Näin löydät parhaat Google-hakusanat (ja suosituimmat!)
SEO-koulutusten osanottajat haluavat aina tietää, kuinka selvitämme eri hakusanojen suosion.
Samoin asiakkaat ovat kysyneet minulta lukuisia kertoja tiettyjen hakusanojen suosiota. Tämän blogipostauksen luettuasi osaat selvittää itse, kuinka suosittuja eri Google-hakusanat ovat.
Voit käyttää hakusana-analyysiin useita eri työkaluja. Omat suosikkityökaluni ovat:
- Google Trends
- Avainsanojen suunnittelija
- Google Search Console
Jokaisella niistä on omat plussansa ja miinuksensa — eikä niistä yksikään tarjoa sinulle absoluuttista totuutta. Sen sijaan osa luvuista on eksaktisti virheellisiä, osa taas epätarkkoja, mutta suuruusluokaltaan oikeita.
Mutta katsotaanpa, mitä voit saada irti ilmaisista työkaluista ja kuinka löydät suosituimmat hakusanat.
Google Trends on markkinointipäällikön helppo hakusanatyökalu
Google Trends on helppokäyttöisin ja epätarkin hakusanatyökalu hakumäärien selvittämiseen. Se sopii hyvin kahden tai kolmen eri hakusanan suhteellisen suosion ja pitkän aikavälin kehityksen tarkasteluun.
Omimmillaan Google Trends on päivän trendien, nousevien hakujen tunnistamisessa. Google Trendsiin tutustuminen on helpointa aloittaa syöttämällä sinua kiinnostava hakusana tai valitsemalla tietty maantieteellinen alue.
Hakukoneoptimoija on harvoin kiinnostunut päivän tai viikon trendeistä. Sen sijaan häntä kiinnostaa eri hakusanojen suosio ja suosion kehitys kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Voit esimerkiksi verrata SEO- ja Google Ads -hakusanojen suosion kehitystä Suomessa viimeisen viiden vuoden aikana. Lisää vain työkaluun vähintään kaksi hakusanaa sekä valitse maantieteellinen ja ajallinen rajaus. Tämän jälkeen näet helposti, kuinka hakusanojen suosio on vaihdellut.
Google Trends on erinomaisen helppokäyttöinen työkalu Google-hakusanojen suosion selvittämiseen. Sinun ei tarvitse rekisteröityä työkalun käyttäjäksi, eikä sen käyttäminen vaadi kirjautumista.
Työkalu sopii nimensä mukaisesti trendien tunnistamiseen – olipa sitten kyse pitkän aikavälin trendeistä tai juuri nyt kuumista, nousevista hakusanoista. Käytä siis Google Trendsiä nimenomaan pitkän aikavälin trendin tunnistamiseksi: Jos hakusanan alamäki on jatkunut vuosia, käännettä parempaan on tuskin näkyvissä.
Trends-työkalun miinuspuolista merkittävin on se, että Trends ei kerro sinulle absoluuttisia hakumääriä. Voit vain verrata hakusanojen suosiota eri ajankohtina – mutta et tiedä onko hakuja kuukaudessa 100, 1000 vai 10 000. Siksi hakukoneoptimoinnin ammattilaiset eivät tyydy Trendsin antamiin tietoihin.
Puutteistaan huolimatta Google Trends kuuluu jokaisen SEO-konsultin työkalupakkiin. Hakusana-analyysiin se tuo pitkän aikavälin näkökulman, joka jää muilla nykyhetkeen ja lähimenneisyyteen keskittyvillä työkaluilla helposti pimentoon. Jos Google-hakujen määrä kiinnostaa sinua trendiä enemmän, kannatttaa sinun tutustua seuraavaan työkaluun.
Avainsanojen suunnittelija antaa tarkempaa tietoa hakumääristä
Kun trendit eivät riitä, on aika avata Googlen Avainsanojen suunnittelija. Avainsanojen suunnittelija on AdWords-mainonnan suunnitteluun tarkoitettu työkalu, jonka avulla voit selvittää eri hakusanojen suosion, AdWords-mainonnan kilpailutilanteen ja Googlen (yläkanttiin olevan) suosituksen mainoksen CPC-hintatarjoukseksi.
Vaikka kyse on mainostajan työkalusta, sopii se loistavasti myös SEO-työkaluksi: hakumääräthän ovat täsmälleen samat, olitpa sitten kiinnostunut mainosnäytöistä tai orgaanisista hakutuloksista.
Aloita siis kirjautumalla Avainsanojen suunnittelijaan. Jos sinulla ei vielä ole AdWords-mainostiliä, täytyy sinun aluksi avata tili.
Tämän jälkeen voit ryhtyä tutkimaan hakusanojen suosiota. Avaa ensin oikea lomake, jotta pääset syöttämään sinua kiinnostavia hakusanoja työkaluun.
Voit joko syöttää hakusanoja lomakkeeseen tai ladata sanat tekstitiedostona. Muista myös rajata tiedot koskemaan kannaltasi relevanttia markkinaa.
Klikkaa tiesi eteenpäin, ja saat vastaukseksi hakumäärät. Lisäksi Avainsanojen suunnittelija kertoo sinulle lähinnä AdWords-mainonnan kannalta relevanttia tietoa mainostajien kesken käytävästä kilpailusta kyseisellä hakusanalla sekä (yläkanttiin olevan) arvion CPC-hintatarjouksesta.
