Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin teho-opas
Hakukoneoptimointi (SEO) on verkkokaupan markkinoinnin keinoista parhaita tuotto-panossuhteeltaan.
Oikein tehdyt SEO-toimet voivat tuoda kauppaa kuukaudesta toiseen, vuodesta toiseen – ilman mainosrahan polttamista.
Tämä opas sisältää yli 70 vinkkiä verkkokaupan hakukoneoptimointiin.
Sisällys
- Kategoriasivujen hakukoneoptimointi
- Tuotesivujen hakukoneoptimointi
- Verkkokaupan taksonomiat
- Verkkokaupan sisältömarkkinointi
- Sisäiset linkitykset verkkokaupan SEO:ssa
- Sivuston rakenne verkkokauppa-SEO:ssa
- Indeksoinnin ja hakukoneiden robottien ohjaus
- Rakenteellinen data verkkokaupan optimoinnissa
- Kuvien ja videoiden optimointi
- Verkkokauppa-alustan valinta
- Kivijalkamyymälöiden listausten optimointi
- Verkkokaupan hakukoneoptimointi on pitkäjänteinen prosessi
Kategoriasivujen hakukoneoptimointi
Kategoria- eli tuoteryhmäsivut ovat usein tärkein sivutyyppi verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa.
Tuoteryhmien sivuille tulee ihmisiä, jotka tietävät, minkä tyyppisen tuotteen haluavat, mutta eivät ole vielä päättäneet, minkä tuotteen haluavat.
Kategoriasivuja ovat esimerkiksi “energiansäästölamput”, “naisten vaatteet” ja “olohuoneen lamput”.
Käytä selkeästi nimettyjä ja tarkkoja tuoteryhmiä
Otsikoi kategoriasivut selkeästi. Sivun otsikon pitää olla niin kuvaava, että jo siitä ymmärtää, mitä sivulta löytyy. Älä otsikoi “Naiset”, vaan “Naisten vaatteet”.
Älä ainakaan yhdistä vajaata tuoteryhmän nimeä automatiikkaan: muuten saatat laittaa naiset ja lapset myyntiin ilman toimituskuluja!
Vältä erilaisten tuotteiden niputtamista samaan tuoteryhmään. Se on ongelmallista erityisesti silloin, kun hakusanat eivät liity merkitykseltään läheisesti toisiinsa.
Älä siis käytä tuoteryhmiä kuten “Vyöt, hanskat ja päähineet” tai “Mönkijät ja moottoripyörät”. Tee mieluummin jokaiselle oma kategoriansa.
Älä tee ”SEO-tekstejä”, vaan paranna käyttökokemusta ja auta valitsemaan
Auta kävijää löytämään tuoteryhmästä oikea tuote.
Tee kategoriasivulle sisältöä, joka
- auttaa valitsemaan oikean tuotteen (valintaopas)
- kertoo mitä tuotteita on valikoimassa (sisäiset linkitykset)
- vastaa hakijan yleisimpiin kysymyksiin (vähemmän yhteydenottoja ja palautuksia).
Älä tee kategoriatekstistä Wikipedia-henkistä esittelyä, vaan myyntiä kasvattavaa sisältöä, joka auttaa kävijää valitsemaan.
Tuo kauppasi erottautumistekijät hakutuloksiin
Lisää kategoriasivujen title-tagiin verkkokauppasi tärkein erottautumistekijä.
Suurin osa kilpailijoistasi käyttää titlessä kaavaa [Tuoteryhmä] – [Verkkokaupan nimi].
Myyvemmillä hakutuloksilla erotut harmaasta massasta ja sivusi saa enemmän klikkejä. Mikäli et keksi varsinaista erottautumistekijää, lisää titleen ostamiseen viittaava lauseke, esimerkiksi “edullisesti netistä.”
Muista metakuvaukset. Hyvin kirjoitettu metakuvausteksti tukee sivun otsikkoa ja houkuttelee klikkaamaan hakutuloksesta sivuillesi. Korosta verkkokauppasi erottautumistekijöitä.
Mikäli tuotekategorioita on paljon, tuota osa metakuvauksista koneellisesti esimerkiksi tälläisellä kaavalla:
[Tuoteryhmä] edullisesti [kaupastasi]. Laaja valikoima. Parhaat brändit. Tutustu valikoimaamme.
Taklaa tarjoushaut jopa tuoteryhmittäin
Luo Tarjoukset-sivu. Listaa sillä voimassa olevat tarjoukset verkkokaupassa.
