Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Mikaelin erityisosaamista on hakukoneoptimointi, josta hänellä on kokemusta sekä Suomesta että kansainvälisesti.
Digiuralle start-up maailmassa
Kerro enemmän aiemmista töistäsi.
Ennen Hopkinsia olin useita vuosia Head of SEO helsinkiläisessä start-upissa, joka kehitti ecommerce-alustaa. Nämä vuodet start-upissa olivat äärimmäisen mielenkiintoisia, mutta kuitenkin aika mittava rupeama ja katsoin, että oli aika saada vaihtelua. Taustalla vaikuttivat myös start-upin haasteet.
Hain myös muihin toimistoihin ja inhouse-tehtäviin, mutta Hopkins vaikutti kaikkein järkevimmältä vaihtoehdolta. Digimarkkinointitoimistossa pääsin myös kiinni monipuolisempaan SEO-tekemiseen, mikä oli yksi vahva vetovoimatekijä.
Tämä edellinen työni ei ollut ensimmäinen kertani start-upissa. Digiurani alkoi kansainvälisesti israelilaisessa start-upissa, jossa tein avainsanatutkimusta, jos työtehtävän haluaa erityisesti rajata. Kuten start-upeissa yleensä, toimenkuva saattoi olla melko laaja ja vaihteleva. Oli markkinointitutkimusta ja tekstianalyysiä ja hieman myös pintapuolista UX-suunnittelua.
Tämän jälkeen työskentelin seitsemän vuotta digimarkkinointifirmassa Israelissa ja Suomesta käsin etänä. Etenkin alkuvaiheessa tehtiin hyvin erilaista SEO:a kuin nykyään. Toimiala on muuttunut todella paljon 12 vuodessa. Pääpaino oli vahvasti sisällössä, off-page-tekemisessä sekä analytiikassa ja konversio-optimoinnissa. Laajemmassa mielessä oli webmasterointiin liittyvää tekemistä. Viime vuosina tekninen SEO on noussut suurempaan merkitykseen.
Opiskelit aikanaan valtiotieteellisessä. Kuinka päädyit tälle alalle?
Ajatus erilaisesta urasuunnasta alkoi kypsyä maisteriopintojen aikana.
Valtiotieteellisessä pääsin tekemään määrällistä tutkimusta ja kiinni tutkimusmenetelmiin. Havaitsin näiden olevan samoja metodeja, joita voi soveltaa digianalytiikassa ja -markkinoinnissa. Periaatteessa tavat, joilla näitä metodeja hyödynnetään ovat hyvin samanlaiset. On olemassa ihmislähtöistä epäeksaktia dataa, jota yritetään saada ymmärrettävään muotoon eksakteilla keinoilla. Näiden tutkimusmenetelmien kautta minulla oli ihan looginen siirtymä alalta toiselle, vaikka ne vaikuttavat hyvin erilaisilta aloilta.
Valmistumisen jälkeen olin työharjoittelussa Israelissa, mistä päädyin sitten yksityiselle sektorille ensimmäiseen start-uppiini.
Huolellisella rekrytoinnilla erittäin asiantunteva työyhteisö
Millainen oli ensikokemuksesi Hopkinsista?
Ammattimainen.
Rekrytointiprosessi oli ihan ensimmäisestä yhteydenotosta alkaen hyvin huoliteltu ja vaihe vaiheelta suunnitelmallisesti edistetty. Sain vaikutelman, että tämä oli laadukas työpaikka, koska työntekijöiden valikointi tapahtuu huolella.
Yksi tekijä valinnassani tulla Hopkinsille oli ajatus, että kun työntekijät valikoidaan huolellisen ja tiukankin seulan läpi, niin saan tehdä töitä osaavien työkavereiden kanssa.
Myös perehdytysprosessi työn vastaanoton jälkeen oli systemaattinen ja huoliteltu.
Entä kuinka olet kokenut Hopkinsin työpaikkana ja -yhteisönä sittemmin?
Hopkins on ollut miellyttävän viihtyisä. Työtoverit ovat asiantuntevia ja asiakastyöt ovat sopivan haastavia ja monipuolisia. On laaja kirjo erilaisia asiakkaita, jotka välillä heittävät minut myös siihen syvään päätyyn, mikä pakottaa miettimään ja ratkomaan uusia tilanteita. Jos kauppa käy hyvin ja tulee paljon projektiluontoisia töitä retainerien ohelle, kiirettäkin voi syntyä hetkittäin. On toisaalta suotavaa, että vauhti ja tekemisen meininki pysyy yllä, mutta vaihtuvuus projektien välillä on toisinaan merkillepantavaa.
Tähän kuitenkin reagoidaan ja konsulttien kuormitus huomioidaan asiakashankinnassa ja resurssoinnissa. Sitten, jos ajattelee vielä urakehitysmahdollisuuksia, niin Hopkinsilla on varattu uuden oppimiseen riittävästi mahdollisuuksia senkin lisäksi, että ympärillä on todella osaavaa porukkaa, jolta oppia.
