Verkkokaupan mainonnan teho-opas
Mainonta on verkkokaupalle tärkein keino kasvaa ja hankkia uusia asiakkaita.
Tämä opas esittelee yli 90 näkökulmaa ja menetelmää, joita noudattamalla onnistut verkkokaupan digimainonnassa.
Sisällys
- Tiedä mitä tavoittelet
- Varmista, että perusteet mainonnalle ovat kunnossa
- Hyödynnä tuotesyötteitä verkkokauppajärjestelmästäsi
- Tunne yleisösi ja valitse kanavasi oikein
- Vastaa olemassa olevaan kysyntään hakusanamainonnalla
- Tuo yksittäiset tuotteet hakijan eteen Googlen Shopping-mainonnalla
- Täydennä Google-mainontaasi Performance Max -kampanjalla
- Saavuta laajaa näkyvyyttä display- ja bannerimainonnalla
- Johdata uusien tai monimutkaisten tuotteiden pariin natiivimainonnalla
- Sitouta videolla
- Herätä kysyntää somemainonnalla
- Tavoita oikea yleisö oikealla alustalla
- Hyödynnä erityyppisiä yleisöjä ohjelmallisessa ja display-mainonnassa
- Kerää ja hyödynnä dataa monipuolisesti
- Älä säästele mainossisällöissä
- Hyödynnä automaatioita
- Sesonki- ja alennuskampanjat
- Varaudu riskeihin
- Muista myös muut menestykseen vaadittavat digimarkkinoinnin osa-alueet
Rakenna perusta onnistuneelle mainonnalle
Tiedä, mitä tavoittelet
Valitse kohdennustavat tuotteisiin kohdistuvan kysynnän perusteella:
- Kohdenna mainonta laajasti, jos suuri joukko ihmisia ostaa myymäsi kaltaisia tuotteita säännöllisesti. Esimerkiksi ruuan verkkokauppa myy tuotteita, joita kaikki ihmiset ostavat viikoittain, jolloin on tärkeää saavuttaa laaja yleisö sekä saada mahdollisimman moni ostamaan myös toistuvasti.
- Kohdenna tarkemmin, jos potentiaaliset ostajat muodostavat vain pienen osuuden ihmisistä tai jos myymäsi tuotteet ovat kohderyhmälle uusia. Tällöin mainonnan kohdistaminen oikeaan yleisöön korostuu ja tietoisuutta herättävä mainonta on tärkeämpää, jotta potentiaaliset asiakkaat muistavat yrityksesi kun ostoksen tekeminen tulee ajankohtaiseksi.
Muista tukitavoitteet ja ymmärrä niiden tehtävä. Kannattava myynti on verkkokaupalle yleensä aina lopullinen tavoite, mutta esimerkiksi brändin tunnettuus ja brändipreferenssi toimivat tärkeässä tukiroolissa myynnin mahdollistamiseksi.
Käytä optimoinnissa mikrokonversioita. Mikäli kaupan myyntimäärä ei ole vielä suuri, voi mainonnan optimointi vaatia niin kutsuttuja mikrokonversioita. Sellaisia voivat olla eri toimenpiteet, joita potentiaaliset asiakkaat tekevät verkkosivuilla ennen ostosta. Tyypillinen verkkokaupan mikrokonversio on tuotteen lisääminen ostoskoriin.
Kaikkea mainontaa ei aina kannata tehdä tai voida tehokkaasti optimoida vain loppuunvietyjen kauppojen perusteella.
Mittaa ostojen lisäksi kustannusta ostosta kohden. Miljoonan euron myynnistä ei ole iloa, jos mainontaan kuluu jatkuvasti 1,1 miljoonaa. Mittaa, paljonko olet sijoittanut mainontaan tehtyä kauppaa ja tienattua euroa kohden.
Oston tai muun konversion hinnan mittaaminen on myös hyvä tapa vertailla mainonnan toimivuutta eri aikoina vaikka kokonaiskysyntä vaihtelisi. Tammikuun myynti voi pudota merkittävästi joulukuulta, mutta jos käytit mainontaan saman verran myynnistä saatua euroa kohden, ei mainontasi luvuissa välttämättä ole oikeasti mitään vikaa.
Mittaa myynnin määrän lisäksi keskiostoksen suuruutta ja ostofrekvenssiä. Toimiva analytiikka voi kohtuullisesti tunnistaa mainoksen klikkausta seuraavan kaupan, mutta monissa tapauksissa asiakas ei osta samalta yritykseltä vain yhtä kertaa. Esimerkiksi ruoan verkkokaupassa kertaostos ei välttämättä ole valtava, mutta ihmiset ostavat ruokaa jatkuvasti.
Vaikka kertaostoksen arvo ei kattaisi uuden asiakkaan hankintakustannusta, kustannus on enemmän kuin hintansa arvoinen, jos henkilöstä tulee pitkäaikainen kanta-asiakas. Saat paremman käsityksen kaupan ja sen markkinoinnin todellisesta arvosta, jos seuraat kuinka usein ja paljon kukin asiakas ostaa eli käytännössä asiakkaan elinkaariarvoa.
Älä sorru valintaharhaan. Joskus mainonta näyttää todella tehokkaalta, koska mainostat henkilöille, jotka olisivat todennäköisesti tehneet ostoksen joka tapauksessa. Tämä koskee erityisesti koneoppimiseen perustuvaa mainontaa, uudelleenmarkkinointiyleisöjä ja hakusanamainontaa omilla bränditermeillä.
Henkilö joka hakee jo yrityksesi tai tuotteesi nimeä oli potentiaalinen asiakas jo ennen kuin näki mainoksen tuon haun yhteydessä. Tällöin todellinen lisäkauppa, jonka mainonta tuo, on luultavasti pienempi, kuin miltä se mainosalustan luvuissa näyttää.
Älä siis laiminlyö vaativampia ja kylmempiä yleisöjä, vaikka niiden välittömät luvut näyttäisivät heikommilta. Näille yleisöille mainostamisen vaikutus todelliseen tulokseen voi olla suurempi kuin pinnalliset numerot antavat ymmärtää, etenkin pitkällä aikavälillä.
Ymmärrä, kuinka ja miltä ajalta mitatut tulokset on määritelty. Kriittinen termi konversioseurannassa on “attribuutioaika” eli miten ja kuinka pitkään mainoksen näkemisen tai siihen reagoinnin jälkeen henkilön tekemä ostos lasketaan mainoksen ansioksi. Erittäin pitkällä attribuutioajalla mainoksen tulokset voivat vaikuttaa todella hyviltä, mutta niiden todellinen vaikutus ostoihin on luultavasti huonompi kuin luulet. Toisaalta liian tiukka attribuutio ei ehdi saavuttaa kaikkia ansaittuja kauppoja.
Sopiva aika riippuu liiketoimintasi luonteesta. Ruokaa tai käyttötavaroita myyvän verkkokaupan potentiaaliset asiakkaat eivät lähtökohtaisesti pohdi hankintoja yhtä kauan kuin kalliita luksustuotteita myyvän verkkokaupan.
Tämä tarkoittaa myös sitä, että mainonnan todelliset tulokset ovat seurattavissa vasta viiveellä. Jos haluat katsoa analytiikasta, montako kauppaa perjantaina päättynyt kampanja toi, tämä luku ei välttämättä ole vielä lopullinen maanantaina. Jos esimerkiksi mittaat tuloksia 7 day click -mallilla, tehty kauppa voi näkyä mainoksen ansiona vielä, jos mainosta perjantaina klikannut henkilö ostaa tuotteen seuraavan viikon torstaina. Vastaavasti, jos osto tapahtuu vasta 14 päivää mainoksen klikkauksen jälkeen, konversiota ei tunnisteta mainonnan ansioksi.
Varmista, että perusteet mainonnalle ovat kunnossa
Varmista, että verkkokauppasi toimii ja sillä ei ole konversio-ongelmia. Mikään mainonta ei pelasta, jos kauppa itse ei vakuuta ihmistä ostamaan tai tekniset haasteet estävät oston. Tekninen toteutus ja sivuston konversio-optimointi ovat onnistuneen digiliiketoiminnan perusta.
Huonoa verkkokauppaa ei voi korjata ajamalla sinne mainonnalla enemmän liikennettä, mutta huono sivusto voi saada mainonnan toimimaan heikommin.
Valitse tai luo mainonnan laskeutumissivuina toimivat sivut mainonnan tarpeiden mukaan. Kaikki sivustosi sivut eivät ole toimivia laskeutumissivuja. Kun ihminen saapuu mainoksesta sivustolle, tulee sivun vastata siihen, mitä hän on hakenut ja mainoksessa on luvattu.
On esimerkiksi virhe ohjata mainontaa sivuston etusivulle, vaikka sivustolta löytyisi myös paremmin mainosta vastaava sivu (tai pitäisi tehdä sellainen!).
Laskeutumissivuina käytettyjen tuotelistaussivujen pitäisi puolestaan vastata mahdollisimman tarkasti mainosta: jos mainostetaan Niken jalkapallokenkiä, silloin mainoksen pitää ohjata Nike-jalkapallokengät-aiheiselle listaussivulle eikä esimerkiksi yleiseen jalkapallokengät-tuotekategoriaan.
Jos ohjaat mainontaa verkkokaupan blogin artikkeleihin, huolehdi, että niistä on luonteva ohjaus myös kaupan relevantteihin tuotteisiin tai tuoteryhmiin. Blogin kanssa integroituvat verkkokauppa-alustat, kuten WooCommerce, antavat tässä etulyöntiaseman, koska niissä varastosta löytyvien tuotteiden nostot voi automatisoida fiksusti sisältöjen yhteyteen käyttäen hyväksi taksonomioita.
Varmista, että sivustolla on toimiva web-analytiikka-asennus. Saavuttaaksesi mainonnalle asetetut tavoitteet, sitä pitää optimoida tavoitteita kohti. Voidaksesi optimoida mainontaa tavoitteita kohti, on tavoitteita mitattava. Mitataksesi tavoitteita tarvitset toimivan web-analytiikan. Tämä on myös erittäin olennaista, jos joudut oikeuttamaan mainontaan käytettäviä euroja ylemmälle taholle.
Ota analytiikan verkkokauppaominaisuudet käyttöön. Osa alytiikka-alustoista on suunniteltu palvelemaan myös verkkokauppojen tarpeita. Tämä kuitenkin vaatii oikeiden ominaisuuksien asentamista ja käyttöönottoa. Yksityiskohdat riippuvat käyttämästäsi analytiikka-alustasta.
