Tuomo Tarvainen: “Kokeile avoimin mielin myös sellaista, mikä voi tuntua vaikealta tai pelottavalta”

Tuomo Tarvainen tuli Hopkinsille Sarasen harjoitteluohjelman kautta 2020. Sittemmin hän on kehittynyt digitaalisen markkinoinnin moniosaajaksi.

Tälle tielle hänet johtivat tietotekniset taidot ja muiden töiden ohella kertynyt kokemus digimarkkinoinnista vuosikymmenen ajalta.

Pitkältä uralta maiseman muutos digimarkkinointiin

Voitko kertoa aiemmista töistäsi ja taustastasi?

Olen tehnyt useita eri töitä siitä lähtien, kun jaoin mainoksia 12-13-vuotiaana. On ollut kesätöitä ja opintojen ohella tein freelancetöinä tapahtumataltiointeja, äänitöitä ja nettisivuja.

Opintojen jälkeen kävin muissa töissä kaupan alan puolella ja sitten päädyin toistaiseksi pisimpään työsuhteeseeni hoitamaan yrityksen myyntiä ja markkinointia yhdeksän vuoden ajan. Tänä aikana sain ensimmäisen kosketuksen digimarkkinointiin ja tein Google Ads -mainontaa ensimmäisen kerran. Myöhemmin siirryin vielä toiseen yritykseen monialaisiin myynnin ja markkinoinnin töihin.

Siinä vuosikymmenen aikana Google Ads ja somemainonta alkoivat kulkea muiden töiden ohella. Ajan myötä ne tulivat yhä enemmän ja enemmän esiin ja osaksi työtä. Olen aina ollut kiinnostunut tietotekniikasta ja tietokoneista, joten minulle se sopi hyvin.

Kuinka päädyit Hopkinsille?

Edellinen työni alkoi hiipua ja muuttui osa-aikaiseksi pari vuotta sitten.

Satuin silloin näkemään Facebook-mainoksen digimarkkinoinnin rekrytoivasta koulutusohjelmasta. Kiinnostus digimarkkinointiin oli jo herännyt ja elämäntilanteeseenkin sopi siinä vaiheessa suurempi muutos, kuten pääkaupunkiseudulle muutto, joten päätin hakea.

Ohjelmaan hakiessa pääsin haastatteluun Hopkinsille ja tulin valituksi. Harjoittelukauden aikana tarjottiin työpaikkaa ja siitä lähtien olen työskennellyt Hopkinsilla.

Arvot kohtasivat Hopkinsilla

Millainen oli ensikokemuksesi Hopkinsista?

Ensikokemukseni Hopkinsista oli käytännössä haastattelu harjoitteluun hakiessani. Haastattelusta jäänyt fiilis ja ensikokemus tulivat pitkälti samanlaisista arvoista.

Kun haastattelussa puhuttiin siitä, mitä odotan työnantajalta ja olin jo taustatutkimusta tehdessäni nähnyt Hopkinsin tehneen pro bono -yhteistyötä muun muassa Helsinki Priden kanssa, minulle jäi tunne, että Hopkinsilla on samantyyppiset humaanit arvot kuin itselläni.

Jäi tunne, että Hopkinsilla on samantyyppiset humaanit arvot kuin itselläni.

Ovatko asiat muuttuneet tämän jälkeen?

Arvot eivät ole muuttuneet, mutta uusia ihmisiä on tullut paljon ja yritys itsessään on kehittynyt. Asioita on alettu tehdä järjestelmällisemmin ja on kehitetty organisaatiota yrityksen kasvaessa, mikä on tietysti ihan loogista. Keskeisiin rooleihin on noussut myös muita kuin yrityksen perustajia.

Olen pannut erityisesti merkille kuinka matkan aikana tulleista uusista toimintamalleista ja muista muutoksista on keskusteltu avoimesti työntekijöiden kanssa. Yrityksen johto ei tee suuria päätöksiä piilossa ja sanele ihmisille, vaan uusien strategioiden käsittely on avoimempaa.