SEO:n monet puolet
Mitä teet Hopkinsilla?
Teen SEO:a eli hakukoneoptimointia. Tähän sisältyy SEO-auditointeja sisältäen teknistä ja sisällöllistä auditointia, sekä holistisempaa SEO-strategiatyötä asiakkaille. Työt voi yleisellä tasolla jakaa projekteihin ja pidempiin retainer-asiakkuuksiin, joissa asiakkaan hakukoneoptimointia työstetään pidemmällä aikavälillä.
Tyypillisimmin projektiluontoiset työt ovat SEO-auditointeja tai pienissä projekteissa ihan täsmällisen SEO-ongelman ratkomista. Joskus ratkaistavat haasteet ovat hyvinkin tarkkoja liittyen esimerkiksi sivujen renderöintiin ja niin edespäin.
Retainereissa on myös samoja SEO-tekemisen osa-alueita, mutta tekeminen on pitkäjänteisempää. Koska asiakkuus jatkuu kuukausia tai vuosia, siinä päästään seuraamaan myös tehtyjen töiden aikaansaamia tuloksia. Sekä onnistumiset että epäonnistumiset ovat käden ulottuvilla ja niiden perusteella voi tehdä syy-seuraus-analyysia ja määrittää tarvittavat jatkotoimet.
Mikä on mielestäsi tärkeintä onnistuneessa digimarkkinoinnissa?
Hyvä asiakaskokemus on äärimmäisen tärkeää ja tarkoitan sivustoilla käyviä asiakkaita.
Tässä työssä on tärkeätä pitää itselleen selkeänä mielessä, että hakukoneiden mekanismeista riippumatta sivustoa rakennetaan ja optimoidaan viimekädessä ihmiskäyttäjää varten.
Hyvä esimerkki tästä liittyy sisältöihin. Hyvät sisällöt eivät ole avainsanoihin perustuvia ns. SEO-tekstejä vaan esimerkiksi laadukkaita artikkeleita, jotka vastaavat lukijan tarpeeseen.
Itsestäänselvyys itselle ei välttämättä ole sitä toiselle
Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?
Hakukoneoptimointiasiat, joita monet alan ihmiset pitävät itsestäänselvyyksinä eivät välttämättä ole lainkaan selviä lukuisille viiteryhmille, joiden kanssa työskentelemme, kuten muille markkinoinnin henkilöille tai asiakasyritysten yhteyshenkilöille. Alan nopea muutos ei auta tässä.
Erityisesti tekniseen hakukoneoptimointiin liittyvät viimeisimmät virtaukset ovat tiedossa hyvinkin harvoilla, vaikka ne tuntuisivat jo itselle itsestäänselviltä ja tämä voi joskus olla ongelma. Tekninen SEO on noussut merkityksessä viime vuosien aikana esimerkiksi Googlen Core Web Vitals -algoritmipäivityksen myötä.
On monia sisällöllisesti hyvin tasokkaita sivustoja, joita ei vain ole optimoitu hyvin nykyvaatimusten mukaan. Muuten hyvän sivun sijoittumismahdollisuudet haussa heikkenevät puutteellisen SEO:n takia.
Tästä syystä hakukoneoptimoinnin käytännöistä on hyvä olla erityisen selkeä, kun niistä viestii ulospäin. Ihan päteväkään henkilö ei välttämättä tiedä viimeisintä kehitystä, jos ei keskity hakukoneoptimointiin kokoaikaisesti, joten asioita täytyy osata selittää.
Minkä yhden neuvon antaisit uudelle SEO-tekijälle?
Viime kädessä itse tekemällä ja testaamalla oppii parhaiten. Voit käyttää ihan testisivustoa, jolla teet itse toimenpiteitä ja seuraat niiden vaikutuksia hakukonenäkyvyyteen. Tietysti SEO:a voi myös opiskella lukemalla, mutta omat testit ovat olleet minulle opettavaisimpia.
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Riku Penttilä: “Tärkeintä mainonnassa on tietää, mitä sillä tavoittelee”
Riku Penttilä tekee töitä monipuolisesti eri kanavien ja alustojen kanssa. Kauppakorkeakoulusta valmistunut Riku löysi tiensä Hopkinsille Sarasen koulutusohjelman kautta. Työssään hän on saanut huomata, miten nopeasti osaaminen ja uudet taidot kehittyvät – myös etänä.
Heli Saarinen: “Haluan helpottaa maailman kuvaamista datan avulla”
Kesällä aloittanut Heli on tuorein vahvistus Hopkinsin kovaa työtahtia pitäneeseen analytiikkatiimiin. Tässä blogikirjoituksessa hän kertoo lämpimästä vastaanotosta Hopkinsilla ja oikeiden kysymysten kysymisestä. Datan visualisointi kiehtoi Mitä teet Hopkinsilla? Toimin analytiikan […]
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!