Varmista, että seurannan rakentamiseen on aikaa ja rahaa. Toimivan analytiikan rakentaminen vaatii tiettyjä asioita sivustolta eli usein yhteistyötä analytiikkakumppanin ja sivustokehittäjän kanssa. Varmista, että kehittäjällä on tarpeeksi aikaa analytiikan töille ja yrityksestäsi löytyy sisäinen omistaja analytiikalle.
Huomioi, kuinka seurannan rajoitukset vaikuttavat mitattuihin tuloksiin. Olet kenties jo kuullut evästeiden kuolemasta, Applen iOS-yksityisyydensuojan päivityksistä tai lukemattomista eurooppalaisten viranomaisten tietosuojapäätöksistä.
Eilisen normaalikäytäntö ei välttämättä enää tänään toimi tai saattaa olla jopa laiton. Alalla toimiminen vaatii tilanteen tasalla pysyttelyä ja sopeutumista tilanteeseen, missä vanhat keinot ja työkalut eivät toimi kuten ennen, jos ollenkaan.
Tämä on vielä tärkeämpää, jos toimitte allalla, jossa kokoamaanne tietoa voidaan pitää erityisen arkaluontoisena. Esimerkkinä tästä voisi olla apteekki tai muuten terveyteen liittyviä tuotteita myyvä yritys.
Mikäli haluatte varmistaa, että analytiikkanne on mahdollisimman suojattua ja varmimmin laillista tulevaisuudessakin, kannattaa työkalujen valinnassa harkita muitakin kuin usein oletusvalintana toimivaa Google Analyticsia. Moni valitsee silloin Piwik Pron tai Matomon.
Hyödynnä tuotesyötteitä verkkokauppajärjestelmästäsi
Mainosta skaalautuvasti tuotesyötteillä. Syötteet (feed, “fiidit”) ja niitä käyttävät automaatiot ovat tarpeen, jos haluat mainostaa yksittäisiä tuotteita tehokkaasti monen tuotteen verkkokaupassa.
Tuotteiden ja niiden vaatimien mainosten lukumäärä nousee helposti niin suureksi, ettei niitä voi manuaalisesti hallita. Fiideihin perustuvilla ratkaisuilla mainosten luontia ja näyttämistä on kuitenkin mahdollista automatisoida pitkälle.
Syötteen tuottaminen ja käyttöön saanti koko verkkokaupan tuotteista voi vaatia teknistä osaamista, mutta monille verkkokauppa-alustoille löytyy valmiit keinot tuotesyötteen muodostamiseksi ja fiidiin pohjautuva mainonta todennäköisesti maksaa itsensä takaisin moninkertaisesti.
Hyödynnä syötteitä useammassa kanavassa. Fiideihin ja automaatioihin perustuvaa mainontaa on mahdollista tehdä useilla eri tavoilla ja mainosalustoilla.
Somealustoilla voi tehdä dynaamista mainontaa, jossa mainosalusta näyttää vastaanottajalle automaattisesti hänelle oletettavasti kiinnostavimpia tuotteita. Facebook- ja Instagram-mainonnalle tähän voi käyttää esimerkiksi Smartly-palvelua.
Googlen palveluissa verkkokaupalle erittäin keskeinen mainosmuoto ovat Google-hakujen Shopping-mainokset, jotka esittelevät tuotteesi hakutulosten yläpuolella kuvan kanssa. Näitä ei voi käyttää ilman fiidiä.
Panosta järjestelmien valmisteluun. Fiidit ja muut automaatioratkaisut voivat vaatia työtä ja sijoituksia alussa, mutta helpottavat ja säästävät paljon vaivaa ajan myötä. Niihin kannattaa suhtautua sijoituksena ja varmistaa, että sijoitus tehdään alusta pitäen kunnolla. Tällöin myös sijoituksen tuotto on paras.
Rikasta ja tuunaa fiidiäsi. Tuotedata, joka palvelee verkkokaupassa ei välttämättä palvele mainonnassa, mutta voit parantaa ja rikastaa sitä monin eri tavoin.
Rikasta syötettä yhdistelemällä tuote- ja myyntidataa eri lähteistä, ujuta fiidiin mukaan optimoinnin tueksi tietoa tuotteiden katteista, viilaa tuotekuvauksia mainoskanavaan sopivaksi ja viimeistele tuotteet valitsemalla ensisijaiseksi kuvaksi houkuttelevin vaihtoehto.
Suodata fiidistä pois sinne sopimattomat tuotteet ja esimerkiksi loppuunmyydyt tuotteet. Et halua maksaa mainonnasta tuotteelle, jota sinulla ei ole myynnissä. Fiidinhallintaan on tarjolla useita erilaisia työkaluja, kuten Channable, jotka ovat verkkokaupan lisäosia monipuolisempia.
Sulje fiidistä pois mainosalustojen sääntöjen vastaiset sekä huonoa mainetta aiheuttavat tuotteet ja sisällöt. Esimerkiksi veitset, reseptilääkkeet, aseet ja alkoholi ovat yleensä kiellettyjä tai vähintään ongelmia aiheuttavia tuotteita. Jos sisällytät mitään näistä fiidiisi ja sitä myötä kampanjoihisi, mainontasi saatetaan estää alustan sääntöjen vastaisena.
Heikosti laadittu mainonnan sisältöön vaikuttava fiidi voi aiheuttaa myös mainehaittaa, jos se johtaa sopimattoman mainossisällön julkaisuun. Automaatioita hyödynnettäessä yksittäinen mainos ei yleensä kulje julkaisuhetkellä ihmisen silmien edestä. Tämä koskee kaikkia fiidiratkaisuja, ei vain tuotefiidejä.
Valitse tarpeisiisi sopivimmat mainoskanavat
Tunne yleisösi ja valitse kanavasi oikein
Kohtele mainontaa ja eri mainoskanavia kokonaisuutena. Markkinointi on yhdistelmä eri toimenpiteitä ja teknisiä toteutuksia. Eri mainokset ja mainoskanavat vaikuttavat kuluttajaan eri vaiheissa ostopolkua ja eri tavoilla.
Valitettavasti markkinointitoimenpiteitä tehdään usein pistemäisesti – joku tekee hakusanamainontaa, toinen tekee somemainontaa ja kolmas display-mainontaa. Tällöin ei synny todellista ymmärrystä siitä, mitkä yhdistelmät toimivat parhaiten tai missä kokonaisuutta voisi parantaa.
Valitse kanavat, joihin resurssisi riittävät. Joissain kanavissa ja mainostyypeillä voit aloittaa pienelläkin budjetilla. Toiset kanavat ja mainostyypit vaativat merkittävämpää sijoitusta ja harvinaisempaa osaamista, jotta niitä olisi järkevää tehdä.
Pienellä budjetilla aloittavan yrityksen ei kannata haukata liian suurta palaa kerralla. Voit esimerkiksi aloittaa Google Adsin haku- ja display-mainosten kanssa ennen kuin yrität tuottaa videoita tai harjoittaa edistyneempää ohjelmallista ostamista mainoksille.
Valitse taistelusi – huomioi eri kanavien, yleisöjen ja avainsanojen hinnat. Etenkin pienempi toimija ei voi voittaa aina tai kaikissa kanavissa.
Jos klikkihinnat ovat erittäin korkeita, voi olla järkevämpää käyttää rahaa johonkin muuhun kuin hakusanamainontaan, etenkin jos kauppasi ei ole jo tunnettu ja luotettu toimija alallaan. Kalliilla sanastolla hakusanamainonnan klikkaus voi maksaa esimerkiksi 15-20 €. Jos some- tai display-mainonta maksaisi 0,50 €/klikki, saattaa se olla oikein kohdennettuna parempi sijoitus.
Muista kuitenkin, että kaikki klikit eivät ole yhtä arvokkaita eikä mainoksen klikkaus itsestään tuota vielä euroakaan.
Huomioi brändisi voima, tai sen puute. Vahvan brändin menestyminen hakukoneissa sekä orgaanisesti että maksetussa mainonnassa on todennäköisempää kuin tuntemattoman. Hakusanamainonta yksinään ei aina riitä, vaan tunnettua brändiä pitää rakentaa muiden mainosmuotojen avulla – erityisesti jos kyseessä on kalliimmat tuotteet.
Valitse kanavat, jotka tukevat tavoitteitasi. Haluatko myydä jotain ostamista jo harkitsevalle henkilölle, tarvitseeko yleisöäsi kouluttaa uudesta tuotteesta vai täytyykö brändiäsi tehdä tunnetummaksi? Eri kanavat sopivat eri tarkoituksiin ja niitä pitää käyttää tavoitteen mukaisella tavalla.
Hakukampanja voi helposti saavuttaa henkilöitä, jotka tutkivat jo tietyn tuotteen ostoa tai tiettyä yritystä, mutta se ei lisää merkittävästi brändin tunnettuutta varhaisemmassa vaiheessa ostopolkua olevien ihmisten keskuudessa. Banneri verkkosivuilla on harvoin viimeinen askel ennen kaupan tekoa, mutta tuo kauppasi tai tuotteesi jatkuvasti ihmisen silmien eteen.
Ymmärrä, mitä saat mainostaa. Joissain tapauksissa tiettyjen tuotetyyppien mainostamiseen liittyy laillisia tai mainosalustojen määräämiä rajoituksia, jotka voivat estää tai merkittävästi rajata mainonnan mahdollisuuksia. Lisäksi jopa mainontaan sallitun tuotteen mainostaminen voi kärsiä, mikäli mainosalusta katsoo itse sivuston mainostavan jotain kiellettyä.
Hyvä esimerkki tästä ovat apteekit. Apteekkien, terveystuotteiden ja etenkin reseptilääkkeiden mainostamiseen kohdistuu esimerkiksi Google Adsissa tiukkoja rajoituksia ja kieltoja. Nämä voivat johtaa apteekin sivustolle tai verkkokauppaan ohjaavan mainonnan estoon, vaikka yrittäisit mainostaa sallittuja tuotteita samalla sivustolla.
Muita yleensä vaikeita tai kiellettyjä mainonnan kohteita ovat esimerkiksi alkoholi ja aseet. Lisäksi esimerkiksi työpaikkojen ja asuntojen mainontaan sekä poliittiseen kampanjointiin liittyy omia sääntöjään.
Huomaa, että alustojen valvontamekanismit eivät ole täydellisiä ja monet rajoitteet eivät ole oikein perustein annettuja. Usein nämä tilanteet saa ratkaistua eri valitusprosessien kautta. Jos ne eivät auta, viesti asiakaspalvelulle ongelmasta.
