”Vain tulokset ratkaisevat” – satu digimarkkinoinnista
Olipa kerran kaksi hakukonemarkkinoinnin ammattilaista: hakukoneoptimoija ja hakusanamainonnan spesialisti.
Oli myös Penan Painemutterit -nimisen verkkokaupan omistaja, joka sanoi, että hänelle markkinoinnin tulokset ratkaisevat. Mistään muusta hän ei ollut kiinnostunut.
Hakukoneoptimoija ja hakusanamainonnan spesialisti aloittivat työt Penan Painemutterien markkinoinnissa samaan aikaan. Molemmat lähettivät yrittäjälle kuukausittain raportteja siitä, mitä olivat tehneet ja missä onnistuneet. Yrittäjällä ei kuitenkaan ollut aikaa lukea niitä – ovathan yrittäjät kiireisiä. Aikaa voi olla vaikea löytää sellaiselle puuhalle, joka ei suoraan edistä liiketoimintaa – ja on vaikea keksiä, mitä suoraa hyötyä meilien ja raporttien lukemisesta olisi.
Puolen vuoden kuluttua yrittäjä kävi katsomassa Google Analyticsista, miltä tulokset näyttävät.
- Hakusanamainonnan osalta tulokset olivat loistavat. Aiemmin huonolla hoidolla ollut mainonnan tili tuotti nyt sekä liikennettä että kauppaa kymmeniä prosentteja enemmän, ja kauppaa saatiin enemmän aiempaa pienemmällä mediabudjetilla. Yrittäjä oli tyytyväinen ja päätti jatkossa tehdä hakusanamainonnan tekijän kanssa vielä tiiviimpää yhteistyötä.
- Hakukoneoptimoijan puolesta tilanne näytti synkemmältä. Vaikka hakukoneoptimoija kertoi tehneensä paljon töitä, orgaaninen hakukoneliikenne ei ollut kasvanut, vaan peräti hieman laskenut. Myös orgaanisen hakukoneliikenteen kautta tulleen kaupan määrä oli laskenut.
Koska vain tulokset ratkaisevat ja tulokset hakukoneoptimoinnin osalta olivat näin huonoja, yrittäjä lopetti yhteistyön hakukoneoptimoijan kanssa.
Kanavakohtaiset tulokset eivät kerro koko totuutta
Verkkokauppayrittäjältä jäi kuitenkin huomaamatta muutama asia.
1. Avainsanakohdennetut ländärit = parempia mainonnan tuloksia
Hakukoneoptimoija oli puolen vuoden aikana luonut sivustolle valtavan määrän uusia, avainsanakohdennettuja kategoriasivuja.
Nyt hakusanamainonnan tekijällä oli paremmin hakukoneen käyttäjien tarpeeseen mätsääviä ländäreitä, mikä johti suurempaan kauppojen määrään. Paremmat kategorialändärit johtivat hakusanamainonnassa halvempiin klikkeihin, pienempään hankintakustannukseen ja parempaan konversioprosenttiin.
2. Nopeampi sivusto = parempi käyttäjäkokemus, enemmän kauppaa
Hakukoneoptimoija oli tehnyt sivuille nopeusoptimointia. Nopea saitti tuottaa enemmän kauppaa, laskee mainonnan klikkihintaa ja hankintakustannusta ja on vieläpä asiakkaille mukavampi käyttää.
3. Helppo tapa nostaa mainonnan konversioita: brändikamppis päälle
Hakusanamainonnan tekijä oli alkanut tehdä mainontaa Penan Painemutterit -brändinimellä. Kyseessä oli skenessään tunnettu verkkokauppa, ja Penan Painemuttereita googletettiin nimeltä paljon. Aiemmin Penan Painemutterit -hauista tulevat klikit menivät orgaanisiin hakutuloksiin, mutta kun orgaanisten hakutulosten yläpuolelle ilmestyi maksettu Penan Painemutterit -mainos, pääosa klikeistä solahtikin hakusanamainonnan puolelle.
Orgaaninen brändiliikenne oli pudonnut käytännössä nolliin, ja siksi orgaanisen liikenteen kokonaismäärä oli laskenut.
4. Sisältömarkkinointi tuottaa kauppaa viiveellä
Hakukoneoptimoija oli tehnyt sisältömarkkinointihenkisellä lähestymiskulmalla erilaisia ostopolun alkupäähän kytkeytyviä sisältöjä Penan Painemutterien tuotteista. Uudet asiakkaat olivatkin löytäneet nämä sisällöt orgaanisten hakutulosten kautta ja käyneet lukemassa niitä.
Sisällöt tuottivat kauppaa, mutta ostopäätös ja kauppa tehtiin vasta parin päivän harkintajakson jälkeen. Tyypillisesti kauppatapahtumaan johtanut sivustokäynti aloitettiin hakukoneesta Penan Painemutterit -brändihauilla, josta sivustolle klikattiin yleensä hakusanamainoksen kautta.
Koska Google Analyticsissa käytettiin last click -attribuutiota, kunnia kaikista näistä kaupoista meni sataprosenttisesti hakusanamainonnan osaksi, vaikka ilman sisältömarkkinointitoimia asiakas ei olisi koskaan päätynyt Penan Painemuttereiden sivustolle.
Mitä tästä opimme?
Penan Painemuttereita ei ole olemassa. Tämä ei ole tositarina, vaan satu, jossa yhdistyy mittava joukko elävän elämän kokemuksia.
Jokaisessa kunnon sadussa on opetus – ja tässä kertomuksessa niitä on useita.
- Katso kokonaisuutta sen sijaan, että tuijottaisit sitkeästi yksittäisten myyntikanavien tuloksia. Etenkin last click -attribuutiomalli voi johtaa joidenkin kanavien merkityksen rajuun aliarviointiin. Mielekkäämpää on katsoa markkinointia kokonaisuutena ja silkan myynnin sijaan tutkia myös pehmeämpiä metriikoita silloin, kun halutaan arvioida kehitystä yksittäisissä kanavissa.
- Hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa ei pidä nähdä toistensa ”vihollisina”, vaan kumppaneina, jotka tukevat toisiaan. Niitä ei tule ”kilpailuttaa” keskenään, vaan ne pitää saada toimimaan yhdessä tavalla, joka johtaa parhaisiin kokonaistuloksiin. Siksi onkin tärkeää, että hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan tekijällä on hyvä keskusteluyhteys ja ainakin osittain yhteiset tavoitteet. Joillain aloilla hakukoneoptimoinnin suurin merkitys saattaa jopa olla hakusanamainonnasta tulevan liikenteen käyttäjäkokemuksen parantaminen ja mainonnan laatupisteiden kehittäminen.
- Hakukoneoptimoinnissa hyvät tulokset ottavat aikansa. Puoli vuotta hakukoneoptimointia on verrattain lyhyt aika. Joitain tuloksia puolessa vuodessa yleensä voi jo odottaa näkevänsä, mutta isommin hakukoneoptimoinnin tulokset saattavat näkyä vasta pidemmän ajan kuluttua. Hakusanamainonnan teho sen sijaan näkyy parhaimmillaan välittömästi, kun kampanjat pistetään päälle (tämä tosin riippuu valituista taktiikoista, ja esimerkiksi smart biddingin käyttöön valjastaminen ottaa aikansa).
- Avoin, aktiivinen ja säännöllinen keskustelu yrityksen ja markkinointia tekevien henkilöiden välillä on välttämätöntä. Jos tämä puuttuu, voi lopputuloksena olla huonoja ratkaisuja ja menetettyä kauppaa.
Sen pituinen se.
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!