Tuliko HubSpotista salonkikelpoinen?
HubSpot liikkuu määrätietoisesti kohti enterprise-kenttää. Uusimmat tuotelanseeraukset haastavat perinteiset isot CRM-toimijat. Tuliko HubSpotista viimein salonkikelpoinen myös isompien yritysten tarpeisiin?
HubSpot on tunnettu käyttäjäystävällisyydestään. Sen markkinoinnin ja myynnin työkalut on suunniteltu niin, että päivittäisen käyttäjän kokemus on mahdollisimman vaivaton.
Samalla HubSpotilla on mielestäni ollut uskottavuusongelma. Se on sopinut ennen kaikkea pienten ja keskisuurten yritysten työkaluksi, mutta enterprise-maailmassa paukut ovat loppuneet kesken.
Inbound-tapahtumassa 22.9.2020 kuullut lanseeraukset muuttavat HubSpotin positiointia selvästi: siitä tulee yhä uskottavampi työkalu myös isojen yritysten tarpeisiin.
Datamallin rajoitukset poistuvat
Aiemmin HubSpotissa on voinut säilöä dataa kontakteihin, yrityksiin, diileihin, tiketteihin tai tuotteisiin liittyen (standardiobjektit Contacts, Companies, Deals, Tickets, Products).
Mikäli HubSpotiin on halunnut tuoda muunlaista dataa – esim. tapahtumiin, tilauksiin tai lähetyksiin liittyen, se on pitänyt keinotekoisesti leipoa kontaktin tietoihin, diiliksi tai tiketiksi.
Tämä on ollut tietynlainen purkkaratkaisu, joka toimii niin kauan kuin muunlaista dataa on riittävän vähän. Ja tästä syystä monimutkaista dataa tarvitseva yritys on pysynyt CRM:n osalta visusti perinteisessä valikoimassa HubSpotin sijaan.
Nyt HubSpot on muuttanut datamalliaan ratkaisevalla tavalla. HubSpotiin pystyy luomaan mitä tahansa custom objecteja.
Jos esim. lähetykset ovat yrityksen toiminnan kannalta ratkaisevaa tietoa, se voi luoda custom objectin nimeltä ”Shipment” ja kytkeä sen haluttuun kontaktiin tai yritykseen.
Sen jälkeen voidaan hyödyntää automaatioita (workflows), joiden perusteella voi tehdä viestintää, markkinointia tai tehostaa sisäisiä toimenpiteitä.
Uudet custom objectit tulevat näkymään myös raporteissa.
Tämä on mielestäni merkittävin nyt julkaistuista uudistuksista. Se ei kuitenkaan yksin vielä riitä.
Käyttäjänhallinta enterprise-tasolle
Toinen tyypillisistä HubSpotin oston esteistä on liittynyt käyttäjien hallintaan ja oikeuksiin. Mitä isompi yritys, sitä enemmän henkilöitä ja tiimejä, joilla täytyy olla pääsy järjestelmään. Kaikkien ei kuitenkaan haluta näkevän kaikkea mahdollista dataa.
Aiemmin datan rajaaminen on perustunut siihen, kuka ”omistaa” kontaktin, yrityksen, diilin tms. Tämä ei ole kuitenkaan ollut riittävästi tyydyttämään enterprise-asiakkaiden kovia partitiointivaatimuksia.
Nyt HubSpotiin on lisätty kenttäkohtaiset käyttöoikeudet, jotka yhdessä aiempien oikeuksien kanssa muodostavat hyvän työkalupakin datan näkyvyyden rajaamiseen.
Markkinointi ei maksa enää jokaisesta kontaktista
Merkittävä kipukohta on ollut HubSpot Marketing Hubin hinnoittelu kontaktien määrän mukaan.
Tämä on käytännössä rajannut isoja toimijoita ulos, tai aiheuttanut ylimääräistä jumppaa, kun järjestelmään on tuotu vain osa kontakteista lisenssikustannusten pienentämisen toivossa.
Marketing Hubin hinnoittelu perustuu jatkossa vain kontakteihin, joille tehdään aktiivisia markkinointitoimenpiteitä, kuten lähetetään sähköposteja tai kohdennetaan mainoksia.
HubSpotiin voi tuoda miljoona markkinoinnin ulkopuolella olevaa kontaktia ilmaiseksi.
Nykyiset asiakkaat voivat vaihtaa tähän hinnoittelumalliin 1.10.2020 alkaen. Uusille HubSpot-käyttäjille uusi malli on saatavilla 21.10.2020 alkaen.
…ja paljon muita päivityksiä
Samalla uutisoitiin muutoksista raportointiin, tulossa olevista myynnin ennustemalleista, myyjän päivittäisestä näkymästä, ja monista muista uutuuksista.
Kaikki päivitykset löydät HubSpotin sivuilta.
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Spekuloidaan.
HubSpot on ottanut jo pidempään selviä askeleita kohti enterprise-kenttää. Tänään kuullut ilmoitukset kertovat, että peli voi tosissaan alkaa.
HubSpot haluaa todennäköisesti haastaa perinteiset CRM-toimijat (kuten Salesforce, Microsoft Dynamics 365) yhdistämällä todistetusti hyvän käytettävyyden nyt julkaistuihin enterprise-kelpoisiin työkaluihin.
HubSpotin toiminta on kuitenkin monella tavalla hyvin erilaista. Ensinnäkin se toimii kumppaniverkoston kautta. Perinteiset toimijat osallistuvat yleensä itse suoraan myyntineuvotteluihin.
Toiseksi HubSpotin hinnoittelu on täysin läpinäkyvää. Kuka tahansa voi arvioida lisenssikustannukset tarkasti heidän verkkosivuillaan. (Toki tähän tulee päälle kumppanin kustannukset.) Perinteisten toimijoiden hinnoittelu toimii kokonaan tarjouspyyntöpohjalta.
Nähtäväksi siis jää, miten isot ostajat suhtautuvat HubSpotiin jatkossa.
Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön kannalta päivitykset lupaavat hyvää. Jos yhä useampi myyntitiimi siirtyy käyttämään HubSpotia markkinoinnin vanavedessä, sitä saumattomampaa niiden yhteistyö on. Ulkoisen CRM-järjestelmän voi toki integroida HubSpotiin, mutta integraatio ei mielestäni koskaan toimi yhtä saumattomasti kuin saman alustan päällä työskentely.
Haluatko kuulla lisää uutuuksista tai tarvitsetko apua alustan valintaan? Ota yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!