Kasvuyritysten top-10:een omia lääkkeitä syömällä
Hopkins on sijoittunut sijalle 10 Deloitten Technology Fast 50 -listalla. Sijoitus irtosi 1464 % kasvulla neljän vuoden aikana.
Viime vuonna sijoitus oli 20 tällä nopeimmin kasvaneiden teknologiayritysten listalla.
Tämä kasvutarina kertoo, miten Hopkinsista on tullut nopeasti yksi Suomen suurimmista digimarkkinointiin erikoistuneista toimistoista.
Omia lääkkeitä alusta asti
Hopkins on käyttänyt alusta lähtien aikaa ja rahaa omaan markkinointiinsa – poikkeuksellisen paljon toimialallaan ja suhteessa kilpailijoihinsa.
Käytössä ovat olleet samat keinot, joita Hopkins on toteuttanut B2B-asiakkailleen. Näitä ovat olleet esimerkiksi sima + some + rema -taktiikka ja hyperlokaali mainonta.
On ihmeellistä, miten vähän suomalaiset markkinointitoimistot käyttävät myymiään ratkaisuja omassa markkinoinnissaan.
Osaamisen jakaminen myy asiantuntemusta
Hopkins on jakanut digimarkkinoinnin ja analytiikan osaamistaan alusta pitäen: blogissa julkaistuissa artikkeleissa ja maksullisissa kaikille avoimissa koulutuksissa.
Blogiartikkelien levitykseen on käytetty maksettua somemainontaa. Tällä tavoin on luotu asiantuntijavaikutelmaa ja tunnettuutta oikeissa kohderyhmissä.
Maksulliset koulutukset ovat mahdollistaneet laajan mainonnan, joka on maksanut itsensä nopeasti takaisin. Alussa tästä oli tosin haittaakin, kun jotkut luulivat Hopkinsin olevan pelkkä koulutusyritys.
Kunnianhimoinen rekrytointipolitiikka
Alussa Hopkins rekrytoi pelkkiä seniorikonsultteja, eli vuosia alalla toimineita ihmisiä.
Seniorien rekrytointi on tapa saada yritykseen “valmista” osaamista, josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan.
Laadun kannalta kulutetut vuodet eivät kuitenkaan ratkaise, vaan kunnianhimoinen asenne ja valmius oppia uusia ja kenties vaikeampia asioita, kun tulokset sitä vaativat.
Nykyään Hopkins palkkaa eri vaiheessa uraansa olevia lahjakkaita ja tekemisensä suhteen kunnianhimoisia ihmisiä näiden vuosista välittämättä.
Kunnianhimo, välittäminen, avoimuus
Markkinointiteknologiatoimistoille asiakkaiden ja työntekijöiden poistuminen on tyypillinen haaste. Siihen auttavat tekemisessään kunnianhimoiset työntekijät, jotka viihtyvät toimistossa tarpeeksi pitkän osan uraansa.
Hopkins on alusta pitäen pyrkinyt olemaan viihtyisä työpaikka kunnianhimoisille ihmisille.
Vähäinen hierarkia, avoin puhe ongelmista ja halu kehittää toimintaa ovat osaltaan vaikuttaneet siihen, että vaihtuvuus on ollut pienempi kuin muissa saman kokoluokan toimistoissa.
Konsultit jakavat haasteitaan ja onnistumisiaan, mikä levittää osaamista läpi yrityksen. Slack-kanava ”kiitokset-ja-onnistumiset” laulaa kiitosta kollegoille päivittäin.
Koronakriisi ei pysäyttänyt kasvua
Koronaepidemia säikäytti Hopkinsin keväällä 2020 siinä missä minkä tahansa alan yrityksen. 23 % asiakkaista laittoi yhteistyön tauolle.
Tieteellisen mainonnan isän (Claude Hopkins) mukaan nimetty yritys sovelsi kriisiin tieteeseen perustuvaa lähestymistapaa.
Henkilöstön yhteiset ponnistelut auttoivat välttämään YT-neuvottelut ja ainoastaan huhtikuu jäi tappiolliseksi.
Ei mennyt kauan, että asiakkaat käynnistivät markkinointia uudestaan, myynti alkoi vetää ja kannattava kasvu jatkui.
Rahat riittivät jopa uuden toimitusjohtajan palkkaamiseen.
Lopulta vuotta aikaisemmin asetetut tulos- ja myyntikatetavoitteet rikkoontuivat selkein luvuin, koronasta huolimatta.
Vuoden 2020 vahvistamattoman tilinpäätöksen mukaan Hopkins teki 670 000 euroa voittoa 4,5 miljoonan euron liikevaihdolla.
Artikkelit samasta aiheesta
Hopkins laajensi hallitustaan – tavoitteena Suomen suurin ja ihanin digimarkkinointitoimisto
Suvi Johansson, Simo Kajaste ja Mikko Seppä vahvistavat Hopkinsin hallitusta.
Tomi Halonen Hopkinsin toimitusjohtajaksi
Hopkinsin toimitusjohtajana on aloittanut 2.11.2020 Tomi Halonen.
Kyrö hakee kasvua verkkokaupasta ja uusista markkinoista – Hopkins kumppaniksi
Kyrö Distillery Company lähtee vauhdittamaan kasvuaan digimarkkinointitoimisto Hopkinsin kanssa.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!