Krista Vuori: ”Täytyy kuunnella asiakasta, mutta ei vain sokeasti tehdä, mitä asiakas sanoo”
Krista on markkinoinnin mukanaan viemä humanisti-insinööri, joka siirtyi inhouse-töistä konsultiksi. Kristan suurimmat vahvuudet ovat erityisesti somemainonnassa.
Humanisti-insinöörinä markkinoinnin alalle
Kerro enemmän taustastasi.
Minulla on mediatekniikan insinöörin paperit ja olen toiselta koulutukseltani humanististen tieteiden kandidaatti. Yliopistolla pääaineenani oli japanin kieli, mutta opiskelin paljon muutakin, kuten kääntämistä ja yleistä kielitiedettä. Olen siis humanisti ja insinööri.
Olen vuosien varrella huomannut, että etenkin digimarkkinointi on ala, jolla voin yhdistää osaamistani näistä molemmista opinnoista. Markkinoinnissa tarvitaan sekä laaja-alaista ajattelukykyä että teknistä osaamista. Toisaalta markkinointi on ala, jolle voidaan tulla todella monenlaisista taustoista, ja työkavereillani onkin hyvin erilaisia vahvuuksia juuri erilaisten taustojen takia.
Opiskeluaikana tein paljon erilaisia asiakaspalvelutöitä, mutta markkinoinnin pariin päädyin insinööriksi valmistumisen jälkeen. Ennen Hopkinsia työni olivat kuitenkin inhouse-puolella eli yritysten oman markkinoinnin tekemisessä.
Mikä houkutteli sinut markkinoinnin alalle töihin?
Olen pienestä asti tykännyt mainoksista. Minusta on hauska tulkita, mitä niissä on ajateltu taustalla. Hyvä mainos on kuin pieni tarina.
Parhaat mainokset herättävät vastaanottajassa oivaltamisen tunteen. Tästä näkökulmasta markkinoinnin pariin päätyminen oli ihan luonnollista.
Työskentelit pitkään markkinoinnin inhouse-tehtävissä. Mikä toi sinut konsultiksi?
En ollut mitenkään erityisesti suunnitellut konsultiksi ryhtymistä, kunnes minuun otettiin yhteyttä. Olin siinä vaiheessa ollut edellisessä työpaikassani rekrymarkkinoinnin parissa aika pitkään, joten työn vaihtaminen tuntui ihan hyvältä vaihtoehdolta.
Olin kuullut hyvää Hopkinsista, ja aiemmassa työpaikassani oli tehty yhteistyötäkin Hopkinsin kanssa, joten päätin katsoa tämän kortin. Minulla ei ollut varsinaista kiirettä edellisestä työpaikasta pois, mutta mielenkiinnosta lähdin mukaan prosessiin.
Rekrykeskusteluissa tuli tunne, että tämähän voisi olla todella hyvä juttu. Hopkins vaikutti arvoihini sopivalta työpaikalta. Se oli suurin syy miksi halusin tähän yritykseen.
Konsulttityö pelotti vähän aluksi. Kuinka tulen pärjäämään, kun työ on kuitenkin todella erilaista? Näin kuitenkin vahvuutena asiakaspalvelukokemukseni, sillä konsultointikin on asiakaspalvelua – meillä on asiakkaat, joita haluamme palvella mahdollisimman hyvin ja tuottaa heille hyviä tuloksia.
Varaslähtö työkavereihin tutustumiseen
Millainen oli ensikokemuksesi Hopkinsista?
Sain ensikokemukseni Hopkinsista ja sen työyhteisöstä itse asiassa jo ennen työn varsinaista aloitusta. Vaikka työsuhteeni alkoi tammikuussa, sain silti kutsun Hopkinsin pikkujouluihin, mikä oli todella kiva ele. Ehdin jutella todella monen tulevan työkaverini kanssa vapaissa ja rennoissa merkeissä ilman, että työt painoivat päälle. Pystyin tutustumaan ihmisiin aivan eri tavalla kuin maanantaina toimistolla.
Hopkinsilla on muutenkin ollut alusta asti todella lämmin vastaanotto ja täällä huomaa, että työntekijöistä pidetään huolta.
Olin henkisesti varautunut siihen, että ensimmäiseen puoleen vuoteen en olisi niin sisällä työyhteisössä, tekisin vain työni ja tutustuminen kävisi pikkuhiljaa. Näin ei kuitenkaan käynyt, porukkaan oli helppo päästä mukaan.
Onko kokemus muuttunut ajan myötä?
Ei oikeastaan, mutta olen aika vaikuttunut siitä, kuinka fiksujen tyyppien kanssa saan työskennellä. Täällä syntyy todella hyviä keskusteluja.
Muutenkin oppimiskehitys on ollut aivan valtavaa tässä alussa, kun olen päässyt työskentelemään erilaisten tekniikoiden ja työkalujen kanssa.
On myös ollut todella positiivista huomata ajan kanssa, kuinka paljon täällä oikeasti välitetään työntekijöistä ja yritetään miettiä prosessit, ei vain tuottavuuden näkökulmasta vaan myös siitä, miten ihmiset viihtyisivät ja prosessit olisivat myös työntekijän näkökulmasta hyviä. Johto myös kertoo avoimesti, miksi tiettyjä toimenpiteitä tehdään.
Mikä on parasta Hopkinsilla työskentelyssä?
