Mitä on inbound-markkinointi ja kenelle se sopii?

Inbound-markkinointi on HubSpotin perustajan Brian Halliganin keksimä termi markkinoinnille, jossa valta on ostajalla. Mitä se tarkoittaa ja kenelle inbound-markkinointi sopii parhaiten?

Inbound vs. outbound

Inbound- ja outbound-markkinointi eroavat siinä, kuka on aloitteellinen: ostaja vai myyjä.

Inbound-markkinoinnissa:

Inbound-markkinoinnin kanavia ovat mm. oma verkkosivustosi ja siellä oleva sisältö, sivuston hakukoneoptimointi ja somekanavat, joissa sisältöä levitetään orgaanisesti.

Outbound-markkinoinnissa:

Outbound-markkinointia edustavat mm. offline- ja digimainonta ja suoramarkkinointi, kuten kylmäsoittelu. Perinteiset kampanjat käyttävät outbound-markkinoinnin keinoja.

Inbound ja outbound toimivat parhaiten yhdessä

Esitin yllä inboundin ja outboundin vastakkainasetteluna, jotta niiden erot on helppo ymmärtää.

Tehokasta markkinointistrategiaa miettiessä vastakkainasettelu on kuitenkin turhaa. Toimivin kombinaatio on käyttää inbound- ja outbound-markkinoinnin keinoja yhdessä.

Inbound ja outbound täydentävät toisiaan useista syistä:

On tiettyjä toimijoita, jotka pärjäävät lähes pelkästään inbound-markkinoinnilla. Nämä ovat poikkeuksellisia organisaatioita, jotka panostavat erittäin paljon sisällöntuotantoon ja ovat olleet ajoissa kilpailussa mukana. Painotukset vaihtelevat, mutta asiakkaistamme suurin osa käyttää sekä inbound- että outbound-markkinointia.

Mitä inbound-markkinointi vaatii?

Inbound-markkinoinnin askeleet ovat yksinkertaisimmillaan seuraavat:

  1. Ymmärrys nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaistasi. Käytännössä tämä tarkoittaa ostajapersoonien ja heidän asiakaspolkunsa kiteyttämistä.
  2. Sisältösuunnitelma. Sisältö, joka palvelee ostajapersooniasi ja jolla on mahdollisuus saada näkyvyyttä hakukoneissa. Ei kannata kuitenkaan luottaa hitaasti rakentuvaan orgaaniseen näkyvyyteen hakukoneissa, vaan huomioida myös mainonnan potentiaali alusta asti.
  3. Sisällön toteutus. Sisältö voidaan toteuttaa inhouse-kirjoittajien voimin sisältö/SEO-konsultin ohjaamana, tai ostaa ulkopuoliselta kirjoittajalta. Toimialastasi riippuu, miten syvää asiantuntemusta sisällöntuotanto vaatii ollakseen oikeasti hyödyllistä lukijalle. Geneerisellä höpinällä saattoi pärjätä 10 vuotta sitten, mutta ei enää – sisällön täytyy olla parempaa kuin muilla.
  4. Sisällön levitys. Sisällön levitystä ei kannata jättää puhtaan inboundin varaan. Somekanavien orgaaninen näkyvyys on käytännössä romahtanut ja hakukoneoptimoinnin tulokset näkyvät hitaasti. Tämän takia sisällön levitykseen kannattaa yleensä käyttää maksettua mainontaa. Outbound tukee hyvää inbound-tekemistä.
  5. Markkinoinnin automaatio. Sivustolle saapuvat kävijät halutaan saada konvertoitumaan tunnistetuiksi liideiksi. Sen jälkeen heitä johdatellaan eteenpäin asiakkaan polulla, omaan liiketoimintamalliisi sopivalla tavalla. Markkinoinnin automaatio auttaa tunnistamaan, hoitamaan ja pisteyttämään liidejä sekä viestimään olemassa oleville asiakkaillesi henkilökohtaiselta tuntuvalla, personoidulla tavalla.
  6. Analytiikka, jonka avulla tuloksia voidaan jatkuvasti parantaa. Eri toimenpiteiden tuloksellisuuden seuraaminen, siitä oppiminen ja jatkuva parantaminen. Kuulostaa kauhean hienolta – ja jää yleensä tekemättä. Inbound-markkinoinnin rakentamisen pitäisi kuitenkin olla jatkuva prosessi eikä kertaprojekti.

Kenelle inbound-markkinointi sopii?

Inbound-markkinointi sopii sekä B2B- että B2C-yrityksille. Sen hyödyntäminen ei riipu toimialasta.

Erityisen hyvin inbound sopii kun:

Inbound-markkinointi ei todennäköisesti sovi yrityksellesi jos:

 

Haluatko kuulla, millaista markkinointikokonaisuutta suosittelisimme sinun yrityksellesi? Ota yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!