Taulukko näyttää sinulle hakumäärät kuukaudessa. Luku on keskiarvo 12 viimeisen kuukauden hakumääristä, ja todellinen hakumäärä saattaa vaihdella vuodenajan mukaan huomattavasti. Kausivaihtelun jäljille pääset viemällä kursorin pienen diagrammi-kuvakkeen päälle.
Hakukoneoptimoijan kannalta työkalussa on kuitenkin pieni pulma: jos et mainosta tarpeeksi suurella budjetilla, saat nähdäksesi vain hyvin karkeita ballpark-lukuja. Ne kertovat sinulle lähinnä hakumäärien suuruusluokan.
Tarkkoihin lukuhin pääset käsiksi, kun mainostat tarpeeksi suurella summalla riittävän pitkään. Valitettavasti Google ei kerro, kuinka suuri mainosbudjetti on tarpeen tarkempien lukujen saamiseksi.
Tässä vertailun vuoksi kuvankaappaus omalta henkilökohtaiselta tililtäni:
Avainsanojen suunnittelijan ”tarkat” luvut ovat nekin vain näennäisen tarkkoja: Google esimerkiksi yhdistää hakusanoja koreiksi, jotka kaikki saavat saman hakumäärän. Se myös pyöristää hakumäärät luvuiksi, joiden jakauma ei ole uskottava.
Kaikista puutteistaan huolimatta Avainsanojen suunnittelija on paras saatavilla oleva lähde hakumäärien arvioimiseen. Myös maksulliset työkalut ovat tämän datan jälleenmyyjiä.
Search Console kertoo oman sivustosi näkymisestä hakutuloksissa
Search Console sopii mainiosti ”laiskan miehen” hakusanatyökaluksi. Se kertoo, kuinka monta kertaa oma sivustosi on näkynyt eri hakusanoilla Googlen hakutuloksissa, millä sijoituksella sivustosi on keskimäärin näkynyt ja kuinka moni on klikaunnut hakutulosta.
Klikkaa aluksi Search Consolen Hakuanalyysit-raporttinäkymästä käyttöön Näyttökerrat. Sarake kertoo sinulle, kuinka monta kertaa sivustosi näkyi hakutuloksissa.
Jos sivustosi nousee kyseisellä hakusanalla keskimäärin hakutulosten etusivulle, kertoo Search Console käyttökelpoista tietoa hakumääristä. Mutta jos taas sivustosi näkyy vaikkapa hakutulosten kolmannella sivulla (tai ei lainkaan), et voi Search consolen avulla päätellä paljonkaan hakusanojen suosiosta. Kaiken lisäksi tämänkin työkalun esittämät haku- ja klikkausmäärät ovat pikemminkin suuntaa-antavia kuin tarkkoja (vaikka Search console esittääkin ne hyvin täsmällisinä).
Puutteistaan huolimatta Search console on mainio SEO-työkalu, jonka avulla ketterän, reflektiivisen hakukoneoptimoinnin edellyttämä tieto eri hakujen potentiaalista löytyy vaivatta. Saat hyvän käsityksen siitä, mille hakusanoille sinun kannattaisi optimoida jo julkaisemasi sisältö. Samoin se tarjoaa sinulle runsaasti ideoita uuden sisällön pohjaksi.
Aivan kuten muutkin hakusanatyökalut, Search console on näennäisen eksakti. Sen tarjoamat luvut on pyöristetty kahden merkitsevän numeron tarkkuudella, se ilmiselvästi yhdistää hakusanoja koreiksi (aivan kuten Avainsanojen suunnittelijakin) ja kertoo sinulla vain 90 edellisen päivän hakunäytöistä ja -klikkauksista.
Mitä teet, jos et näe tarkkoja hakumääriä?
Mutta mitä teet, jos et mainosta riittävän paljon nähdäksesi Avainsanojen suunnittelijan tarkkoja hakumääriä (etkä näe vielä Search consolen arvioita) – ja haluat silti optimoida sisältöjä paremmin löydettäväksi?
Sinulla on neljä vaihtoehtoa.
- Tyydyt summittaisiin ballpark-arvioihin. Niilläkin pääset hakukoneoptimoinnissa pitkälle. Jo summittaiset luvut antavat hyvää osviittaa sisältömarkkinoinnin perustaksi. Älä kuitenkaan suunnittele suuren sivuston rakennetta, valikoita ja taksonomioita näin karkeiden arvioiden perusteella.
- Pyydät hakukoneoptimointiin erikoistunutta toimistoa selvittämään hakuvolyymit sinun puolestasi. Hakukoneoptimointia ja hakusanamainontaa tekevien toimistojen (esim. Hopkins!) käytössä on aina niin eksaktit luvut kuin mitä Avainsanojen suunnittelijasta on ylipäänsä saatavilla.
- Käytät maksullista kolmannen osapuolen ohjelmistoa hakumäärien selvittämiseen. Kun kaivat esiin luottokorttisi numeron, voit ostaa hakumäärätietoa kolmannen osapuolen verkkopalveluista.
- Kasvatat Google AdWords -mediabudjettiasi niin paljon, että saat näkyviin ”tarkat” luvut. Valitettavasti Google ei ole tietääkseni missään ilmoittanut, kuinka paljon mainosklikkauksia ja -euroja tähän tarvitaan.
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!