Mainonnan automatisointi säästää rahaa ja parantaa tuloksia
Digimainonta kannattaa usein käynnistää automaattisesti, kun
- samoja asioita mainostetaan tiheään tahtiin, mutta
- niiden yksityiskohdat, kuten hinta, ajankohta tai paikka vaihtuvat.
Mainonnan automatisointi on järkevää, kun sen kohteena on esimerkiksi
- ketjun toimipisteet, joiden mainosviestit saadaan puhuttelemaan paikallisia
- matkat vaihtuvina aikoina ja muuttuvilla tarjouksilla
- lehtitarjoukset, jotka vaihtuvat usein
- myytävät asunnot kiinteistönvälittäjällä tai alan sivustolla
- hitti- tai uutuustuotteet verkkokaupassa
- katsotut tuotteet verkkokaupassa (ns. dynaaminen remarketing)
- eri osoitteissa kiertävät palvelut tai myyntipisteet
- lounaslistat huoltoasema- tai ravintolaketjun toimipaikoissa
- koulutukset tai tilaisuudet, jotka toistuvat eri paikkakunnilla tai eri aikoina
- työpaikkailmoitukset, jotka toistuvat samoille positioille eri paikkakunnilla
- somevirran julkaisut, joita halutaan buustata valmiiksi rakennetuille yleisöille.
Näiden hakusana-, display- ja Facebook-mainonta voidaan automatisoida vaihtuvien vaihtuvien tietojen ja niitä käyttävien kaavojen avulla.
Mainonnan automatisoinnin hyödyt
Automatisointi nopeuttaa ja tehostaa digimainontaa, joka olisi muuten kallista ja virhealtista rutiinityötä:
- Mainonta menee nopeasti päälle – eikä silloin kun tekijällä on aikaa.
- Vältetään inhimilliset virheet, joita tapahtuisi työssä tai viestinnässä.
- Tulokset parantuvat, kun optimoinnit ja testit skaalautuvat isoon joukkoon.
- Säästetään aikaa ja rahaa, joka muutoin uppoaisi rutiiniin.
- Mainostekstit puhuttelevat paremmin, jos vaihtoehto olisi saman viestin luukutus kaikkialla.
Mainonnan tiedot suoraan syötteestä tai julkaisujärjestelmästä
Automaatiossa luetaan muuttujien arvoja
- tiheästi päivittyvästä syötteestä (“fiidistä”) tai
- julkaisujärjestelmästä sitä mukaa kuin sinne syötetään tai päivitetään tietoja.
Fiidipohjainen automatisointi sopii hyvin esimerkiksi matkailu-, lehtitarjous- ja dynaamiseen remarketing-mainontaan. Fiidi voi perustua myös Google Sheet -taulukkoon, jota päivitetään automaattisesti tai lomakkeella.
Julkaisujärjestelmän tietojen automaattinen poiminta toimii vaikkapa rekry- tai koulutusmainonnassa. Siinä voi käyttää julkaisujärjestelmän rajapinnan avulla muodostettavaa syötettä, jonka kautta olennaiset vaihtuvat tiedot luetaan mainospohjia, aikataulutusta ja paikkakohdennusta varten.
Automatisoinnilla puhuttelevia mainostekstejä
Kun mainostetaan käsin suurta määrää kohteita, samoja mainoksia tyypillisesti kierrätetään ja asioita niputetaan, vaikka mainonnan kohteet vaihtelevat. Aika ei riitä tapauskohtaisten mainosversioiden tuottamiseen, vaan samaa ympäripyöreää viestiä luukutetaan kaikkialla.
Automatisoiduissa mainosteksteissä taas voidaan käyttää muuttujina tietoja kuten
- tuotenimi
- hinta
- alennusprosentti
- ajankohta
- sijainti.
(Artikkeli jatkuu kuvan alapuolella.)
Automaatio mahdollistaa normaalia puhuttelevammat mainostekstit eikä viestiä tarvitse enää laimentaa asioita niputtamalla. Kun suurta määrää mainoksia ei tarvitse tehdä käsin, niissä voidaan sanoa kaikki tärkeät yksityiskohdat.
Mainonnassa voidaan myös käyttää koneellisesti generoitavia laskeutumissivuja. Silloin vaikkapa kaikille toiminta-alueiden kunnille saadaan kuntakohtaiset ”ländärit” kuntakohtaisille mainoksille.
Automatisointi skaalaa optimoinnin tulokset
Automatisoitujen mainosversioiden optimointi kohdistuu kaavoihin, jotka vaikuttavat kerralla kymmeniin, satoihin tai tuhansiin yksittäisiin mainoksiin. Näin parannukset skaalautuvat kerralla suuriksi verrattuna käsipelirutiiniin.
Myös testejä voidaan ajaa koko mainonnan laajuisesti, jolloin tilastollisesti merkittävät johtopäätökset saadaan nopeasti hyötykäyttöön.
Automatisoinnilla mainonnan tuottavuus voikin nousta täysin uudelle tasolle.
Haluatko tehdä digimainonnasta puhuttelevampaa, helpompaa ja edullisempaa automaation avulla? Ota yhteyttä ja kysy ilmainen arvio automatisoinnin mahdollisuuksista!
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!