”Vain tulokset ratkaisevat” – satu digimarkkinoinnista

Olipa kerran kaksi hakukonemarkkinoinnin ammattilaista: hakukoneoptimoija ja hakusanamainonnan spesialisti.

Oli myös Penan Painemutterit -nimisen verkkokaupan omistaja, joka sanoi, että hänelle markkinoinnin tulokset ratkaisevat. Mistään muusta hän ei ollut kiinnostunut.

Hakukoneoptimoija ja hakusanamainonnan spesialisti aloittivat työt Penan Painemutterien markkinoinnissa samaan aikaan. Molemmat lähettivät yrittäjälle kuukausittain raportteja siitä, mitä olivat tehneet ja missä onnistuneet. Yrittäjällä ei kuitenkaan ollut aikaa lukea niitä – ovathan yrittäjät kiireisiä. Aikaa voi olla vaikea löytää sellaiselle puuhalle, joka ei suoraan edistä liiketoimintaa – ja on vaikea keksiä, mitä suoraa hyötyä meilien ja raporttien lukemisesta olisi.

Puolen vuoden kuluttua yrittäjä kävi katsomassa Google Analyticsista, miltä tulokset näyttävät.

Koska vain tulokset ratkaisevat ja tulokset hakukoneoptimoinnin osalta olivat näin huonoja, yrittäjä lopetti yhteistyön hakukoneoptimoijan kanssa.

Kanavakohtaiset tulokset eivät kerro koko totuutta

Verkkokauppayrittäjältä jäi kuitenkin huomaamatta muutama asia.

1. Avainsanakohdennetut ländärit = parempia mainonnan tuloksia

Hakukoneoptimoija oli puolen vuoden aikana luonut sivustolle valtavan määrän uusia, avainsanakohdennettuja kategoriasivuja.

Nyt hakusanamainonnan tekijällä oli paremmin hakukoneen käyttäjien tarpeeseen mätsääviä ländäreitä, mikä johti suurempaan kauppojen määrään. Paremmat kategorialändärit johtivat hakusanamainonnassa halvempiin klikkeihin, pienempään hankintakustannukseen ja parempaan konversioprosenttiin.

2. Nopeampi sivusto = parempi käyttäjäkokemus, enemmän kauppaa

Hakukoneoptimoija oli tehnyt sivuille nopeusoptimointia. Nopea saitti tuottaa enemmän kauppaa, laskee mainonnan klikkihintaa ja hankintakustannusta ja on vieläpä asiakkaille mukavampi käyttää.

3. Helppo tapa nostaa mainonnan konversioita: brändikamppis päälle

Hakusanamainonnan tekijä oli alkanut tehdä mainontaa Penan Painemutterit -brändinimellä. Kyseessä oli skenessään tunnettu verkkokauppa, ja Penan Painemuttereita googletettiin nimeltä paljon. Aiemmin Penan Painemutterit -hauista tulevat klikit menivät orgaanisiin hakutuloksiin, mutta kun orgaanisten hakutulosten yläpuolelle ilmestyi maksettu Penan Painemutterit -mainos, pääosa klikeistä solahtikin hakusanamainonnan puolelle.

Orgaaninen brändiliikenne oli pudonnut käytännössä nolliin, ja siksi orgaanisen liikenteen kokonaismäärä oli laskenut.

4. Sisältömarkkinointi tuottaa kauppaa viiveellä

Hakukoneoptimoija oli tehnyt sisältömarkkinointihenkisellä lähestymiskulmalla erilaisia ostopolun alkupäähän kytkeytyviä sisältöjä Penan Painemutterien tuotteista. Uudet asiakkaat olivatkin löytäneet nämä sisällöt orgaanisten hakutulosten kautta ja käyneet lukemassa niitä.

Sisällöt tuottivat kauppaa, mutta ostopäätös ja kauppa tehtiin vasta parin päivän harkintajakson jälkeen. Tyypillisesti kauppatapahtumaan johtanut sivustokäynti aloitettiin hakukoneesta Penan Painemutterit -brändihauilla, josta sivustolle klikattiin yleensä hakusanamainoksen kautta.

Koska Google Analyticsissa käytettiin last click -attribuutiota, kunnia kaikista näistä kaupoista meni sataprosenttisesti hakusanamainonnan osaksi, vaikka ilman sisältömarkkinointitoimia asiakas ei olisi koskaan päätynyt Penan Painemuttereiden sivustolle.

Mitä tästä opimme?

Penan Painemuttereita ei ole olemassa. Tämä ei ole tositarina, vaan satu, jossa yhdistyy mittava joukko elävän elämän kokemuksia.

Jokaisessa kunnon sadussa on opetus – ja tässä kertomuksessa niitä on useita.

Sen pituinen se.

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!