Vastaa olemassa olevaan kysyntään hakusanamainonnalla
Huomioi hakusanamainonnassa, missä kohtaa ostopolkua hakija on. Kun ihminen hakee tiettyä tuotetta nimeltä tai sen ostomahdollisuuksia, on hän jo pitkällä ostopolkua ja todennäköisesti kiinnostunut ostamaan. Tällöin suorat myyntiargumentit ja suoraan tuotesivulle johtava mainos toimivat paremmin kuin muissa konteksteissa.
Henkilö, joka hakee ratkaisua ongelmaan, jossa tuote auttaa, on myös potentiaalinen asiakas, mutta ei välttämättä vielä yhtä valmis ostamaan. Hänelle voi sopia erilainen mainos ja mainoksen laskeutumissivu, kuten sisältösivu, joka kuvailee ongelman ratkaisua tuotteen avulla.
Käytännön toteutuksen osalta erilaisessa tilanteessa olevien hakijoiden näkemät mainokset voi olla syytä sijoittaa erillisiin kampanjoihin, jotta automaatio ei jätä vähemmän ostovalmista hakijaa huomiotta.
Vältä alibidausta ja -budjetointia. Ihmiset, jotka jo hakevat myymääsi tuotetta ovat yleensä yksi parhaista mahdollisista yleisöistä mainonnalle. Et halua jättää heitä saavuttamatta riittämättömän budjetin tai liian tiukan bidaamisen vuoksi, jos sen voit kohtuudella välttää. Google Adsin Competitive metrics -tilastot auttavat sinua huomaamaan, missä kampanjoissa mainostat liian hillitysti.
Erottele eri tasoisella intentiolla tehtävät haut eri kampanjoihin. Mainoskampanjoiden automaatio ja koneoppiminen pyrkivät keskittämään mainoksia niille avainsanoille, jotka tuovat eniten tavoitteeksi asettamaasi asiaa. Voi kuitenkin olla olemassa eri tyyppisiä hakuja, joilla haluat näkyä, vaikka niiden välillä olisi suuriakin eroja välittömien tulosten välillä.
Jos tällaiset avainsanat on sijoitettu samaan kampanjaan tai saman budjetin alle, saattavat kaikki resurssisi mennä yhden tyyppisissä hauissa mainostamiseen eikä se ole aina optimaalista, vaikka mainosjärjestelmän konversioluvut näyttäisivät hyviltä. Yleinen esimerkki tästä on omien bränditermien, kilpailijoiden bränditermien ja geneeristen avainsanojen erottelu.
Omia bränditermejäsi, kuten yrityksesi tai kauppasi nimeä avainsanana käyttävissä hauissa olet todella vahvoilla ja mainostaminen on edullista, mutta ainakin jonkin osan mainostesi saavuttamista tuloksista olisit saanut maksuttomien hakutulosten kautta, vaikka et olisi mainostanutkaan brändisanalla.
Kilpailijoiden brändihakujen alla mainostaessasi olet altavastaajan asemassa, mainoksesi näkyvät huonommin eivätkä hakijat klikkaa niitä yhtä herkästi, joten tulokset mainosalustalla eivät näytä yhtä hyviltä ja maksavat enemmän. Nämä ovat kuitenkin tuloksia, joita et lähes varmasti olisi saanut ilman mainontaa. Samalla lisäsit tietoisuutta brändistäsi kilpailijan asiakkaiden keskuudessa. Jos olisit sijoittanut kaikki resurssit helppojen omien bränditermien yhteydessä mainostamiseen nämä hyödyt olisivat jääneet saavuttamatta.
Huomioi, että myös kilpailijasi saattavat toimia näin, mikä on yksi syy mainostaa omilla brändisanoilla. Jos kukaan ei mainosta bränditermeilläsi ja sivustosi on niillä ykkösenä hakutuloksissa, ei brändihauissa mainostaminen ole välttämättä kannattavaa.
Yleisluontoisemmat haut esimerkiksi tuotetyypistä sijoittuvat omien ja kilpailijoiden bränditermien välille näillä mittareilla.
Ole tarkkana, mikäli käytät broad match -avainsanoja. Googlen avainsanakohdistuksissa ns. laaja kohdennus eli broad match -tyypin avainsanat tarjoavat järjestelmälle eniten vapautta valita optimointitavoitteidesi perusteella haut, joissa mainoksesi näkyvät. Tämä avainsanatyyppi voi auttaa mainontaasi näkymään Google-hauilla, joita et tullut koskaan ajatelleeksi, esimerkiksi avainsanan synonyymeilla ja muilla läheisillä ilmauksilla.
Broad matchin käyttö vaatii kuitenkin säännöllistä optimointia. Googlen automaatio ja koneoppiminen voi tehdä paljon, mutta valitettavan usein broad match edelleen tarttuu hyvinkin epärelevantteihin hakuihin. Yksi rajuimmista esimerkeistä, joita olemme kohdanneet, on broad match -avainsana ”laukaistava tikas”, joka näytti mainoksen haulle “olalta laukaistava ilmatorjuntaohjus”.
Seuraa siis laukaisseita hakutermejä insights and reports > search terms -raportin kautta ja lisää sopimattomia tai epärelevantteja hakuja negatiivisiksi avainsanoiksi tilitasolla, jotta kampanjasi eivät enää tarttuisi niihin.
Broad match -avainsanojen kanssa tulee lähtökohtaisesti aina käyttää konversioihin tai niiden arvoon perustuvaa älykästä bidausstrategiaa, kuten target ROAS (Return on Ad Spend).
Käytä myös dynaamista Google Ads -hakusanamainontaa tuoteryhmä- ja tuotesivujen mainontaan ja avainsanojen tunnistamiseen. Dynaamisessa hakusanamainonnassa (Dynamic Search Ads, DSA) osoitat avainsanojen sijaan mainosjärjestelmälle koko sivustosi tai tiettyjä sivuja siitä.
Google Ads tunnistaa sivuston sisällön perusteella sopivia hakuja, joille näyttää mainoksia, joiden otsikot kampanja muodostaa automaattisesti:
- Tavoita tuoteryhmäsivujen perusteella niitä hakevia ihmisiä tilanteessa, jossa mainonnan tuottaminen jokaiselle yksittäiselle tuoteryhmälle käsin olisi liian työlästä.
- Täydennä Google Shopping -hakusanamainonnan tuomaa tuotenäkyvyyttä dynaamisella hakusanamainonnalla.
- Seuraa dynaamisen hakusanamainonnan hakutermejä, niin voit tunnistaa avainsanoja, joita et itse tullut ajatelleeksi.
Älä kuitenkaan luota automaatioon sokeasti. Tarkkaile säännöllisesti, millaisille hauille dynaamiset mainokset näkyvät ja mille sivuille mainosklikkaukset ohjautuvat. Jos tuotteen myynti on päättynyt, mutta siihen viittaava sivu on jäänyt sivustolle saatat mainostaa olematonta tuotetta.
Voit määrittää dynaamiseen mainontaan käytettävät sivut niin tarkasti kuin haluat. Tätä mahdollisuutta kannattaa verkkokaupassa hyödyntää vähintäänkin sivutyyppien tasolla.
Tuo yksittäiset tuotteet hakijan eteen Googlen Shopping-mainonnalla
Tarvitset Shopping-mainontaan toimivan syötteen tuotteistasi. Katso vinkkejä tämän oppaan kohdasta tuotefiidit.
Shopping-mainosmuoto on nimenomaisesti tarkoitettu verkkokauppojen tuotteiden mainostamiseen. Tuotetta hakevan huomiosta kilpaillessa Shopping-mainosten sijainti hakutulosten yläpuolella ja tuotekuviin yhdistettynä antaa niille etulyöntiaseman tavallisiin tekstimainoksiin verrattuna.
Huomioi tuotteiden hinta kilpailutekijänä Shopping-mainonnassa. Shopping-hakusanamainokset näyttävät tuotteiden hinnan mainoksessa ja ovat alttiita halvinta hintaa hakeville “tarjoushaukoille”. Tämä korostaa hinnan tärkeyttä Shopping-mainoksissa esiintyvien tuotteiden keskinäisessä kilpailussa enemmän kuin monissa muissa mainosmuodoissa.
Valitse Shopping-mainontaan oikeat tuotteet. On tärkeää valita mainontaan erityisesti ne tuotteet, joissa on riittävä kate, joissa on riittävän hyvä tarjous tai jotka toimivat sisäänheittotuotteina kaupalle. Tällöin mainoksista saadaan paras hyöty, vaikka ne kilpailevat lähinnä hinnalla.
Varmista, että tuotekuvasi ovat hyviä. Yksi Shopping-mainoksen eduista normaaliin hakusanamainoksiin nähden on tuotekuva. Varmista, että se on laadukas.
Täydennä Google-mainontaasi Performance Max -kampanjalla
Ymmärrä, mikä Performance Max on ja hyödynnä sitä oikein. Performance Max on Google Adsin uudehko, erityisen runsaasti automaatiota ja koneoppimista hyödyntävä kampanjatyyppi. Se yhdistää useita eri mainosmuotoja yhteen kampanjaan.
Perinteisemmissä kampanjatyypeissä kampanja hyödyntää yhtä mainosmuotoa. Hakukampanjat näyttävät mainoksia Google-hauissa. Display-kampanjat näyttävät bannerimainontaa ja responsiivista display-mainontaa Googlen mainosverkossa. Videokampanjat näyttävät videomainoksia YouTubessa sekä muilla sivustoilla ja sovelluksissa. Performance Max kykenee hyödyntämään näitä kaikkia ja muita Google Adsin mainospaikkoja yhdessä kampanjassa.
Kampanjaan syötetään eri mainosmuotojen vaatimat mainosmateriaalit kuten kuvat, videot ja tekstit. Kampanja yhdistelee näistä lopulliset mainokset kaikille eri mainosmuodoille ja hyödyntää tässä koneoppimista. Tämä mahdollistaa laaja-alaisen ja monimuotoisen mainonnan käynnistämisen nopeasti ja vähemmällä vaivalla.
Performance Max -kampanjan voi yhdistää myös verkkokaupan tuotefiidiin Shopping-mainonnan tuottamiseksi ja se soveltuukin erityisesti verkkokauppojen ja tuotemyynnin mainontaan. Performance Max on korvannut vanhat Smart Shopping -kampanjat.
Huomioi kuitenkin muut neuvomme ja varoituksemme ennen kuin hyppäät Performance Maxin maailmaan.
Käytä Performance Max -kampanjoita täydentämään mainontaasi, mutta älä laske kaikkea niiden varaan. Performance Max -kampanja on helppo käynnistää ja sen avulla voi tuottaa muuten useita eri kampanjatyyppejä vaativaa mainontaa, joten voi olla houkuttelevaa yksinkertaistaa asioita, antaa koko mainosbudjetti automaation käsiin ja katsoa millaisia tuloksia tulee.
