Ota analytiikka ja mittaaminen huomioon, kun ostat uutta palvelua

Analytiikka & mittaaminen

Analytiikka & mittaaminen

Kaikki tietävät, että data, mittaaminen ja analytiikka ovat digimarkkinoinnissa kultaakin arvokkaampia. Siksi kaikkea halutaan mitata.

Siitä huolimatta mittaamistarpeet otetaan aivan liian harvoin huomioon, kun sivustoa rakennetaan tai sitä laajennetaan uusilla lisäosilla.

Hyvin usein käykin niin, että kukaan ei ole etukäteen pohtinut sitä, miten chattitoiminnallisuutta, kyselyä, uutta lomaketta tai vaikkapa sivustolle upotettua peliä mitataan web-analytiikassa.

Ei nimittäin riitä, että tiedon saa irti chattipalvelun käyttöliittymästä, kyselytyökalun verkkopalvelusta tai pelin taustajärjestelmästä.

Markkinoijan on saatava tieto myös Google Analyticsiin, lähetettävä se eteenpäin mainosjärjestelmiin ja ristiintaulukoitava tietoa eri tavoin.

Liitä analytiikka logiikkaan

Hyvin usein toiminnallisuuden tilaaja luottaa siihen, että myyjä on ottanut tämän kaiken etukäteen huomioon. Tai hän saattaa luottaa digitoimiston myyjän vakuutteluun, että Google Tag Managerilla pystyy rakentamaan seurannan mihin tahansa.

Tag Manager onkin osaavan koodarin käsissä loistava työkalu. Sen avulla on mahdollista seurata tekstien ilmaantumista ja katoamista sivulta, lisätä analytiikan mittauspisteitä eri elementtien klikkaamiseen ja vaikkapa rakentaa A/B-testejä.

Hyvin usein olisi kuitenkin paljon helpompaa ja edullisempaa ottaa seuranta huomioon jo uutta toiminnallisuutta rakennettaessa. Samalla analytiikka saadaan kiinni toiminnallisuuden logiikkaan: logiikkaa ei tarvitse erikseen tulkita koodista, jonka tarkoitus on näyttää logiikka visuaalisessa muodossa.

Mitä tämä sitten tarkoittaa käytännössä?

Yksinkertaisesti sitä, että ostaessasi uutta lomaketta, peliä, interaktiivista härpäkettä tai mitä tahansa muuta elementtiä sivustollesi, otat mittauksen huomioon alusta alkaen.

Tyypillisesti mittaukseen vaikuttavia tekijöitä ovat:

Lähes viikottain kohtaan asiakkaiden sivustoilla sovelluksia, jotka tukevat huonosti Google Analyticsia. Toisinaan tuki on vajavaista: vaikkapa chattitoiminto saattaa tukea vain elinkaarensa lopulla olevaa Classic Analytics -koodia tai suoraan asennettua Universal Analytics -koodia, mutta ei Tag Manager -pohjaista analytiikkaa.

Hankalia tapauksia ovat olleet esimerkiksi:

Kokonaan oma lukunsa on erilaisten mainosjärjestemien tuki – tai käytännössä tuen puute.

Hyvä myyjä pitää huolen mittaamisesta

Sama koskee tietysti kaupan toista puolta. Kun myyt lomakkeita, chatteja tai muita webbisovelluksia, kysy asiakkaaltasi tämän mittaustarpeista.

Aloita vaikkapa näistä kysymyksistä:

Jos vielä kaiken lisäksi myymäsi palvelu toimii iframeen upotettuna, muistuta asiakasta siitä, että seuranta ei ole ihan suoraviivaista.

Haluatko kuulla lisää analytiikasta ja verkkoliiketoiminnan mittaamisesta? Ota yhteys Mikkoon!

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!