Tarkista hakusanatyökaluilla, hakevatko asiakkaasi tuoteryhmiisi liittyviä tarjouksia.
Luo itsestään päivittyviä tuoteryhmä+tarjoukset-sivuja, jotka listaavat kunkin tuoteryhmän voimassaolevat tarjoukset. Eli mahdollista tarjousten navigoiminen tuoteryhmittäin – ja mahdollisesti muillakin soveltuvilla taksonomioilla.
Tuotesivujen hakukoneoptimointi
Tuotesivut tuovat sivustolle ns. viimeisen klikin kävijöitä, eli ihmisiä jotka tietävät, minkä tuotteen haluavat ostaa ja etsivät parasta diiliä.
Koska verkkokauppajärjestelmät tuottavat kohtuullisen hyvin optimoituja tuotesivuja ns. suoraan purkista, tuotehauissa on enemmän kilpailua ja optimoinnin merkitys korostuu.
Myy enemmän ja tule löydetyksi uniikeilla tuotekuvauksilla
Älä kopioi valmistajan tai tukkurin antamia kuvaustekstejä. Ne päätyvät moneen verkkokauppaan käyttöön sellaisenaan, mikä heikentää niiden näkyvyyttä hakukoneissa.
Sen sijaan kirjoita uniikit tuotekuvaukset. Kerro laajasti tuotteiden ominaisuuksista ja eduista.
Vastaa yleisimpiin tuotteisiin liittyviin kysymyksiin. Se vähentää yhteydenottoja ja palautuksia sekä saa useamman kävijöistä ostamaan.
Tarvittaessa tuota tuotekuvaukset koneellisesti. Mikäli tuotteita on paljon, eikä kaikille ole mahdollista kirjoittaa kuvauksia käsin, voit tuottaa kuvaukset myös koneellisesti tuotetietojen perusteella.
Kerää tuotteista ”kokemuksia”
Kerää tuotteista arvosteluita. Ne auttavat tuotesivujen kävijöitä ostopäätöksen syntymisessä.
Esitä tuotteen saamat tähdet suoraan hakutuloksissa rakenteellisen datan avulla. Näin tuotesivujen hakutulosten klikkiprosentti paranee.
Käytä arvosteluista sanaa “kokemuksia”. Suomessa sillä sanalla googlataan yleensä enemmän kuin “arvosteluilla”.
Tee tuotteiden hakutuloksista erottuvia
Lisää tuotesivujen title-tagiin sivustosi arvolupaus tai muu erottautumistekijä. Näin saat sivujen otsikot erottumaan harmaasta massasta. Tuotehakuja tekevät ihmiset ovat usein valmiita ostamaan.
Ilmaisen toimituksen, nopean toimitusajan tai palautusoikeuden korostaminen sivujen title-tagissa toimii yleensä hyvin.
Testaa tekstinpätkiä hakusanamainonnassa ja tuo parhaiten toimivat arvolupaukset sivujen title-tageihin.
Tuotesivuje title-tekstit voi kirjoittaa esimerkiksi tällä kaavalla:
[TUOTE] – [EROTTAUTUMISTEKIJÄ] – [SIVUSTON NIMI].
Hyödynnä metakuvaustekstejä. Myös tuotesivuille kannattaa tuottaa myyvät metakuvaukset.
Kirjoita kuvaukset käsin suosituimmille tuotteille ja koneellisesti kaavalla muille tuotteille.
Esimerkki meta-description-kaavasta:
Osta [TUOTE] [SIVUSTOLTASI]. Nyt vain [HINTA]. Nopea toimitus. X päivän palautusoikeus.
Älä räjäytä sivumäärää varianteilla
Älä tuota kaikille tuotevarianteille omaa sivuaan. Tällaisia variantteja ovat esim. vaatteen koko, tuotteen väri tai pakkauskoko.
Käsittele näitä samalla tuotesivulla valintoina. Näin hakukonearvostus kasautuu sivulle, jolla sitä tarvitaan, eikä sivusto saa väheksyntää duplikaattisivujen vuoksi.
Poikkeuksiakin on, kuten lääkkeiden vahvuudet, joita haetaan erikseen.
Huomioi loppuneet ja poistuneet tuotteet
Älä poista sivuja, joiden tuote on väliaikaisesti loppunut. Kerro kävijälle, että tuote on loppunut ja suosittele automaattisesti vastaavaa, varastosta löytyvää tuotetta.
Sivun poistaminen poistaa sen ennen pitkää myös Googlen indeksistä, minkä seurauksena menetät kävijöitä, kun tuote on taas saatavilla.
