Matomo-pikakurssi – Matomon perusteet 10 minuutissa
Matomo on avoimen lähdekoodin kävijäseurantaohjelmisto, jonka suosio kasvaa koko ajan.
Ennen tammikuuta 2018 Matomo tunnettiin nimellä Piwik. Artikkeli on päivitetty tämän vuoksi tammikuussa 2018.
Omalle palvelimelle asentaminen ja datan omistajuus tekevät Matomosta parhaan vaihtoehdon esimerkiksi julkisen sektorin, terveydenhuollon tai vaikka asianajotoimiston analytiikkaratkaisuksi.
Matomo – avoimen lähdekoodin webanalytiikkaa
Matomo on avoimen lähdekoodin ohjelmisto. Avoimuus tarkoittaa sitä, että voit ladata ohjelmiston, tutkia sen toimintaa, muokata sitä haluamallasi tavalla ja ottaa sen käyttöön maksutta.
Voit myös asentaa analytiikkaohjelmiston omalla palvelimellesi. Palvelin voi olla fyysisesti yrityksesi hallussa tai voit käyttää tarkoitukseen esimerkiksi Amazonin, Googlen tai Microsoftin pilvipalvelua. Tällöin kaikki analytiikan keräämä kävijätieto tallentuu vain ja ainoastaan omaan tietokantaasi.
Esimerkiksi Innocraftin tarjoaman pilvipalvelun käyttäminen on helpoin tapa siirtyä Matomon (Piwikin) käyttäjäksi. Tällöin kävijätieto tallentuu palveluntarjojan pilvipalveluun, eikä omalle palvelimellesi. Tässäkin tapauksessa yrityksesi omistaa kerätyn datan.
Näin Matomo otetaan käyttöön
Riippumatta siitä, käytätkö omaa palvelua tai pilvipalvelua, analytiikan asentaminen sivustolle tapahtuu samalla tavalla.
Käyttöönotto tapahtuu samalla tavalla kuin esimerkiksi Google Analyticsin käyttöönotto. Matomon seurantakoodi (“tägi”) lisätään sivuston sivupohjaan ja suoritetaan sen jälkeen jokaisen sivunlatauksen yhteydessä. Tägi on javascript-koodi, joka lähettää seurantatiedon Matomon tietokantaan (joko omalle palvelimellesi tai pilvipalveluun).
Voit asentaa Matomon joko suoraan sivustolle tai erillisen Tag Management -sovelluksen avulla. Myös Google Tag Managerin kautta asennettu Matomo toimii erinomaisesti. Lisäksi Piwik PRO sisältää myös oman Tag Management -sovelluksensa niille, jotka haluavat hallita tägejä saman työkalun sisällä.
Ilman omaa Matomo-asennusta voit tutustua demotiliin:
Demotilin avulla saat helposti käsityksen ohjelmiston ominaisuuksista.
Matomon ja Google Analyticsin logiikka vertailussa
Matomon käyttäjäksi siirtyminen on helppoa, jos olet aikaisemmin käyttänyt esimerkiksi Google Analyticsia tai Snoobia.
Useimmat Google Analyticsin tai Snoobin ominaisuuksista löydät myös Matomosta. Järjestelmät käyttävät kuitenkin omaa terminologiaansa, joiden tärkeimmät erot on hyvä tuntea.
Matomo seuraa vanhaa Google Analytics -terminologiaa käyttäjien suhteen. Googlen “käyttäjät” ovat Matomon “kävijöitä” ja “sessiot” ovat “käyntejä”. Liikenteen lähteet löydät puolestaan Viittaajat-valikon alta. Kun muistat nämä, osaat jo käyttää tärkeimpiä raportteja.
Käyttöliittymä
Itse käyttöliittymän logiikka on lähellä Google Analyticsin logiikkaa. Matomon päävalikko sijaitsee vasemmalla, aivan kuten Google Analyticsissa. Päävalikon kautta löydät Matomon eri raportit.
Ylänavigaatiosta taas löydät pudotusvalikosta eri sivustot, raportin aikavalinnan, tarkasteltavan segmentin ja uusien elementtien lisäämisen raporttiin.
Matomoon tutustuminen sujuu helposti: kun käyt läpi vasemman laidan valikon sisältämät raportit, saat hetkessä käsityksen Matomon ominaisuuksista.
Kävijät
Kävijät-valikon alta löydät kaikki verkkosivuston yleisöä koskevat raportit.
