Mitä on viestinnällinen hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi parantaa viestintää ja asiakaspalvelua – ei vain myyntiä.
Organisaatioon liittyvien tietojen pitää löytyä Googlella. Jos hakutulosta klikattuaan täytyy navigoida tai palata uudestaan Googleen, ollaan epäonnistuttu.
Tavoite ei ole Googlen ykkössija, vaan oikean tiedon löytyminen nopeasti sen kautta.
Viestinnällinen hakukoneoptimointi säästää käyttäjien hermoja ja asiakaspalvelun kustannuksia, kun vastaukset kysymyksiin löytyvät helposti Googlella. Se parantaa myös sivuston oman hakutoiminnon tuloksia.
Millaiset organisaatiot tarvitsevat viestinnällistä optimointia?
Julkishallinnosta erityisesti isot kaupungit, virastot ja ministeriöt hyötyvät viestinnällisestä hakukoneoptimoinnista. Niille tavoite on parempi kansalais- tai kuntalaiskokemus.
Yliopistot ja muut oppilaitokset voivat hakukoneoptimoinnilla varmistaa, että hakijat, opiskelijat ja sidosryhmät löytävät etsimänsä tiedot helposti googlaamalla tai sivuston oman hakutoiminnon kautta.
Isot järjestöt voivat käyttää hakukoneoptimointia sekä jäsentensä palveluun että ajamansa asian edistämiseen.
Yksityisellä sektorilla viestinnällistä optimointia tarvitsevat erityisesti
- teleoperaattorit
- vakuutusyhtiöt
- pankit
- muut suuria asiakasjoukkoja palvelevat yritykset.
Yrityksille viestinnällisen hakukoneoptimoinnin tavoite on parempi asiakaskokemus ja sen tuoma asiakaspito, suosittelu ja maine sekä rahallinen säästö asiakaspalvelun kuluissa.
Esimerkkejä viestinnällisen hakukoneoptimoinnin tarpeesta
Tärkeää perustietoa puuttuu
Helsingin kaupungin hammashoito ei kerro sivuillaan perustietoja, kuten mitä kaikkia hammashoidon palveluja se tarjoaa ja kenelle ne on tarkoitettu. Näitä miettivä kävijä palloilee todennäköisesti edestakaisin sivulta toiselle, kunnes luovuttaa.
Pohjola Vakuutus on onnistunut piilottamaan tiedon lääkärikumppaneistaan joidenkin sivujen keskelle hakutoiminnon taakse. Google-hakujen kärkitulokset johtavat joko asiakaspalveluun tai UKK-osioon.
Löytyvä sivu ei vastaa hakijan kysymystä
Haussa ”telian verkkoviat” (390 hakua/kk) tulee ykköseksi sivu ”Ajankohtaiset häiriöt”, joka ei listaa ajankohtaisia häiriöitä. Jotta löytäisi oikeasti ajankohtaiset viat, pitää osata navigoida häiriökarttoja tutkiskelemaan.
Vanhentunut löytyy ennen ajantasaista
Vero.fi on tärkein verotiedon lähde Suomessa. Usein googlaamalla löytyy kuitenkin vanhentuneita vero-ohjeita. Sisällöt tulisi järjestää ja optimoida siten, että vain ajantasainen ohje löytyisi Googlella.
Finlex esittää Suomen lait netissä. Toisinaan Google-haussa tulee vanhentunut lakiversio ensimmäisenä.
Asiakaspalvelusisältö on jätetty foorumin varaan
Haku ”miksi dna tv ei toimi” ja muut vastaavat johtavat tukifoorumin osioon tai sen vanhoihin keskusteluketjuihin. Kävijä ei välttämättä löydä tuoretta tai kattavaa tietoa, eikä vuosien takaisten ketjujen ajantasaisuuteen voi luottaa.
Ei omaa sivua toimipisteelle
HUSLab Kamppi on tärkeä terveydenhuollon näytteenottopaikka Helsingissä. Google-haulla ”huslab kamppi” tulee ykkösenä epäresponsiivinen listasivu näytteenottopaikoista, kakkosena suppea sivu, joka linkittää ”Toimipisteen kotisivut” -tekstillä koko HUSLabin etusivulle, kolmosena kaikkien pisteiden yhteinen ajanvaraus…
Viestinnällisen SEO:n menetelmät
Viestinnällisessä hakukoneoptimoinnissa eli SEO:ssa haasteena ei ole yleensä Googlen ykkössijalle pääsy: Google arvostaa näitä sivustoja ja epäkaupallisissa hauissa kilpailu on vähäistä.
Sen sijaan tulee varmistaa, että ykkössijalta löytyvä sivu esittää parhaat vastaukset hakijoiden tarpeisiin.
Optimoitavana on hakukonesijoitusten ja -liikenteen sijasta hakijakokemus.
Tavanomaisia viestinnällisen SEO:n keinoja ovat muun muassa
- tekninen hakukoneoptimointi
- sivuston teknisen hakukoneystävällisyyden varmistaminen
- uudelleenohjaukset, kun osoitteet muuttuvat tai sisältö vanhenee
- linkkipolkujen rakentaminen hakutoiminnon takana oleviin sivuihin
- uusien sisältöjen tuottaminen
- hakulausetutkimus, jolla selvitetään Googlen kautta tyydytettävissä oleva tiedontarve
- uusien tieto- ja ohjesivujen kirjoittaminen löydetyn hakukysynnän perusteella
- UKK- eli usein kysytyt kysymykset -sivujen tuottaminen
- parannukset olemassa oleviin sivuihin
- sivujen luettavuuden, esitysjärjestyksen ja käyttökokemuksen parantaminen
- hakulausetutkimukseen, analytiikkaan ja asiakaspalvelun kokemuksiin perustuvat otsikko-, navigaatio- ja leipätekstimuutokset
- informatiivisten meta-kuvausten kirjoittaminen tärkeimmille sivuille.