301-uudelleenohjaa kokonaan poistuneiden tuotteiden sivut parhaiten vastaaville muille sivuille. Näin siirrät niiden hakukonearvostuksen eteenpäin ja tarjoat parhaan kokemuksen vanhojen linkkien kautta saapuville kävijöille.
Verkkokaupan taksonomiat
Taksonomioiden eli luokittelutapojen optimointi tuo usein suuria voittoja verkkokaupan hakukoneoptimoinnissa. Lue lisää taksonomioiden käytöstä hakukoneoptimoinnissa.
Pelkät tuoteryhmät eivät riitä luokitteluun
Ota käyttöön uusia taksonomioita eli luokittelutapoja. Tuotekategoriat ovat verkkokaupasta oletuksena löytyvä taksonomia, mutta etenkään isommissa verkkokaupoissa se harvoin riittää optimoinnin tueksi.
Ota käyttöön tuoteryhmien rinnalle esimerkiksi seuraavia taksonomioita (tai ”attribuutteja”):
- tuotteen väri
- tyyli
- materiaali
- käyttökohde
- kohderyhmä
- brändi.
Muodosta listaussivuja taksonomioiden avulla. Listaussivulla listataan taksonomialla luokiteltuja tuotteita, esimerkiksi käyttökohteen mukaan. Ne auttavat tuotteita löytymään mataloittamalla sivuston linkkirakenteen hierarkisuutta ja toisinaan niihin itseensäkin kohdistuu hakukysyntää.
Käytä taksonomioita automaattisiin suositteluihin ja linkityksiin. Voit linkittää tuotesivulta esimerkiksi saman värisiä, tyylisiä tai käyttökohteeltaan samanlaisia saman tuoteryhmän tuotteita. Kaikki aiheeseen liittyvä sisäinen linkitys vahvistaa linkitettyjä sivuja Googlessa.
Muodosta listaussivuja taksonomiayhdistelmistä, joihin kohdistuu hakukysyntää.
Jos löydät hakusanatutkimuksessa esimerkiksi väri+tuoteryhmä-hakuja, muodosta automaattisesti tuotteita listaavia sivuja, joilla nämä kaksi taksonomiaa on yhdistetty. Linkitä näille listaussivuille sopivissa paikoissa, kuten tuoteryhmän pääsivulla.
Huomioi tuotteiden määritteet sisällöissä ja laskeutumissivuissa
Selvitä tuotehakujen tärkeimmät määritteet. Käytä hakusanatyökaluja ja selvitä tuotehakuihin liittyvät tärkeimmät määritteet.
Mikäli ”naisten saappaat” on tuoteryhmän päähaku, määritteellisiä hakuja ovat mm. ”naisten nahkasaappaat”, ”matalakorkoiset saappaat”, ”pitkävartiset saappaat” ja ”leveävartiset” saappaat.
Varmista, että verkkokauppa-alusta kykenee tuottamaan relevantteja laskeutumissivuja tärkeimmille määritehauille.
Mikäli tämä ei ole mahdollista, lisää määritteitä kategoriasivun tekstiin tai sivulla olevien tuotteiden teksteihin.
Vastaa brändeihin kohdistuvaan hakukysyntään
Luo brändi + tuoteryhmä -kokoomasivuja. Tuotemerkkisivuilla et tule luultavasti pääsemään ylös brändisanalla ainakaan ohi brändin omien hakutulosten, mutta brändi+tuoteryhmä -hauilla (“bosch akkuporakoneet”) se on mahdollista.
Esittele brändisivulla ennemmin valikoimassasi olevia yrityksen tuotteita/tuoteryhmiä kuin että kirjoittaisit yritysesittelyn. Lyhyt yrityksen tai tuotemerkin esittely on toki hyvä olla mukana.
Verkkokaupan sisältömarkkinointi
Hakukysyntään vastaava sisältömarkkinointi tuo Googlesta kävijöitä, jotka eivät ole heti valmiita ostamaan mutta ovat silti oikeaa kohderyhmää. Voit ohjata heitä ostopolulla eteenpäin sisältöjen ja remarketing-mainonnan avulla.
Julkaise sisältöjä verkkokaupan blogissa
Hyödynnä sisältömarkkinoinnissa blogia, joka on kiinteä osaa verkkokaupan sivustoa. Älä laita blogia eri domainiin.
