Mitä on server-side tagging?

Arttu Raittila

Arttu Raittila

Artikkelia päivitetty 2.1.2024.

Server-side tagging on teknologia, jossa seurantakoodit suoritetaan palvelimella (server-side) – eikä selaimessa.

Vanha tapa on ajaa nämä web-analytiikan ja mainosjärjestelmien koodinpätkät käyttäjän selaimessa (client side), mikä hidastaa sivujen latausta ja lyhentää evästeiden elinkää.

Pidempi keskimääräinen elinikä 1. osapuolen evästeille on server-side taggingin keskeisimpiä hyötyjä. Nämä evästeet ovat tärkeitä web-analytiikassa ja konversioseurannassa: kun käyttäjältä on saatu suostumus, ne mahdollistavat saman selaimen seurannan, vaikka käyttäjä tekisi useita vierailuja.

Sivusto myös toimii nopeammin, kun käyttäjän selainta ja nettiyhteyttä ei kuormiteta seurantakoodien lataamisella ja suorittamisella.

Server-side tagging on vastaveto selainten evästerajoituksille

Apple on rajoittanut normaaleja, JavaScript-koodien asettamia 1. osapuolen evästeitä jo vuodesta 2019 lähtien Safari-selaimessaan:

Sittemmin nämä Intelligent Tracking Prevention eli ITP-rajoitukset ovat tulleet pakotettuna muihinkin selaimiin Applen iOS- ja iPadOS-käyttöjärjestelmissä. 1. osapuolen evästeiden elinikä on siis samalla tavalla rajattu, vaikka iPhone- tai iPad-laitteessa käyttäisi esimerkiksi Googlen Chrome-selainta.

Server-side tagging muuttaa tapaa, jolla 1. osapuolen evästeet asetetaan: siinä evästeet ovat oman palvelimen asettamia. Selaimet eivät rajoita näiden palvelimen asettamien evästeiden elinikää – toisin kuin sellaisten evästeiden, jotka asetetaan selaimessa JavaScriptillä.

Server-side taggingin hyödyt

Konversioseurannan ja web-analytiikan datan laatu ja määrä paranevat server-side taggingin myötä:

Tietosuoja ja kontrolli dataan ovat paremmalla tolalla:

Lisäksi koko sivuston käyttökokemus parantuu, kun JavaScript-seurantakoodit eivät enää rasita käyttäjän laitetta ja Internet-yhteyttä.

Server-side tagging käytännössä

Google lanseerasi vuonna 2020 mahdollisuuden ajaa Google Tag Manager -säilöjä palvelimella (server-side). Koska Google Tag Manager on jo valmiiksi ylivoimaisesti suosituin tägienhallinnan järjestelmä, sen server-side-versio saavuttaa luultavasti saman aseman.

Käytännössä alkuun pääsee sillä, että Google Tag Manageria varten järjestetään erillinen pilvipalvelin. Siihen ohjataan A/AAAA DNS-tietuein oman verkkotunnuksen alidomain, kuten seuranta.hopkins.fi, jotta seuranta tapahtuu 1. osapuolen kontekstissa.

Helpointa on ostaa palvelintila Google Cloud Platform -palvelusta. Normaalille sivustolle riittävä palvelinkapasiteetti maksaa reilusta 100 eurosta muutamaan sataan euroon kuussa, riippuen liikennemääristä.

Lopuksi seurantakoodit tulee siirtää vanhasta Tag Manager -säilöstä server-side-versioon siltä osin kuin mahdollista. Tag Managerin server-side-puoli on vielä nuori tuote ja valmiiksi tuettujen koodien määrä lisääntyy tämän tästä.

Milloin server-side tagging kannattaa ottaa käyttöön?

Kun ostoprosessit ovat pidempiä, server-side tagging estää käyttäjien historiaa nollaantumasta ja mahdollistaa asiakaspolkujen analyysin ja luotettavamman tulosseurannan mainonnassa.

Tietosuojasta ja datan kontrollista tarkat organisaatiot turvaavat datan yksityisyyden ja laadun jo keräysvaiheessa: tieto seurattavista asioista ei vuoda käyttäjän selaimeen ja dataa voidaan siistiä ja rikastaa ennen sen lähettämistä eteenpäin.

Vahvasti käyttökokemukseen panostaville server-side tagging on yksi osa laajempaa sivuston nopeuttamisen kokonaisuutta.

Erityisesti kun prosenteissa pienet edut tarkoittavat suuria summia, server-side tagging kannattaa ottaa viipymättä käyttöön.

Haluatko kuulla tarjouksen server-side tagging -käyttööntotosta? Ota yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Mitä on evästeetön analytiikka?

Evästeetön web-analytiikka auttaa raportoimaan ja analysoimaan kattavammin sivuston käyttöä: sen avulla saat kerätä dataa myös käyttäjistä, jotka eivät hyväksy evästeitä evästebannerissa.

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!