Sisältömarkkinointi tuo B2B-yritykselle polttavan kuumia liidejä

Etkö saa tarpeeksi liidejä? Tai ovatko verkkosivustoltasi tulevat liidit vääränlaisia, esimerkiksi vääränkokoisilta yrityksiltä tai muuten vain epärelevantteja? Sisältömarkkinoinnin avulla kasvatat sivustosi liikennettä, jaat kävijöillesi tärkeää tietoa sekä kasvatat samalla palvelusi tunnettuutta.

Ovatko liidit myyjäsi mielestä jääkylmiä?

Monesti B2B-yrityksen verkkosivusto on kuin esite, joka helposti unohdetaan pöydänkulmalle ja lopulta heitetään paperinkeräykseen. Tällöin sivuston tuomat harvat liidit ovat kuin suoraan jääkaapista pöydälle nostettuja.

Sisältömarkkinointi muuttaa tilanteen. Sisältöjen avulla voit tuoda palveluasi tunnetuksi ilman, että se kuulostaa pelkältä myyntipuheelta. Se saa satunnaiset kävijät palaamaan sivustolle yhä uudestaan ja uudestaan. Kerta kerralta kävijät lämpenevät. Lopulta liidi on niin kuuma, että ostaminen on vain ajan kysymys.

Tuota sisältöjä säännöllisesti

Kun ryhdyt tekemään sisältömarkkinointia, on sinun oltava valmis tekemään sitä kuukausien ja jopa vuosien ajan. Satunnainen blogipostaus ei vielä ole sisältömarkkinointia.

Tarvitset säännöllisyyttä, rutiinia ja toistuvuutta, jotta sisältökoneesi toimii köhimättä ja lukijat oppivat palaamaan blogiisi. Viikosta toiseen.

Yksi blogipostaus viikossa on hyvä alku. 2-3 blogipostausta viikossa tuo kasvua paljon nopeammin. Kiristä siis tahtia.

Mitä tiiviimpi rutiini sisältöjen kirjoittamisesta muodostuu, sitä helpommaksi se muuttuu. Yleisösi kasvaa, kun some ja Google tuovat uusia lukijoita sivustollesi. Osa heistä liittyy sähköpostilistallesi ja antaa sinulle luvan lähestyä suoramarkkinoinnilla. Kasvu on väistämätöntä!

Yrityksesi ei kiinnosta ketään

Älä kirjoita yrityksestäsi. Sinun yrityksesi, palvelusi ja tuotteesi eivät kiinnosta lukijaa.

Lukijasi on loppujen lopuksi kiinnostunut itsestään. Siitä, kuinka hän pääsee omassa työssään helpommalla, mutta saa aikaan parempia tuloksia. Tai siitä kuinka hän tekee itsestään välttämättömän, saa parempaa palkkaa tai mukavamman työn.

Yrittäjät taas ovat kiinnostuneita siitä, kuinka he saavat bisneksen rullaamaan paremmin.

Nämä ovat asioita, joita sisältömarkkinointisi pitää käsitellä. Blogin pitää osoittaa, että sinä ymmärrät lukijasi tarpeita. Tiedät täsmälleen, mitä hän tarvitsee työssään.

Jos sinun palvelusi tai tuotteesi auttaa tässä, sen parempi.

Hyödynnä tekoälyä sisältöjen ideoinnissa

Sisältöjen kirjoittaminen ja uusien aiheiden keksiminen voi olla haastavaa. Voit miettiä, mitkä ovat sellaisia ongelmia, joihin asiakkaasi etsivät ratkaisuja ja kirjoita niistä.

Kaiken sisällön ei tarvitse suoraan linkittyä tarjoamaasi palveluun, vaan myös muuta aiheeseen liittyvää sisältöä kannattaa tarjota. Huomioi aiheissasi myös sesongit ja ajankohtaiset ilmiöt.

Ideat lopussa? Voit hyödyntää ChatGPT:tä tai muita generatiivisia tekoälysovelluksia sisällöntuotannon apuna. Pyydä tekoälyä keksimään sinulle sisältösuunnitelma ja aiheita, joista voit kirjoittaa.

Jos sinulla on tyhjän paperin kammo, AI voi hahmotella sisällöllesi rungon tai keksiä hyviä otsikkoehdotuksia. Älä kuitenkaan luota sokeasti tekoälyn tuottamaan tekstiin, vaan käytä sitä ennemminkin vain avustavana työkaluna.

Oikean yleisön valinta ratkaisee menestyksesi

Menestyksen ratkaisee se, oletko valinnut oikean kohdeyleisön ja löytääkö kohdeyleisö blogisi vai ei. Oikean yleisön valinta taas on periaatteessa yksinkertainen juttu. Sinun pitää vain tietää vastaus kysymykseen:

“Kuka on paras asiakkaasi?”

Kun tiedät, kuka on paras asiakkaasi, tiedät kenelle sinun pitää kirjoittaa. Haluat lisää parhaita asiakkaita. Heitä, joille sinusta on eniten hyötyä. Heitä, jotka voivat joskus ostaa sinulta.

Haluat tehdä lukijoista liidejä ja liideistä asiakkaita. Muut lukijat ovat kannaltasi toissijaisia. Pidä siis kohderyhmäsi mielessä aina, kun tuotat tekstiä.

Sisältöjä pitää mainostaa

Kallein sisältö on sellainen, jota kukaan ei näe. Siksi on ehdottoman tärkeää markkinoida sisältöjä ja kohdentaa ne oikealle yleisölle.

Muun muassa nämä ovat hyviä kanavia sisältömarkkinoinnille:

Lisäksi muista, että paras sisältömarkkinoinnin jakelustrategia huomioi asiakkaiden erilaiset intressit ja palvelee heitä koko asiakaspolun varrella. Jakele siis sisältösi viisaasti ja siten, että puhuttelet myös heitä, jotka eivät vielä ole valmiita klikkaamaan sivustollesi tai lataamaan kirjoittamaasi opasta.

Tylsyys tappaa mielenkiinnon 100 % varmuudella

Olipa kohderyhmäsi mikä tahansa ja käsittelitpä mitä aihepiirejä tahansa, sinun on muistettava tämä:

Älä ole tylsä.

Tylsää B2B-sisältöä ei kukaan jaksa lukea. En ainakaan minä. Tuskin sinäkään.

Muista sisältömarkkinoinnin perusasiat

Kun muistat nämä neljä perusasiaa, saat sisältömarkkinointisi starttaamaan hyvin:

Niiden avulla saat sivuston kävijämäärän nousuun ja kasvatat kävijöistä liidejä. Se saa myyjäsi riemuitsemaan!


Tarvitsetko apua digimarkkinoinnin suunnittelussa tai toimenpiteiden toteuttamisessa? Autamme mielellämme. Voit jättää meille yhteydenottopyynnön tai lukea lisää Hopkinsin markkinoinnin myyntiliidejä kerääville yrityksille.

Artikkelit samasta aiheesta

B2B-mainonnan 95-5-sääntö

B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.

3. osapuolen evästeiden hidas kuolema

Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!