Tiina Nurmikumpu: ”Asiakkuuspäällikön rooli korostuu erityisesti haastavissa ja muuttuvissa tilanteissa”

Digimarkkinointitoimistolla ei ole vain konsultteja. Tiina Nurmikumpu toimii Hopkinsilla asiakkuuspäällikön tehtävässä varmistamassa, että laajempienkin tiimien yhteydenpito asiakkaiden kanssa on sujuvaa ja konsultit voivat tehdä parasta työtään tietäen, mitä heiltä odotetaan.

Media-alalta kiinni digitaalisuuteen

Kerro enemmän itsestäsi ja taustastasi.

Aikaisemmat työpaikkani ovat olleet joko mediatoimistoja tai mediataloja. Myös yksi markkinointiteknologian yritys mahtuu mukaan. Ennen Hopkinsia viimeisimpänä olin mediatoimistossa.

Roolini on useimmiten ollut asiakasvastaavana, minkä lisäksi olen tehnyt mediasuunnittelua, strategista suunnittelua ja myyntiä. Mediasuunnittelijana toimin enemmän perinteisempien medioiden kuten TV:n, audion, ulkomainonnan yms. ratkaisujen parissa ja strategisessa roolissa ylätasolla oli pöydällä koko mediaratkaisujen kirjo. Markkinointiteknologian parissa ollut työ sekä erityisesti nyt Hopkins ovat kuitenkin avanneet paraatinäkymät digimarkkinoinnin pariin.

Alalle löysin opiskellessani ammattikorkeakoulussa tradenomiksi. Opintoihin kuului pidempi työharjoittelujakso. Opiskelin pääaineena markkinointia, ja menin harjoitteluun mediatoimistoon. Mediamaailma vei heti mukanaan ja on ollut tästä työharjoittelusta alkaen todella kiehtova.

Kun pääsin alan töihin kiinni, en ole halunnut pois.

Koko toimiala on kiinnostava. Näissä töissä voi koko ajan tuntea sen, että pysyy kehityksessä mukana tai vähän jopa edellä. Saa olla näköalapaikalla monenlaisten asiantuntijoiden kanssa. Olen myös aina pitänyt työstä, jossa tapahtuu paljon. Se pitää kiinnostuksen yllä.

Kuinka päädyit Hopkinsille?

Halusin lisätä ja syventää osaamistani digitaalisen markkinoinnin parissa, koska sen merkitys kasvaa koko ajan, ja olin kiinnostunut oppimaan alasta lisää. Aikaisemmissa rooleissani tähän ei ollut niin suurta mahdollisuutta kuin kaipasin. Hopkins toimii nimenomaan digimainonnan, hakukoneoptimoinnin, analytiikan ja markkinoinnin automaation keskiössä, ja on juuri sen kokoinen yritys, että täällä saa asiakkuuspäällikkökin olla mukana monissa eri asioissa.

Ensimmäinen askel tähän työhön oli ilmoitus, jonka näin LinkedInissä. Olin aikaisemminkin tutkinut Hopkinsia ja kuullut siitä hyvää. Nykyistä asiakkuuspäällikön roolia tässä muodossa ei ole kuitenkaan ollut Hopkinsilla vielä kovin kauan. Kun tämä tehtävä avautui, niin se mahdollisti myös hakeutumiseni Hopkinsille.

Rekrytointiprosessi eteni todella selkeästi ja sain haastatteluissakin heti fiiliksen, että tämä tuntuu yritykseltä, johon haluan tulla. Tuntui, että tämä voisi olla mun henkinen paikka, ja niin on ollutkin.

Rekryprosessissa osattiin kertoa todella hyvin, millaista työskentely Hopkinsilla on, ja asiat ovat osuneet hyvin yhteen odotusteni kanssa. Oli helppoa tehdä omalta osaltani se lopullinen päätös, että kyllä haluan tulla tänne.

