyttä segmentointia, reaaliaikaista automaatiota, ad hoc -analytiikkaa ja muita ominaisuuksia.
Adobe Analyticsia käytetään pääosin suuremmissa yrityksissä. Palveluun kuuluu myös konsultointi ja kattava asiakastuki.
Adobe veloittaa asiakasta jokaisesta 1 000. palvelinkutsusta asiakkaan verkkosivuilta (sisältäen sivun näyttökerrat, lataukset ja mukautetut tapahtumat).
Adobe Analyticsin käyttäjiin kuuluvat muun muassa Sony, ASOS ja B&Q.
Adobe Analyticsin vahvuudet
Taitavalle markkinoijalle Adobe Analytics on unelmien täyttymys: se tarjoaa käyttäjälle laajan valikoiman erilaisia ominaisuuksia ja toimintoja.
Palvelun tarjoamat segmentointimahdollisuudet ovat erityisen joustavat ja laajasti muokattavissa.
Suuremmille yrityksille suunnattujen toimintojensa (kuten raporttien ja segmenttien jakaminen automaattisella päivitystoiminnolla) ja sämpläämättömien raporttiensa ansiosta Adobe Analytics ei kalpene muiden analytiikkaratkaisujen rinnalla.
Adobe Analyticsin heikkoudet
Adobe Analyticsia pidetään yleisesti yhtenä markkinoiden kalleimmista ratkaisuista.
Asennustöihin ja datan täysimääräiseen hyödyntämiseen on mielellään oltava käytössä useampi web-analyytikko, joilta löytyy myös teknistä osaamista.
Adobe Analytics integroituu hyvin muihin Adobe Marketing Cloudin palveluihin, mutta pelaa huonosti yhteen Googlen tuotteiden kanssa.
Countly
Iso-Britanniasta ponnistava Countly takaa asiakkailleen tietojen täyden omistajuuden, ja sen käyttöliittymä on räätälöitävissä käyttäjän tarpeiden mukaan white label -periaatteella.
Countlyyn on saatavilla yli 25 yksinomaan suuremmille yrityksille suunniteltua laajennusta, jotka kasvattavat raportointimahdollisuuksia entisestään.
Ohjelmistoa käyttää yli tuhat yritystä ympäri maailman ja sen asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Ubisoft, Wirecard ja Verizon.
Countlyn vahvuudet
Verkkoanalytiikan lisäksi Countly tarjoaa laajan valikoiman tuoteanalytiikan työkaluja, jotka kattavat sekä mobiililaitteet, IoT:n että verkkosovellukset.
Käyttäjät voivat luoda korkeatasoisia seurantasuunnitelmia erilaisten raporttien ja lisäosien, kuten lämpökarttojen, push-ilmoitusten, funnelien tai ohjauspaneelien, avulla.
Countly täyttää monen kansainvälisen lainsäädännön vaatimukset ja on muun muassa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, COPPA- ja HIPAA-lainsäädännön mukainen, joten se on varma veto yrityksille, jotka keräävät henkilötietoja tai toimivat aloilla, joilla tietosuoja on erityisen tärkeä tekijä. Tällaisia ovat esimerkiksi pankki- tai terveydenhuollon alan yritykset.
Countlyn heikkoudet
Käyttäjien on asennettava JavaScript-tägit manuaalisesti verkkosivustoilleen koska integroitua tägienhallintaa ei ole saatavilla.
Countly ei tarjoa käyttäjille omaa asiakastukihenkilöä, joka auttaisi käyttäjää määrittämään tavoitteensa ja ottamaan tuotteen käyttöön.
Palvelussa ei ole integraatiota Googlen tuotteisiin, kuten Google Adsiin tai Search Consoleen.
Countly ei myöskään tarjoa SharePoint-analytiikkaa, minkä vuoksi se ei sovi asiakkaille, jotka haluavat seurata käyttäjien toimintaa kyseisellä intranet-alustalla.
Piwik PRO
Piwik PRO perustettiin vuonna 2013 Puolassa. Yritys pyrkii tarjoamaan asiakkailleen kehittyneen analytiikkaohjelmiston, joka ei kuitenkaan tingi käyttäjien yksityisyydestä ja tietoturvasta.
Piwik PRO on sittemmin tuonut markkinoille useita tuotteita, kuten Tag Managerin, Customer Data Platformin ja Consent Managerin, jotka ovat osa samaa Piwik PRO Analytics Suite -ohjelmistopakettia.
Ratkaisu on suunniteltu vastaamaan erityisesti keskisuurten yritysten ja suurempien organisaatioiden tarpeisiin.
Hosting on saatavilla joko paikallisena tai pilvipohjaisena ratkaisuna (palvelimet Saksassa, Alankomaissa ja Yhdysvalloissa) asiakkaan tarpeista riippuen.
Jokainen Piwik PRO -ohjelmistopaketin tuote noudattaa alan tiukimpia tietosuojaa ja yksityisyyttä koskevia säädöksiä ja määräyksiä. Palvelu myös takaa, että käyttäjä säilyttää asemansa tietojen omistajana.
Piwik PRO:n asiakkaisiin lukeutuvat muun muassa Würth, HP ja Euroopan komissio. Suomessa sitä käyttävät esimerkiksi Kansaneläkelaitos, Verohallinto ja Terveystalo.
Piwik PRO:n vahvuudet
Piwik PRO tarjoaa käyttäjälle laajan valikoiman yksityisyys- ja suojausominaisuuksia, joiden ansiosta se on varteenotettava vaihtoehto konsernitason yritysasiakkaille sekä organisaatioille, jotka käsittelevät paljon arkaluonteisia tietoja.
Kerättävä data on lähtökohtaisesti sämpläämätöntä, ja raportit perustuvat kaikesta liikenteestä saatuihin tietoihin.
Piwik PRO sisältää mahdollisuuden SharePoint-analytiikkaan, Tag Manager -ratkaisun, Customer Data Platform -järjestelmän ja Consent Managerin suostumuksenhallintaan.
Piwik PRO:n heikkoudet
Piwik PRO ei integroidu Googlen tuotteisiin yhtä hyvin kuin Google Analytics.
Jos päätät huolehtia hostingista itse etkä käytä Piwik PRO:n pilvipalvelua, tarvitset joko ammattitaitoisen teknisen tiimin tai premium-tason asiakastuen.
Kaipaatko vielä apua analytiikkaohjelmiston valintaan? Ota yhteyttä tiimiimme niin autamme sinua eteenpäin!
Artikkelin alkuperäisen version ovat kirjoittaneet Karolina Lubowicka ja Peter Curac-Dahl Piwik PRO Enterpriselta. Piwik PRO Analytics Suite on yksi Hopkinsin edustamista analytiikkaratkaisuista.
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!