Parasta on kiinnostava ja merkityksellinen työ, innostava työyhteisö ja kivat asiakkaat. Inhouse-töissä on yleensä tietynlainen vuosisykli ja tietyt asiat toistuvat vuodesta toiseen. Nyt kun työskentelen usealle asiakkaalle, työt vuoden aikana eivät ole yhtä ennakoitavia tai toistuvia.
Lisäksi on mahtavaa oppia jatkuvasti uutta. Markkinointi ja sen työkalut kehittyvät koko ajan, ja meillä on varmistettu, että käytettävissä on aina uusimmat työkalut ja talon sisältä löytyy niihin osaamista.
Tavoita oikea yleisö ja erotu oikealla tavalla
Mitä teet Hopkinsilla?
Aiemmasta taustastani johtuen osaamiseni on vahvin juuri somemainonnan puolella, eli pääasiassa Facebook-, Instagram- ja LinkedIn-mainonnassa.
Työhöni kuuluu myös hakusanamainontaa ja muu mainontaa Googlen alustoilla, kuten Youtube- ja Discovery-mainontaa.
Asiakkaita on erilaisia, aina hyvin taktista markkinointia tekevistä verkkokaupoista B2B-yrityksiin, jotka myyvät ensisijaisesti ratkaisuja tai haluavat lisätä tietoisuutta tietyistä asioista.
Toinen asia, mistä minulla on paljon kokemusta, on sisältömarkkinointi. Se ei varsinaisesti kuulu nykyisiin työtehtäviini, mutta auttaa merkittävästi mainossisältöjen ideoimisessa. Mietin esimerkiksi millaiset sisällöt toimivat hyvin somessa tai hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Mikä on mielestäsi tärkeintä onnistuneessa digimarkkinoinnissa?
Mielestäni tärkeintä markkinoinnissa on tavoittaa oikea kohderyhmä ja erottua oikealla tavalla.
Erottua sillä tavalla, että mainonta jää mieleen, mutta siinä on jotain järkeä. Jos mainonta on täysin käsittämätöntä dadaa eikä kukaan ymmärrä siitä mitään, sillä voi erottua joukosta, mutta saako sillä tuloksia?
Minkä yhden neuvon antaisit uudelle markkinoinnin tekijälle?
Ole rohkea ja uskalla kokeilla uutta. Monissa asioissa usein tiedetään, mikä toimii ja mikä ei. Voit kuitenkin löytää myös uudenlaisia tapoja markkinoida, tai uusia kanavia, jotka saattavat juuri kyseisessä tilanteessa toimia parhaiten. Ei ole mitään täysin yleispätevää vastausta siihen, minkälainen mainonta toimii.
Tämä ala vaatii kykyä löytää oma tapansa tehdä asioita. Voit esimerkiksi kysyä näkemystä kahdelta pätevältä markkinointigurulta, ja saada kaksi erilaista vastausta. Ei kannata ottaa ensimmäistä vastausta ainoana totuutena, vaan etsiä ratkaisut, jotka toimivat juuri etsimääsi tarkoitukseen.
Myöskään loputtomiin ei kannata viilata sisällöstä täydellistä, vaan on tärkeää päästä testaamaan käytännössä. Varsinkin kun työskennellään digitaalisessa ympäristössä, lähes kaikkea pystytään muokkaamaan matkan varrella.
Entä mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?
Tässä työssä täytyy olla kiinnostunut alasta, ja jatkuvasti ylläpitää ja kehittää omaa osaamistaan. Tietyt mainonnan lainalaisuudet pitävät kyllä paikkansa, mutta tekniikat vanhenevat, ja jatkuvasti syntyy uusia kanavia ja uusia mainonnan muotoja.
Konsulttina työskennellessä on myös erityisen tärkeää ymmärtää aidosti asiakkaan tarvetta, mikä voi olla haastavaa, koska aina asiakas itsekään ei pysty täysin sanottamaan sitä tarvetta.
Täytyy kuunnella asiakasta, mutta ei vain sokeasti tehdä, mitä asiakas sanoo. Hyvä konsultti kykenee ehdottamaan ratkaisuja, jotka toimivat juuri kyseisen asiakkaan tavoitteiden mukaisesti ja tavoitteiden tukena.
Artikkelit samasta aiheesta
Riku Penttilä: “Tärkeintä mainonnassa on tietää, mitä sillä tavoittelee”
Riku Penttilä tekee töitä monipuolisesti eri kanavien ja alustojen kanssa. Kauppakorkeakoulusta valmistunut Riku löysi tiensä Hopkinsille Sarasen koulutusohjelman kautta. Työssään hän on saanut huomata, miten nopeasti osaaminen ja uudet taidot kehittyvät – myös etänä.
Heli Saarinen: “Haluan helpottaa maailman kuvaamista datan avulla”
Kesällä aloittanut Heli on tuorein vahvistus Hopkinsin kovaa työtahtia pitäneeseen analytiikkatiimiin. Tässä blogikirjoituksessa hän kertoo lämpimästä vastaanotosta Hopkinsilla ja oikeiden kysymysten kysymisestä. Datan visualisointi kiehtoi Mitä teet Hopkinsilla? Toimin analytiikan […]
Hopkins on jälleen Helsinki Priden kumppani
Digimarkkinointitoimisto Hopkins ja Helsinki Pride -yhteisö ovat toimineet yhteistyössä keväästä 2019 asti.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!