Pienen b2b-yrityksen hakukoneoptimointi – sisältömarkkinointi on kaiken A ja O
Pienen sivuston hakukoneoptimointi on yksinkertaista, kun sen osaa. Näkyvyyden pullonkaula on lähes aina sama: sivustolla ei ole sisältöä tarpeeksi.
Käykö sivustollasi vain muutamia kymmeniä kävijöitä päivässä? Tai kenties sata kävijää päivässä?
Kun lähtötilanne on tämä, on hakukoneoptimoinnin marssijärjestys selvä:
- Tarkastetaan sivuston tekniikka.
- Keskitytään sisältömarkkinointiin.
- Huolehditaan sisältöjen jakelusta.
Mutta aloitetaanpa alusta: teknisestä hakukoneoptimoinnista.
Tekninen hakukoneoptimointi on b2b-sivustolla usein helppoa
Teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoitus on huolehtia siitä, että Google
- löytää sivustosi kaikki sivut
- indeksoi kaikki tarpeelliset sivut
- ymmärtää sivuston sisältöä.
Sivustosi on todennäköisesti tekniikan osalta kohtuullisen hyvässä kunnossa, jos
- jokaisella sivulla on oma URL
- jokaisella sivulla on oma title-otsikko
- jokaisella sivulla on tekstisisältöä.
Näiden lisäksi tekninen hakukoneoptimointi varmistaa, että
- sivut sisältävät Googlen ymmärtämää metatietoa
- sivusto latautuu riittävän nopeasti
- sivusto toimii myös mobiiliselaimella.
Tämä vaatii ainakin jonkin verran teknistä osaamista.
Jos sivustosi on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmällä, on tekninen hakukoneoptimointi usein suoraviivaista: muutaman ilmaisen SEO-laajennusosan asentaminen ja asetusten muokkaus riittävät pitkälle.
Sen sijaan erilaisilla klikkaa ja raahaa -kotisivukoneilla rakennettujen sivustojen tekninen hakukoneoptimointi voi osoittautua lähes mahdottomaksi.
Itse koodatut sivustot taas joustavat lähes kaikkeen — ainakin jos käytössäsi on kohtuuhintainen koodari.
Sisältömarkkinointi antaa syyn tulla sivustollesi
Vaikka sivuston tekniikka olisi kuinka hyvässä kunnossa tahansa, ei se riitä: tarvitset sisältöjä.
Vasta kun sivustollasi on sisältöjä, jotka vastaavat Googlen käyttäjien tarvetta, voi sivustosi näkyä hakutuloksissa. Jos sisältösi ei Googlen algoritmin mielestä ole paras vastaus käyttäjän kyselyyn, ei sivustosi nouse hakutulosten kärkeen.
Sen vuoksi sinun on julkaistava sisältöjä, jotka
- vastaavat asiakkaiden tarpeeseen
- käsittelevät hakujen aihepiiriä monipuolisesti
- auttavat sinua myymään enemmän.
Siksi sisältömarkkinointi on tärkein osa pienen b2b-sivuston hakukoneoptimointia. Jos et julkaise tulevia asiakkaitasi kiinnostavia sisältöjä, olet menettänyt pelin.
Siksi myös me keskitymme sisältömarkkinointiin.
Sisältöjen jakelulla varmistat että sisältösi luetaan
Tekninen hakukoneoptimointi ja sisältömarkkinointi tarvitsvat vielä tuekseen sisältöjen markkinointia.
Ne ajat ovat takana, jolloin pelkkä sisältöjen julkaiseminen riitti tuomaan Googlesta lukijoita.
Peli on koventunut: sinun on markkinoitava sivustosi sisältöjä, jotta mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas lukee ne tietokoneen, tabletin tai puhelimen näytöltä.
Tähän on monia keinoja:
- Sosiaalinen media: jaa ja mainosta sisältöjäsi.
- Kierrätys: kierrätä sisältö esimerkiksi Slideshare-esityksiksi ja LinkedIn-jutuiksi.
- Vieraskirjoitukset alan blogeissa ja ammattijulkaisuissa.
- Kontaktointi: houkuttele muut kertomaan yrityksestäsi.
Nämä eivät suoraan paranna hakukonesijoituksiasi. Kuitenkin ne auttavat muita kiinnostumaan sinusta ja yrityksestäsi. Vähitellen ne tuovat myös sivustollesi kohdistuvia linkkejä, jos sisältösi on riittävän laadukasta.
Jos teet vain yhden asian tänä vuonna: aloita blogi
Jos sinun pitää syystä tai toisesta valita vain yksi kehityskohde sivustollasi, on valinta helppo.
Lisää sivustollesi blogi ja julkaise yksi artikkeli kerran viikossa. Kirjoita juttuja, jotka auttavat asiakkaitasi ratkaisemaan heidän työhönsä liittyviä ongelmia.
Silloin hakukonenäkyvyytesi paranee hitaasti, mutta varmasti.
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!