Näin saat verkkosivustolta 1393 % enemmän liidejä – yksinkertainen menetelmä, jonka voit ottaa käyttöön muutamassa päivässä
Rakensimme tämän sivuston yhtä ainoaa tarkoitusta varten: tuomaan myyntiä.
Myyntiä syntyy vain keräämällä markkinointiliidejä. Markkinoinnin automaatio jalostaa ne aikanaan myynnin liideiksi.
Ilman liidejä kauppaa ei tule. Yksinkertaista, mutta totta.
Luulimme tekevämme kaiken oikein, mutta konversio-
prosentti oli vain 1,3 %
Liidien keräämiseksi käytimme tavanomaisia menetelmiä:
- keräsimme sähköpostilistaa (“Claude Hopkins Fan Club”) lomakkeilla ja popup-ikkunoilla
- lisäsimme “Ota yhteyttä”-sivun
- ostimme sivustolle lisää liikennettä mainostamalla.
Silti tammikuussa vain 1,3 % kaikista kävijöistä jätti yhteystietonsa. Helmikuun puolivälissä olin saanut hilattua lukemaksi 1,9 % (ilman ensimmäistäkään A/B-testiä!)
“Katastrofaalista!”, ajattelin.
Olimme syyllistyneet siihen, minkä halusimme välttää viimeiseen asti: emme syöneet omia lääkkeitämme.
Kovat keinot oli otettava käyttöön. Määräsin meille pikaisesti uutta lääkettä.
Keinot tehosivat: nyt konversioprosentti on 9,9 %.
Mitä oikein teimme?
Liidimagneetti vetää liidejä puoleensa vastustamattomalla voimalla
Jokainen inbound-markkinoija tietää, että liidimagneetit ja hunajapurkit toimivat kuin unelma.
Mistä oikein on kyse? Mihin tarvitset tahmeaa hunajaa tai kylmää rautaa puoleensavetävää magneettia?
Tietenkin liidien houkutteluun!
Siihen tarvitaan vetovoimaista sisältöä. Sisältöä, joka vetää tulevat asiakkaasi vääjäämättömästi luokseen. Sisältöä, josta lukija ei voi päästää irti.
Miten me saimme tämän aikaan?
Näin saimme 1393 % enemmän liidejä kuin viikkoa aikaisemmin
Blogi tuo lukijat sivustolle, mutta on huono kaappaamaan yhteystietoja.
Siksi päätin kokeilla toista sisältömarkkinoinnin muotoa — kirjoitin blogipostauksen sijaan email-kurssin.
Olisin voinut julkaista kurssin yhtenä blogipostauksena muiden joukossa. Silloin se olisi tuonut kenties satoja lukijoita sivustolle, mutta vain muutaman liidin.
Tilanne muuttui täysin, kun päätin julkaista postauksen 7 sähköpostista koostuvana email-kurssina.
Kurssin seuraaminen onnistuu vain liittymällä Claude Hopkins Fan Clubiin!
Kurssin toteuttamiseen riittää mikä tahansa sähköpostimarkkinoinnin tai markkinoinnin automaation työkalu: HubSpot, ActiveCampaign tai Mailchimp sopivat kaikki tarkoitukseen.
Päätä ensimmäiseksi kohdeyleisö, sen jälkeen sisältö
Email-kurssin (ja aluksi suunnittelemani blogipostauksen) kohdeyleisö oli selvä: satunnaisesti Google Analyticsia työssään käyttävät markkinoijat.
Heille Google Analytics on välttämätön paha: harva markkinoija innostuu datasta ja analytiikasta.
Sen sijaan he haluavat löytää tarvitsemansa tiedon vaivatta, säästää aikaa ja helpottaa työtään.
Tähän voin tarjota apua helposti!
Email-kurssi koostuu seitsemästä lyhyestä sähköpostista. Jokaisen viestin voi lukea 1-2 minuutissa, ja idean saa käyttöön heti.
Silti osa neuvoista on uusia myös vuosikausien ajan Analyticsia käyttäneille.
Liidimagneetin kirjoittaminen sujui helposti. Käytin siihen aikaa saman verran kuin yhteen laajaan blogipostaukseen.
Voit käyttää liidimagneettina muutakin sisältöä: pdf-raportteja, ohjeita, tarkistuslistoja tai vaikka Excel-pohjia.
