Mitä on inbound-markkinointi ja kenelle se sopii?
Inbound-markkinointi on HubSpotin perustajan Brian Halliganin keksimä termi markkinoinnille, jossa valta on ostajalla. Mitä se tarkoittaa ja kenelle inbound-markkinointi sopii parhaiten?
Inbound vs. outbound
Inbound- ja outbound-markkinointi eroavat siinä, kuka on aloitteellinen: ostaja vai myyjä.
Inbound-markkinoinnissa:
- Ostaja löytää potentiaalisen myyjän etsiessään tietoa oma-aloitteisesti.
- Myyjä palvelee ostajaa hyödyllisellä ja merkityksellisellä sisällöllä.
- Ostaja haluaa vastaanottaa markkinointiviestejä, koska kokee ne hyödyllisiksi. Sen takia inbound-markkinointi tunnetaan myös nimellä “suostumusmarkkinointi”.
- Vuorovaikutus tapahtuu ostajan valitsemissa kanavissa, silloin kun hänelle sopii. Valta on ostajalla.
Inbound-markkinoinnin kanavia ovat mm. oma verkkosivustosi ja siellä oleva sisältö, sivuston hakukoneoptimointi ja somekanavat, joissa sisältöä levitetään orgaanisesti.
Outbound-markkinoinnissa:
- Markkinointi tapahtuu myyjän toimesta, myyjän päättämissä kanavissa ja myyjän päättäminä aikoina. Sen takia outbound-markkinointi tunnetaan myös nimellä “keskeytysmarkkinointi” (termi lienee hieman arvolatautunut).
Outbound-markkinointia edustavat mm. offline- ja digimainonta ja suoramarkkinointi, kuten kylmäsoittelu. Perinteiset kampanjat käyttävät outbound-markkinoinnin keinoja.
Inbound ja outbound toimivat parhaiten yhdessä
Esitin yllä inboundin ja outboundin vastakkainasetteluna, jotta niiden erot on helppo ymmärtää.
Tehokasta markkinointistrategiaa miettiessä vastakkainasettelu on kuitenkin turhaa. Toimivin kombinaatio on käyttää inbound- ja outbound-markkinoinnin keinoja yhdessä.
Inbound ja outbound täydentävät toisiaan useista syistä:
- Inbound on hidasta, outbound nopeaa. Jos haluat saada viestisi mahdollisimman monen silmäparin eteen tehokkaasti, tarvitset edelleen mainontaa.
- Inbound vaatii toimiakseen riittävästi volyymiä. Jos olet uusi, tuntematon toimija tai sivustosi liikennemäärä on vähäinen, tarvitset outboundia aggressiivisen odottelun sijaan. Tai jos potentiaalisia asiakkaitasi on ylipäänsä niin vähän, että osaat nimetä heidät, saattaa Account-Based Marketing (ABM) olla sinulle parempi vaihtoehto.
On tiettyjä toimijoita, jotka pärjäävät lähes pelkästään inbound-markkinoinnilla. Nämä ovat poikkeuksellisia organisaatioita, jotka panostavat erittäin paljon sisällöntuotantoon ja ovat olleet ajoissa kilpailussa mukana. Painotukset vaihtelevat, mutta asiakkaistamme suurin osa käyttää sekä inbound- että outbound-markkinointia.
Mitä inbound-markkinointi vaatii?
Inbound-markkinoinnin askeleet ovat yksinkertaisimmillaan seuraavat:
- Ymmärrys nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaistasi. Käytännössä tämä tarkoittaa ostajapersoonien ja heidän asiakaspolkunsa kiteyttämistä.
- Sisältösuunnitelma. Sisältö, joka palvelee ostajapersooniasi ja jolla on mahdollisuus saada näkyvyyttä hakukoneissa. Ei kannata kuitenkaan luottaa hitaasti rakentuvaan orgaaniseen näkyvyyteen hakukoneissa, vaan huomioida myös mainonnan potentiaali alusta asti.
- Sisällön toteutus. Sisältö voidaan toteuttaa inhouse-kirjoittajien voimin sisältö/SEO-konsultin ohjaamana, tai ostaa ulkopuoliselta kirjoittajalta. Toimialastasi riippuu, miten syvää asiantuntemusta sisällöntuotanto vaatii ollakseen oikeasti hyödyllistä lukijalle. Geneerisellä höpinällä saattoi pärjätä 10 vuotta sitten, mutta ei enää – sisällön täytyy olla parempaa kuin muilla.
- Sisällön levitys. Sisällön levitystä ei kannata jättää puhtaan inboundin varaan. Somekanavien orgaaninen näkyvyys on käytännössä romahtanut ja hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät hitaasti. Tämän takia sisällön levitykseen kannattaa yleensä käyttää maksettua mainontaa. Outbound tukee hyvää inbound-tekemistä.
- Markkinoinnin automaatio. Sivustolle saapuvat kävijät halutaan saada konvertoitumaan tunnistetuiksi liideiksi. Sen jälkeen heitä johdatellaan eteenpäin asiakkaan polulla, omaan liiketoimintamalliisi sopivalla tavalla. Markkinoinnin automaatio auttaa tunnistamaan, hoitamaan ja pisteyttämään liidejä sekä viestimään olemassa oleville asiakkaillesi henkilökohtaiselta tuntuvalla, personoidulla tavalla.
- Analytiikka, jonka avulla tuloksia voidaan jatkuvasti parantaa. Eri toimenpiteiden tuloksellisuuden seuraaminen, siitä oppiminen ja jatkuva parantaminen. Kuulostaa kauhean hienolta – ja jää yleensä tekemättä. Inbound-markkinoinnin rakentamisen pitäisi kuitenkin olla jatkuva prosessi eikä kertaprojekti.
Kenelle inbound-markkinointi sopii?
Inbound-markkinointi sopii sekä B2B- että B2C-yrityksille. Sen hyödyntäminen ei riipu toimialasta.
Erityisen hyvin inbound sopii kun:
- Tyypillinen ostajasi tutkii eri vaihtoehtoja ennen ostopäätöstä.
- Potentiaalisia ostajia on paljon ja haluat tehostaa liidihankintaasi.
- Sinulla on laaja nykyinen asiakaskanta, jota voit aktivoida tai hyödynnät kanta-asiakasohjelmaa (joka ei käytännössä voi pyöriä ilman markkinoinnin automaatiota).
- Tuotteesi tai palvelusi skaalautuu helposti.
Inbound-markkinointi ei todennäköisesti sovi yrityksellesi jos:
- Osaat nimetä kaikki potentiaaliset asiakkaasi. Tutustu tällöin Account-Based Marketingiin.
Haluatko kuulla, millaista markkinointikokonaisuutta suosittelisimme sinun yrityksellesi? Ota yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!