Ihminen pystyy yhä tekemään ja mainostajan täytyykin tehdä päätöksiä joihin koneoppiminen yksin ei kykene. Automaatio on esimerkiksi altis näyttämään mainontaa tehottomalla tai hyödyttömällä tavalla, varsinkin jos optimoinnin tavoite ja sen seuranta ei ole kyllin laadukasta.
Esimerkiksi valintaharha, eli mainonnan resurssien kohdistaminen henkilöille, jotka olisivat todennäköisesti ostaneet muutenkin, voi olla ongelma, jos automaatioon nojataan liikaa. Muilla kampanjatyypeillä on helpompi varmistaa, että mainontaa riittää eri kohdeyleisöille ja -hauille.
Anna kampanjalle riittävästi budjettia ja tilaa toimia. Automaattinen optimointi on voimakas työkalu, mutta täysin riippuvainen datasta ja tavoitteesta, joka sille on annettu.
Automaatio ja koneoppiminen vaativat toimiakseen riittävän määrän oikeaa dataa. Jos haluat niiden optimoivan mainontasi lisäämään myyntiä, tulee myyntitapahtumia tai muita myynnille relevantteja konversioita olla vähintään useita kymmeniä kuukaudessa ja verkkokauppasi analytiikan tulee kyetä seuraamaan niitä. Käytännössä tämä tarkoittaa riittävän suurta budjettia ja laajaa yleisöä, jotta kampanja voi toimia hyvin.
Jos tuotteidesi kysyntä vaihtelee voimakkaasti sesongin mukaan, saattaa hiljaisempi sesonki vaikuttaa erityisen vahingollisesti Performance Max -kampanjoihin, vaikka ne toimisivat parempana sesonkina oikein hyvin. Tällöin on syytä arvioida paljonko resursseja käytetään eri tyyppisiin mainonnan muotoihin.
Koska Performance Max hyödyntää useita eri mainosmuotoja, se kyllä löytää heikompinakin aikoina paikkoja mainosbudjetin käyttämiseen, jos sen annetaan niin tehdä. Kysymys kuuluu onko näin kannattavaa tehdä.
Älä nojaa liikaa automaation helppouteen, vaan hyödynnä käytössä olevia keinoja kuten tilitason negatiivisia avainsanoja mainonnan ohjaamiseen. Performance Max on erityisen voimakkaasti automaatioon ja koneoppimiseen nojaava kampanjamuoto. Tämä tekee perustason mainonnan luomisesta ja käyttöönotosta erityisen helppoa ja voi johtaa hyviin tuloksiin vähällä vaivalla. Teknologialla on kuitenkin rajansa ja sokea automaatioon uskominen voi kostautua.
Performance Max -kampanjan helppouden varjopuolena on monien muiden automaattisten ratkaisujen tavoin vähäisempi kontrolli ja näkyvyys siihen, kuinka kampanja todellisuudessa toimii. Koneoppiminen on sitä mieltä, että tietynlainen mainos tietylle käyttäjälle oli hyvä ajatus, mutta et mainonnan tekijänä välttämättä tiedä, miksi tai mitä tarkalleen tapahtui. Paljon tapahtuu piilossa Googlen konepellin alla ja voi olla vaikea määrittää toimiiko kampanja parhaalla mahdollisella tavalla.
Nykyisin Performance Maxissa on onneksi mahdollista hallita syötettyjä mainossisältöjä ja käytettyjä kohdeyleisöjä, sulkea tilitasolla pois mainospaikkoja, kuten verkkosivuja, sekä lisätä tilitason negatiivisia avainsanoja Google Ads -tilille.
Performance Maxin käyttöönotto voi vaikuttaa negatiivisesti muihin kampanjoihin. Huomioi, mikä on parasta mainonnan kokonaisuudelle. Koska Performance Max käyttää samoja mainosmuotoja kuin muut kampanjatyypit ja Google vaikuttaa usein suosivan sitä, voi Performance Max -kampanjan käyttöönotto näkyä heikentyvinä tuloksina muissa kampanjoissa erityisesti, jos se saa merkittävän osuuden budjetista. Haasteena tässä on, että tätä kampanjatyyppiä ei ole mahdollista hallita manuaalisesti yhtä paljon kuin muita.
Shopping-mainonta vaikuttaa erityisen alttiilta näille negatiivisille vaikutuksille. Joissain tapauksissa Shopping-fiidiä ja -mainoksia hyödyntävä Performance Max -kampanja on johtanut Shopping-kampanjoiden romahtamiseen mainosnäyttöjen siirtyessä pääosin sen alle.
Seuraa siis Performance Maxin käyttöönoton yhteydessä sen vaikutusta muihin kampanjoihin ja kokonaistulokseen arvioidaksesi onko vaikutus positiivinen liiketoiminnallesi. Vaikka Performance Max -kampanjoiden pinnalliset numerot näyttäisivät tuovan tulosta, älä sorru sokeasti leikkaamaan muiden kampanjoiden budjettia sen eduksi – saatat todellisuudessa sabotoida kokonaisuuden toimivuutta.
Saavuta laajaa näkyvyyttä display- ja bannerimainonnalla
Hyödynnä ohjelmallisen ostamisen alustaa, kuten Google Display & Video 360 tai Adform, jos sinulla on mahdollisuus ja kyky tehdä se järkevästi. Ohjelmallinen ostaminen auttaa tavoittamaan mainospaikkoja, joiden määrä ja laatu on korkeampi kuin mihin pääset pelkällä Google Adsillä. Sen kautta on saatavilla myös Google Adsia täydentäviä kohdentamiskeinoja.
Google Ads on kuitenkin vaikuttava, helppo ja mediakustannusta lukuunottamatta ilmainen työkalu myös display- ja videomainontaan. Se riittää jo pitkälle etenkin, jos käytettävissä ei ole ohjelmallisten alustojen osaajia, tai mainonnan budjetti on pienempi. Google myös testaa sillä uusia ominaisuuksia ennen kuin ne hyväksytään osaksi sen Display & Video 360 -alustaa.
Tarkkaile, missä mainoksesi näkyvät ja rajaa sitä rohkeasti. Etenkin Google Adsin display-mainonnassa ja ohjelmallisen ostamisen avoimen huutokaupan inventaarioissa mainoksesi voi päätyä hyvin hämärille sivuille ja sovelluksiin, mikäli et hallinnoi mainospaikkoja (placement) riittävästi.
Monet sovellukset ja esimerkiksi pienille lapsille suunnattu sisältö saattavat tuottaa hyvin herkästi halpoja, mutta täysin hyödyttömiä klikkejä tai näyttöjä. Osan alkuperä voi olla verkkorikollisten ylläpitämät botit.
Lisäksi on huomioitava, minkälaisen sisällön yhteydessä haluat ihmisten näkevän mainoksiasi. Netissä on runsaasti sivuja, joiden aihealueet ja sisältö eivät välttämättä sovi yhteen brändin kanssa. Mainosalustat tarjoavat erilaisia asetuksia tietyntyyppisten sisältöjen välttämiseksi, mutta viime kädessä vastaat itse siitä, että seuraat tai valitset, missä mainoksesi näkyvät. Missä rajasi kulkevat, sen päätät itse.
Voit poissulkea mainonnan sijoituspaikkojen joukosta paljastuvia huonoja sivustoja havaintojesi mukaan. Toisaalta voit jo lähtökohtaisesti rajata mainonnan tiettyihin sivuihin niin sanotulla whitelistillä tai käyttämällä ohjelmallisessa ostamisessa diilejä medioiden kanssa.
Mikäli käytät ohjelmallisessa ostamisessa tiettyjen julkaisijoiden diilejä tiettyihin medioihin, on haaste pienempi, mutta haluat silloinkin tarkistaa millaisia medioita sekä sivuja diiliin kuuluu ja mahdollisesti sulkea osan niistä pois mainonnasta.
Hallitse mainostoistoja (frequency), jotta et hukkaa budjettiasi. Yhden henkilön täytyy usein nähdä sama mainos useita kertoja, jotta haluttu vaikutus saadaan aikaiseksi. Näitä toistoja ei kuitenkaan pidä olla liian monta tai liian lyhyessä ajassa tai kaadatte vain mainosbudjettia hukkaan.
Pahimmassa tapauksessa saman mainoksen toistuminen voi ärsyttää tai muuten aiheuttaa tavoitteidesi vastaisen reaktion sen näkijässä.
Mainosjärjestelmät tarjoavat pääsääntöisesti keinoja mainosnäyttöjen toistomäärän hallintaan (frequency management) eli toistojen rajoittamiseksi tiettyyn näyttömäärään tietyn aikajakson sisällä. Ole tarkkana, mille tasolle kampanjarakenteissasi asetat nämä rajoitukset.
Mikäli asetat kampanjan tasolle tiukan rajoituksen, mutta mainostat sen sisällä useampaa eri asiaa useilla eri mainoksilla ja kohdennuksilla, voi kampanjan rajoitus vähentää mainosten näkyvyyttä liikaa.
Toisaalta yksittäisille mainoksille tai useammalle pienemmälle kampanjalle käytetyt omat rajoitukset voivat johtaa hyvin suureen määrään mainoksia samalle ihmiselle, jos hän on usean samanaikaisen operaation yleisössä.
Sulje pois jo ostaneet, ellet nimenomaan halua mainostaa heille. Oletko joskus nähnyt jatkuvasti mainoksia verkkokaupasta, josta juuri ostit? Tämä ei välttämättä ole ongelma, jos myyt tuotteita, joita ihmiset ostavat säännöllisesti tai voit myydä tuotteeseen liittyviä lisätuotteita ja -palveluita. Jos tyypillinen asiakas ostaa tuotteitasi harvoin tai vain kerran, on tällainen mainonta luultavasti rahanhukkaa.
Tämä on riski erityisesti uudelleenmarkkinoinnin yleisöjä käytettäessä. Jos näytät mainoksia verkkosivukävijöille, luo yleisö myös henkilöistä, jotka ovat jo ostaneet ja sulje tämä yleisö pois mainonnasta.
Johdata uusien tai monimutkaisten tuotteiden pariin natiivimainonnalla
Kiinnitä enemmän huomiota natiivimainoksilla. Natiivimainokset ovat mainoksia, jotka sulautuvat luonnolliseksi osaksi sivuston muuta sisältöä, esimerkiksi sivulla listattujen artikkelien väliin. Hyvin tehtyjen natiivimainosten huomioarvo on tyypillisesti selkeästi korkeampi kuin bannereilla.