Blogin avulla voit kattaa hakusanoja ja aiheita, jotka eivät sovi täydessä laajuudessa kategoria- tai tuotesivuille:
- inspiraatio
- trendit
- asiakastarinat
- käyttövinkit
- huolto-ohjeet
- alan tietopaketit.
Blogi toimii myös apuna maksetussa somemainonnassa, jolla voi luoda ensikosketuksia verkkokaupan kohderyhmiin. Siinä roolissa se voi auttaa tavoittamaan myös potentiaalisia linkittäjiä. Sivustolle osoittavat linkit vahvistavat sen hakukonesijoituksia.
Ratkaise ongelmia ja vastaa kysymyksiin
Ratkaise asiakkaiden ongelmia. Julkaise artikkeleita niistä yleisistä ongelmista, joita myymäsi tuotteet ratkaisevat.
Esimerkiksi elintarvikkeita myyvä verkkokauppa voi julkaista reseptejä tai kosmetiikkaa myyvä kauppa kauneudenhoitovinkkejä. Selvitä nämä ongelmat hakusanatutkimuksella.
Vastaa tuotteisiin ja tuoteryhmiin liittyviin kysymyksiin. Voit bongata niitä esim. keywordtool.io-työkalun Questions-välilehdeltä.
Varmista, että tiedät kysymysten hakumäärät, ennen kuin alat kirjoittaa niihin vastauksia.
Selvitä myös, mihin kysymyksiin asiakaspalvelusi toistuvasti vastaa.
Tee pysyviä lahja-, sesonki- ja kampanjasivuja
Tuota vuodenaikaan sopivia lahjasivuja. Etsimme lahjoja jouluksi, vaimolle, miehelle, lapsille, vanhemmille, kavereille. Autat asiakkaitasi ostamaan lahjat helposti, kun keräät valmiita ideoita näille sivuille.
Älä poista sesonki- tai muuten toistuvien kampanjoiden sivuja. Kun säilytät tämän vuoden Black Friday -kampanjasivun, se löytyy jo Googlen indeksistä, kun ensi vuoden kampanja menee liveksi. Kerää väliaikana sivulla uutiskirjeen tilaajia.
Vertaile, suosittele ja kerro kokemuksia tuotteista
Kirjoita vertailuja ja valintaoppaita. Nämä auttavat asiakkaita valitsemaan oikean tuotteen valikoimastasi sekä tuovat näkyvyyttä kaupallisesti tärkeillä hauilla.
Julkaise tuotesuosituksia. Näin autat kävijöitä löytämään heille parhaiten sopivan tuotteen.
Tuotesuosituksia voi tuottaa kaavalla “Parhaat [TUOTEKATEGORIA] [KOHDERYHMÄ]” eli esimerkiksi ”Parhaat juoksukengät miehille”.
Luo kokemuksia-artikkeleita blogiin. Ostajat usein hakevat muiden kokemuksia tuoteryhmistä ja tuotteista ennen ostopäätöksen tekoa.
Tee sivu tuotekategorian testivoittajista. Kerro sillä testien tuloksista ja listaa kauppasi valikoimissa olevat testivoittajatuotteet.
Myös tuote voi olla sisältömarkkinointia
Ota valikoimiin tuote, jonka on tarkoitus olla linkkipyydys. Se on tuote, joka on itsessään uutisarvoinen, erikoinen tai hauska.
Ei ole kuitenkaan ratkaisevaa, myydäänkö linkkipyydystuotetta vai ei. Sitä ei ole myöskään pakko pitää varastossa.
Tällainen tuote voi houkutella verkkokauppaan linkkejä, jotka vahvistavat koko kaupan sijoituksia Googlessa. Tuote voi olla esimerkiksi poikkeuksellisen kallis tuote tai ovelasti uudelleennimetty perustuote.
Sisäiset linkitykset verkkokaupan SEO:ssa
Suurissa verkkokaupoissa yksittäiset tuotteet ja alakategoriat voivat olla pitkien linkkipolkujen päässä kotisivulta, mikä heikentää niiden näkyvyyttä hakukoneissa.
Hyvin toteutettu sisäinen linkitys auttaa hakukoneita löytämään kaikki tärkeät sivut sekä kanavoi linkkivoimaa tehokkaammin, mikä yleensä parantaa syvemmällä olevien sivujen näkyvyyttä.
Rakenna lyhyitä linkkipolkuja ja vähennä hierarkiaa
Lyhennä pitkät linkkipolut. Nyrkkisääntönä jokaiselle tärkeälle sivulle pitäisi päästä enintään neljällä sivulatauksella miltä tahansa sivulta navigaation kautta.
