Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi.
Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden vuoksi.
Hakukoneoptimointi (SEO) koostuu kolmesta osa-alueesta:
- Sisältö eli mm. mistä aiheista kirjoitat sivustollasi (tunnetaan myös nimellä on-page SEO)
- Tekninen hakukoneoptimointi eli sivuston nopeuden, rakenteen, hakukoneystävällisyyden ja muiden teknisten asioiden huomioiminen (technical SEO)
- Linkkisuosion kasvattaminen eli toimenpiteet, joilla edistät laadukkaiden, sivustollesi osoittavien linkkien saamista muilta sivustoilta (off-site tai off-page SEO)
Sivustouudistus on riski kaikille näille osa-alueille, ja jokainen näistä näkökulmista kannattaa pitää mielessä uudistuksen yhteydessä.
Alle olemme listanneet isoimpia ongelmia, joihin olemme törmänneet sivustouudistuksen yhteydessä.
Sisältö
- Teknologiavalinta voi romuttaa uuden sivuston näkyvyyden jo kuukausia ennen lanseerausta
- Tee rakennemuutoksia varoen
- Uudelleenohjaukset kuntoon: 3 syytä
- Hakukone ei välttämättä pysty indeksoimaan uutta sivustoasi
- Älä karsi sisältöä liian rankalla kädellä
- Sivuston kielen vaihtaminen sivustouudistuksessa on iso riski
- Sivuston nopeus on ratkaisevan tärkeää
- Varmista että hakutulokset näkyvät fiksusti hakukoneissa
- Mikä on paras yhteistyön malli sivustouudistuksessa?
- Sivustouudistus on myös suuri mahdollisuus hakukoneoptimoinnissa
1. Teknologiavalinta voi romuttaa uuden sivuston näkyvyyden jo kuukausia ennen lanseerausta
Sivustouudistuksen yhteydessä halutaan yleensä modernisoida myös sivustoa taustalla pyörittävä teknologia.
Viime vuosina trendinä on ollut käyttää JavaScript-pohjaisia sovelluskehyksiä, joista suosituimpia ovat React, Angular ja Vue. Valitettavasti näiden teknologioiden päälle rakennetuilla sivustoilla on hyvin paljon SEO-ongelmia. Vaikka Google teoriassa kykenee lukemaan ja indeksoimaan myös pitkälle JavaScriptin varaan rakentuvia sivustoja, se ei kuitenkaan usein mene kuin Strömsössä.
JavaScriptillä renderöityjen sivujen lukeminen on huomattavasti hitaampaa ja kalliimpaa kuin suoraan palvelimelta ladattavien HTML-sivujen. Koska Google lukee valtavia määriä sivuja joka päivä, heidän laatuvaatimuksensa JS-pohjaisille sivustoille ovat kovat ja “renderöintibudjetti” rajallinen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli sisällön latautuminen sivulle kestää enemmän kuin 4 tai 5 sekuntia, jää se Googlelta huomioimatta.
Vaikka Google kykenisi lukemaan sivun sisällön, saattaa näkyvyys silti kärsiä. Usein JS-pohjaisten sivustojen indeksointi ja SEO-tulokset ovat oikukkaita ja tuntuvat arpapeliltä.
Näin hallitset riskiä: Monet uudet JS-sovelluskehysten päälle rakennetut sivustot eivät hyödy uusista teknologioista mitenkään. Ennen kuin lähdet tähän kelkkaan, kannattaa miettiä kriittisesti, hyötyykö sivustosi näiden teknologioiden mahdollistamista dynaamisista ominaisuuksista – vai pääsisitkö samaan lopputulokseen vanhempaa ja vähemmän seksikästä teknologiaa käyttäen.
Jos JS-toiminnallisuuksia on välttämätöntä käyttää, etenkin suuremmilla sivustoilla kannattaa harkita erilaisia pre-rendering-ratkaisuja. Pre-rendering tarkoittaa sitä, että kaikille käyttäjille tai vain hakukoneiden boteille tarjoillaan palvelimelle tallennettu staattinen HTML-versio sivuista ja ihmiskäyttäjälle hyödylliset JS-toiminnallisuudet latautuvat sen päälle.
Mikäli omassa talossa ei ole rautaista SEO-osaamista, kannattaa SEO-konsultti ottaa mukaan jo suunnittelun alkuvaiheessa, tai vähintäänkin pyytää lausunto harkinnan alla olevista ratkaisuista.