Tuota sivustollesi sisältöä natiivimainosten laskeutumissivuiksi. Tehokas natiivimainonta vaatii kiinnostavaa ja klikkaamisen arvoista sisältöä.
Pari esimerkkiä verkkokaupan natiivimainonnasta:
- Rautakaupan natiivimainos voi johtaa artikkeliin, joka antaa neuvoja uuden omakotitalon rakentajalle.
- Ruuan verkkokauppa voi tuottaa reseptisisältöä ja lisätä natiivimainontaan mainoksia teemasta “näin loihdit herkullisen illallisen koko perheelle vain puolessa tunnissa”.
Ole tarkkana, millaisilla sivuilla natiivimainoksesi näkyy. Vaikka mainospaikkaa kutsuttaisiin natiivityyppiseksi mainosalustan inventaariossa, eivät kaikkien sivujen ”natiivimainokset” ole samanlaisia. Ideaalisesti haluat natiivimainoksen sijoittuvan sivulle, jolla on artikkelityylistä sisältöä ja asettuvan luontevasti artikkelien sekaan. Seuraa, millä sivustoilla mainoksesi on oikeasti näkynyt ja käy katsomassa ovatko ne sellaisia, joilla haluat tämän tyyppistä mainontaa näyttää. Estä (exclude) sivut, joilla et halua näyttää mainoksiasi.
Levitä natiivilla sisältöjä ilman myyntipuheita. Natiivimainos ei ole yleensä paras paikka tuote- tai myyntisivulle johtavalle “Halpa, ale, osta nyt” -mainonnalle. Käytä mainoksissa sisältöä, joka on kiinnostavaa, liittyy liiketoimintaasi ja sopii mainoksen näyttävälle sivustolle. Haluat ihmisten klikkaavan natiivimainosta ja päätyvän sisältöjesi pariin, jotta voit sitten luoda haluamiasi mielikuvia tai johdattaa eteenpäin ostopolulla. Poikkeus on Readpeakin ns. tuotenatiivi, joka on myyvää tuotemainontaa.
Huomioi sisällössä lukijan seuraavat askeleet. Natiivimainoksen ja sen sisällön ei pidä olla suoria myyntipuheita, mutta sisällöissä käyneiden potentiaalisten asiakkaiden halutaan etenevän myyntifunnelissa jollain tavalla. Tarkastele, voiko sisällöstä linkittää luontevasti tuotteisiisi tai esimerkiksi pyytää lukijaa liittymään postituslistalle.
Sitouta videolla
Opasta ja ohjaa videoilla. Erityisesti monimutkaisemmille tai ostajalle vieraammille tuotteille video on tehokas keino esitellä tuotteen ominaisuuksia ja käyttöä. Ohje- ja vinkkivideot auttavat potentiaalista asiakasta valitsemaan tuotteesi sellaisen sijasta, jonka ominaisuudet tai käyttöönoton vaatimukset jäävät epäselvemmiksi.
Älä rajoita itseäsi vain YouTubeen ja Metaan. YouTube-videomainonta Google Adsin kautta sekä videomainokset Facebookissa ja Instagramissa ovat luultavasti ensimmäiset ja helpoimmat videomainonnan keinot joihin tartut, mutta kuten display- ja bannerimainonnassa, myös videomainonnalle on tarjolla laajempia vaihtoehtoja ohjelmallisen ostamisen alustojen kautta.
Esimerkiksi kotimaisiin striimauspalveluihin, kuten Ruutuun on mahdollista saada videomainontaa samoin kuin YouTubeen. Selvitä, missä kohdeyleisösi viettää aikaa ja tee valintasi sen mukaan.
Määritä käyttämäsi alustat ja videotyypit ennen kuin sijoitat videoiden luomiseen. Toimivan kuuden sekunnin videon ja 30 sekunnin videon vaatimukset eri alustoilla ovat erilaiset, eikä pelkkä videon pienempiin osiin leikkely tuota parasta mahdollista sisältöä. Luo kukin videoversio juuri sen käyttötavan ja -paikan mukaisesti.
Aloita vahvasti. Toimiakseen videomainoksen pitää herättää näkijän kiinnostus ja jättää muistijälkiä brändistä, vaikka videota ei edes katsottaisi loppuun asti. Tämä pätee erityisesti YouTubessa, missä useimmat mainokset voi skipata viiden sekunnin jälkeen, sekä muilla somealustoila, joissa mainokset saatetaan ohittaa vielä nopeammin. Metan työntekijät ovat koonneet videovinkkejä Mobile Anatomy -tilille Instagramissa.
Herätä kysyntää somemainonnalla
Varmista, että sosiaalisen median profiilisi ovat ajan tasalla. Täytä olennaiset tiedot, erityisesti sivuston osoite ja yhteystiedot sekä kuvaukset, jotka auttavat ihmisiä ymmärtämään, millainen verkkokauppa on kyseessä.
Jos sinulla on myös kivijalkaliike, aukioloaikojen kertominen someprofiilissa voi aktivoida myymälässä asiointiin, mutta näiden ylläpitämiseen täytyy muistaa panostaa – mikään ei ärsytä niin paljon kuin virheelliset tai vanhentuneet käyntitiedot. Lisää tilille myös laadukkaat ja tunnistettavat profiilikuvat (yritykset käyttävät yleensä logoaan).
Muista myös orgaanisten postausten boostaus, mutta tee se oikein. Pelkästään orgaaniseen näkyvyyteen nojaaminen ei nykyaikana todennäköisesti saavuta paljoa, mutta rahalla voi tehdä muutakin, kuin näyttää erillisiä mainoksia. Voit käyttää maksullista mainontaa lisäämään orgaanisesti julkaisemiesi postausten, twiittien tai muiden vastaavien tavoittavuutta. Tällöin saat mainoksen näkyvyyden, mutta postaus sekä kaikki siihen kertyneet kommentit ja reaktiot löytyvät yhä profiilistasi.
Tee tämä kuitenkin kunnolla eli harkiten laadittujen kampanjoiden alla mainoshallinnassa (Ads Manager), missä voit säätää mainonnan tavoitteet, kohdeyleisön, keston, budjetin ja muut olennaiset asetukset kunnolla ja tavoitteidesi mukaisesti. Voit myös boostata samaa postausta useammalla erilaisella kampanjalla ja tavoitteella samanaikaisesti.
Älä koske Mainosta julkaisua -nappiin, sillä sen kautta et voi kontrolloida tarpeeksi mainonnalle tärkeitä elementtejä.
Tarkkaile kommentteja aktiivisesti ja vastaa niihin asianmukaisesti. Somemainoksesi ovat yrityksesi someviestintää siinä missä kaikki muukin ja ihmiset voivat ilmaista ajatuksiaan mainoksesta sekä yrityksestäsi mainoksen kommenteissa. Kommentteja on syytä seurata ja niihin vastata aivan samoin, kuin mihin tahansa viestiinne kohdistuvaan kommentointiin.
Negatiiviset kommentit voivat myös olla vahingollisia mainoksen toimivuudelle. Joskus kilpaileva toimija on jopa mainostanut omaa palveluaan somemainoksen kommenteissa.
Kommentit, tykkäykset ja muut reaktiot toimivat social proofina mainoksellesi, mutta negatiiviset kommentit voivat kääntää tämän mainosta vastaan.
Hyödynnä social proofia. Sosiaalisen median alustat, kuten Facebook ja Instagram mahdollistavat orgaanisten postausten mainostamisen siten, että tavoitteena on saada aikaan vuorovaikutusta kuten reaktioita, kommentteja, jakoja tai klikkauksia. Tämän arvoa ei kuitenkaan pidä yliarvioida. Tykkäykset itsestään eivät tuota myyntiä.
Engagement-mainonnan pienimuotoinen tekeminen voi kuitenkin lisätä postauksesi vakuuttavuutta, koska ihmiset näkevät muiden kiinnostuneen siitä ja muiden reaktiot näkyvät myös, jos samaa postausta jaetaan toisella, hyödyllisempään tavoitteeseen pyrkivällä kampanjalla.
Varo “himoklikkaajia”. Kaikki mainosklikit eivät ole samanarvoisia, ja sosiaalisessa mediassa on ihmisiä (ja botteja), jotka klikkailevat mainoksia paljon vaikka eivät välttämättä ole potentiaalista kohderyhmää. Tämä on erityisen suuri riski liikenne- tai klikkaustavoitteella optimoiduissa kampanjoissa.
Pidä silmällä kampanjan nähneestä yleisöstä saatavia tietoja, kuten ikä tai maantieteellinen sijainti. Usein nämä klikkailijat ovat vanhempia ihmisiä, joten varoitusmerkki voi olla, jos saamistasi mainosklikeistä yllättävän suuri osa tulee vanhimmilta ikäluokilta eikä tämä ole keskeinen kohderyhmänne.
Älä tee kampanjoista liian lyhyitä. Etenkin nopeasti liikkuvilla aloilla erilaisia kampanjoita, mainosviestejä ja alennuksia saattaa tulla ja mennä hyvinkin nopeasti. Digitaalisessa markkinoinnissa liian nopea tahti voi kuitenkin muodostua ongelmaksi.
Digitaalisen markkinoinnin keskeisimpiä vahvuuksia ovat erilaiset mainonnan kohdistamisen keinot ja tässä auttavat automaatio- ja koneoppimispohjaiset teknologiat. Näiden teknologioiden kääntöpuolena on kuitenkin tarve datalle, johon niiden toiminta pohjaa ja tämän kertyminen vaatii aina aikaa ennen kuin mainonta saavuttaa täyden potentiaalinsa.
Esimerkiksi Facebook-mainonnassa kampanjat siirtyvät oppimistilaan (learning), kun ne luodaan tai niitä muokataan. Oppimistila voi kestää päiviä tai jopa viikkoja, riippuen siitä, kuinka nopeasti kampanjalle asetettuja tavoitteita aletaan tuottaa – mikä puolestaan riippuu muun muassa mediabudjetin määrästä ja yleisön koosta. Vasta tämän jälkeen mainonta toimii täydellä teholla.
Mikäli kampanjoita muutetaan ja vaihdetaan liian usein, on mainonta suuren osan ajasta tässä oppimistilassa eikä koskaan saa mahdollisuutta toimia niin tehokkaasti kuin voisi.
Tavoita oikeat ihmiset
Tavoita oikea yleisö oikealla alustalla
Tunne mainosalustat ja valitse käyttämäsi alusta tarpeidesi mukaan. Googlen hakua ja bannereita sisältäviä verkkosivuja käyttävät liki kaikki, mutta eri somealustoilla on erilailla painottuneet käyttäjäkunnat sekä erilaiset mahdollisuudet mainonnan kohdistamiseen.