Vaikeistakin asioista on pystytty keskustelemaan avoimesti. Tietysti aiempi kokemukseni on perinteisemmistä yrityksistä, joten en tiedä, kuinka yleistä tämä on digitoimistoissa, mutta täällä on ollut silmiinpistävän avointa.

Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?

Helppo vastaus on markkinoinnin substanssiosaaminen, mutta yksi tarkempi asia on kyky pyytää tukea. En ole aiemmin ollut tehtävissä näin suuressa organisaatiossa tai tehtävissä, joissa olisi ollut sellaista vertaistukea tai kollegaa, jolta olisin voinut kysyä apua omaan työhöni. Hopkinsilla on ollut mukava oppia siihen, että tähän on mahdollisuus.

Ympärillä on samojen alojen osaajia useilla eri kokemustasoilla. Kukaan ei osaa kaikkea, mutta meillä on koko toimiston osaaminen työn tukena.

Kaikkeen ei ole yhtä oikeaa vastausta ja se on ok

Mitä teet Hopkinsilla?

Teen mainontaa laajalla skaalalla eri alustoja: Google Ads, Google Display & Video 360, Facebook, Instagram, LinkedIn, Adform ja Smartly. Yksi vahvuuksistani on kyky toimia laajassa valikoimassa eri kanavia. Tällöin ei tarvita joka alustalle eri tekijää. Lisäksi olen alkanut ottamaan haltuun Channable-työkalua.

Olen erityisen kiinnostunut mainonnan automatisoinnista ja feedipohjaisista toimista. Esimerkiksi Google Adsin puolella olen tehnyt kevyitä automaatioratkaisuja ja kustomoituja asioita.

Tietysti asiakkaan mainontaa toteuttaessa ja konsultoidessa on hyvä hallita enemmän kuin pelkkä tekninen mainosalustojen käyttö. Pyrin asiakasrajapinnassa muodostamaan yleiskuvan liiketoiminnasta ja sen lainalaisuuksista. Tämä auttaa ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa ja etenkin mainontaan kohdistuvia tarpeita. Mainonta ei kuitenkaan tapahdu tyhjiössä. Aiempi työhistoriani auttaa tässä: kun työuraa on takana eri aloilta sekä B2B- että B2C-yrityksistä, on helpompi nähdä, mistä yrityksen liiketoiminta oikeasti hyötyy.

Mikä on mielestäsi tärkeintä onnistuneessa digimarkkinoinnissa?

Tulokset on tärkeintä. Asiakkaalla ja meillä pitää olla yhdessä sovittu päämäärä ja tapa mitata, ollaanko menossa kohti sitä päämäärää.

Tätä varten on sitten olennaista, että vuoropuhelu meidän ja asiakkaan välillä toimii, jotta voidaan ehdottaa ja kokeilla uusia asioita. On tärkeää, että uskaltaa kokeilla eikä pelkää epäonnistumista. Jos aina tekee varman päälle, niin silloin ei voi odottaa kehitystäkään.

Minkä neuvon antaisit uudelle digimarkkinoinnin tekijälle?

Yksi asia, mikä oli itselleni haaste ja aiheutti harmaita hiuksia oli, kun uutena tekijänä halusin asioihin selkeitä yksiselitteisiä vastauksia, tämä asia kannattaa tehdä näin -tyyliin.

Digimarkkinoinnissa on todella harvoin sellaisia kiveenhakattuja sääntöjä, että asia kannattaisi aina tehdä tietyllä tavalla. Mikä on hyvä klikkiprosentti? Se riippuu. Mikä on hyvä CPM-hinta? Se riippuu.

Aluksi asiat voivat tuntua vähän epämääräisiltä. Kaksi henkilöä voi antaa eri vastauksen ja molemmilla voi olla täysin validit ja loogiset perustelut vastaukselleen. Ajan ja kokemuksen kanssa alkaa kuitenkin muodostua oma näkemys asioihin, joista oli aiemmin epävarmempi. Pystyy konsulttina määrittämään oman parhaan vastauksen juuri tietyn asiakkaan tilanteeseen.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!