Sima + some + rema: tunnettuutta ja myyntiä keinojen yhteispelillä

Digimarkkinointia tehdään liian usein siiloissa ja keino kerrallaan.

Silloin keinot eivät tue toisiaan eikä niistä muodostu tehokasta markkinointikonetta.

Sisältömarkkinointi, somemainonta ja remarketing floppaavat helposti yksinään, ilman toistensa tukea. Yhdessä niistä voi kuitenkin rakentaa tehokkaan markkinointikoneen.

Sima + some + rema -taktiikka (lausutaan: “sima some rema”) on tehokas tapa kasvattaa tunnettuutta, brändipreferenssiä ja myyntiä.

Tätä artikkelia on päivitetty 14.5.2024 huomioimaan viimeisimmät remaan liittyvät rajoitukset ja mahdollisuudet.

Ostopolun yläpään sisältömarkkinointi on kaiken perusta

Jotta ihmisiä voi houkutella sivustolle muiden toimiensa parista, tarvitaan houkuttelevaa sisältöä.

Myynnillinen, ostopolun loppuun tai keskelle tehty sisältö harvoin menestyy kohderyhmän houkuttelussa. Sellainen ei vetoa niihin, joille hankinta ei ole välittömästi kiinnostava, eli usein potentiaalisten ostajien enemmistöön.

Sima + some + rema vaatii sisältömarkkinointia (”sima”), joka on tarkoitettu ostopolun yläpäähän. Kriteerinä voi pitää, että sama sisältö voitaisiin periaatteessa julkaista riippumattomassa mediassa. Tällainen sisältö herättää mielenkiinnon somevirrassa ja luo asiantuntijavaikutelmaa, brändiä ja kiitollisuutta.

Minkäänlaista selvää kytköstä myytävään asiaan ei välttämättä tarvita: jos sisältö auttaa tavoittamaan kohderyhmän järkihintaan, jo se voi riittää kokoamaan arvokkaan remarketing-yleisön.

Somemainonta levittää sisällöt kohderyhmälle

Vieläkin tulee vastaan ajatusta, että sisältöjen ahkera jakaminen yrityksen ja sen työntekijöiden someprofiileissa riittäisi sisältöjen levitykseen. Se ei riitä!

Somepostausten maksuton leviäminen on vähäistä ja täysin riittämätöntä markkinoinnissa. Taustalla on somepalveluiden bisneslogiikka ja algoritmit, ja tilanne on ollut tämä jo vuosia. Ei siis riitä, että inhouse-työntekijä on “hyvä somessa” tai että kaikki ahkeroivat jakamisessa.

Sima + some + rema -taktiikassa sisältöjen somemainontaan (”some”) tulee käyttää merkittäviä mediabudjetteja palveluissa kuten Facebook, Instagram, LinkedIn ja X. Kohdennukset rakennetaan niin, että ne tavoittavat yrityksen kohderyhmää. Ne eivät ole “täydellisiä”: yleisöihin sisältyy myös muita ihmisiä, joista osa voi parhaassa tapauksessa toimia suosittelijoina ja maineen levittäjinä.

Remarketing luo tarvittavat lisäkosketukset

Uudelleenmarkkinointi eli remarketing-mainonta (”rema” tai ”reta”) on tapa tavoittaa somemainonnalla houkuteltu kävijä uudestaan – myös kaupallisemmilla viesteillä.

Remaa voi tehdä segmentoidusti. Esimerkiksi tässä Hopkinsin blogissa viemme tiedon kirjoituksen aihepiiristä mainosjärjestelmiin, jolloin vaikkapa hakusanamainonnasta kiinnostunut voi nähdä siitä puhuvaa mainontaa.

Remarketing-mainontaa kannattaa tehdä monessa kanavassa, kuten seuraavissa:

Rema toimii vielä Chromessa, Adformin kautta ja kanavakohtaisesti

Remarketing ei enää toimi yhtä laajasti kuin ennen, koska selainvalmistajat ja Apple ovat estäneet 3. osapuolen evästeiden toimintaa. Perinteisesti rema perustui näihin evästeisiin, jotka seurasivat käyttäjiä yli sivustojen.

Nykyään rema toimii silti vielä merkityksellisessä laajuudessa

  1. Google Chrome -selaimessa
  2. kanavakohtaisesti: jos käyttäjä tulee Facebookista, voit kohdentaa hänelle remaa Facebookissa ja Instagramissa; jos LinkedInistä, voit tavoittaa hänet uudelleen LinkedInissä jne
  3. kaikissa selaimissa, jos käytät ohjelmallisen ostamisen Adform-alustaa.

Kanavakohtainen rema perustuu käyttäjän tunnistamiseen parametrillä: esimerkiksi Facebook lisää osoitteeseen fbclid-parametrin, LinkedIn li_fat_id-parametrin, X (entinen Twitter) twclid-parametrin. Kun käyttäjä klikkaa somemainosta, tulee sivustolle ja hyväksyy kaikki evästeet, silloin mainosjärjestelmä tunnistaa kenestä on kysymys ja mahdollistaa uudelleenmarkkinoinnin kohdentamisen tälle käyttäjälle.