Käy sivusto läpi crawlerin kanssa ja lyhennä pitkiä linkkipolkuja kehittämällä navigaatiota ja tyoteryhmäjakoa.
Käytä megamenua. Suunnittele ns. megamenunavigaatio käyttökokemus edellä, mutta muista hakukoneoptimoinnin kannalta keskeiset alakategoriat.
Megamenu lyhentää sitä sivunlatausten määrää, joka vaaditaan alakategorioihin pääsemiseen. Tämä vahvistaa sen kautta löytyviä kategorioita ja tuotesivuja.
Luo hakukoneille linkkipolku jokaiselle sivulle. Mikäli käytössä on ns. “infinite scroll” -tekniikka uusien tuotteiden hakemiseen listaussivuille, varmista että myös hakukoneet löytävät kaikki relevantit sivut. Infinite scroll -ominaisuus ei saa korvata osoitteiden sivutusta ja normaalia linkitystä sivutussivuihin.
Linkitä tuotteista ja kategorioista muuhun aiheeseen liittyvään
Linkkaa tuotesivuilta kategoriasivuille. Linkkaa yksittäisiltä tuotesivuilta saman aihealueen muille kategoriasivuille, esimerkiksi Polkupyörän rengas XYZ -tuotesivulta Polkupyörien pumput -kategoriasivulle. Murupolkunavigaatio hoitaa tämän asian yhden kategoriapolun osalta. Linkitä myös muihin kategorioihin, joihin tuote on lisätty.
Ristiinlinkitä aiheeseen liittyviä tuotesivuja. Linkkaa tuotesivulta esimerkiksi lisäosiin, yhteensopiviin tuotteisiin ja muihin saman sarjan tuotteisiin.
Ristiinlinkitä kategoriasivut. Linkitä kategoriasivujen kuvausteksteistä saman aihealueen muille kategoriasivuille.
Käytä murupolkua. Se edistää sisäistä linkitystä ja auttaa kävijöitä liikkumaan hierarkiassa ylös ja alas.
Linkitä blogijutut tuotteisiin ja kategorioihin
Nosta tuotteita ja tuoteryhmiä blogipostauksiin. Näin saat hyvälaatuisia sisäisiä linkkejä tärkeille tuotteille ja tuot niitä asiakkaiden silmien alle.
Käsin lisätyt tuotelinkit voivat vanhentua nopeasti. Siksi niiden lisäys kannattaa hoitaa automatiikalla, jos se on teknisesti mutkatonta.
Linkitä myös kategoriasivuille blogipostauksista. Tätä kannattaa pitää ensisijaisena vaihtoehtona, jos tuotteet vaihtuvat usein.
Sivuston rakenne verkkokauppa-SEO:ssa
Hyvin mietitty sivuston rakenne auttaa sinua välttämään SEO- ja analytiikkaongelmia myöhemmin.
Vähennä hierarkiaa poistamalla tarpeettomat kategoriat
Poista tarpeettomat välitasot navigaatiosta. Liian syvä navigaatio voi saada Googlen väheksymään alempia kategorioita.
Älä käytä organisaatiokeskeisiä välikategorioita, kuten “Peilit ja peilikaapit” tai “Moottoripyörät ja mönkijät”.
Nyrkkisääntönä jokaiselle tärkeälle sivulle pitäisi päästä enintään neljällä sivulatauksella miltä tahansa sivulta.
Varo tynkäkategorioita. Jos kategoriassa on vain yksi tuote, kyseinen kategoria kannattaa poistaa.
Toteuta ikivihreä ja looginen URL-rakenne
Looginen URL-rakenne auttaa paitsi hakukoneoptimoinnissa, myös analytiikassa ja uudelleenmarkkinoinnissa. Looginen osoite esimerkiksi kategoriasivulle olisi kauppa.fi/kategoria/alikategoria/ ja tuotesivulle kauppa.fi/tuote/tuote123.
Älä sisällytä kategoriaa tuotesivun osoitteeseen, sillä kategorioihin voi tulla muutoksia. Hakukoneoptimoinnin kannalta looginen ja pysyvä URL-rakenne auttaa vähentämään uudelleenohjausketjuja tulevaisuudessa.
Indeksoinnin ja hakukoneiden robottien ohjaus
Mitä suurempi sivusto, sitä tärkeämpää hakukoneiden bottien ja indeksoinnin ohjaaminen on.
Tärkeät sivut saavat enemmän painoarvoa, kun hakukoneille ei tarjota sisällöltään liian ohuita tai kopiosivuja.
