Sisältömarkkinoinnin elinkaariarvo ja sen maksimointi
Jokaisella sisällöllä on elinkaari, jonka aikana se tuo hyötyä.
Jokainen uusi sisältö on sijoitus – aiemmin julkaistut pääomaa.
Sisältömarkkinoinnin hyöty jää kuitenkin liian usein lyhytaikaiseksi. Varsinkin jos uskot, että ihmiset tulevat varta vasten sivustollesi sisältöjä löytääkseen. (News flash: se on isossa kuvassa hyvin harvinaista.)
Tämä artikkeli kertoo, miten voit maksimoida sisältömarkkinoinnin elinkaariarvon liiketoiminnallesi.
Tee ikivihreitä sisältöjä
Artikkeleiden enemmistön pitäisi kestää aikaa useita vuosia, ainakin päivitettynä.
Jos julkaiset lähinnä uutisia ja muita ajankohtaissisältöjä, teet sisältömarkkinointia väärin!
Tee ikivihreitä artikkeleita ja oppaita tällä kaavalla:
- Tutki alaasi liittyvän hakukysynnän määrää työkaluilla, kuten Google Ads Keyword Planner ja Keywordtool.io.
- Valitse jo pidempään suosiossa olleita tai nousevia aiheita ja selvitä, mikä lähestymistapa olisi kilpailukykyinen.
- Tuota poikkeuksellisen laadukas juttu, jolle löytyy hakukysyntää tai joka resonoisi maksetussa mainonnassa.
Tee eeppisiä sisältöjä
Älä kirjoita viisi vinkkiä -juttuja. Niistä on liian helppo pistää paremmaksi kirjoittamalla kattavampi juttu – tai antamalla tekoälyn suoltaa sellaisia liukuhihnalta.
Sen sijaan julkaise parempi tuotos verrattuna siihen, mitä kilpailijasi levittävät:
- Älä julkaise sisältöäsi sarjana, vaan kokoa yksi iso ja vaikuttava paketti.
- Kokoa kattavasti tietoa artikkeliisi.
- Panosta verkkokirjoittamisen muotoiluihin ja vältä pitkiä tekstiblokkeja.
Näin tekstisi säilyvät kilpailukykyisinä ja tuottavat hyötyä pitkään.
Jalosta sisällöstä eri formaatteja
Kierrätä kirjoitustyöstäsi muita ja lyhyempiäkin sisältötyyppejä:
- videoita, joissa kerrotaan samaa asiaa
- podcast-jaksoja
- uutiskirjeen viestejä
- syndikoituja artikkeleja konsernin muille sivustoille (muista canonical-määritys)
- somemainosten tekstejä (ml. oikeaoppisesti buustattavat orgaaniset julkaisut)
- kuvakarusellimainoksia esimerkiksi LinkedIniin ja Instagramiin
- tarkistuslistoja ja slaididekkejä ladattaviksi content upgrade -sisällöiksi
- työntekijöiden henkilökohtaisilla tileillään julkaisemia postauksia.
Varmista, että sinulla on sisältöjä jokaiselle kolmelle digimarkkinoinnin sisältötasolle. klikkauksettomalle tasolle, avoimelle sisällölle sivustolla ja tunnistautuneille tarjottavalle sisällölle. Voit hyödyntää eri formaattien tuottamisessa generatiivista tekoälyä.
Älä anna sivujen hautautua arkiston uumeniin
Älä anna vanhojen julkaisujen painua arkistojen syvyyksiin sivuston linkkirakenteessa.
Google pitää arkistoituneita sisältöjä ”vanhoina uutisina”, ja ne pärjäävät heikosti hakutuloksissa. Moni paljon julkaiseva organisaatio tekee tällä tavalla valtavan virheen hakukoneoptimoinnissa.
Jos sisältöä on paljon ja sitä kertyy lisää, panosta tekniseen hakukoneoptimointiin esimerkiksi taksonomioita hyödyntämällä. Älä anna aikaansaannosten vajota sisältöjen hautuumaalle.