Yhteystieto- ja sitoutumisrema

Kaksi rema-henkistä kohdennustapaa on kasvattanut rooliaan, kun selaimet ja Apple ovat rajoittaneet uudelleenmarkkinoinnin mahdollisuuksia:

  1. Salattujen kontaktien tietojen sykronointi mainosjärjestelmien yleisöksi (”yhteystietorema”)
  2. Somealustan sisäiseen käyttäytymiseen, kuten tykkäyksiin, kommentiin yms. perustuvat yleisöt (”sitoutumisrema”)

Yhteystietorema perustuu tyypillisesti käyttäjien sähköpostiosoitteiden keräämiseen sivustolla. Käytännössä kyseessä on yleensä listat uutiskirjeen tilaajista tai asiakkaista, jotka salataan ja lähetetään automaattisesti tai manuaalisesti alustaan, kuten Google Ads, Meta tai LinkedIn. Tämän kohdennustavan merkitys on kasvanut viime aikoina merkittävästi digimarkkinoinnin strategioissa.

Sitoutumisrema ei vaadi erillistä lupaa, koska markkinointiasetuksia hallinnoidaan omatoimisesti niissä somepalveluissa, jotka keräävät tätä dataa. Tämä kohdennus perustuu somereaktioihin ja -käyttäytymiseen, jotka liittyvät mainostajan yritysprofiiliin somepalvelussa, kuten Facebook, LinkedIn tai YouTube. Tätä kohdennusta käytetään monesti täydentämään sivustokäyttäytymiseen perustuvaa uudelleenmarkkinointia.

Käytä normaalia hankintasykliä frekvenssin ja keston perusteena

Jos ostoikkuna on auki harvoin, kuten usein kalliissa hankinnoissa, remarketing (sekä yhteytieto- ja sitoutumisrema) voi jatkua pitkään, mutta sen frekvenssi eli näyttötiheys voi olla pieni. Näin luodaan tunnettuutta ja brändipreferenssiä, jotka muuttuvat myynniksi, kun ostoikkunat aukeavat.

Jos oston mahdollisuus on tyypillisesti auki useammin, remaa voi tehdä myös lyhyemmän aikaa ja suuremmalla frekvenssillä. Tämä pätee moneen kuluttajabisnekseen, jossa ostot tapahtuvat impulsiivisesti.

Kiinnitä remaoperaatiossa erityistä huomiota kampanjatypin valintaan. Kaikki kampanjatavoitteet eivät välttämättä tue näyttötiheyden kontrollointia.

Keinojen yhteispeli tuo parhaat tulokset

Ilman maksettua levitystä sisältömarkkinointi vain lojuu sivustolla ja sen suurin potentiaali jää lunastamatta. Ilmaiset somejaot tavoittavat normaalisti vain innokkaimmat seuraajat ja maksuton hakukonenäkyvyys sen pienen osan kohderyhmästä, joka aktiivisesti etsii kyseistä asiaa. Satsaa siis reilusti rahaa sisältöjen levitykseen!

Jos kohderyhmää saadaan houkuteltua mainonnalla sisältöihin, älä jätä asiaa yksittäiseen kosketukseen.

Uudelleenmarkkinointi on se viimeinen silaus, joka luo tunnettuuden sekä kertoo hyödyistä ja erottautumistekijöistä. Se johtaa myynnin kasvuun, kunhan koneen pitää käynnissä.

Mihin sima + some + rema sopii ja mihin ei?

Sima + some + rema tuo erinomaisia tuloksia B2B-markkinoinnissa ja monenlaisessa kuluttajamarkkinoinnissa. Sen avulla ratkotaan erityisesti puutteita tunnettuudessa ja turhan hidasta kasvua.

Sima + some + rema ei kuitenkaan yleensä kannata toimialoilla, joiden kaupat perustuvat hetkelliseen tarpeeseen, kuten autonvuokrauksessa tai LVI-päivystyksessä. Sitä ei myöskään tarvita, jos tuotteet ovat jo itsessään hyvin kiinnostavia kohderyhmälle. Tällaisia bisneksiä ovat esimerkiksi vaatteiden verkkokauppa ja jotkin itsessään uutisarvoiset palvelut.

Taktiikka ei myöskään sovi toimialoille, joissa tarpeet ovat sensitiivisiä tai niitä ajavat ikävät asiat. Esimerkiksi omat terveys- tai lakiongelmat ovat usein sellaisia, joista ihmiset eivät halua nähdä remarketing-mainontaa. Silloin kannattaa turvautua kysyntävetoisempaan strategiaan, mm. hakukoneoptimointiin ja -mainontaan sekä kontekstuaaliseen kohdentamiseen.

Rakenna aina markkinointikonetta – älä vain nysvää siiloissa

Sima + some + rema on eräs esimerkki toisiaan tukevien keinojen yhdistelmästä. Kokonaisuuteen kuuluu usein muutakin, kuten markkinoinnin automaatiota liidien hoivaukseen ja ohjelmallisesti ostettua natiivimainontaa maksetuilla datayleisöillä.

Pyri aina rakentamaan markkinoinnista toisiaan tukevien keinojen kokonaisuus – älä vain kokeile yksittäisiä kanavia kerrallaan tai optimoi niitä ilman yhteispeliä. Jos haluat käyttää digimarkkinoinnissa useita kumppaneita, saata ne keskusteluyhteyteen tai tee lead agency toimistosta, jolta onnistuu kokonaisuuden optimointi.

Kun siirryt osaoptimoinnista ja siiloissa nysväyksestä kokonaisuuden optimointiin, tulokset yllättävät itsesikin.

Haluatko kuulla, millaisen markkinointikoneen rakentaisimme sinun yrityksellesi? Ota yhteyttä ja kuule seniorikonsultin tekemä suunnitelma!

Artikkelit samasta aiheesta

B2B-mainonnan 95-5-sääntö

B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.

3. osapuolen evästeiden hidas kuolema

Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!