Tuota suodattimilla vain hyödyllisiä sivuja, älä tuplasisältöä
Rajoita suodatinyhdistelmien luomaa sivumäärää. Mikäli kategoriasivuillasi voi suodattaa tuotelistauksia (esim. värin tai koon perusteella), varmista, että hakukoneet eivät indeksoi kaikkia mahdollisia suodatinyhdistelmiä.
Suodattimien yhdistelystä voi rakentua lähes loputon määrä sivuja, joista valtaosa on SEO-mielessä ns. duplikaattisisältöä.
Esimerkiksi vaatekaupoissa listauksia voi usein suodattaa värin, materiaalin, tuotemerkin ja koon perusteella. Mikäli jokaiselle yhdistelmälle luodaan oma sivu, tämä kuormittaa hakukoneiden botteja ja kuluttaa turhaan ns. crawl-budjettiasi.
Käytä relevanteille suodattimille URL-parametrejä. URL-parametrien käyttö on helppo tapa luoda uniikit sivut tärkeimmille suodatinvalinnoille, jolloin nämä indeksoituvat hakukoneissa.
Liittyen edelliseen vinkkiin: älä kuitenkaan lisää URL-parametrejä jokaiselle suodattimelle.
Canonical ja robots.txt – hakukoneoptimoinnin hätäpaikkauksia
Canonical-määritystä on hyvä käyttää, mutta älä luota pelkästään siihen. Canonical-määritys kertoo sivun ”oikean” URL-osoiteversion, mutta hakukoneet eivät aina kunnioita sitä, eikä se estä hakukoneiden botteja tuhlaamasta aikaansa turhiin sivuihin.
Robots.txt on hakukoneoptimoinnin jeesusteippiä: jos et saa suodattimien tuottamia ylimääräisiä osoitteita kuriin teknisellä kehityksellä, voit blokata turhat osoitepolut boteilta robots.txt-tiedostoon laitettavilla Disallow-komennoilla.
Rakenteellinen data verkkokaupan optimoinnissa
Google käyttää rakenteellista dataa hakutulosten rikastamiseen. Kun käytät rakenteellista dataa, hakutuloksesi näyttävät paremmilta ja voit saada enemmän klikkauksia niistä.
Tällaiset rikastetut tulokset ovat usein myös isompia ja kiinnittävät huomion paremmin kuin normaalit hakutulokset. Google ylläpitää listaa tukemistaan rikastetuista tuloksista.
Ilmaista Google Shopping -näkyvyyttä tuotedatalla
Rikasta tuotesivut Product snippet -datalla. Se on verkkokaupoille tärkein rakenteellisen datan muoto.
Product snippetin avulla saat hakutulossivulle listattua tuotteen hinnan ja tarjoukset, arvosteluja, varastotilanteen, kuvan sekä muuta tietoa.
Myöhemmin vuonna 2020 jäsennellyn tuotetiedon avulla voi saada tuotteensa ilmaiseksi Google Shopping -tulosten joukkoon. Tällä hetkellä ilmaiset Shopping-tulokset näkyvät vasta Yhdysvalloissa.
Selkeät osoitteet hakutuloksiin murupolkutiedolla
Merkitse murupolku rakenteellisella datalla, niin se näkyy hakutuloksissa.
Murupolku kommunikoi sivuston hierarkian paremmin kuin pelkkä URL ja näyttää paremmalta hakutuloksissa.
Merkitse myös vastaukset, ohjeet ja sijainnit
Käytä FAQ-dataa ja vastaa asiakkaiden esittämiin kysymyksiin tuotteista ja tuotekategorioista. FAQPage-tieto toimii yhdessä Google Assistant -äänihakujen kanssa ja sen avulla voit päästä myös tekstimuotoisiin otteisiin hakutulossivulla.
Hyödynnä How-To-dataa. Mikäli tuotat “how to” -tyylistä sisältöä ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia, saat sisällölle paremman näkyvyyden, kun käytät siihen tarkoitettua rakenteellista dataa.
Käytä local business -dataa kivijalkamyymälöiden sivuilla. Näin saat osoitteen, kartan ja yhteystiedot näkymään suoraan hakutulossivulla.
Kuvien ja videoiden optimointi
Kuvahaku on digitaalinen versio ikkunashoppailusta. Tietyillä toimialoilla verkkokauppa voi saada merkittävän osan liikenteestä kuvahaun kautta, kun se on hyvin optimoitu.
