Näin viet markkinoinnin automaation jatkuvan kehityksen moodiin
Monilla yrityksillä on käytössään hieno markkinoinnin automaation työkalu, jota kuitenkin käytetään lähinnä manuaaliseen massapostitukseen. Tässä kirjoituksessa on muutamia ideoita siihen, miten viet tekemisesi jatkuvan kehityksen moodiin – eli siihen vaiheeseen, jossa investoinnit maksavat itsensä takaisin.
Näin tunnistat, oletko jumissa
Käyttöönottoprojekti on sujunut hyvin, mutta sen jälkeen kehitys hiipuu. Kuulostaako tutulta?
Olet todennäköisesti jumissa, jos nämä väitteet kuvaavat tilannettasi:
- Käytössänne on markkinoinnin automaation työkalu, mutta sitä hyödynnetään hyvin vähän.
- Automaatioita on käytössä vain muutama tai ei ollenkaan.
- Suurin osa aktiviteeteista tehdään manuaalisesti.
- Suurin osa työstä keskittyy massalähetyksiin, kuten uutiskirjeisiin tai lyhytikäisiin kampanjoihin.
- Markkinoinnin automaatiolle ei ole asetettu KPI-mittareita.
- Markkinoinnin automaatiolla ei ole selvää omistajaa.
Käyttöönoton ja jatkuvan kehittämisen ero
Markkinoinnin automaation toteuttaminen alkaa tyypillisesti käyttöönottoprojektilla, jossa uusi työkalu pystytetään käyttövalmiiksi.
Olisi väärin olettaa, että markkinoinnin automaatio on “valmis” käyttöönottoprojektin jälkeen. Tyypillisesti työkalu on valmis käytettäväksi, mutta sillä ei ole rakennettu vielä montaakaan automaatiota. Se on kuin Ferrari, joka istuu autotallissasi: olet maksanut siitä, mutta et vielä päässyt nauttimaan vauhdin hurmasta.
Jatkuva kehitys alkaa käyttöönottoprojektin jälkeen. Sen tavoitteena on saada irti mahdollisimman paljon tehoja jo tehdystä investoinnista.
Jatkuvaan kehitykseen voi kuulua monenlaisia asioita:
- Eri yleisöjen, viestien ja ajoituksen testaamista
- Olemassa olevien aktiviteettien optimoimista
- Uusien automaatioiden ja aktiviteettien toteuttamista
- Datan rikastamista uusista datalähteistä
- Jne.
Markkinoinnin automaatio ei ole projekti, joka on valmis 2 kk aloituksen jälkeen. Se on uusi jatkuva prosessi liiketoiminnassasi – ja yleensä melko tärkeä sellainen.
Näin pääset liikkeelle: kirkasta tavoitteet
Paikoillaan polkeminen voi kertoa siitä, että pidät muita asioita tärkeämpänä. En ole koskaan tavannut markkinointitiimiä, jolla olisi erityisen paljon vapaata kaistaa uudelle tekemiselle. Arjen kiireissä pitkäjänteinen kehittäminen usein hiipuu.
Jos tämä on tilanteesi, suosittelen astumaan askeleen taaksepäin ja kirkastamaan, mitkä ovat tavoitteesi markkinoinnin automaation tekemiselle.
Mitä odotuksia käyttöönottovaiheen alussa oli? Mitä ongelmia odotit automaation ratkaisevan? Mitä KPI-mittareita teillä oli tarve parantaa?
Jos tavoitteesi ovat riittävän merkittäviä, niiden pitäisi kiinnostaa ylintä johtoa.
Jos tavoitteenne eivät olleet kovin selkeitä, on hyvä kirkastaa ne nyt. Miten jatkuvat hoitomallit, personoitu ja oikea-aikainen viestintä auttaa asiakaskokemuksesi kehittämisessä? Miten se heijastuu liikevaihtoon ja muihin liiketoimintatavoitteisiin? Oletko rakentamassa omaan dataan perustuvaa markkinointirekisteriä, joka kestää tulevaisuuden evästemuutokset? Haluatko oppia lisää asiakkaistasi, jotta voit palvella heitä paremmin?
Mikä tahansa päätavoitteesi onkaan, on hyvä tiivistää siitä markkinoinnin automaation visio ja tavoitteet. Jos tavoitteesi ovat riittävän merkittäviä, niiden pitäisi kiinnostaa ylintä johtoa. Silloin sinun (ja tiimisi) pitäisi pystyä löytämään aikaa tekemiselle jättämällä vähemmän tärkeitä asioita pois työlistalta. Eli suostut luopumaan potkulaudastasi, koska nyt sinulla on Ferrari tallissa.
Näin pääset liikkeelle: ymmärrä, mikä on mahdollista
Jos et ole kehittänyt markkinoinnin automaation tekemistä aiemmin, voi olla vaikea ymmärtää, mikä on mahdollista.
Suosittelen varaamaan aikaa omalle oppimiselle ja aiheen ymmärtämiselle. Juttele kollegoiden, ystävien ja verkostojesi kanssa heidän kokemuksistaan. Käy kurssi. Osallistu webinaariin. Verkossa on valitettavan vähän materiaalia markkinoinnin automaation jatkuvasta optimoimisesta, mutta yksityiskohtaisemmista aiheista löytyy paljon kirjoituksia.
Näin pääset liikkeelle: löydä kumppani
Voit aina etsiä kumppanin, joka auttaa sinua pääsemään liikkeelle.
Kumppanin kanssa työskentelyssä on etuja:
- Pääset eteenpäin nopeammin kuin itseksesi.
- Kumppanit ovat nähneet monenlaisia tilanteita ja tuntevat tyypilliset sudenkuopat.
- Jos tiimisi on täystyöllistetty, kumppani voi ottaa osan töistä omille harteilleen.
- Hyvä kumppanuus on myös oppimiskokemus. Voit ottaa yhteistyön aikana ohjat yhä enemmän omiin käsiisi, jos se on tavoitteenasi.
Blogikirjoitus on julkaistu alun perin englanniksi Custobarin blogissa.
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!