Taksonomiat hakukoneoptimoinnissa
Taksonomiat ovat tehokas väline suurten sivustojen hakukoneoptimoinnissa.
Ne ovat sivujen luokittelun tapoja, jotka voivat olla merkitykseltään tarkempia kuin tuoteryhmät, kategoriat tai tagit.
Perusluokituksia rikkaammat taksonomiat tuovat hyötyjä, kun niitä käytetään nostoihin, linkityksiin ja listaussivujen generointiin.
Esimerkkejä taksonomioista 3 toimialalta
Reseptisivuston taksonomioita voisivat olla
- ruokalaji, kuten salaatti, keitto, välipala
- ruokavalio, johon resepti sopii, kuten gluteeniton, laktoositon, vähähiilihydraattinen
- pääraaka-aine, kuten liha, kala, kasvikset
- raaka-aine, kuten kaali, kananmuna, naudan maksa
- valmistustapa, kuten keitetyt, paistetut, höyrytetyt
- keittiö, kuten ranskalainen, espanjalainen, intialainen
- tapahtuma, kuten joulu, pääsiäinen, valmistujaiset.
Verkkokauppaan soveltuvia taksonomioita olisivat esimerkiksi
- tuoteryhmä, kuten retkeilytakit, kumisaappaat, reput
- käyttökohde, kuten maastojuoksu, ulkoilu, kävely
- kohderyhmä, kuten miesten, naisten ja lasten (tuotteet)
- tuotemerkki, kuten Fjällräven, Haglöfs ja Salomon
- väri, kuten musta tai punainen.
Verkkokaupassa voi käyttää myös sellaisia attribuutteja (eli taksonomioita), kuten pakkauskoko, joista hakukoneoptimointi ei erikseen hyödy mutta jotka ovat käyttäjille hyödyllisiä.
Uutissivustolla käytettäviä taksonomioita voisivat olla muun muassa
- aihealue, kuten urheilu, ulkomaat, politiikka
- henkilön nimi
- yrityksen nimi
- toimiala
- maa
- kaupunki
- kaupunginosa
- tapahtuma, kuten kunnallisvaalit, Pori Jazz.
Uutisissa olisi mahdollista käyttää myös aihealueeseen rajattuja taksonomioita: esimerkiksi politiikkaa käsittelevissä uutisissa näitä voisivat olla puolue, kiistakysymys ja toimielin (kuten Suomen hallitus, Helsingin kaupunginvaltuusto).
Taksonomioiden hyödyt
Taksonomioiden avulla
- automatisoidaan linkityksiä toisiinsa liittyvien sivujen välille, mikä vahvistaa niitä Googlessa
- estetään sivujen arkistoitumista syvälle linkkirakenteeseen, mikä heikentäisi niitä hakukoneessa
- generoidaan hyödyllisiä listaussivuja kävijälle ja hakutuloksiin
- nostetaan kiinnostavaa sisältöä kävijöille, mikä lisää viihtymistä sivustolla.
Taksonomiat saavat Googlen arvostaman linkkisuosion virtaamaan sivujen välillä ja niiden kautta saadaan uusia sivuja hakukoneoptimointiin.
Millaisille sivustoille taksonomiat sopivat?
Taksonomiat ovat erityisen hyödyllisiä suuren tuotevalikoiman verkkokaupoille, joissa pelkkä tuoteryhmätaksonomia johtaisi liialliseen arkistoitumiseen.
Siilomainen, hierarkkinen linkkirakenne ei ole enää tätä päivää hakukoneoptimoinnissa, vaan sivuja pyritään linkittämään keskenään, jos ne liittyvät toisiinsa vähänkään.
Verkkokauppojen lisäksi taksonomiat sopivat suurille sivustoille, joiden sisältöä ovat
- uutiset
- luokitellut ilmoitukset
- myytävät ja vuokra-asunnot
- reseptit
- matkakohteet
- artikkelit.
Taksonomiat estävät sivuja hautautumasta
Sivujen hautautuminen linkkirakenteessa on iso ongelma suurilla sivustoilla:
mitä syvemmälle sivu on arkistoitunut, sitä vähemmän sille kanavoituu Googlen linkkiarvostusta.
Hautautumista esiintyy, kun luokittelutapoja on vähän ja niiden listausarkistot joudutaan sivuttamaan useille sivuille. Näin käy helposti, jos käytössä on vain perustaksonomioita, kuten tuoteryhmät tai aihealueet ja asiasanat.
Älykkäästi valittujen taksonomioiden kautta
- merkityksellisiä arkistoja muodostuu useampia ja ne ovat vähemmän syviä
- yksittäiset sivut ovat lyhyemmän linkkipolun päässä ja nämä linkitykset ovat myös aiheeltaan asiaan liittyviä
- kaikki luokitellut sivut vahvistuvat Googlessa.
Taksonomioista muodostuu hyödyllisiä listaussivuja
Taksonomioiden avulla sivuja voi linkittää keskenään puoliautomaattisesti: sivulle voidaan poimia siihen liittyviä, kävijääkin kiinnostavia nostoja toisille sivuille, mutta siltä voidaan linkittää myös listaussivuille, joilla linkitetään muita samoin luokiteltuja sivuja.
Taksonomioiden listaussivuilla on kahtalainen rooli:
- jotkut listaussivut voivat olla itse suoraan kilpailukykyisiä Googlessa
- listaussivut kanavoivat linkkivoimaa eteenpäin ja estävät luokiteltuja sivuja hautautumasta syvälle.