LinkedIn mahdollistaa kohdistamisen työn, työnantajan ja muihin uraan liittyvien ominaisuuksien perusteella aivan eri tavalla kuin muut somealustat, mutta on yleensä kalliimpi ja sopii siksi lähinnä kovakatteisen B2B-verkkokaupan sisältöjen mainontaan.
Instagramilla ja TikTokilla taas on nuorempi käyttäjäkunta kuin vaikkapa Facebookilla, joten niitä ei kannata valita ensimmäiseksi alustaksi keski-ikäisten ja sitä vanhempien tavoitteluun. Alustavalinta täytyy tehdä kohdeyleisön ja tuotteen tai palvelun luonteen mukaan.
Huomioi, kuinka pitkällä eri ihmiset ovat ostopolullaan. Eri tavat kohdistaa mainontaa tavoittavat ihmisiä eri vaiheissa ostopolkua. Bannerimainontaa voi näyttää yleisiin kiinnostuksen kohteisiin tai henkilön ominaisuuksiin perustuville kylmille yleisöille, jotka eivät välttämättä ole koskaan kuulleetkaan yrityksestäsi tai tuotteestasi, mutta yhtälailla sitä voi näyttää myös uudelleenmarkkinointiyleisöille, jotka ovat kenties jo harkinneet tuotteenne ostamista. Näille täytyy kohdistaa erilaista mainontaa.
Älä ylioptimoi kampanjoitasi hengiltä. Hyvin määritelty yleisö mahdollistaa potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisen kustannustehokkaasti etenkin, jos tuotteesi tai palvelusi koskee pientä osaa väestöstä. Tehokas mainonta ja optimointi vaativat kuitenkin myös mittakaavaa. Liian pieneksi kutistettu yleisö voi tukahduttaa kampanjan. Tällöin koneoppimisella ei ole mahdollisuuksia toimia ja voit herkästi sulkea yleisön ulkopuolelle myös oikeasti potentiaalisia asiakkaita.
Huomioi markkinasi koko yleisön kokoa arvioidessa. Ideaalisesti mainonnan yleisön koko heijastelee potentiaalisten asiakkaiden määrää markkinassa. Esimerkiksi hevostarvikkeiden verkkokaupalle miljoonan tai puolen miljoonan Meta-yleisö hevoskiinnostuksen pohjalta ei ole järkevä, koska kaikilla yleisöön sisältyvillä ei ole hevosia tai mitään tekemistä niiden kanssa. Yleisöä kannattaa rajata tiukemmin esimerkiksi 80-200 tuhanteen, koska Suomessa on noin 170 000 hevosharrastajaa. Kaikki heistä eivät kuitenkaan osta hevosten loimia ja satuloita, ja hevosiakin on Suomessa vain noin 75 000.
Jos myymäsi tuote tai palvelu koskee vain muutamaa tuhatta ihmistä koko markkina-alueella ei yleisönkään kannata olla satojen tuhansien kokoinen. Tällöin pienempikin yleisö voi olla ok, vaikka se antaakin vähemmän siimaa koneoppimiselle. Joidenkin tuhansien käyttäjien yleisöllä voit jo tavoittaa koko yleisön muutenkin, eikä se tule sinulle liian kalliiksi.
Hyödynnä erityyppisiä yleisöjä ohjelmallisessa ja display-mainonnassa
On helppoa valita valmiita Googlen yleisöjä ja alkaa näyttää niille mainontaa, mutta tämä ei ole ainoa tai todennäköisesti paras vaihtoehto.
Voit myös käyttää avainsanoja, ikää, sukupuolta, maantieteellistä sijaintia, julkaisijoiden yleisöjä ja omaa asiakasdataasi kohdistuksen keinona.
Muista julkaisijoiden tarjoamat yleisöt ja kohdistukset ohjelmallisessa mainonnassa. Ohjelmallisessa mainonnassa mainospaikoista vastaavat julkaisijat tarjoavat ensimmäisen osapuolen dataan perustuvia yleisöjä sekä kontekstuaalisia kohdistuksia, jotka näyttävät mainosta sivun sisällön aihepiirin mukaan. Näihin kohdistustapoihin ei vaikuta 3. osapuolen evästeiden poistuminen.
Kohdista myös mainospaikan perusteella kontekstuaalisesti. Dataan perustuvien yleisöjen lisäksi voit ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa kohdistaa mainontaa mainoksia näyttävien sivujen sisällön perusteella kontekstuaalisella kohdennuksella.
Jos myyt vaippoja ja lastenruokaa, mainosta perheasioita ja lapsiperhearkea käsittelevillä sivuilla, jossa suuri osa käyttäjistä on vanhempia riippumatta siitä, millaisia evästeitä he ovat hyväksyneet. Jos myyt pihan- ja puutarhanhoitotarvikkeita, kannattaa mainostaa omakotitaloasumiseen liittyvillä sivuilla.
Näin pystyt saavuttamaan relevantteja yleisöjä ilman heistä kerättyä dataa. Voit tutkia eri vaihtoehtoja ohjelmallisten alustojen markkinapaikoilla tai tiedustelemalla suoraan julkaisijoilta.
Voit hyödyntää avainsanoihin pohjautuvaa kohdennusta myös bannerimainonnassa. Google Ads mahdollistaa yleisöjen luonnin ihmisistä, jotka ovat hakeneet tiettyjä asioita Googlen hausta. Tällä tavoin voit tavoitella display-mainonnallasi samoja ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneet hakusanojen kaltaisista aiheista: ihmisiä, jotka hakevat myymäsi kaltaisia tuotteita tai esimerkiksi ihmisiä, jotka ovat googlettaneet kilpailijoitasi.
Mainostaessasi Googlen alustoilla esimerkiksi Youtube-videokampanjalla tai Demand Gen -kampanjalla sanapohjainen yleisö perustuu vielä tarkemmin ihmisten todellisuudessa tekemiin Google-hakuihin. Voit mainostaa henkilöille, jotka ovat tehneet juuri tiettyjä hakuja kuten etsineet tietynlaista tuotetta tai hakeneen yritystäsi tai tuotebrändiäsi nimeltä.
Huomioi, missä vaiheessa ostopolkua erilaiset yleisöt ovat ja sovita mainoksesi tähän. Joillain yleisöillä voit tavoittaa ihmisiä, jotka voivat kyllä olla kiinnostuneita tai tarvita jossain vaiheessa sinun tai kilpailijasi tuotteita, mutta ostaminen ei ole ajankohtaista juuri nyt. Mainonnan tälle yleisölle kannattaa olla erilaista kuin mainonnan yleisölle, joka harkitsee juuri nyt myymäsi kaltaisen tuotteen ostamista.
Esimerkiksi sisustamista käsittelevälle sivulle mainontaa kontekstuaalisesti kohdentamalla voit tavoittaa huonekaluista ja sisustamisesta kiinnostuneita ihmisiä, mutta tämä ei välttämättä tarkoita, että merkittävä osa heistä suunnittelisi uuden sohvan ostoa juuri nyt. Ostopolun näkökulmasta yleisö on ainakin pääosin polun alkupuolella potentiaalisia tulevaisuuden asiakkaita, mutta eivät välttämättä ihmisiä, jotka ostavat pian mainoksesi näkemisen jälkeen.
Jos toteutat tällaiselle sivulle huonekaluliikkeen mainontaa, haluat todennäköisesti kallistua enemmän tietoisuutta lisäävän ja brändiä rakentavan mainonnan puolelle kuin taktiseen suoraan kauppoihin pyrkivään mainontaan. Haluat myös rajoittaa mainonnan intensiteettiä. Jos henkilö saattaa ostaa sohvan seuraavan vuoden aikana, et halua maksaa näyttääksesi hänelle kymmenen mainosta päivässä siihen asti.
Toisaalta henkilö, joka on hakenut sohvia Googlesta tai vieraillut huonekaluliikkeiden sivuilla on luultavasti suunnittelemassa kalustehankintoja lähitulevaisuudessa. Tällöin voit myydä aggressiivisemmin. Sama koskee uudelleenmarkkinointiyleisöjä ihmisistä, jotka ovat muun mainonnan ansiosta jo käyneet sivustollasi ja kenties jopa tehneet ostoaikeisiin viittaavia asioita siellä.
Kerää ja hyödynnä dataa monipuolisesti
Älä laske kaikkea evästepohjaisen seurannan varaan. Sen tarkkuus on kärsinyt sekä lainsäädännön että käyttöjärjestelmien kehittyessä. On suositeltavaa ainakin täydentää evästeisiin perustuvaa dataa ja yleisöjä muin keinoin, esimerkiksi keräämällä omaa markkinointirekisteriä.
Esimerkkejä datan keräämisen keinoista ovat
- uutiskirjeen tilaus
- tunnistautuville tarjottavat lisäherkut
- kirjautuminen verkkokauppaan.
Varmista kuitenkin, että tietosuojalauseke ja muut laillisuuteen liittyvät asiat ovat kunnossa.
Kohdenna mainontaa myös sitoutumisyleisöille. Sosiaalisen median alustoilla myös sisältösi kanssa vuorovaikutuksessa olleista käyttäjistä on mahdollista luoda yleisöjä mainonnalle. Tiedosta kuitenkin, että tykkäysnapin napautus ei aina ennakoi ostokäyttäytymistä.
Luo uudelleenmarkkinoinnin yleisöjä sisältöjen teemojen mukaan. Tiettyyn teemaan tai tuotteeseen liittyvien sisältöjen lukijat ovat osoittaneet kiinnostusta sisällön aiheeseen. Jos olet esimerkiksi julkaissut artikkeleita auton huollosta, ovat niitä lukeneet henkilöt potentiaalisia ostajia autotarvikkeille. Luomalla uudelleenmarkkinointiyleisöjä määrättyjä sisältöjä katselleista verkkosivukävijöistä voit luoda uudelleenmarkkinointiyleisön, joka on kohdennetumpi kuin esimerkiksi kaikki verkkosivuvierailijat.
Luonnollisesti tämä lähestymistapa edellyttää, että sivustosi ja sisältösi houkuttelevat lukumääräisesti tarpeeksi kävijöitä yleisön luomiseen.
Pidä yrityksesi ihmisten mielessä uudelleenmarkkinoinnilla. Kaikkien tuotteiden ostaminen ei ole nopeaa tai aina ajankohtaista, toisia ostetaan toistuvasti. Molemmissa tapauksissa on tärkeää pysyä asiakkaan mielessä ja olla paras tai vähintään yksi asiakkaan harkitsemista vaihtoehdoista ostotarpeen herätessä.
