Kohdenna digimainontaa asiakasdatalla – näin pääset alkuun

Voit käyttää yrityksesi keräämää asiakasdataa mainonnan kohdentamiseen alustoilla, kuten Google Ads, Meta (Facebook ja Instagram) ja Sanoma.

Asiakasdataan perustuvat yleisöt mahdollistavat sekä asiakaskokemuksen parantamisen että budjetin tehokkaamman käytön.

Tässä artikkelissa pureudumme siihen, mitä nämä yleisöt ovat ja miten lähdet  liikkeelle ja alat hyödyntää omaa dataasi mainonnan kohdentamiseen.

Mitä ovat asiakasdataan perustuvat yleisöt?

Asiakasdataan perustuvat yleisöt ovat yhteystietolistoja, jotka ladataan salatussa muodossa mainosjärjestelmiin.

Mainosalustat eivät tiedä, millä perusteella asiakkaat ovat päätyneet listalle.

Oman datan hyödyntäminen mainonnan kohdentamiseen on tietosuojan näkökulmasta turvallista ja se mahdollistaa erittäin kohdennetun markkinoinnin tekemisen.

Yleisöjä voi rakentaa ns. “first-party” ja “zero-party” datalla.

First-party data

First-party dataa ovat tiedot asiakkaiden käyttäytymisestä, jotka on kerätty suoraan yrityksen omilta alustoilta, kuten verkkokaupasta, sovelluksesta tai sähköpostimarkkinoinnin työkalusta.

First-party dataa ovat esimerkiksi

Zero-party data 

Zero-party datalla tarkoitetaan asiakkaan itse kertomaa tietoa, joka on voitu kerätä esimerkiksi lomakkeen avulla.

Asuinkaupunki, kiinnostuksen kohteet ja syntymäpäivä ovat usein hyödynnettyä zero-party dataa.

Tämän datatyypin kohdalla asiakas on toiminut tietoisesti antaessaan tietojaan, esimerkiksi kanta-asiakasohjelmaan liittymisen yhteydessä.

Tarvitaanko asiakasdatan hyödyntämiseen suostumus?

Omaa dataa voidaan käyttää kohdeyleisöjen muodostamisessa, mutta toiminnasta tulee yksiselitteisesti ja ymmärrettävästi viestiä asiakkaan suuntaan.

Tämä tehdään useimmiten joko tietosuojaselosteessa tai evästekyselyn yhteydessä, riippuen siitä, millaisen lähestymisen yritys on aiheeseen päätynyt ottamaan.

Ennen kuin säntäät suinpäin lähettämään omia asiakaslistojasi mainosalustaan, tulee sinun päättää, mikä on se periaate, mihin pohjaat toimintasi. 

Kieltoperusteinen toimintamalli

Kieltoperusteisella toimintatavalla tarkoitetaan oikeutettuun etuun pohjautuvaa toimintaa. Yrityksellä on tässäkin tapauksessa informointivelvollisuus asiakkaidensa suuntaan.

Oman asiakasrekisterin dataa voidaan tässä mallissa kuitenkin hyödyntää ilman, että asiakkailta kerätään nimenomainen suostumus.

Asiakkaille on vain tarjottava mahdollisuus kieltää heidän datansa käyttö verkkomainonnan kohdentamiseen.

Lupaperusteinen toimintamalli

Lupaperustaisella eli opt in -toimintatavalla tarkoitetaan, että jokaiselta asiakkaalta kysytään erikseen suostumus.

Näin toimimalla koko asiakasrekisteriä harvoin saadaan hyödynnettyä, koska lupien saaminen kaikilta on mahdotonta. Liiketoiminnan kannalta osa potentiaalista jää silloin hyödyntämättä.

Kumpikin malli vaatii lupahallintaprosessin

Sekä kielto- että lupaperusteisessa mallissa yrityksen tulee rakentaa usein uusi lupahallintaprosessi esim. perinteisen sähköpostimarkkinointiluvan rinnalle.

Työmäärältään molemmat mallit ovatkin hyvin samansuuruisia. Suurimpana erona voidaankin pitää asiakasjoukon kokoa, jonka toimintamalli mahdollistaa.

Kieltoperustainen mahdollistaa kaikkien asiakkaiden datan käyttämisen poislukien ne, jotka erikseen toiminnan kieltävät. Lupaperusteisessa taas voit hyödyntää mainonnan kohdentamiseen vain niiden dataa, jotka ovat sen sallineet.

Liiketoimintanäkökulman lisäksi on tärkeää huomioida myös tietosuoja-asetuksen tuomat velvollisuudet. Lupaperusteinen toimintamalli on tietosuojanäkökulmasta selkeämpi ja turvallisempi valinta. Oikeutettuun etuun perustuvan mallin osalta yrityksen tulee arvioida huolellisesti, täyttääkö suunniteltu toiminta lain vaatimukset.

Miten lähteä liikkeelle?

Eri markkinointityökalujen integraatiosivuja

Useat markkinointityökalut mahdollistavat suoran integraation mainosalustoihin, mikä vähentää manuaalista työtä ja tehostaa prosessia.

Muista myös laatia suunnitelma siitä, kuinka hyödynnät omaa dataasi mainonnan kohdentamiseen.

Eri mainosalustojen osalta on järkevää miettiä erilliset taktiikat, koska niiden mahdollisuudet eroavat toisistaan. Pohdi, mikä sopii parhaiten kanavasi tavoitteisiin ja millaisia jatkuvan mainonnan tarpeita sinulla on.

Voisivatko omat yleisöt tuoda tähän uuden ulottuvuuden?

Artikkelit samasta aiheesta

B2B-mainonnan 95-5-sääntö

B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.

3. osapuolen evästeiden hidas kuolema

Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!