Ota sisältöstrategia ja sisältömarkkinointi web-analytiikan lähtökohdaksi!
Sisältömarkkinoinnin pitää tuottaa tulosta. Mutta kuinka mittaat sisältömarkkinointia? Onko webanalytiikkasi yhteydessä sisältöstrategiaan vai ei?
Sisältömarkkinointi on B2B-markkinoinnin kovaa ydintä. Siihen investoidaan aikaa ja rahaa, ja sen odotetaan tuovan tulosta. Sen suosio on markkinoinnin automaation myötä vain nousussa.
Sama koskee analytiikkaa. Mittaaminen modernin digimarkkinoinnin kulmakivi ja jokainen markkinointipäällikkö vannoo analytiikan nimiin. Jokainen markkinoija haluaa tehdä dataan perustuvia päätöksiä.
Valitettavasti esimerkiksi Google Analytics 4 -perusasennus sopii huonosti sisältömarkkinoinnin mittaamiseen. Vielä vähemmän analytiikka kertoo sisältöstrategian toteutumisesta.
Miksi näin on?
Perusanalytiikka ei tue lainkaan sisällön mittaamista
Tavallinen Google Analytics -asennus mittaa pääpiirteissään klikkauksia ja sivunlatauksia. Sivuja tarkastellaan tavallisesti vain URL:n ja title-otsikon kautta. Otsikot ja osoitteet ovat kuitenkin usein huono lähtökohta sivuston ja sisällön käytön tutkimiselle tai kehittämiselle.
Analytiikka ei tiedä esimerkiksi katsellun sivun kirjoittajaa, julkaisuajankohtaa, muokkausajankohtaa, aihepiiriä, ostajapersoonaa tai ostajapersoonan vaihetta ostopolulla. Nämä kaikki on erikseen määriteltävä analytiikkaan, jotta analytiikka saadaan mittaamaan strategian kannalta keskeisiä asioita.
Näin tapahtuu hyvin harvoin. Vain poikkeustapauksissa analytiikalla mitatataan strategian toteutumista. Siksi webanalytiikan arvo jää helposti huomaamatta.
Tuo sisältöstrategia mukaan analytiikkaan
Kun rakennat web-analytiikan sisältöstrategian pohjalta, analytiikkasi alkaa puhua markkinoinnin ja viestinnän kanssa samaa kieltä. Samalla Google Analyticsista tulee viestintä- ja markkinointistrategian kannalta relevantti ja niiden toteutumista mittaava työkalu. Silloin analytiikan tarjoama data auttaa kehittämään markkinointiviestintää tehokkaasti.
Mitä tietoja analytiikkaan oikein kannattaa tuoda?
Esimerkiksi
- ostajapersoona, jolle tietty sisältö on kirjoitettu
- ostajapersoonan vaihe ostopolulla
- aihepiiri, jota sisältö käsittelee
- sisältötyyppi.
Kun tämä ”metatieto” liitetään analytiikassa jokaiseen sivunlataukseen, nähdään analytiikasta esimerkiksi eri ostajapersoonille, ostopolun vaiheisiin, sisältöteemoihin ja -tyyppeihin liittyvät tunnusluvut. Samalla voit vastata moniin kiinnostaviin kysymyksiin: Kuinka paljon eri vaiheessa oleville asiakkaille suunnattuja sisältöjä luetaan? Miten ne vaikuttavat ostopolulla? Seuraavatko ne toisiaan halutulla tavalla?
Miten toteutat tämän käytännössä?
Näitä tietoja et löydä Google Analyticsin valmiista raporteista. Siitä huolimatta sisältöstrategian mittaaminen analytiikalla on varsin yksinkertaista.
Jokaisessa analytiikkajärjestelmässä on ominaisuuksia, jotka soveltuvat strategialähtöisen analytiikan rakentamiseen. Omat tietoluokat ja mittarit, muokatut muuttujat, kanava- ja sisältöryhmät ovat vaikkapa Google Analyticsin tarjoamia mahdollisuuksia.
Esimerkiksi ostajapersoonan tuominen analytiikkaan tapahtuu siten, että julkaisujärjestelmässä jokaiseen sisältöön liitetään haluttu ostajapersoona. Kun sivuston käyttäjä lukee sisältöä, lähettää julkaisujärjestelmä samalla tiedon analytiikkaan tai tägienhallintaan ostajapersoonasta. Google Analyticsiin tieto tuodaan joko omana dimensiona tai sisältöryhmänä.
Tämän jälkeen voit rakentaa Google Analyticsiin raportteja ja dashboardeja, joiden avulla tutkit ostajapersoonia, asiakaspolun vaiheita ja sisältöjä – sivunlatausten ja klikkausten sijaan.
Kiinnostuitko sisältöstrategiaan perustuvasta analytiikasta? Ota yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!