Huomioi nämä verkkokaupan markkinoinnin automaatiossa
Markkinoinnin automaatio parantaa verkkokauppasi asiakaskokemusta ja kasvattaa sen myyntiä. Tämä artikkeli kertoo, mihin markkinoinnin automaation osa-alueisiin kannattaa kiinnittää huomiota.
Verkkokaupan asiakasviestinnässä on kahdenlaista viestintää:
- transaktioviestit eli erilaiset kuittaukset ja tilausvahvistukset
- markkinoinnin automaatio eli toimet perustuen asiakkaan tietoihin ja käyttäytymiseen verkossa.
Varmista, että verkkokaupassasi on käytössä kattava valikoima transaktioviestejä. Ne ovat olennainen osa asiakasviestintää.
Markkinoinnin automaatiota voidaan toteuttaa sähköpostin lisäksi muissakin kanavissa. Näitä ovat tekstiviestit, push-notifikaatiot, personoitu printti ja WhatsApp-viestit. Sinulle toimivimmat kanavat löydät kokeilemalla.
Pakolliset transaktioviestit vs. verkkokaupan automaatio
Transaktioviestien käyttöönotto on vähimmäisvaatimus verkkokaupan asiakasviestinnälle, esimerkkinä tilausvahvistus oston jälkeen. Transaktioviestien lähettämiseen ei tarvitse pyytää erikseen lupaa.
Transaktioviestit saa usein nopeasti käyttöön verkkokauppa-alustan kautta, mutta toiminnallisuudet ovat rajoitetumpia kuin markkinoinnin automaation työkaluissa. Jos rakennat verkkokauppasi transaktioviestit käyttäen erillistä markkinoinnin automaation työkalua, pystyt monipuolisemmin muotoilemaan asiakasviestinnän brändisi mukaiseksi.
Huomioithan, että kaikki markkinoinnin automaation työkalut eivät tue transaktioviestien lähetystä. Jos suunnittelet verkkokaupan perustamista ja markkinoinnin automaation työkalun hankkimista, tämä kannattaa huomioida työkalun valinnassa.
4 tärkeää osa-aluetta verkkokaupan markkinoinnin automaatiossa
Tunnista verkkokaupan vierailijat
Pyri tunnistamaan verkkokauppasi vierailijat jo ensimmäisellä vierailulla. Tunnistamalla vierailijoita pystyt kertomaan brändistäsi enemmän potentiaalisille asiakkaille. Vaikka vierailija ei olisi heti ostamassa, saat merkittävän etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden. Prospekti on jo tietoinen sinusta ja hänen tietonsa löytyvät markkinoinnin automaation koneistosta.
Verkkokaupan markkinointi on kustannustehokkaampaa vierailijoita tunnistamalla. Sen avulla voit kuljettaa brändistäsi kiinnostuneita aktiivisesti eteenpäin ostoputkessa. Jatkuva liikenteen ajaminen sivustolle voi olla turhaa, jos et saa vierailijoista mitään tietoa, etkä pysty tukemaan tulevaa asiakastasi ostoprosessin eri vaiheissa
Verkkovierailijoiden tunnistamiseen on olemassa muutamia erilaisia keinoja:
- uutiskirjeen tilausmahdollisuus, jonka kannustimena on esimerkiksi alennus ensimmäisestä tilauksesta
- kirjautumiset, joita voi kannustaa esimerkiksi kanta-asiakaseduin.
- IP-osoite yrityksen tunnistamiseen B2B-verkkokaupoissa.
Tunnistamisen merkitys ja lupaan perustuva markkinointi korostuvat todennäköisesti entisestään tulevaisuudessa, kun kolmannen osapuolen evästeet poistuvat käytöstä lopuistakin selaimista.
Markkinoinnin automaation avulla pystyt edelleen tunnistamaan vierailijoitasi, mikä on entistä tärkeämpää, kun evästepohjainen uudelleenmarkkinointi sivustokävijöille kuihtuu. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa tutustua erilliseen blogikirjoitukseen asiasta.
Personoi sisältöä kiinnostuksen mukaan
Verkkokaupassa vieraillut henkilö on osoittanut kiinnostusta tiettyjä tuotteita tai tuotekategoriaa kohtaan. Hyödynnätkö tätä tietoa markkinoinnin automaation koneistossa?
Kaikkia puhutteleva sisältö koskettaa harvoin ketään. On siis tärkeää, että henkilölle voidaan kohdentaa sisältöä, jota kohtaan hän on osoittanut kiinnostusta.
Voit personoida sisältöä asiakaskohtaisesti verkkosivustolla esimerkiksi silloin, kun henkilö palaa sivustolle. Vierailija on ehkä tutustunut aiemmalla vierailullaan tiettyyn tuotteeseen tai tuotekategoriaan. Voit hyödyntää tätä tietoa ja markkinoida samaa tuotetta tai kategoriaa, kun asiakas palaa sivustolle.
Voit hyödyntää tietoa kiinnostuksesta myös markkinoinnin automaation sähköpostiviestien sisällöissä, jos olet tunnistanut vierailijan sähköpostiosoitteen.
Personoinnin kanssa kannattaa myös olla varovainen, sillä liian pitkälle viedyt omat johtopäätökset henkilön kiinnostuksesta voivat mennä pieleen. Testaamalla löydät sinulle toimivimmat käyttötapaukset.
Sisältöjen personointi on osa laajempaa sisältöstrategiaa, joka kannattaa rakentaa verkkokauppasi tyypillisimmät motivaatiopohjaiset ostajapersoonat huomioon ottaen.