2. Tee rakennemuutoksia varoen
Sivuston rakenne ja taksonomiat ovat monella sivustolla se runko, jonka päälle SEO-näkyvyys rakennetaan. Mitä suuremmasta sivustosta on kyse, sitä suuremmassa roolissa sivuston rakenne ja taksonomiat ovat.
Yleisiä rakenteeseen ja taksonomioihin liittyviä ongelmia ovat:
- Kategoriasivut poistetaan ja toiminto korvataan JS-pohjaisilla suodattimilla. Mikäli sivun URL ja sisältö eivät päivity vastaamaan suodattimen asetuksia, hakukoneiden on käytännössä mahdotonta indeksoida näitä. Tämä on yleinen ongelma verkkokaupoissa. Otetaan esimerkiksi kenkäkauppa. Ennen miesten nilkkurit oli listattu miesten nilkkurit -kategoriasivulla, mutta uudella sivustolla tämä sivu on poistettu ja kävijä löytää haluamansa kengät käyttämällä suodattimia. Mikäli verkkokauppasovellus ei lyö suodatinparametrejä URLiin ja kirjoita otsikoihin ‘Miesten nilkkurit’, näiden sivujen näkyvyys ilmaisessa haussa tulee putoamaan.
- Toisaalta, mikäli jokaiselle suodatinparametrille tuotetaan oma sivu, sivujen määrä kasvaa eksponentiaalisesti tarjottujen suodatinparametrien määrän kasvaessa. Mikäli Googlen crawlerin pääsyä näille sivuille ei rajoiteta, hämmentynyt crawler voi joutua sokkeloon, josta se ei löydä tietään ulos.
- Navigaatiota karsitaan liikaa “yksinkertaisuuden nimissä” ja poistetaan linkkejä tärkeille sivuille. Sisäisten linkkien määrän romahtaessa näiden sivujen näkyvyys saattaa myös kärsiä.
- Navigointihierarkiasta tulee liian syvä, eli tärkeille sivuille on liian monen sivunlatauksen matka.
Näin hallitset riskiä: Mikäli SEO-näkyvyys on tärkeää, varmista että sivuston rakenne ja taksonomiat tuottavat relevantteja laskeutumissivuja tärkeille hakutermeille eivätkä tärkeät sivut jää heitteille navigaatiorakenteissa. Pidä silmällä, ettei Google pääse indeksoimaan suurta määrää lähes samanlaisia parametrisivuja.
3. Uudelleenohjaukset kuntoon: 3 syytä
Uudelleenohjauksista kannattaa huolehtia kolmesta painavasta syystä (sen lisäksi, että asia on teknisesti helppo hoitaa).
Ensinnäkin: 301-uudelleenohjaukset ovat helppo tapa siirtää vanhojen sivujen keräämää arvostusta uusille sivuille. Vielä parempi tietysti on, jos osoiterakenne ei muutu ja uudet sivut sijaitsevat pääosin samoissa osoitteissa kuin vanhat.
Samalla kannattaa huolehtia, ettei uudelleenohjauksista synny turhia ketjuja. Tällaisia voi syntyä esim. kun
- http-versiosta ohjataan https-versioon
- www-versiosta ohjataan ei-www-versioon tai toisinpäin
- osoitteesta, jonka perässä on vinoviiva (/) ohjataan osoitteeseen ilman sitä tai toisinpäin.
Vanhoista osoitteista kannattaa siis ohjata suoraan lopulliseen osoitteeseen ja välttää turhia ketjuja.
- Hyvä esimerkki: http://www.example.com/page/ → https://example.com/page
- Huono esimerkki: http://www.example.com/page/ → https://www.example.com/page/ → https://example.com/page/ → https://example.com/page
Toiseksi: uudelleenohjaukset parantavat käyttökokemusta. Mitä pidempään vanha sivusto on ollut verkossa, sitä enemmän vanhojen sivujen linkkejä on kummittelemassa eri paikoissa: sähköposteissa, somessa, vanhoissa markkinointikampanjoissa jne. Uudelleenohjaamalla kaikki vanhan sivuston sivut vastaaville uuden sivuston sivuille säilytät käyttäjäkokemuksen hyvänä ja varmistat, että kävijät löytävät tiensä oikeaan paikkaan uudella sivustolla.
Kolmanneksi: uudelleenohjaukset auttavat sinua säilyttämään ulkoa tulevista linkeistä mahdollisimman suuren osan. Ulkoapäin tulevat linkit ovat pitkään olleet avainasemassa Googlen algoritmissa. Koska hyvälaatuisten linkkien hankkiminen on vaikeaa ja kallista, eikä niiden saantiin usein voi itse vaikuttaa, kannattaa jo ansaituista linkeistä pitää kaksin käsin kiinni.