- valinnat sisällön jakamisesta eri sivuille tai yhdistämisestä samalle
- tärkeimpien sivujen vahvistaminen linkittämällä niihin navigaatiosta ja muiden sivujen leipäteksteistä.
Näin pääset alkuun viestinnällisessä optimoinnissa
Alla on esitelty joitakin yleisimmistä haasteista, joita tulee vastaan viestinnällisessä hakukoneoptimoinnissa.
Pelasta vastaukset haitarihelvetistä
Usein kysytyt kysymykset (UKK, FAQ) esitetään usein pötkönä haitariformaatissa.
SEO-mielessä tämä on ongelmallista, koska kyseessä on yksi iso sivu: mikään asia ei painotu ja Googlesta tupsahtava kävijä joutuisi heti uuden etsintätehtävän äärelle.
Haitari- ja vastaavat ratkaisut eivät välttämättä ole sinänsä huonoja UKK-osion navigointiratkaisuksi. Niitä voi kuitenkin täydentää sillä, että jokaiselle vastaukselle on myös oma linkitetty sivunsa ja osoitteensa.
Näin googlaajat löytävät helposti luettavan ja suoran vastauksen kysymykseensä ilman muiden kysymysten pläräämistä. Kun kysymys ja vastaus vielä merkitään rakenteellisella FAQPage-tiedolla, parhaassa tapauksessa vastaus näkyy jo Googlen hakutulosten otteessa.
Paikanna puuttuva sisältö
Useimmilta sivustoilta puuttuu sisältöä, jota kävijät sieltä etsivät.
Kaiva ideat tarvittavasta lisäsisällöstä näin:
- Katso analytiikasta sivuston hakutoiminnossa käytettyjä hakusanoja.
- Tee hakusanatutkimusta Googlen Avainsanojen suunnittelijalla, Ubersuggestilla tai Keywordtool.io:lla.
- Kaiva aiheita asiakkaiden esittämistä kysymyksistä ja asiakaspalvelun tiketeistä.
Siirry PDF-pökäleistä nykyajan verkkosisältöön
PDF-tiedosto ei ole nykyajan julkaisuväline: tulostamiseen tarkoitettu formaatti ei taivu pienille ruuduille ja käyttökokemus on latailuineen muutenkin kankea.
Käy läpi PDF-arkistoa ja siirrä niistä löytyvät tärkeimmät tiedot tavallisille nettisivuille.
Käytä suosituimpia synonyymejä
Moni kokee painetta käyttää alan oikeita, hyväksyttyjä termejä. Joskus kansanomainen termi saattaa olla kuitenkin ylivoimaisesti suositumpi hakutermi.
Mikäli virallista termiä on “pakko” käyttää, tee kompromissi: käytä jargon-sanaasi ja kansankielistä yhdessä. ”Koronavirus COVID-19” on parempi otsikko kuin pelkkä ”COVID-19” tai ”SARS-
Varmista linkkipolku hakutoiminnon takana oleville sivuille
Tietopankit tai palveluhaut on joskus toteutettu sivustolla olevalla hakutoiminnolla.
Google ei kuitenkaan käytä sivustojen hakutoimintoja. Siksi se ei myöskään osaa arvostaa haettavia sivuja, jolleivat ne löydy myös seuraamalla navigaatiota tai muita linkkejä.
Varmista, että kaikki löydettäväksi tarkoitetut sivut ovat navigoitavissa esiin tavanomaisten linkkien kautta.
Seuraa maksuttoman hakukoneliikenteen aloitussivuja ja antikonversioita
Seuraa web-analytiikan avulla, millaisille sivuille tulee maksutonta liikennettä hakukoneesta. Onko näillä sivuilla oleva tieto ajantasalla?
Seuraa ns. antikonversioita eli vierailun epäonnistumisesta tai kävijän turhautumisesta kertovia tapahtumia sivustolla. Antikonversioiden avulla bongaat helpommin huonon hakijakokemuksen aiheuttavia aloitussivuja, jolloin sivujen tutkimiseen menee vähemmän aikaa.
Antikonversioita voivat olla esimerkiksi vierailut asiakaspalvelun yhteystietosivulla tai negatiiviset vastaukset ”oliko tästä apua” tai NPS-kyselyyn. Jos ihmiset eivät ole tyytyväisiä Googlella löytyvään sivuun, kyseisen aloitussivun ”antikonversioprosentti” on muita korkeampi.
Viestinnällinen hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi
Hakukoneoptimointi ei ole kertaprojekti, koska hakukäyttäytyminen ja organisaation toiminta muuttuvat jatkuvasti.
Kertaluontoisten parannusten lisäksi tarvitaan säännöllisesti seuraavia:
- hakukysynnän ja asiakaspalveluun tulevien kysymysten seurantaa
- uusien UKK- ja tietosivujen tuottamista
- vanhenevaan sisältöön reagointia, jotta ajantasainen tieto ei jää sen jalkoihin Googlessa
- antikonversioiden seurantaa, jotta hakijakokemuksen ongelmat paljastuisivat.
Jos kaipaat konsultointia ja priorisointia tarvittavista toimenpiteistä, ota meihin yhteyttä.
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!