Ostajapersoonien kautta ymmärrät paremmin, mitä asiakkaasi tavoittelevat ostaessaan sinulta. Millaiseen ongelmaan he etsivät ratkaisua? Tunnistamalla ostajapersoonien lisäksi asiakaspolun, sinun on helpompi tarjota oikeanlaista sisältöä oikeassa vaiheessa asiakkaalle. Lue lisää ostajapersoonista ja asiakaspolusta.
Älä jätä asiakasta yksin ostoprosessin aikana
Kun olet vastannut prospektin lisääntyneeseen kiinnostukseen onnistuneesti markkinoinnin automaation keinoin ja henkilö on pian ostamassa, häntä ei kannata jättää yksin ostoprosessin viimeisillä metreillä. Jos menetät ostoaikeissa olleen henkilön kiinnostuksen, sinun kannattaa toimia.
Ostoskorin hylkääminen on yksi yleisimmistä ja nopeimmin liiketoimintahyötyjä tuovista verkkokaupan automaatioiden toimenpiteistä. Kun prospekti hylkää ostoskorin, voit aktivoida häntä esimerkiksi sähköpostiviestillä, jossa kannustetaan palaamaan verkkokauppaan. Jos reagointi tapahtuu liian myöhään, voi olla, että prospektin ostoaikomus ei ole enää yhtä korkealla tai hän on jopa ehtinyt ostamaan kilpailijalta. Aika on tässäkin rahaa.
Tutkimalla ostoprosessin eri vaiheiden välisiä konversioita voit löytää havaintoja siitä, mihin kohtaan ostoprosessia sinun tulisi keskittyä oman verkkokauppasi osalta.
Voi olla, että ostoprosessin lopulla konversioluvut ovat riittävän hyviä ja suurempi ongelma onkin se, että vierailijat poistuvat sivustoltasi jo ennen kuin lisäävät tuotteita ostoskoriin. Mikäli näin on, voit tavoittaa myös sivustosi hylänneitä vierailijoita markkinoinnin automaation keinoin.
Huolehdi nykyisistä asiakkaistasi
Nykyisen asiakkaan pitäminen on kannattavampaa kuin uuden hankkiminen. Siksi on tärkeää, että muistat keskittyä myös nykyisistä asiakkaista huolehtimiseen. Markkinoinnin automaation avulla pystyt vaikuttamaan positiivisesti asiakassuhteen kehittymiseen ja ehkäisemään poistumista.
Markkinoinnin automaation avulla voit toteuttaa erilaisia toimenpiteitä asiakkaalle koko asiakkuuden elinkaaren aikana. Asiakasta kannattaa tukea jo heti ensimmäisen oston jälkeen vahvistamalla hyvää ostopäätöstä.
Ostopäätöksen vahvistaminen luo hyvän pohjan asiakassuhteen syventymiselle. Asiakkuuden alkuvaiheessa ollaan vastaanottavaisempia uudelle informaatiolle, joten asiakkaalle kannattaa tarjota hyödyllistä tietoa ostetusta tuotteesta tai palvelusta. Asiakassuhteen aikana voit rakentaa erilaisia automaatioita perustuen muutoksiin asiakastiedoissa tai asiakkaan käyttäytymiseen.
Voit rakentaa automaation myös passivoitumisen ehkäisemiseksi, jos asiakas ei ole ollut aktiivinen verkkokauppaasi kohtaan tietyn ajanjakson aikana.
Tässä muutamia esimerkkejä nykyisille asiakkaille toteutettavista automaatioista:
- Kanta-asiakkaan tason muutos: Kerro asiakkaalle, kun hän on saavuttanut seuraavan tason kanta-asiakkuudessa. Voit myös rakentaa automaation, jossa kerrot asiakkaalle, kuinka lähellä hän on jo seuraavaa tasoa.
- Syntymäpäivä tai muu merkkipäivä: tarjoa asiakkaallesi etua merkkipäivän kunniaksi.
- Lisämyynti: aktivoi asiakasta edulla ja tarjoamalla sisältöä, josta hän saattaisi olla kiinnostunut.
Aloita viimeistään nyt!
Koronapandemian myötä verkkokaupan merkitys on kasvanut entisestään. Yritykset kilpailevat verkossa yhä enemmän samoista asiakkaista, mikä luo painetta myös paremman asiakaskokemuksen ja dialogin kehittämiselle.
Markkinoinnin automaation avulla pystyt aloittamaan dialogin asiakkaan kanssa jo kiinnostuksen herättyä ja tukemaan asiakasta ostoprosessissa loppuun saakka.
Voit kasvattaa asiakkuuksia rakentamalla automaatioita nykyisille asiakkaille ja varmistaa, että asiakkaasi ovat entistä uskollisempia brändillesi.
Miksi aloittaa nyt?
- Asiakaskokemus – Tunnista prospektit ja huolehdi nykyisistä asiakkaista, jotta voit tarjota paremman kokemuksen kuin kilpailijasi.
- Kustannustehokkuus – Toteutat kustannustehokkaampaa markkinointia, sillä pyrit tunnistamaan sivustollesi mainonnan keinoin ohjatut vierailijat ja voit luoda siksi relevantteja lisäkosketuksia.
- Evästemuutokset – Valmistaudut jo etukäteen tuleviin muutoksiin, sillä verkkosivusi kerää tietoja vierailijoista ja markkinointirekisterisi kasvaa.
- Kehittäminen vie aikaa – Onnistunut markkinoinnin automaatio vaatii jatkuvaa kehittämistä ja iterointia. Kehittämiselle on varattava resursseja ja aikaa. Aloita viimeistään nyt!
Haluatko kuulla lisää verkkokaupan markkinoinnin automaatiosta? Ota yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!