Tuntui, että tämä voisi olla mun henkinen paikka, ja niin on ollutkin.

Lottovoitto päästä Hopkinsille

Millainen oli ensivaikutelmasi Hopkinsista?

Kun aloitin töissä, perehdytysprosessi oli aivan loistava. Meidän Hanna oli miettinyt jokaisen askeleen ja asian. Lisäksi tähän porukkaan oli todella helppo ja luonteva sulautua mukaan.

Ei ollut sellaista väliaikaa, että olisi ulkopuolinen tai “se uusi”. Sen kuin hyppäsi mukaan. Työhön tuo hyvää fiilistä, kun on niin helppoa olla läpi yrityksen eri ihmisten kanssa tekemisissä.

Sen kuin hyppäsi mukaan.

Onko vaikutelma muuttunut alun jälkeen?

No ei ole. On ollut ihanaa, kun ennakkofiilikseni ovat osuneet niin hyvin yhteen todellisuuden kanssa. Olen todella iloinen, kun olen päässyt tänne töihin.

Itselleni on ollut omanlainen lottovoitto, kun olen päässyt tällaiseen tekemiseen mukaan. Täällä on mukavat työkaverit, jotka jakavat paljon asiantuntemusta, oppeja, unohtamatta huumoria. Hopkinsilla yleensäkin panostetaan ja annetaan mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen. Vastapainoksi on myös monenlaista yhteistä kivaa tekemistä.

Mitä teet Hopkinsilla?

Toimin Hopkinsilla asiakkuuspäällikkönä useissa eri toimialojen asiakkuuksissa. Koordinoin suurempien asiakkuuksien kokonaisuuksia, jotta asiakkaat saavat ajallaan sen, mitä tarvitsevat ja ovat tilanneet.

Yhtälailla varmistan, että konsultit saavat tiedon projekteistaan ja millä aikataululla ollaan liikkeellä. Pidän siis asiakkuuksien lankoja käsissäni ja aktiivinen yhteydenpito kuuluu jokaiseen päivään.

Asiakkaiden digitaalista liiketoimintaa kehitetään heidän tavoitteidensa pohjalta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Suunnittelen yhdessä konsulttien kanssa asiakaslähtöisesti, kuinka asiakkaiden tekemistä on tarpeen kehittää, jotta heidän liiketoimintaansa saadaan jatkuvasti parannettua niin nykyisillä kuin uusilla ratkaisuilla.

Mikä on parasta työssäsi?

Ihmisten kanssa näitä töitä tehdään. Työkaverit ovat tietenkin se paras asia. Hyvällä tiimillä arki sujuu ja on mukavaa.

Asiakkaat eri toimialojen yrityksistä tuovat myös oman positiivisen lisän kohtaamisiin.

Hopkinsilla pääsen myös seuraamaan hyvin läheltä, mitä digimaailmassa tapahtuu ja pystyn myös varmistamaan jatkuvan kehittymisen työssäni. Se tekee tästä todella kiinnostavaa.

Kuinka aiempi kokemuksesi media-alalta vaikuttaa työhösi tai auttaa siinä?

Aiemmat työelämän kokemukseni auttavat todella hyvin nykyisessä tehtävässä. Esimerkiksi asiakkuudenhoidon ja -kehittämisen toimenpiteet ovat sitä kautta hyvin tuttuja.

Olen ehtinyt kohdata paljon eri toimialojen asiakkuuksia ja samalla saanut toimialatuntemusta.

Markkinointiteknologian parissa näin uuden CDP-järjestelmän kehitystä sekä täydensin osaamistani uutiskirjemarkkinoinnista ja markkinoinnin automaatiosta.

Mediatoimistoissa tuli tutuksi koko mediakenttä kattaen sekä strategisen että kampanjakohtaisen suunnittelun.

