”Pelkkää liidihankintaa” – Yleisimmät väärinkäsitykset markkinoinnin automaatiosta

Markkinoinnin automaation väärinkäsitykset

Markkinoinnin automaation väärinkäsityksetMarkkinoinnin automaatiosta on liikkeellä monenlaisia väärinkäsityksiä. Tässä yleisimmät – joihin törmään joka viikko.

Väärinkäsitys: Pelkkää liidihankintaa

Lomakkeet, ländärit ja ladattavat oppaat. Moni pitää markkinoinnin automaatiota synonyyminä inbound-liidien hankkimiselle.

Se on vain yksi käyttötapaus. Markkinoinnin automaatiota voit hyödyntää muun muassa:

Toisin sanoen koko asiakkuuden elinkaarella.

Väärinkäsitys: Kyseessä on työkaluhankinta

Markkinoinnin automaatio muuttaa tapaasi tehdä markkinointia, myyntiä ja asiakaspalvelua.

Työkalu on vain väline, jolla tehdään asioita. Työkalulla ei ole mitään merkitystä, jos ihmiset eivät omaksu uusia toimintatapoja.

Yhtä loogista olisi ostaa käsipainot kotiin ja odotella, että hauiksesi alkavat kasvaa itsestään.

En halua pelotella: markkinoinnin automaation käyttöönoton ei tarvitse olla raskas projekti. Mutta on syytä kiinnittää huomiota vähintään yhtä paljon ihmisiin kuin integraatioihin. Yksi hyvin toimiva prosessi on asiakaskokemuksen kannalta huimasti parempi kuin kymmenen puolivillaista.

Väärinkäsitys: Sähköpostia, sähköpostia

Pelkän sähköpostin lähettäminen on yksipuolinen taktiikka. (Ja helpoin, siksi sitä varmaan käytetäänkin niin paljon.)

Sähköpostin lähettämisen lisäksi markkinoinnin automaation keinoja ovat mm:

Jep, automaation tavoitteena ei nimittäin ole syrjäyttää B2B-myyjiä, vaan tarjoilla heille laadukkaampia liidejä ja nostaa esiin asiakkaita, joihin olisi juuri nyt syytä olla yhteydessä.

Väärinkäsitys: Käynnistä ja unohda

Markkinoinnin automaatio on väsymätön myyntikone, joka tekee tulosta myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Tuloksen tekeminen vaatii kuitenkin jatkuvaa panostusta:

Käynnistä ja unohda -tyyppinen tekeminen johtaa helposti yksipuoliseen, vajaatehoiseen ja jonkin ajan kuluttua vanhalta tuntuvaan viestintään.

Kyseessä ei ole projekti, vaan prosessi.

Kiinnostaako markkinoinnin automaation kehittäminen? Ota yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!