Tärkeintä on, että asiakkaasi pitävät sisältöä niin kiinnostavana, että ovat valmiita maksamaan siitä yhteystiedoillaan.
Seuraavaksi toin prospektit riittävän lähelle liidimagneettia, jotta sen vetovoima alkaa vaikuttaa.
Kirjoita laskeutumissivu, jonka ainoa tarkoitus on kerätä liidejä.
Tiesin, että tavallinen blogipohja soveltuu heikosti liidien keräämiseen.
Liian moni asia kilpailee lukijan huomiosta. Blogipostauksen lukemiseesta on pitkä matka yhteystietojen antamiseen.
Siksi tarvitaan erillinen laskeutumissivu.
Laskeutumissivulla on yksi ja vain yksi tarkoitus:
Laskeutumissivu kerää yhteystietoja.
Sisällön ainoa tavoite on saada sinut paljastamaan, kuka olet.
Sitä varten kerron:
- mitä hyötyä sinulle kurssista on
- miksi minua kannnattaa kuunnella.
Lisäksi poistin sivulta kaiken epäolennaisen: valikot, sivupalstat ja kilpailevat toimintakehotteet.
Niiden sijaan lisäsin väliotsikoita, jotka kertovat välittömästi, miksi kurssi kannattaa tilata. Edes kaksi sekuntia sivulla viipyvä lukee väliotsikot, jos ei muuta.
Väliotsikot antavat “törkeän lupauksen”, joka on riittävän raju herättääksene kiinnostuksen ja tarpeeksi uskottava, että satunnainen kävijä havahtuu ajattelemaan:
“Tämän minä haluan lukea!”
Lopuksi lisäsin sivulle kolme (!) laatikkoa, johon voit jättää yhteystietosi.
Näin:
Yksi yhteydenottolomake sivulla on hyvä, kaksi parempi — mutta kolme toimii vielä paremmin.
Promoa liidimagneettia kaikissa kanavissa
Jäljellä on vielä menestyksen kannalta ratkaiseva vaihe: Sisällön promootio.
Älä usko tähän harhakuvitelmaan:
“Kirjoita ja julkaise, lukijat kyllä löytävät paikalle.”
Kyllä, jotkut lukijat löytävät paikalle. Ehkä ensi kuussa tai ensi vuonna.
Mutta haluatko todella odottaa niin kauan? Ainakaan minä en halua.
Me tarvitsemme liidejä nyt ja myyntiä tänään.
Sisällön mainonta ja markkinointi ratkaisee onnistumisesi.
Jos et mitään muuta tee, niin jaa laskeutumissivusi linkki sosiaalisessa mediassa: LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa.
(Kai yrityksesi on läsnä noissa kanavissa?)
Meille ansaittu näkyvyys toi jo runsaasti liidejä.
Tämä johtui kohderyhmän valinnasta: jaoin laskeutumissivun osoitteen parissa Facebook-ryhmässä, jotka ovat täynnä digitalisteja.
Tämä yksinkertainen toimenpide riitti tuomaan satoja kävijöitä ja toistasataa liidiä parissa päivässä.
Viikon kuluttua olimme tuplanneet liidimäärän
Kiristimme vielä turboruuvia: ostimme mainonnalla lisää kävijöitä laskeutumissivulle.
Puhdasoppinen inbound-markkinoija kavahtaisi tätä. Mutta tulokset ovat puhdasoppisuutta tärkeämpiä!
Tulokset löivät meidät ällikällä:
Tuplasimme viikossa listan koon.
Mitä sinun on tehtävä?
Ohjeemme on selvä: ota inbound-markkinointi vakavasti, mutta terästä sitä mainonnalla.
Resepti on yksinkertainen.
- Valitse yleisö, jonka haluat tavoittaa.
- Kirjoita liidimagneetti — esimerkiksi email-kurssi tai white paper.
- Julkaise se omalla laskeutumissivulla.
- Lähetä liidimagneetti email-osoitteeseen.
- Markkinoi liidimagneettia kohdeyleisöllesi.
Yksinkertainen, mutta varma menetelmä, jonka voit toteuttaa muutamassa päivässä. Näin keräät liidejä vauhdilla ja luot pohjan markkinoinnin automaatiolle!
Milloin aloitat?
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!