Matomo on jo pitkään tarjonnut mahdollisuuden tarkastella yksittäisiä käyttäjiä tarkkuudella, joka tuli Google Analyticsiin vasta vuosi sitten. Yksittäisten käyttäjäpolkujen tarkastelu antaa käyttäjistä ja käytettävyydestä paljon monipuolisemman kuvan kuin pelkästään ylätason lukujen tarkastelu.
Jokaisesta käyttäjästä näet vierailun ajankohdan, palveluntarjoajan, maantieteellisen sijainnin ja tiedon luetuista sivuista. Tämän lisäksi näet Google Analyticsista tutut selain-, käyttöjärjestelmä- ja laitetiedot.
Matomon käyttäjäraporteissa on yksi selvä puute verrattuna Google Analyticsin vastaaviin raportteihin: Matomo ei kykene tunnistamaan käyttäjän ikää, sukupuolta tai mainostajan kannalta tarpeellisia kiinnostuksen kohteita.
Toiminnot
Matomon Toiminnot-valikko vastaa Google Analyticsin Käyttäytyminen-valikkoa. Toimintojen alta löydät esimerkiksi tiedon luetuista sivuista, laskeutumissivuista, poistumissivuista, sivustohaun käytöstä ja tapahtumaseurannasta.
Matomon tapahtumaseuranta muistuttaa pitkälti Google Analyticsin tapahtumaseurantaa. Matomossa tapahtumat jaetaan kategorioihin ja toimintaan, niiden lisäksi tapahtumaan on mahdollista liittää nimi ja arvo.
Viittaajat
Liikenteen lähteet löydät Viittaajat-valikosta. Matomo laskee kaikki liikenteen lähteet viittauksiin, olipa kyse linkin kautta tulleesta käyttäjästä, mainonalla hankitysta sessiosta tai hakukoneen sivustolle lähettämästä kävijästä.
Jos haluat seurata mainonnan kautta saapuneita käyttäjiä, täytyy sinun tägätä mainokset analytiikkaa varten. Tätä varten Matomo tarjoaa oman URL Builder -työkalun, jonka avulla saat helposti rakennettua tarvitsemasi linkit.
Tavoitteet
Muihin analytiikkaohjelmistoihin verrattun Matomo tarjoaa vain rajoitetun mahdollisuuden asettaa sivustolle tavoitteita.
Tavoite voi olla vierailu tietyllä sivulla, tietyn ulos johtavan linkin klikkaus tai ostos verkkokaupassa.
Valmiit laajennusosat
Avoin lähdekoodi mahdollistaa omien laajennusten kirjoittamisen Matomoa varten.
Käyttäjäyhteisö on julkaissut sekä maksullisia että maksuttomia laajennuksia ohjelmistoon. Niihin voit tutustua Piwik Plugins Marketplace -sivulla.
Eräät kiinnostavimmista Matomo-lisäosista ovat maksullisia. Näitä ovat esimerkiksi konversio-optimointia helpottava funnelin visualisointityökalu ja Optimizely-integraatio. Mikäli tarvitset näitä, kannattaa sinun ottaa käyttöösi maksullinen Piwik Pro.
Sopiiko Matomo digimarkkinoijan työkaluksi?
Matoo on mainio työkalu esimerkiksi julkisen sektorin, terveydenhuollon tai vaikkapa asianajotoimiston webanalytiikkaan.
Mutta sopiiko Matomo markkinoijan työkaluksi? Sopii, ainakin tietyin varauksin.
Jos analytiikkatarpeet eivät ole erityisen suuria, maksuton Matomo täyttää ne siinä missä muutkin analytiikkaohjelmistot.
Entä jos perusominaisuudet eivät riitä sinulle? Jos käytössäsi on osaava php- ja SQL-velho, vain mielikuvitus on rajanasi. Jos taas haluat muokata Matomon ominaisuuksia, mutta sinulla ei ole tarvittavaa budjettia tai osaamista, kannattaa katse kääntää Google Analyticsin suuntaan.
Matomo sopii erityisesti julkisen sektorin ja sosiaali- ja terveysalan analytiikkaohjelmistoksi. Lisäksi se on erinomainen valinta esimerkiksi lakiasiantoimistojen tai finanssisektorin analytiikkaohjelmistoksi. Ota meihin yhteyttä, jos haluat tietää lisää!
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!