Mitä on server-side tagging?
Artikkelia päivitetty 2.1.2024.
Server-side tagging on teknologia, jossa seurantakoodit suoritetaan palvelimella (server-side) – eikä selaimessa.
Vanha tapa on ajaa nämä web-analytiikan ja mainosjärjestelmien koodinpätkät käyttäjän selaimessa (client side), mikä hidastaa sivujen latausta ja lyhentää evästeiden elinkää.
Pidempi keskimääräinen elinikä 1. osapuolen evästeille on server-side taggingin keskeisimpiä hyötyjä. Nämä evästeet ovat tärkeitä web-analytiikassa ja konversioseurannassa: kun käyttäjältä on saatu suostumus, ne mahdollistavat saman selaimen seurannan, vaikka käyttäjä tekisi useita vierailuja.
Sivusto myös toimii nopeammin, kun käyttäjän selainta ja nettiyhteyttä ei kuormiteta seurantakoodien lataamisella ja suorittamisella.
Server-side tagging on vastaveto selainten evästerajoituksille
Apple on rajoittanut normaaleja, JavaScript-koodien asettamia 1. osapuolen evästeitä jo vuodesta 2019 lähtien Safari-selaimessaan:
- Oletuksena eväste säilyy 7 vuorokautta viimeisimmästä vierailusta.
- Mikäli käyttäjä tulee jostain yleisestä digimainonnan kanavasta, eväste kuitenkin säilyy vain 24 tuntia.
Sittemmin nämä Intelligent Tracking Prevention eli ITP-rajoitukset ovat tulleet pakotettuna muihinkin selaimiin Applen iOS- ja iPadOS-käyttöjärjestelmissä. 1. osapuolen evästeiden elinikä on siis samalla tavalla rajattu, vaikka iPhone- tai iPad-laitteessa käyttäisi esimerkiksi Googlen Chrome-selainta.
Server-side tagging muuttaa tapaa, jolla 1. osapuolen evästeet asetetaan: siinä evästeet ovat oman palvelimen asettamia. Selaimet eivät rajoita näiden palvelimen asettamien evästeiden elinikää – toisin kuin sellaisten evästeiden, jotka asetetaan selaimessa JavaScriptillä.
Server-side taggingin hyödyt
Konversioseurannan ja web-analytiikan datan laatu ja määrä paranevat server-side taggingin myötä:
- Asiakaspolkuja pystyy tutkimaan analytiikassa, kun käyttäjien historia ei katkea kesken.
- Konversioseuranta ja tulosten attribuutio toimivat luotettavammin.
- Adblocker-lisäosista ja muusta blokkauksesta on vähemmän haittaa seurannalle.
Tietosuoja ja kontrolli dataan ovat paremmalla tolalla:
- Seurantatieto ei ole enää kenen tahansa luettavissa selaimen kautta.
- Analytiikkaan ja mainosjärjestelmiin lähetettävää tietoa voidaan rikastaa, esimerkiksi tuotteen varastosaldolla, sisäänostohinnalla tai vaikkapa säätiedolla.
- Seurantatietoa voi siivota palvelimella ennen eteenpäin lähettämistä, esimerkiksi bottien tuottamasta hälystä tai henkilötiedoista.
Lisäksi koko sivuston käyttökokemus parantuu, kun JavaScript-seurantakoodit eivät enää rasita käyttäjän laitetta ja Internet-yhteyttä.
Server-side tagging käytännössä
Google lanseerasi vuonna 2020 mahdollisuuden ajaa Google Tag Manager -säilöjä palvelimella (server-side). Koska Google Tag Manager on jo valmiiksi ylivoimaisesti suosituin tägienhallinnan järjestelmä, sen server-side-versio saavuttaa luultavasti saman aseman.
Käytännössä alkuun pääsee sillä, että Google Tag Manageria varten järjestetään erillinen pilvipalvelin. Siihen ohjataan A/AAAA DNS-tietuein oman verkkotunnuksen alidomain, kuten seuranta.hopkins.fi, jotta seuranta tapahtuu 1. osapuolen kontekstissa.
Helpointa on ostaa palvelintila Google Cloud Platform -palvelusta. Normaalille sivustolle riittävä palvelinkapasiteetti maksaa reilusta 100 eurosta muutamaan sataan euroon kuussa, riippuen liikennemääristä.
Lopuksi seurantakoodit tulee siirtää vanhasta Tag Manager -säilöstä server-side-versioon siltä osin kuin mahdollista. Tag Managerin server-side-puoli on vielä nuori tuote ja valmiiksi tuettujen koodien määrä lisääntyy tämän tästä.
Milloin server-side tagging kannattaa ottaa käyttöön?
Kun ostoprosessit ovat pidempiä, server-side tagging estää käyttäjien historiaa nollaantumasta ja mahdollistaa asiakaspolkujen analyysin ja luotettavamman tulosseurannan mainonnassa.
Tietosuojasta ja datan kontrollista tarkat organisaatiot turvaavat datan yksityisyyden ja laadun jo keräysvaiheessa: tieto seurattavista asioista ei vuoda käyttäjän selaimeen ja dataa voidaan siistiä ja rikastaa ennen sen lähettämistä eteenpäin.
Vahvasti käyttökokemukseen panostaville server-side tagging on yksi osa laajempaa sivuston nopeuttamisen kokonaisuutta.
Erityisesti kun prosenteissa pienet edut tarkoittavat suuria summia, server-side tagging kannattaa ottaa viipymättä käyttöön.
Haluatko kuulla tarjouksen server-side tagging -käyttööntotosta? Ota yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
Digianalytiikan käyttäjätunnisteet paljastavat pitkätkin ostopolut
Käyttäjätunnisteet (user ids) auttavat seuraamaan pitkiä ostopolkuja, kun käyttäjät saadaan välillä kirjautumaan sisään tai antamaan sähköpostiosoitteensa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!