Mullistaako tekoäly markkinoinnin? – AImiaisen opit talteen
Tekoäly on tullut jäädäkseen, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Tuleeko tekoäly mullistamaan kaiken vai jättääkö se ihmisen edelleen keskiöön?
Näitä kysymyksiä pohdittiin Hopkinsin ja Hasan & Partnersin yhdessä järjestämässä AImiaistilaisuudessa marraskuun lopussa kun markkinoinnin ammattilaiset kokoontuivat Helsingin Sture697-auditorioon keskustelemaan tekoälyn vaikutuksista alaan.
Tekoälyn rooliin ja mahdollisuuksiin luovassa työskentelyssä ja markkinointiviestinnän tuotannossa johdattivat Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen ja Creative Director Ossi Honkanen sekä Hopkinsin Head of AI Lari Eteläniemi, jotka esittelivät käytännön esimerkkejä AI-avusteisen markkinointiviestinnän toteutuksista.
Tilaisuuden kruunasi markkinoinnin monialaisista ammattilaisista koottu paneeli, jossa keskustelua laajennettiin yksittäisistä AI-ratkaisuista laajempaan teknologiseen murrokseen ja tulevaisuuden kilpailuetuihin.
Jos et päässyt paikalle, tässä tapahtuman parhaita paloja.
Keskinkertaisuus ei riitä tulevaisuudessa
Keskinkertaisuudesta puhuttiin sekä Riku Vassisen avauspuheenvuorossa että paneelikeskustelussa.
On totta, että tekoäly demokratisoi työkalut ja mahdollistaa kaikille niiden käytön. Kuitenkin aidosti erottuva sisältö vaatii edelleen ihmisten luovuutta.
”Tekoäly lisää keskinkertaisuutta eksponentiaalisesti, mutta laadukkaan sisällön luominen säilyy ihmisten vastuulla.”
Riku Vassinen
Hasan & Partner
Tulevaisuudessa keskustelu siitä, onko jotain tehty tekoälyllä, menettää merkityksensä – tärkeämpää onkin, miten työkaluja hyödynnetään osana luovaa prosessia.
Yritysten on siis tärkeää miettiä, missä edelleen tarvitaan ihmistä ja keskittää resurssinsa sinne; rutiininomaiset työt kannattaa jättää tekoälylle.
Ossi Honkanen näytti esimerkein, että Hasan & Partnersilla on pitkä kokemus tekoälyn hyödyntämisessä mainostuotannoissa ja yrityksessä testataan aktiivisesti uusimpia tekoälytyökaluja.
Käytössä ovat esimerkiksi kuvan-, tekstin- ja äänenluontiin liittyvät ratkaisut. Tekoälyä käytetään tukena ideoinnissa, mutta ihmiset ovat keskiössä määrittämässä merkityksiä ja tunnistamassa uusia mahdollisuuksia.
Tekoäly muuttaa kaiken – vai muuttaako?
AImiaisen asiantuntijapaneelissa Mia Luostarinen (Neste Oyj), Timo Uotila (Ebike Center) ja Henri Weijo (Aalto-yliopisto) pohtivat tekoälyn vaikutuksia markkinoinnin tekijöiden näkökulmasta.
Keskustelussa nousi esiin, että tekoäly on muuttanut sitä, miten markkinointia tehdään, mutta ei sitä, mitä tehdään tai kenelle. Kilpailuetu syntyy soveltamisesta – siitä, kuinka strategisesti ja luovasti työkaluja käytetään.
Panelistit pohtivat myös kuluttajakäyttäytymisen ennustamisen vaikeutta nopeiden muutosten keskellä. Tekoäly generoi olemassa olevan sisällön pohjalta, joten uuden luominen jää edelleen ihmisen vastuulle.
Tulevaisuuden markkinoijilta vaaditaankin kykyä sopeutua, strategista ajattelua ja empatiaa – ihmisten välinen ymmärrys säilyy tärkeimpänä taitona.
Tapahtuman opit talteen
- Vähennä AI:n avulla manuaalista työtä ja keskitä resurssit luovempaan tekemiseen.
- AI:n myötä keskinkertaisen sisällön määrä räjähtää käsiin, ihminen voittaa koneen luovuudessa ja kekseliäisyydessä.
- Empatia ja kyky sopeutua jatkuvaan muutokseen ovat taitoja, joita markkinoija tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa.
Generatiivinen tekoäly osaksi yrityksesi työkalupakkia?
Puheenvuorojen ja paneelikeskustelun lisäksi Hopkinsin Head of AI Lari Eteläniemi demosi Hopkinsin omaa AI-työkalua, joka on luotu helpottamaan erityisesti markkinoinnin sisällöntuotannon työtä.
AI-työkalun avulla asiakkaamme voivat tulevaisuudessa nopeuttaa brändinmukaisten tekstien tuotantoja eri kohderyhmille ja eri kanaviin. Työkalu soveltuu hyvin esimerkiksi tuotekuvausten, uutiskirjeiden ja somepostausten tuotantoon.
Oletko kiinnostunut kuulemaan, miten tekoäly voisi helpottaa sinunkin työtäsi? Ota meihin yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää!
Artikkelikuva: Niklas Nabb
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!