Varmista erityisesti niiden sivujen uudelleenohjaukset, joille tulee ulkoapäin linkkejä. Mikäli näin ei tehdä, osa linkeistä menetetään vääjäämättä. Tämä johtaa usein hakukonenäkyvyyden putoamiseen.
Näin hallitset riskiä: Tee kattava lista kaikista nykyisen sivuston osoitteista, joita vastaavaa sisältöä on uudella sivustolla. Varmista, että jokainen osoite on uudelleenohjattu vastaavalle sivulle. Tämän listan voit tehdä esimerkiksi käyttämällä pohjana vanhan sivuston sivukarttaa (sitemap) tai crawler-työkalua, kuten DeepCrawl, Sitebulb tai Screaming Frog. Google Analyticsista saatava ladattujen sivujen lista ei välttämättä sisällä kaikkia sivuja ja tiedostoja.
4. Hakukone ei välttämättä pysty indeksoimaan uutta sivustoasi
Ei ole aivan yksi kerta, kun uudella sivustolla on vahingossa jäänyt päälle noindex-asetus. Se kertoo hakukoneille, että näiden ei tule näyttää sivuja hakukonetuloksissa ja on siksi tyypillisesti käytössä kehitysvaiheessa, kun uusi sivusto on vielä työn alla.
Noindex-ongelmien lisäksi hakukoneiden indeksointia voivat häiritä robots.txt-tiedoston Disallow-komennot, uudelleenohjausluupit, orposivut, sitemap- ja canonical-ongelmat, muutamia mainitaksemme.
Näin hallitset riskiä: Voit varmistaa, että sivuston indeksoitavuus on kunnossa käyttämällä crawler-työkaluja, kuten DeepCrawl, Sitebulb ja Screaming Frog, tai pyytämällä apua kokeneelta SEO-konsultilta. Myös Googlen ilmainen Search Console -työkalu opastaa virhetilanteissa. Robots.txt-tiedosto ja HTML-lähdekoodi on hyvä tarkistaa välittömästi julkaisun jälkeen.
5. Älä karsi sisältöä liian rankalla kädellä
Sivustouudistuksessa usein karsitaan siirrettävää sisältöä. Perusteena voi olla vaikkapa yrityksen muuttunut tone-of-voice, uudet liiketoimintaprioriteetit tai avainhenkilön (tai osaston) mielipide siitä, mitä sisältöä uudella sivustolla tulee olla.
Riskinä sisällön karsimisessa on hakukonenäkyvyyden romahtaminen. Jos ajatuksena on esimerkiksi siirtää vain viimeisen vuoden aikana ilmestyneet blogikirjoitukset uudelle sivustolle ja heittää sitä vanhemmat roskakoriin, voi merkittävä osa orgaanisesta näkyvyydestä mennä pesuveden mukana.
Näin hallitset riskiä: Ennen siivouspäätöksiä tarkista analytiikasta, mille sivuille orgaanista liikennettä saapuu. Älä poista sivuja, jotka vetävät hyvin liikennettä. Myös vanhoille sivuille osoittavat ulkopuoliset linkit voivat vahvistaa koko sivustoa, vaikka liikennettä niille ei juuri tulisikaan. Jos et osaa arvottaa sisältöjä, pyydä ulkopuolista apua.
6. Sivuston kielen vaihtaminen sivustouudistuksessa on iso riski
Monet pitävät jostain syystä englanninkielisiä sivustoja jotenkin hienompina kuin suomenkielisiä.
Hakukoneissa käytävä kisa on kuitenkin englanniksi aivan eri tasolla kuin suomeksi. Jos asiakaskuntasi on kokonaan tai osittain Suomessa, mieti todella tarkkaan ennen kuin luovut suomenkielisestä sivustostasi.
Kielen vaihtuessa englanniksi tulet menettämään aiemmin kerrytetyn suomenkielisen näkyvyyden, eikä ole takeita siitä, että tulet ansaitsemaan vastaavaa näkyvyyttä englanniksi milloinkaan.
Näin hallitset riskiä: Jos haluat julkaista sivustosi englanniksi, pidä myös suomenkielinen versio. Vertaile orgaanisen liikenteen määriä kieliversioiden välillä ainakin muutamia kuukausia ennen kuin päätät (dataan perustuen) luopua suomenkielisestä sivustosta.