Alla on esimerkki kuvahausta “aurinkolasit”. Rakenteellista dataa hyödyntävät tulokset näyttävät hyvin pitkälti Google Shopping -mainoslistauksilta.
Kuvaa klikatessa avautuu yksityiskohtaisempi näkymä, jossa näkyy tuotteen hinta, varastotilanne sekä kauppias. Linkki vie suoraan sivulle, josta tuotteen voi ostaa.
Lataa ja käsittele useita tuotekuvia per tuote
Lataa tuotesivulle monta kuvaa yhdestä tuotteesta.
Ainakin osassa tuotekuvista tuote pitäisi olla syvättynä valkoista taustaa vasten. Näin helpotat kuvantunnistusalgoritmien toimintaa.
Pakkaa kuvat ennen niiden lisäämistä sivustolle, jotta ne eivät hidasta latausaikaa. Tarjoa selaimelle mahdollisuus käyttää myös seuraavan sukupolven WebP-kuvaformaattia, jos se tukee sitä.
Huolehdi, että ruudunleveys rajoittaa myös ladattavan kuvan kokoa. Tällaisissa responsiivisissa kuvissa voi hyödyntää srcset-attribuuttia, joka määrittää mikä kuvaversio ladataan milläkin ruudunleveydellä.
Lataa kuvia myös riittävän isoina rakenteellista dataa varten.
Lataa kuvista riittävän isot ja korkearesoluutioiset versiot, jotta ne toimivat hyvin rakenteellisen datan yhteydessä.
Rakenteellisen datan ohjeistuksessa tuotekuville Google suosittelee seuraavaa:
For best results, provide multiple high-resolution images (minimum of 50K pixels when multiplying width and height) with the following aspect ratios: 16×9, 4×3, and 1×1.
Optimoi kuvat automaattisesti käytettävissä olevilla teksteillä
Optimoi tuotekuvat kuvahakua varten. Tuota tuotekuville automaattisesti alt-tekstit tuotenimen perusteella.
Anna kuvatiedostoille myös kuvaavat nimet, esim. tuotteen nimi ja malli.
Laita kuvien läheisyyteen kontekstia antavaa tekstiä. Teksti helpottaa algoritmeja ymmärtämään, mistä kuvassa on kyse.
Lisäksi Google usein nostaa teksteistä pätkiä kuvahakutuloksiin. Hyvin kirjoitettu tuotekuvaus toimii tällaisena tekstinä.
Varmista, että Google löytää kuvat
Luo kuvasivukartta. Kuvasivukartta (image sitemap) on yksi parhaista keinoista varmistaa, että Google löytää kaikki tärkeät kuvat.
Kuvasivukartassa voit antaa myös kuville caption- ja title-tekstit.
Varmista, että Google näkee kuvat. Älä siis blokkaa hakukoneiden botteja kuvista robots.txt-tiedostolla.
Huomioi muutkin hakukoneet kuvissa ja videoissa
Ota käyttöön Pinterest ja Instagram kuvien jakelussa.
Varsinkin Pinterest näkyy Googlessa todella hyvin kaikilla visuaalisuutta vaativilla “inspiraatiohauilla” ja ihmiset käyttävät sitä myös suoraan kuvahakukoneena.
Instagramissa kuvat voivat löytyä julkaisun jälkeenkin niissä käytettyjen hashtagien avulla.
YouTube on maailman suurin videohakukone, joten optimoi sinne lisäämiesi videoiden nimet ja tekstit. YouTubesta etsitään erityisesti ohjevideoita, jotka voivat liittyä tuotteisiin.
Verkkokauppa-alustan valinta
Verkkokauppa-alustan valinta on yksi SEO:n kannalta kriittisimmistä valinnoista. Väärä valinta aiheuttaa vuosien tuskan ja rajoittaa näkyvyyttäsi hakukoneissa.
Suosi valmiita ja suosittuja verkkokauppa-alustoja
Vakiintuneissa suosituimmissa alustoissa monet SEO-asiat ja -ongelmat on jo ratkaistu eikä sinun tarvitse maksaa koodaajille SEO-kehitystyöstä.
Monelle verkkokaupalle sopii hyvin esimerkiksi Shopify tai Shopify Plus.
Avoimen lähdekoodin verkkokauppa vie pitkälle edullisimmin
Mikäli olet kunnianhimoinen ja sinulla on kehitysbudjettia, valitse avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta. Tälläinen on esimerkiksi maailman suosituin verkkokauppa-alusta WooCommerce, joka on WordPress-julkaisujärjestelmän verkkokauppalaajennos.