Erilaiset uudelleenmarkkinointiyleisöt, perustuivat ne sitten verkkosivukävijöihin, asiakaslistoihin tai sitoutumiseen, ovat tehokkaita työkaluja mainonnan kohdistamiseen erityisesti tähän tarpeeseen. Voit esimerkiksi näyttää aiemmin verkkosivuillasi vierailleille bannerimainontaa muilla heidän käyttämillään sivustoilla – silloinkin kun he eivät aktiivisesti hae myymääsi tuotetta.
Varmista, että mainosalustat eivät sotke määrittämääsi yleisökohdennusta. Mainosalustat tarjoavat mielellään kohdistusasetuksia (esim: ”Optimised targeting” tai ”Audience expansion”), jotka antavat niille vapautta etsiä järjestelmän mielestä sopivia mainosnäyttöjä antamasi yleisörajoitusten ulkopuolelta. Kehotamme yleensä välttämään näitä asetuksia ja tarvittaessa laajentamaan yleisöjä itse.
Erityisesti tavoiteltaessa uudelleenmarkkinointiyleisöjä, nämä (usein oletuksena päällä olevat) asetukset ovat ikävä kompastuskivi. Ne haukkaavat helposti väärille ihmisille suuren siivun budjetista, jolla oli tarkoitus tavoittaa tietty määrittelemäsi yleisö.
Myy lisukkeita. Jo oston tehneistä asiakkaista koostuvaa yleisöä voi käyttää mainostamaan asiakkaan jo ostamaan tuotteeseen liittyviä muita tuotteita.
Tee mainonnasta vaikuttavaa
Älä säästele mainossisällöissä
Huomioi, kenelle kukin mainos on kohdistettu ja mikä on sen tavoite. Älä vain kopioi samoja mainoscopyja joka paikkaan. Bränditietoisuutta kasvattavan mainoksen ei tarvitse vaatia ostamaan heti ja nyt, vaan sen pitää tuoda esiin brändin erottautumistekijöitä. Taktisen myyvän mainoksen taas tulisi kertoa tuotteen hinnasta tai hyödyistä täsmällisemmin ja johdatella ihmistä kohti ostoa.
Jos mainostat kylmille yleisöille, voi sisältö koskea myymääsi tuotetta tai palvelua yleisemmin. Mainos voi pyrkiä luomaan yleistä tarvetta tarjoamallesi tuotteelle tai herättelemään ajatusta sen hyödyistä.
Uudelleenmarkkinointiyleisöille haluat vastata erityisesti huoliin tai esteisiin, joiden takia he eivät ole vielä ostaneet kaupastasi. Mieti vielä tarkemmin, mikä erottaa juuri sinun yrityksesi kilpailijoista. Tärkeä kysymys on: “Miksi henkilön pitäisi ostaa juuri sinulta toisen yrityksen sijaan?” Vastaa siihen. Korosta, mitä potentiaalisen asiakkaan kannattaisi huomioida hintalapun lisäksi – vai onko halvin hinta juuri sinun paras kilpailuvalttisi?
Huomioi mobiili teksteissä ja kuvissa. Erittäin suuri osa netin ja somen käytöstä tapahtuu nykyään kännyköillä ja muilla mobiililaitteilla. Sinun tulee käyttää mainossisältöjä, jotka sopivat tähän ympäristöön – olivat ne sitten kuvia, videoita tai tekstiä.
Mainokset kannattaa esikatsella mobiilimuodossa aina kun mahdollista: kuvan tulee olla tarpeeksi selkeä ja tekstien luettavissa myös pienessä koossa. Huomaa, että mainoksen teksti leikkautuu yleensä mobiilissa herkemmin kuin desktopilla, joten tekstin tulee olla tiivis tai ainakin tärkeimmän täytyy olla heti alussa.
Panosta kuviin. Kuvien pitää olla laadukkaita ja erottua joukosta. Heikkolaatuiset kuvat tai geneeriset kuvat eivät anna parasta mahdollista kuvaa yrityksestäsi tai tuotteestasi. Mainosjärjestelmä voi myös suoraan hylätä esimerkiksi liian epätarkat kuvat. Muista, että maksat mainoksen saamiseksi ihmisten silmien eteen. Haluat näyttää heille jotain tämän kustannuksen arvoista.
Uskalla olla oma itsesi ja hyödynnä brändisi visuaalista ilmettä. Haluat erottua joukosta ja tulla tunnistetuksi. Esimerkiksi brändiisi vahvasti yhdistyvä ja kilpailijoista erottuva väri on hyödyllinen työkalu, jos sitä käytetään säännönmukaisesti. Samoin viestin sävy ja kielenkäyttö voivat olla erottuvia ja osa brändiä.
Muista liike. Animaatiot ja muut videot ovat arvokkaita työkaluja ihmisten huomion saamiseksi. Hyödynnä niitä, jos pystyt.
Hyödynnä responsiivisia display-mainoksia, jos kykysi tuottaa visuaalisia mainosmateriaaleja on rajallinen. Yksi bannerimainonnan haasteista on tuottaa riittävästi materiaalia monissa eri kuvasuhteissa. Google Adsin display-kampanjoissa voi kuitenkin käyttää responsiivista mainosmuotoa, joka vaatii vain kaksi erikokoista kuvituskuvaa ja logon. Kuvan yhteydessä näytettävät mainostekstit syötetään erikseen mainosta luodessa ilman kuvan editointitarvetta.
Tämä on helpoin tapa aloittaa display-mainonta, mikäli aikaa, rahaa tai kuvaeditointiosaamista on käytettävissä rajallisesti.
Hyödynnä mahdollisuuksia automatisoida mainosten luonti. Mainoksia on mahdollista luoda automaattisesti suurelle määrälle eri tuotteita tai automatisoida muiden seikkojen, kuten mainoksen näkijän sijainnin mukaan. Tämä mahdollistaa osuvamman ja henkilökohtaisemman mainonnan vähemmällä työllä kuin on mahdollista tehtäessä mainossisältöjä manuaalisesti.
Kuinka tämä tarkalleen tapahtuu, riippuu mainosalustasta/-työkalusta. Esimerkiksi Facebook- ja Instagram -mainonnassa mainosten luonnin automatisointi erilaisten fiidien perusteella on erityisen helppoa Smartly-alustalla.
Hyödynnä automaatioita
Tuo yksittäiset tuotteet mainontaan. Vähänkään suurempaa tuotevalikoimaa on hyvin vaikea ja työläs mainostaa tuotekohtaisesti. Jokaiselle tuotemerkille pitäisi valita avainsanat tai yleisöt ja tuottaa erikseen mainos. Tämä ei ole realistista, jos pyörität esimerkiksi satoja tai tuhansia eri tuotteita myyvää verkkokauppaa.
Tällainenkin mainonta on kuitenkin mahdollista, mutta vaatii käytännössä tuotefiidien ja automaatioiden hyödyntämistä.
Huomioi myös teknisesti yksinkertaisemmat vaihtoehdot. Suoraan verkkokauppajärjestelmistä tuotavat fiidit ovat erinomainen työkalu erityisesti, kun valikoima on laaja ja haluat mainostaa monia yksittäisiä tuotteita. Niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää, kun mahdollista, mutta erityisesti pienemmällä yrityksellä ei välttämättä ole teknisiä tai taloudellisia perusteita kaikkein edistyneimmille ratkaisuille, tai siihen pisteeseen pääseminen vaatii aikaa.
Erilaisia mainontaa ohjaavia ja automatisoituja ratkaisuja on mahdollista tehdä myös teknisesti kevyemmin keinoin. Yksinkertaisimmillaan esimerkiksi Google Sheettiin luotu taulukko voi toimia fiidinä erilaisten automaatiota hyödyntävien ratkaisujen toteuttamiseen.
Älä pelkää olla luova automaatioratkaisujen kehittämisessä. Automaatio ja fiidien hyödyntäminen eivät rajoitu vain tuotetietojen tuomiseen tälle suunniteltuihin kampanjatyyppeihin. Useat mainosalustat ja -työkalut kuten Google Ads ja Smartly mahdollistavat kampanjoidensa muokkaamisen niin sanotusti bulkkina taulukosta määräajoin ladatun datan tai suoran fiidin perusteella. Tämä avaa monia erilaisia mahdollisuuksia.
Fiidiksi asetettua taulukkoa voi käyttää esimerkiksi ohjauspaneelina määrittämään, mitä mainostetaan ja kuinka intensiivisesti ilman, että tarvitsee edes avata mainosalustaa. Voit esimerkiksi määrittää mainonnan alku- ja päättymisaikoja eri tuotteille tai muille mainonnan osa-alueille. Samoin onnistuu esimerkiksi mainostekstien tuominen ja muokkaaminen.
Meillä Hopkinsilla on esimerkiksi luotu Google Formsia ja Google Sheetsiä käyttäen “somekoneita”, jolla asiakkaan on mahdollista mainostaa toistuvia tapahtumia sosiaalisessa mediassa vain syöttämällä määritellyt perustiedot tapahtumasta yksinkertaiseen lomakkeeseen. Mahdollisuudet ovat laajat.
Muista, että automaatio vaatii yhä ihmistä. Toimivat automaatioratkaisut ovat tehokkaita keinoja työmäärän vähentämiseen pidemmällä aikavälillä, kun työ niiden rakentamiseksi on tehty. Mikä tahansa järjestelmä voi kuitenkin hajota, kohdata tilanteen, jota ei huomioitu sitä rakentaessa tai vaatia muuten kehitystä vastatakseen nykyhetken tarpeisiin.
Lisäksi on tärkeää ymmärtää, että nimestään huolimatta automaatio tekee viime kädessä vain, mitä ihminen on rakentanut sen tekemään ja perustuen dataan, joka sille on annettu. Jos näissä on vikaa, automaatio ei toimi tai toimii väärin.
Muista myös, että mainonnassa käytetty automaatio ohjaa ulospäin näkyvää viestintää, joten väärin toimivaan automaatioon liittyy myös maineriski. Suosittelemme kiinnittämään erityistä huomiota automaatioiden taustalla usein toimivien fiidien laatuun.
Sesonki- ja alennuskampanjat
Valmistele mainoksesi ajoissa ja tarkista, onko uusi mainonta oikeasti lähtenyt käyntiin odotetusti. Mikäli haluat mainosten näkyvän juuri tiettynä aikana, on tärkeää valmistella ne ajoissa, jotta yllättävät viivytykset eivät pilaa aikatauluasi. Normaalien työhön liittyvien viivästysten mahdollisuuksien lisäksi mainosalustatkin voivat aiheuttaa omat viiveensä.
