”Pelkkää liidihankintaa” – Yleisimmät väärinkäsitykset markkinoinnin automaatiosta
Markkinoinnin automaatiosta on liikkeellä monenlaisia väärinkäsityksiä. Tässä yleisimmät – joihin törmään joka viikko.
Väärinkäsitys: Pelkkää liidihankintaa
Lomakkeet, ländärit ja ladattavat oppaat. Moni pitää markkinoinnin automaatiota synonyyminä inbound-liidien hankkimiselle.
Se on vain yksi käyttötapaus. Markkinoinnin automaatiota voit hyödyntää muun muassa:
- Uusien asiakkaiden perehdytykseen
- Asiakaspalveluun
- Jatko- ja ristiinmyyntiin
- Asiakaspoistuman minimoimiseen
- Jatkuvaan palautteen mittaamiseen
Toisin sanoen koko asiakkuuden elinkaarella.
Väärinkäsitys: Kyseessä on työkaluhankinta
Markkinoinnin automaatio muuttaa tapaasi tehdä markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua.
Työkalu on vain väline, jolla tehdään asioita. Työkalulla ei ole mitään merkitystä, jos ihmiset eivät omaksu uusia toimintatapoja.
Yhtä loogista olisi ostaa käsipainot kotiin ja odotella, että hauiksesi alkavat kasvaa itsestään.
En halua pelotella: markkinoinnin automaation käyttöönoton ei tarvitse olla raskas projekti. Mutta on syytä kiinnittää huomiota vähintään yhtä paljon ihmisiin kuin integraatioihin. Yksi hyvin toimiva prosessi on asiakaskokemuksen kannalta huimasti parempi kuin kymmenen puolivillaista.
Väärinkäsitys: Sähköpostia, sähköpostia
Pelkän sähköpostin lähettäminen on yksipuolinen taktiikka. (Ja helpoin, siksi sitä varmaan käytetäänkin niin paljon.)
Sähköpostin lähettämisen lisäksi markkinoinnin automaation keinoja ovat mm:
- Tekstiviestit
- Whatsapp-viestit
- Sovellusten lähettämät push-viestit
- Chatit ja chatbotit
- Sivustolla näkyvät pop-upit ja sivujen sisällön personointi
- Henkilökohtainen yhteydenotto
Jep, automaation tavoitteena ei nimittäin ole syrjäyttää B2B-myyjiä, vaan tarjoilla heille laadukkaampia liidejä ja nostaa esiin asiakkaita, joihin olisi juuri nyt syytä olla yhteydessä.
Väärinkäsitys: Käynnistä ja unohda
Tuloksen tekeminen vaatii kuitenkin jatkuvaa panostusta:
- Ohjelmien ja viestien optimointia
- Sisällön suunnittelua ja tuottamista
- Uusien toimenpiteiden testaamista
- Panostusten ohjaamista eniten tuottaviin toimenpiteisiin / kohderyhmiin
- Yhdistämistä mainontaan, analytiikkaan ja muuhun tekemiseesi
Käynnistä ja unohda -tyyppinen tekeminen johtaa helposti yksipuoliseen, vajaatehoiseen ja jonkin ajan kuluttua vanhalta tuntuvaan viestintään.
Kyseessä ei ole projekti, vaan prosessi.
Kiinnostaako markkinoinnin automaation kehittäminen? Ota yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!