Näin Hopkins selvisi koronakriisistä

Kevättalvella 2020 alkanut koronakriisi koetteli voimakkaasti markkinointialaa ja sen mukana Hopkinsia.

Tämä artikkeli kertoo, miten yksi digimarkkinointialan yritys luovi tietään kriisin läpi.

Reilu viidennes asiakkaista tauotti yhteistyön

Ensimmäinen vaikutus Hopkinsin liiketoimintaan johtui rajoituksista Kiinassa: asiakas joutui laittamaan yhteistyön tauolle, koska tuotteita ei saatu tehtaalta myyntiin.

Suomen rajoitustoimien alettua vaikutuksia tuli nopeasti lisää: matkustukseen sidoksissa olevat alat sakkasivat, samoin esimerkiksi hääpukujen ja kauppakeskuksen markkinointi. Myös jotkut B2B-yritykset vähensivät markkinointiaan, koska niiden asiakkaina oli paljon kriisistä kärsiviä B2C-yrityksiä.

23 % Hopkinsin asiakkaista laittoi yhteistyön tauolle keväällä 2020.

Puolustukselliset ja hyökkäykselliset toimenpiteet

Hopkins sai nimensä Claude Hopkinsin mukaan. Claude Hopkins oli 1900-luvun tunnetuimpia mainosmiehiä ja jälkipolvet muistavat hänet Scientific Advertising -kirjan kirjoittajana.

Oli luontevaa, että tieteellisen mainonnan isän mukaan nimetty yritys sovelsi tieteellistä otetta myös koronakriisistä selviämiseen.

Tutkitusti kriiseistä eivät selviä parhaiten liian säästeliäät mutta eivät myöskään liian aggressiiviset yritykset. Sen sijaan parhaiten kriisin jälkeen porskuttavat ns. progressiiviset yritykset, jotka tekevät sekä puolustuksellisia että hyökkäyksellisiä toimenpiteitä.

Hopkins pyrki olemaan kriisikuukausina tällainen progressiivinen yritys: siitä säästettiin, mistä ketterästi pystyttiin, mutta samanaikaisesti rahaa investoitiin edelleen mm. omaan mainontaan. Joka maanantaiaamu viikkopalaverissa kerrottiin, mitä on tehty rahan säästämiseksi ja mitä uuden liiketoiminnan luomiseksi.

Ergonomiaa etätöihin

Yhtäkkiä lisääntynyt etätyö toi omat haasteensa työergonomiaan: monella ei ollut kotona ergonomista työpistettä, joka soveltuisi pitkäaikaiseen työskentelyyn.

Ergonomiaongelman taklaamiseksi Hopkins tilasi maaliskuussa kaikille halukkaille kotiin sähköpöydän tai tavallisen pöydän päälle asetettavan säädettävän pöytätason.

Moni myös lainasi ulkoisen näytön, näppäimistön ja hiiren toimistolta kotiin.

Ei lomautuksia, ei irtisanomisia

Hopkinsin hallinto sai koronakriisistä vauhtia. Hopkinsin hallitus alkoi kokoontua monta kertaa kuukaudessa ja johtoryhmässä kriisiasiat ottivat etusijan.

Jo ennen koronan vaikutuksia liiketoimintaan hallitus päätti peruuttaa osingonjaon, jota oltiin suunniteltu edellisen vuoden tuloksen perusteella. Pääomistajat laskivat omia palkkojaan 20 % säästääkseen kassavaroja epävarmassa tilanteessa.

Kaikkien työntekijöiden yhteiset ponnistelut asiakkaiden palvelemiseksi ja myynnin tukemiseksi olivat kuitenkin tärkein tekijä, joka auttoi Hopkinsia välttämään YT-neuvottelut ja henkilöstöön kohdistuvat sopeuttamistoimet. Yhtään työntekijää ei lomautettu eikä irtisanottu.

Elpyminen käynnistyy

Kysynnän piristymisen merkit alkoivat näkyä jo heinäkuussa 2020. Ainoaksi tappiolliseksi kuukaudeksi jäi lopulta huhtikuu ja Hopkinsin vuoden 2020 tulos tulee olemaan 6-numeroisesti plussalla.

Kolmasosa tauolle menneistä asiakkuuksista on tätä kirjoittaessa aktivoitunut uudelleen.

Syyskuu on jo varsin kiireinen ja siitä tuli kaikkien aikojen myyntiennätyskuukausi Hopkinsille jo viikkoa ennen päättymistään. Kysyntään vastaamiseksi avasimme pari uutta rekryäkin.

Näin koronakriisi koettiin

Keräsimme vapaita kommentteja koronakriisistä Hopkinsin työntekijöiltä.

Mikko Piippo:

Palasin kuukauden lomalta Etelä-Amerikasta maanantaina 16.3. Lomalle lähtiessäni en voinut kuvitellakaan, kuinka toisin kaikki olisi palatessani töihin.

Vili Väre:

Etätyö ei ollut itselleni uutta, koska olin tottunut siihen aiemmissa työpaikoissa. Hopkins otti koronan aikaan ison harppauksen ketterämmäksi ja nykyaikaisemmaksi yhtiöksi esim. videopalavereiden suhteen. En ollut kovin huolestunut koronan vaikutuksista juuri Hopkinsiin, koska asiakaspohja ei perustunut vahvasti eniten kärsineille toimialoille, vaikka muutaman asiakkaan tilanne tietysti vähän pelotti.

Heini Thodén:

Digimarkkinoinnin palveluiden myyjänä voin sanoa, että keväällä vähän jännitti tämä uusi set up, jossa f2f-tapaamiset jäivät kokonaan pois, koska koen, että hyvän luottamussuhteen luomisessa on todella tärkeää pystyä tulkitsemaan keskustelukumppaniaan, ja pienten eleiden tulkinta ja ”rivien välistä lukeminen”  on huomattavasti vaikeampaa etäyhteyksien välityksellä. Viime kuukaudet ovat kuitenkin osoittaneet, että myös etäyhteyksien välityksellä on mahdollista tehdä menestyksekkäästi niin uusmyyntiä kuin olemassa olevien asiakkuuksien hoitoa vaikka se onkin vaatinut sopeutumista ja uuden opettelua niin meidän kuin asiakkaidenkin puolelta. Tästä huolimatta kaipaan kyllä perinteisiä fyysisiäkin palavereita ja tapaamisia, kyllä niissä kaikesta huolimatta pääsee luomaan parhaan kontaktin.

Pekka Räsänen:

Oli ja on edelleen todella hienoa nähdä Hopkinsin asiakkaiden taistelutahto, nopea adaptoituminen muutokseen ja aito halu lähteä yhdessä pohtimaan sekä toteuttamaan toimenpiteitä, joilla todella haastavasta tilanteesta on mahdollista tehdä edes kohtuullinen suoritus. Respect!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!