Mainosalustoilla on pääsääntöisesti mekanismeja mainonnan sopivuuden ja sääntöjenmukaisuuden tarkistamiseen. Nämä voivat viivyttää mainontaa kahdella tavalla. Ensimmäinen on varsinaiseen tarkistukseen kuluva aika. Alustasta ja markkinatilanteesta riippuen tarkistus voi joskus viedä päiviä, mutta toisaalta valmistua samana päivänä tai lähes heti. Esimerkiksi ohjelmallisissa mainoksissa ja suurten myyntisesonkien yhteydessä odotus on yleensä pidempi kuin Google Ads -hakumainoksissa ja hiljaisina kuukausina.
Viiveen lisäksi on aina olemassa riski, että käyttämäsi alusta ei hyväksy mainosta jostain syystä. Yleensä kannattaa esimerkiksi seuraavana päivänä käydä tarkistamassa, ovatko mainokset oikeasti käynnistyneet. Jos eivät, voit joutua pyytämään uusia tarkistuksia tai muuttamaan mainoksia, mikä uusine tarkistuksineen viivyttää mainonnan käynnistymistä.
Kuukausia jatkuvassa mainonnassa päivien viive ei ole ongelma, mutta lyhyissä ajallisesti kriittisissä kampanjoissa se voi olla tuhoisa, jos valmisteluja ei ole tehty hyvissä ajoin.
Tehtäessä lyhyitä, esimerkiksi viikoittaisia kampanjoita, voi perjantai-iltapäivä olla huono aika kampanjan luomiseen, mikäli haluat pitää viikonlopun oikeasti vapaana. Maanantaihin mennessä olet jo menettänyt suuren osan kampanja-ajasta, jos mainonta ei ole käynnistynyt oikein.
Vältä liian lyhyitä ja pienen budjetin kampanjoita. Verkkokaupan digimainonta perustuu vahvasti koneoppimiseen ja automaatioon, pyrkien näyttämään mainoksia kampanjan tavoitteisiin parhaiten sopiville ihmisille. Koneoppiminen vaatii kuitenkin aikaa ja volyymia tunnistaakseen, keitä nämä ovat.
Esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnassa uudet ja muokatut mainokset menevät “oppimistilaan” jopa useiksi päiviksi, riippuen näytettyjen mainosten määrästä eli yleensä budjetin ja yleisön koosta. Tänä aikana mainonta ei toimi vielä niin tehokkaasti kuin mahdollista, koska järjestelmä kerää vielä dataa.
Jos kampanjasi ovat hyvin lyhyitä, ovat ne suuren osan kestostaan tässä oppimistilassa.
Muista sesonkien kääntöpuoli eli mainonnan hinta. Kaupalle keskeisenä sesonkina on tärkeää panostaa mainontaan. Saman sesongin ollessa tärkeä monille yrityksille, nämä panostukset johtavat kilpailuun mainonnan kanavissa, mikä tekee mainonnasta kalliimpaa.
Muista, että mainonnan hintaan voivat vaikuttaa myös sellaisten alojen sesongit, jotka eroavat oman liiketoimintasi vuosisyklistä. Huomioi tämä omien kampanjoidesi ajoituksessa ja mediabudjettilaskelmissa.
Jos Black Friday ei ole sinulle keskeinen sesonki, ei välttämättä kannata toteuttaa suurta kampanjaa samalla viikolla (tai ylipäätään kalliin Q4:n aikana). Jos teet vuoden suurimmat myynnit silloin, joudut kilpailemaan kalliista mainosnäytöistä, vaikka se maksaa.
Muista riskit ja muut markkinoinnin osa-alueet
Varaudu riskeihin
Älä laske kaikkea yhden alustan, tilin, kampanjan tai käyttäjän varaan. Vanha viisaus sanoo, että ei kannata laittaa kaikkia munia yhteen koriin. Tämä periaate kannattaa muistaa myös digimainonnassa.
Hylätyt mainokset, maksutapaongelmat ja joissain tapauksissa kokonaisten mainostilien toiminnan pysähtyminen ovat vain osa haasteista, joita digimarkkinoinnin maailmassa tulee säännöllisesti vastaan. Toisinaan esimerkiksi monia Meta-mainostilejä on estetty kokonaan toimimasta epäselvistä syistä. Jos mainonta on yhden tuollaisen tilin varassa, ovat liiketoimintariskit merkittäviä.
Yhtälailla pääsyjä ja käyttäjähallintaa järjestelmissä ei kannata jättää yhden henkilön henkilökohtaisten tunnusten taakse, koska joskus asioita tapahtuu. Admin-oikeuksien jakaminen saattaa esimerkiksi herkästi unohtua työntekijöiden vaihtaessa työpaikkaa. Kukaan ei halua joutua tilanteeseen, jossa mainosalustanne ainoa admin-tason pääsy on kuukausia sitten uusiin tuuliin lähteneen työntekijän takana tai entisen mainonnan yhteistyökumppanin omistuksessa.
Käytä tilibudjetteja, luottorajoja ja muita työkaluja suojataksesi itseäsi kalliilta budjettivahingoilta. Kuten aina rahaa ja maksuja käsitellessä, on myös digimainonnassa oltava tarkkana. Ylimääräinen nolla väärässä paikassa tai väärän budjettityypin valinta klikkaamalla millien verran väärää kohtaa näytöllä voi johtaa yllättävänkin suuriin kuluihin.
Mainosalustoilla on keinoja suojata kukkaroasi ainakin jonkin verran. Kuukausilaskutteiselle tilille Google Adsissa voit esimerkiksi suoraan määritellä budjetit tietyille aikaväleille ja euromäärille. Usein kuukausibudjetin asettaminen tilitasolle on tässä toimiva ratkaisu ja ainakin rajoittaa vahinkojen vaikutusta.
Muita hallintakeinoja ovat luottokortilla maksaessa kertamaksujen suuruus (milloin järjestelmä veloittaa korttia) ja kortin luottoraja, jotka rajoittavat mahdollisen vahingon suuruutta.
Huomaa, että asetettujen rajojen täyttyminen johtaa mainonnan pysähtymiseen, kunnes maksat aiemmat veloitukset, päivität rajoja tai uusi budjettikausi alkaa, joten varotoimilla on myös kääntöpuolensa.
Suojaa järjestelmäsi autentikointisovellukseen tai tekstiviesteihin perustuvalla kaksivaiheisella tunnistautumisella aina kun mahdollista. Tietoturvaa on helppo vähätellä, kun kaikki sujuu hyvin. Ylimääräiset askeleet asioiden tekemisessä voivat olla joskus ärsyttäviä, mutta yksikin tietomurto voi käydä todella kalliiksi koko yritykselle. Suhteessa hyötyyn, kohtuullinen tietoturva ei loppujen lopuksi vaadi kohtuuttomasti.
Muista huomioida lailliset rajoitteet analytiikassa ja evästeiden käytössä. Digimarkkinointi perustuu vahvasti dataan ja datan myötä nousevat kysymykset yksityisyyden suojasta.
Suomessa ja muuallakin EU-alueella tietosuojaa sääntelee GDPR-asetus. Se asettaa laillisia vaatimuksia ja tuo samalla riskejä dataa keräävälle ja hyödyntävälle toiminnalle. Verkkokaupan digimainonnan osalta on hoidettava kuntoon ainakin verkkosivun analytiikan toteutus ja evästehallinta sekä tietosuojalausekkeet ja käyttöehdot. Näiden laiminlyönnistä voi tulla vahingollisia seuraamuksia, mukaan lukien rahallisia sanktioita.
Muista myös muut menestykseen vaadittavat digimarkkinoinnin osa-alueet
Varmista, että verkkosivustosi on optimoitu hakukoneita varten. Maksettu hakusanamainonta on tärkeä osa verkkokaupan markkinointia, mutta menestyäksesi haluat sen sivujen nousevan esiin myös orgaanisissa hauissa. Tällöin ei myöskään tarvitse maksaa erikseen jokaisesta hakukoneen kautta sivustolle klikanneesta henkilöstä.
Hakukoneoptimoinnin (SEO) toimet tehostavat yleensä myös maksettua mainontaa: sen nimissä luodaan uusia sivuja, joita voit myös mainostaa, ja parannetaan koko sivuston laatua ja käyttökokemusta. Tämä parantaa kokonaisvaltaisesti myös mainonnan tehokkuutta.
Alkuun pääset lukemalla blogistamme Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin teho-oppaan.
Myy lisää, palvele asiakkaitasi ja pienennä poistumaa markkinoinnin automaation avulla:
- Varmista, että käytössäsi on vähintäänkin verkkokaupan parhaiten myyntiä tuovat automaatiot eli ostoskorin ja selauksen hylkäyksen automaatioviestit.
- Palvele asiakkaitasi hyödyllisellä, heidän kiinnostuksiaan vastaavalla sisällöllä.
- Tarjoile lisämyyntiehdotuksia oikeassa hetkessä hyödyntämällä asiakasdataa.
Olemme julkaisseet blogissamme erillisen oppaan verkkokaupan markkinoinnin automaatiosta.
Lue myös 3 keinosta, joilla saat verkkokaupan passiiviset asiakkaat ostamaan uudelleen.
Julkaise verkkokaupan blogissa aikaa kestävää sisältöjä, niin maksimoit sisältömarkkinoinnin elinkaariarvon. Jos julkaiset lähinnä uutisia ja muita ajankohtaissisältöjä, teet sisältömarkkinointia todennäköisesti väärin.
Jokainen sisältö on sijoitus, joten haluat maksimoida sen tuoman hyödyn. Esimerkki ikivihreämmästä sisällöstä on tämä parhaillaan lukemasi opas: kun pidämme sisällön ajan tasalla, tästä on meille hyötyä monta vuotta.
Lue myös
Sisältömarkkinoinnin elinkaariarvo ja sen maksimointi
Jokaisella julkaistulla sisällöllä on elinikä, jonka aikana se tuo hyötyä. Tämä artikkeli kertoo, miten voit maksimoida sisältömarkkinoinnin elinkaariarvoa.
Meta Advantage+ Shopping: tehokas ratkaisu verkkokauppiaille
Metan Advantage+ Shopping -kampanjatyyppi on suunniteltu tehokkaimmaksi ratkaisuksi tuloshakuisille mainostajille, jotka haluavat lisätä verkkomyynnin määrää. Se tarjoaakin erinomaisia mahdollisuuksia verkkokauppiaille.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!