Erityisesti kokemus kokonaisvaltaisesta asiakaspolkuajattelusta on ollut hyvä tausta nykyiseen työhöni. Hopkinsin tarjoamat ratkaisut keskittyvät digitaaliseen asiakaspolkuun, mutta on ollut hyväksi, kun on kokemusta muistakin mediaratkaisuista.

Asioiden sujuessa asiakkuuspäällikköä ei edes huomaa

Mikä on tärkeintä asiakkuuspäällikkönä tai asiakkuuden hoidossa onnistumiseen?

Asiakassuhteiden ylläpitäminen on ensiarvoista. On aina tärkeää ylläpitää jatkuvaa ja tiivistä keskusteluyhteyttä asiakkaan kanssa. Silloin pysyy koko ajan pulssilla, mitä asiakkaalla tapahtuu. Sen mukaan osaamme tuottaa lisäarvoa sekä ratkaisuja heille.

Asiakkailla on toisinaan sellaisia asioita, jotka eivät nouse aina suoraan esiin, mutta kun käydään yhteisiä keskusteluita, voin ymmärtää heidän tarpeitaan paremmin. Nähdään, millaisten haasteiden kanssa he painivat tällä hetkellä tai minkälaisia tavoitteita heiltä odotetaan. Markkinoijat eivät välttämättä tiedä kaikkea tai kaikkia erilaisia ratkaisuja, joita heidän tilanteeseensa on olemassa. Meidän tehtävä on osata kertoa niistä.

Toinen puoli onnistumista on se, että pystyy pitämään kaikki projektit hallitusti käsissään ja huolehtimaan, että asiat kulkevat todella jouhevasti. Jos onnistut oikein hyvin, niin on jopa mahdollista, että muut eivät huomaa, mitä kaikkea taustalla tapahtuu asiakkuuspäällikön toimesta. Asiakkuuspäällikön rooli korostuu ja huomataan erityisesti haastavissa ja muuttuvissa tilanteissa.

Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?

Asiakkuuspäällikön roolissa voi päästä hyvin sisään tähän digitaaliseen maailmaan ja joka päivä on mahdollisuus oppia jotakin uutta. Erityisesti analytiikan salat ovat olleet minulle uusi maailma, mutta todella mielenkiintoinen sellainen.

Hopkins on mieletön paikka olla kuuloetäisyydellä kuulemassa kaikista uusista jutuista, mitä alalle tulee.

Minkä yhden neuvon antaisit uudelle asiakkuuspäällikölle?

Yleisesti ottaen asiakkuuspäällikkönä on hyvä panostaa selkeään kommunikointiin, tykätä toimia muiden ihmisten kanssa, nauttia vauhdikkaasta ja vaihtelevasta työstä sekä olla aikataulujen ystävä.

Lisäksi on hyvä osata kysyä paljon ja osata kuunnella asiakasta. Kun digitoimistosta on kyse, niin tietenkin kiinnostus digimarkkinointiin on hyvä lähtökohta.

Tässä taisi tulla vähän useampi kuin yksi vinkki.

Millainen olisi unelmiesi asiakas-case tai -projekti?

Sellainen, jossa päästään pidempiaikaisesti kehittämään markkinoijan digitaalisen asiakaspolun kokonaisratkaisua mahdollisimman monen eri osa-alueen voimin. Hopkinsilla tämä tarkoittaisi esimerkiksi kokonaisuutta, jossa huomioitaisiin analytiikan, hakukoneoptimoinnin, markkinoinnin automaation ja mainonnan kokonaisuus. Tällaisen kokonaisuuden parissa työskentelisi useampi asiantuntija, mikä asiakkuuspäällikön roolissa tarkoittaa todella monipuolista työpäivää.

Lisäksi on aina hyvä, kun asiakas tuo vahvasti esiin heille merkitykselliset asiat. Toivon heiltä selkeää briiffiä tavoitteista, haasteista, aikataulusta ja muista taustoista. Sen pohjalta voimme parhaiten miettiä kokonaisuutta.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!