Älä anna sivujen vanhentua, jos voit kierrättää niitä
Ajankohtaisen ja siten vanhenevan tiedon julkaiseminen on sekin joskus erittäin hyödyllistä. Voit julkaista esimerkiksi vuosittain tilastoja tai vaikkapa vuoden 2024 parhaat -listoja tuotteista.
Älä tee joka vuosi uutta sivua aikaan sidotuille sisällöille, vaan kierrätä samaa osoitetta:
- Vaihda vuoden 2024 parhaat vuoden 2025 parhaisiin.
- Korvaa 2023 tilastot vuoden 2024 tilastoilla (tai paremmin: toteuta molemmat näyttävä widget)
- Päivitä uutisia ajan tasalle, kun saat uutta tietoa.
Kun kierrätät koko ajan samaa URL-osoitetta, se säilyy vahvana, etkä aloita peliä joka kerta nollasta uudelleen.
Yhdistä päällekkäisiä sisältöjä yhdeksi kokonaisuudeksi
Tutki läpi sisältöarkistosi ja bongaa kokonaan tai osin päällekkäisiä sivuja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi mainonnan ländärit, joka vuosi toistuvat jutut tai muuten unholaan painuneet sivut.
Sitten toimi näin:
- Paikanna päällekkäisistä sivuista vahvin ja yhdistä sitten muilta sivuilta käyttökelpoista tekstiä sille.
- Tämän jälkeen tee 301-uudelleenohjaukset näiden heikompien sivujen osoitteista vahvimman osoitteeseen.
Näin kannattaa usein menetellä esimerkiksi aiemmin julkaistujen artikkelisarjojen kanssa. Tee niistä yksi sivu, niin lopputulos on huomattavasti vaikuttavampi.
Julkaise ja levitä uudelleen vanhoja artikkeleita
Jos sivustollasi on kolme vuotta vanha artikkeli, älä suhtaudu siihen juttuna, jonka aika on mennyt.
Julkaise vanha artikkeli uudelleen uudella päivämäärällä ja tee siihen samalla parannuksia. Sitten levitä artikkelia esimerkiksi maksetulla somemainonnalla. Olemme menetelleet niin tämänkin artikkelin kanssa, jota olet parhaillaan lukemassa.
Voit toistaa tätä levitystä jopa useita kertoja, kun pidät välissä taukoa. Niin mekin teemme.
Päivitä tekstejä dataohjautuvasti
Suhtaudu jokaiseen sivuston sivuun keskeneräisenä tuotteena, jota voit kehittää paremmaksi.
Hakukoneoptimoi vanhoja artikkeleja tarvittaessa uudelleen ja uudelleen, mikäli asiakkaiden hakukäyttäytymisen tai maailman muutokset antavat sille aihetta.
Voit jopa tiukentaa vanhan artikkelin fokusta ja otsikkoa, jos se ei pärjää Googlessa alkuperäisessä, laajemmassa aiheessa.
Näin teet vanhoista teksteistä kilpailukykyisempiä, ne onnistuvat vastaamaan suurempaan hakukysyntään, ja niistä tulee yhä hyödyllisempiä ja hyödyllisempiä yleisöllesi.
Paranna vanhojen sisältöjen kilpailukykyä moduuleilla ja nostokorteilla
Paranna vanhojenkin sivujen kilpailukykyä lisäämällä niille rikkaampia osioita. Pelkällä tekstillä ei aina pärjää kisassa Googlen hakutuloksissa.
Tällaisia moduuleja ja nostokortteja voivat olla esimerkiksi
- järjestettävät tietotaulukot ja -widgetit
- tiedon näyttäminen käpisteltävällä kartalla
- kuvagalleria
- ladattava tarkistuslista
- lunttilista tärkeimmistä asioista
- tiivistelmä sisällöstä sivun sisäisellä navigaatiolla
- kustannuserittely
- laskuri
- generaattori
- top-lista.
Sisältömarkkinointi on investointisalkun arvon kasvattamista
Jokainen uusi sisältö on sijoitus ja aiemmin julkaistut sisällöt pääomaa.
Sinun tehtäväsi on laittaa nämä tuottamaan!
Jos kaipaat käsiä tämän prosessin suunnitteluun tai koordinointiin, ota meihin yhteyttä.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!