Riku Penttilä: “Tärkeintä mainonnassa on tietää, mitä sillä tavoittelee”
Riku Penttilä tekee töitä monipuolisesti eri mainonnan kanavien ja alustojen kanssa. Kauppakorkeakoulusta valmistunut Riku löysi tiensä Hopkinsille Sarasen koulutusohjelman kautta. Työssään hän on saanut huomata, miten nopeasti osaaminen ja uudet taidot kehittyvät – myös etänä.
Miten päädyit Hopkinsille, Riku?
Opiskelin kauppakorkeakoulussa markkinointia ja strategiaa. Valmistuin vuonna 2020 keskelle pandemian ensimmäistä aaltoa, ja työnhaku osoittautui melko haastavaksi.
Löysin kiinnostavan markkinointikoordinaattorin paikan, ja huomasin, että paikkaa piti hakea lähettämällä yleinen hakemus Sarasen rekrytoivaan koulutusohjelmaan. Vaikka koordinaattorin paikan kanssa ei tärpännyt, pian minulle soitettiin ja tarjottiin haastattelua Hopkinsilta. Se meni hyvin, ja kuukausi hakemuksen lähettämisen jälkeen aloitin trainee-ohjelman täällä.
Millainen oli ensivaikutelmasi Hopkinsista?
Trainee-ohjelma oli todella positiivinen yllätys: vaikka pääsimme kohtuullisen nopeasti myös asiakastöihin mukaan, fokus oli kuitenkin selvästi koulutuksessa ja uuden oppimisessa. Sain jo aikaisessa vaiheessa luottamusta siihen, että Hopkinsilla oli mielessä työn tarjoaminen trainee-jakson jälkeen, eikä pelkästään harjoittelijatyövoiman “hyödyntäminen”.
Onko jokin muuttunut alun jälkeen?
Kun ensin tulin Hopkinsille, minua hiukan mietitytti koronasta johtuva etätyö ja sen vaikutus työyhteisöön. Nyt olen kuitenkin ihastunut etätyöhön ja toisaalta päässyt tutustumaan ihmisiin myös livenä. Vielä ei ole tullut vastaan persoonaa, kenestä en pitäisi.
Itselleni iloinen yllätys on myös ollut se, miten vapaasti työnsä saa täällä jaksottaa. Joustavuus ei ole pelkkää sanahelinää, vaan jokainen saa järjestää kalenterinsa kuten parhaaksi näkee.
Vaikka aluksi epäröin kotoa työskentelyä, olen huomannut että etätyö sopii minulle erittäin hyvin: säästän työmatkoissa pari tuntia päivässä, ja viikkoinfoa voin halutessani kuunnella vaikkapa kävelylenkiltä käsin. Olen saanut houkuteltua myös esihenkilöni mukaan kävelypalaverien maailmaan, ja järjestämme joskus tapaamisemme etänä ulkoillen.
“Joustavuus ei ole Hopkinsilla pelkkää sanahelinää”
Mitä teet Hopkinsilla?
Teen asiakkaiden markkinointia käytännönläheisellä tasolla. Tällä hetkellä työni painottuu Google Adsiin ja Google Display & Video 360 -mainontaan, mutta mukana on myös laajempia kokonaisuuksia, missä tehdään lisäksi somemainontaa.
Lisäksi olen mukana Hopkinsin oman mainonnan tekemisessä: teen esimerkiksi koulutustemme markkinointia ja tuotan sisältöjä nettisivuillemme. Sisällöntuotanto tuo mukavaa vaihtelua muuhun työhön, sillä se on melko erilaista kuin mainosalustoilla työskentely.
“Unelmieni asiakkuudessa myös analytiikka olisi meidän puolelta jatkuvaa tekemistä”
Mitä kaikkea olet tähän mennessä oppinut?
Eri alustojen ja työkalujen konkreettinen substanssi on ollut itselleni se suurin oppi. Vaikka opiskelin markkinointia, mainonnan työkalujen osalta opinnoissa oli sellaisia aukkoja, joita olen saanut tämän työn kautta paikattua.
Toki alustat muuttuvat niin kovaa vauhtia, että vaikka olisinkin kandivuonna opetellut käyttämään vaikkapa Google Adsia, moni opeista olisi ehtinyt jo vanhentua.
Toinen tärkeä oppi on se, miten vahvasti analytiikka ja mainonta liittyvät toisiinsa. Jos analytiikka ei ole kunnossa, mainonnasta on turha toivoa mahtavia tuloksia.
Unelmieni asiakkuudessa analytiikka olisi myös meidän puolelta jatkuvaa tekemistä – näin voisimme jatkuvasti varmistaa, että analytiikka sopii mainonnan tarpeisiin ja kaikki toimii kuten pitää.
Mikä on mielestäsi tärkeintä digimarkkinoinnissa?
Tavoitteiden määrittäminen. Mainoksia voi luoda ja kohdentaa loputtomilla eri tavoilla – loppupeleissä koko homman arvo pitää perustua siihen, mitä on saatu aikaan. Pitää tietää, mitä mainonnalla halutaan tavoitella.
Asiakkaan liiketoiminnasta riippuen tavoitteiden asettaminen voi toki joskus olla haastavaa, mutta silloinkin välitavoitteet eli mikrokonversiot ovat tärkeitä.
“Digimarkkinointi vaatii jatkuvaa uuden oppimista”
Minkä neuvon antaisit uudelle digimarkkinoinnin tekijälle?
Jos on mahdollista oppia uutta, sano kyllä! Monet asiat, kuten vaikkapa mainonta ja analytiikka, kietoutuvat vahvasti yhteen. Vaikka opettelisit jotain sellaista nyt, mitä et juuri tällä hetkellä tee työssäsi, siitä on varmasti hyötyä myöhemmin tulevaisuudessa. Konsultin työ ja digimarkkinointi alana vaativat mielestäni jatkuvaa uuden oppimista, sopeutumista ja kehittymistä.
Artikkelit samasta aiheesta
Heli Saarinen: “Haluan helpottaa maailman kuvaamista datan avulla”
Kesällä aloittanut Heli on tuorein vahvistus Hopkinsin kovaa työtahtia pitäneeseen analytiikkatiimiin. Tässä blogikirjoituksessa hän kertoo lämpimästä vastaanotosta Hopkinsilla ja oikeiden kysymysten kysymisestä. Datan visualisointi kiehtoi Mitä teet Hopkinsilla? Toimin analytiikan […]
Hopkins on jälleen Helsinki Priden kumppani
Digimarkkinointitoimisto Hopkins ja Helsinki Pride -yhteisö ovat toimineet yhteistyössä keväästä 2019 asti.
Arvot maadoittavat työskentelyä kun kiire painaa päälle
Media-ala elää jatkuvassa teknologisessa muutoksessa ja digimarkkinoinnin suunnittelu ja toteutus ovat paineistettuja tehtäviä, joiden tuloksellisuuteen asiakkaan markkinoinnin panostukset monesti kulminoituvat. Lue miten Hopkinsin arjessa näitä alan haasteita käsitellään.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!