Eroon listaussivujen hakutulosmaisuudesta
Listaussivuja kannattaa kehittää siten, että ne muistuttaisivat vähemmän pelkkiä hakutuloslistauksia. Siten niistä on enemmän hyötyä kävijälle ja ne ovat kilpailukykyisempiä Googlessa.
Ethän halua kivijalassakaan myyjän vain osoittavan kädellään tuotteiden suuntaan, kun kaipaat apua valintaan? Monessa isolla rahalla rakennetussa verkkokaupassa tämä on kuitenkin arkipäivää.
Listaussivuilla tulee olla
- uniikki otsikko
- automaattisesti generoitu tai käsin kirjoitettu introteksti
- muuta lisätietoa, mikä tekee sivuista hyödyllisempiä kävijälle, kuten nostoja hittituotteista tai ihan muista sisältötyypeistä.
Joissakin erikoistapauksissa listaussivun introteksti voidaan jopa korvata laajalla artikkelilla, jota sen jälkeen tuleva listaus pelkästään täydentää.
Taksonomioita voi yhdistää keskenään
Monesti on hyödyllistä yhdistää eri taksonomioita keskenään. Verkkokaupoissa voidaan puhua silloin ”taksonomioiden” sijasta myös tuoteattribuuteista (englanniksi facets).
Hakukoneoptimoinnin kannalta hyödyllinen yhdistelmä on mm. tuotemerkki + tuoteryhmä, kuten Nike + jalkapallokengät, kunhan se toteutetaan teknisesti omana sivunaan (ei AJAX-suodattimia!). Tällaisiin sanayhdistelmiin kohdistuu merkittävästi Google-hakuja.
Verkkokauppojen hakukoneoptimoinnissa pitää harkita tarkkaan, mitä yhdistelmiä päästetään indeksoitumaan hakukoneeseen ja millaisella linkityksellä niitä tuetaan. Muuten hakukonenäkyvyydelle hyödytön sisältö voisi syödä kaiken optimoinnin tehoja.
Miten taksonomiat saa käyttöön?
WordPress- ja Drupal-julkaisujärjestelmissä on sisäänrakennettuna mahdollisuus luoda taksonomioita. Taksonomioiden käyttöönotto ei ole teknisesti työlästä, mutta niiden parhaiden käyttötapojen suunnitteluun uppoaa aikaa.
WordPressin ja Drupalin verkkokauppalaajennokset WooCommerce ja Drupal Commerce ovat erityisen houkuttelevia sisältömarkkinointia tekevälle verkkokaupalle: kun verkkokaupan blogissa käsitellään tai sivutaan tuotteita, niitä voi nostaa artikkelien yhteyteen automaattisesti samoihin taksonomialuokituksiin perustuen – eikä tarvitse huolehtia poistuneista tai varastosta loppuneista tuotteista.
Ilman valmista julkaisujärjestelmää kehitettyihin sivustoihin voi myös kehittää taksonomioiden hallintaa. Manuaaliset listaussivujen sisällöt voi silloin toteuttaa esimerkiksi Contentfulin avulla.
Toimivat taksonomiat vaativat aivotyötä
Kun huomioi, miten alkeellisesti taksonomioita on hyödynnetty suomalaisilla sivustoilla, uusien käyttöönotto ei ole mikään läpihuutojuttu.
Taksonomioita suunniteltaessa kannattaa huomioida
- millaisten taksonomioiden arvot olisivat käytettyjä Google-hakusanoina (hakusanatutkimus auttaa tässä!)
- määritetäänkö taksonomian mahdolliset arvot etukäteen vai annetaanko sisällöntuottajille vapaat kädet
- käytetäänkö taksonomiaa yksittäisten sivujen linkitysnostoihin vai linkitetäänkö sen listaussivulle
- hyödynnetäänkö taksonomioita sivuston omassa hakutoiminnossa
- mistä taksonomioista kannattaa generoida yhdistelmiä ja miten (esim. Salomon + miesten + maastojuoksukengät)
- minkälaisia lisäsisältöjä taksonomioiden listaussivuille kannattaa tuottaa tai generoida (teksti- ja tietokentät, linkit muihin listauksiin ja taksonomiayhdistelmiin)
- mitkä listaus- ja yhdistelmäsivut päästetään hakukoneen indeksiin ja mitkä käsitellään rel=”canonical”-tagilla
- söisivätkö jotkut taksonomiayhdistelmät liikaa Googlebotin resursseja ja tulisiko niiden tutkimista rajoittaa robot.txt:n kautta
- liittyykö taksonomioihin lisätietoja (esim. kaupunkiin sen väkimäärä) ja miten tätä tietoa käytetään
- miten taksonomioilla linkitetään keskenään erilaisia sisältötyyppejä, esimerkiksi artikkelit tuotekuvaussivuihin
- esitetäänkö samat taksonomiat kaikkien sivujen editointinäkymässä, vai onko vaihtelua aihepiirin mukaan.
Jos tämä kuulostaa vaikealta, se on normaalia – näkeehän suomalaissivustoilla yleensä pelkkiä oletustaksonomioita, eli kategorioita ja tageja, ja nekin, joilla luokituksia on enemmän, eivät hyödynnä niitä kunnolla hakukoneoptimoinnissa.
Kuulosti asia vaikealta minullekin, kun taksonomiat tulivat WordPressiin vuonna 2009.
Hissukseen asia on muuttunut helpommaksi ja autamme taksonomioiden kanssa myös asiakkaitamme. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää!
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!