7. Sivuston nopeus on ratkaisevan tärkeää
Sivun latausnopeus on nykyään merkittävä hakukoneoptimointiin ja käyttäjäkokemukseen vaikuttava tekijä. Hitaasti latautuvat sivut ovat tuskastuttavia, kuten kaikki tiedämme, varsinkin mobiiliyhteyksien rajamailla. Lisäksi nopea sivusto auttaa sinua sijoittumaan paremmin hakutuloksissa.
Näin hallitset riskiä: Varmista jo kehitysvaiheessa, että sivuston nopeus on hyvällä mallilla. Varmistu siitä, että kehittäjäkumppanisi ymmärtää nopeuden tärkeyden ja että yhteistyönne jatkuu julkaisun jälkeenkin. Nopeuden parantaminen on yksi niistä asioista, jotka eivät ole koskaan valmiita.
8. Varmista että hakutulokset näkyvät fiksusti hakukoneissa
Pienet asiat, kuten sivujen titlet, meta-kuvaukset ja kuvien alt-tagit saavat tyypillisesti osumaa sivustouudistuksessa.
Ne kuitenkin toimivat sivun “mainoksena” ilmaisten hakutulosten puolella. Hyvin kirjoitettu title ja meta-kuvaus voivat houkutella hakijoita klikkaamaan juuri teidän listaustanne ja titlessä oleva teksti vaikuttaa myös suoraan hakukonesijoituksiin. Lisäksi kuvien alt-tagit auttavat sivustoa menestymään kuvahaussa.
Näin hallitset riskiä: Siirrä vanhojen sivujen titlet, meta-kuvaukset ja alt-tagit mahdollisuuksien mukaan. Varmista, että tärkeimmillä sivuillasi on oikean pituiset ja toimivat kuvaukset. Kaikki sivut eivät ole yhtä tärkeitä. Varmista, että samoja titlejä tai meta-kuvauksia ei käytetä useammilla sivuilla.
9. Mikä on paras yhteistyön malli sivustouudistuksessa?
Ota SEO-konsultti mukaan tekemään yhteistyötä sivustokehittäjien ja sivuston omistajan kanssa alusta saakka. Kokemustemme perusteella tämä malli toimii parhaiten.
Tähän on 3 syytä:
- Jo alkuvaiheessa tehdään merkittäviä SEO-päätöksiä. Näitä ovat mm. teknologiavalinta, mahdollinen domain-uudistus, kielistrategia ja sivuston rakenne. Jos SEO-konsultti kutsutaan paikalle julkaisun yhteydessä tai sen jälkeen “ripottelemaan taikapölyä”, osa mahdollisuuksista on hukattu pysyvästi ja annat turhaa etumatkaa kilpailijoillesi.
- Kehitysvaihe etenee tehokkaasti, kun SEO-osaaja auttaa speksaamaan toimivat ratkaisut. Kun kehittäjät ja SEO-osaajat keskustelevat alusta asti, saadaan tehtyä kerralla toimivaa, eikä hukata kehittäjien työpanosta asioiden korjaamiseen ja turhaan jumppaamiseen.
- Julkaisuvaiheen ongelmat vältetään hyvällä valmistautumisella. Uuden sivuston julkaisun yhteydessä orgaaninen liikenne kokee usein kolauksia tässä artikkelissa esitetyistä ongelmista johtuen. Jos merkittävä osa liiketoiminnasta on verkossa, tällä voi olla todella vakavia taloudellisia vaikutuksia. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden vuoksi.
10. Sivustouudistus on myös suuri mahdollisuus hakukoneoptimoinnissa
Hakukoneoptimointi ei ole pelkkää virheiden välttelyä, vaan sen nimissä uudelle sivustolle voidaan suunnitella uusia sivuja, taksonomioita, sisältötyyppejä, toiminnallisuuksia ja kokonaisia osioita. SEO-osaajat pyrkivät myös kehittämään käyttökokemusta ja nopeuttamaan latausaikoja, mikä sekin parantaa hakukonenäkyvyyttä.
Hyvin suunniteltu, valvottu ja toteutettu sivustouudistus auttaa hakukonenäkyvyyden kasvuun, jollainen ei olisi ollut vanhalla sivustolla mahdollinen. Älä siis näe uudistuksessa pelkkää vaaraa, vaan myös tilaisuus saada merkittävästi enemmän hakukoneliikennettä!
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Verkkokaupan hakukoneoptimoinnin teho-opas
Tämä opas sisältää yli 70 vinkkiä verkkokaupan hakukoneoptimointiin.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!