Avoimella koodilla vältät toimittajaloukun: suositut avoimen koodin verkkokauppaohjelmistot ovat helposti muokattavissa, osaavia kehittäjiä löytyy paljon ja kumppania on helppo vaihtaa.
Yhdistä sisältömarkkinointi saumattomasti tuotteisiin. Tämän mahdollistaa WooCommerce tai isompiin kokonaisuuksiin sopiva Drupal Commerce , joka on Drupalin liitännäinen. Näitä alustoja käyttämällä voit automaattisesti nostaa artikkeleiden yhteyteen niihin liittyviä, varastosta löytyviä tuotteita.
Vältä kalliita ja monimutkaisia teknologioita
Vältä uusien teknologioiden käyttämistä ilman painavaa syytä.
Javascript-pohjaisista käyttöliittymistä (React, Angular, Vue jne.) tulee usein kustannuksia ja ongelmia moninkertaisesti hyötyihin verrattuna:
- Saatat joutua rakentamaan itse ominaisuuksia, jotka löytyvät vakiona valmiista verkkokauppa-alustoista.
- Näkyvyytesi todennäköisesti kärsii, sillä vaikka Google nimellisesti kykenee lukemaan ja indeksoimaan JS-kehysten päälle rakennettuja sivuja, nämä käytännössä aiheuttavat lähes aina suuria ongelmia maksuttoman haun puolella.
Vältä myös headless-virityksiä, johtuen edellisestä. Todennäköisesti säästyt paljolta otsasuonen tykytykseltä, jos hyödynnät verkkokauppa-alustan natiiviominaisuuksia etkä toteuta käyttöliittymää ns. headless-tyyliin.
Headless lisää merkittävästi riskiä, että asiat menevät pieleen. Sen kanssa on myös yleistä jättää hakukoneoptimoinnin kannalta keskeisiä asioita tekemättä tai lykätä niitä, koska ne tulisivat kalliiksi toteuttaa.
Kivijalkamyymälöiden listausten optimointi
Mikäli yrityksellä on myös kivijalkamyymälöitä, kannattaa myös optimoida myymälöiden listaussivut. Näin parannat mahdollisuuksia tulla esille, kun ihmiset hakevat kaltaisianne myymälöitä.
Luo jokaiselle myymälälle oma sivunsa. Älä vain listaa kaikkia myymälöitä yhdelle sivulle, vaan tee jokaiselle myymälälle myös oma sivunsa.
Optimoi myymäläsivut. Laita sivujen otsikkoon tärkein hakusana ja sijainti (esim. Kellokauppa Kukkuu, Helsinki).
Laita myymälän sivuille myös sen osoite, kartta, kuinka pääset paikalle, yhteystiedot, aukioloajat ja muuta sellaista tietoa, joka houkuttelee ostoksille. Tuo sivulle myös ajankohtaiset tarjoukset. Kaikki tämä auttaa myymäläsivuja näkymään paremmin, kun asiakkaasi etsivät niitä Googlesta.
Luo jokaiselle myymälälle oma Google Business Profile -listaus (ent. Google My Business). Sisällytä toimipaikkojen GBP-nimeen tärkein hakutermi (Kellokauppa Kukkuu). Näin myymäläsi näkyvät myös relevanteilla karttahauilla. Älä kuitenkaan spämmää listausta laittamalla nimeen useita hakusanoja.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on pitkäjänteinen prosessi
Hakukoneoptimointi ei ole verkkokaupalle kertaprojekti, vaan se vaatii jatkuvasti mm. seuraavia asioita:
- Kehitä käyttökokemusta paremmaksi analytiikan avulla.
- Tee uusiin tuotteisiin liittyvää hakusanatutkimusta ja huomioi se nimeämisissä, luokitteluissa ja sisällöissä.
- Julkaise hakukysyntään vastaavaa sisältömarkkinointia, joka ohjaa ihmisiä kauppaasi johtavalle ostopolulle.
- Tee toimenpiteitä, tuotevalintoja ja sisältöjä, joilla voit houkutella linkityksiä muilta sivustoilta.
- Kirjoita uusia, parempia tuotekuvauksia tärkeimmästä aloittaen.
- Kehitä tuoteryhmäsivuja ja muiden taksonomioiden listaussivuja rikkaammiksi, jotta ne inspiroivat kävijöitä ja auttavat valitsemaan tuotteita.
Jos tarvitset kaikessa tässä apua tai neuvoja, ole meihin yhteydessä!
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!