Kasvata myyntiä yhdistämällä verkkokaupan ja kivijalan data

Verkkokaupan ja kivijalan datan yhdistäminen kannattaa, sillä sen avulla voit aidosti tehostaa myyntiä. Molemmissa asiointikanavissa syntyvä data on yhdistettävä, jotta voit rakentaa tehokkaampia markkinoinnin automaation toimenpiteitä yhä laajemmille kohderyhmille. Ilman datan yhdistämistä iso myynnillinen potentiaali jää hyödyntämättä.

Hyödyntäessäsi pelkkää verkkokaupan dataa markkinoinnin automaation taustalla, sinulla on todennäköisesti vain pieni osa kaikesta ostodatasta käytössäsi. Stockapps.com arvioi, että verkkokaupan osuus globaalisti kaikesta vähittäistavarakaupasta on ollut 21 % vuonna 2022 ja luvun odotetaan nousevan 25 prosenttiin vuonna 2025. Osalla yrityksistä verkkokaupan osuus kokonaismyynnistä on toki suurempi.

Jos markkinoinnin automaatio hyödyntää karkeasti laskettuna vain neljänneksen kaikesta datasta, on selvää, että suurinta myynnillistä potentiaalia ei vielä ole hyödynnetty.

Molemmissa asiointikanavissa syntyvä data täytyy yhdistää samalle alustalle, jotta kaikki tieto asiakkaasta saadaan näkyviin saman asiakasprofiilin alle. Markkinoinnin automaation kehittämisen näkökulmasta yhdistäminen kannattaa tehdä sellaisessa työkalussa, jossa toimenpiteitä voidaan suoraan toteuttaa monikanavaisesti asiakkaille.

Yhdistetyn datan avulla luodut rikkaammat asiakasprofiilit tarjoavat mahdollisuuksia rakentaa myyntiä tehostavia markkinoinnin automaation ohjelmia. Automaatioiden kohderyhmät kasvavat, jolloin kokonaishyöty on suurempi euroissa laskettuna.

1. Personoi etuja laajemmille kohderyhmille

Laajemmat kohderyhmät tuovat luonnollisesti myös enemmän tuottoa, kun saat rekisteriisi myös myymälässä asioivat asiakkaat. Pystyt analysoimaan paremmin, miten tärkeitä eri kohderyhmät ovat liiketoiminnalle ja kuinka automaatio-ohjelmat toimivat eri segmenteille. Esimerkiksi Custobarissa voit tarkastella, kuinka ison osan myynnistä tietty asiakassegmentti tuo ja kuinka paljon eri automaatioviestit ovat tuottaneet euroja. Automaatioita on tärkeää optimoida edelleen tulosten pohjalta.

Voit tarjoilla entistä personoidumpia etuja asiakkaillesi markkinoinnin automaation keinoin, kun ostodata on kokonaisvaltaisesti käytössäsi. Tiedät, milloin asiakas on viimeksi todellisuudessa asioinut kanssasi ja mitä tuotteita hän on ostanut aiemmin. Pelkän verkkokaupan data kertoo vain osan totuudesta. Personoi asiakkaille etuja ostohistorian ja asiointikanavan mukaan. Mikäli asiakas esimerkiksi asioi mielellään tietyssä myymälässä, voit antaa hänelle etukupongin käytettäväksi samaan myymälään.

2. Palvele asiakkaita oikeassa hetkessä ja lisämyynti sujuu kuin itsestään

Rakenna automaatioita palvelemaan asiakkaita niissä hetkissä, kun voit tarjota aidosti lisäarvoa heille. Kun asiakas kokee viestin sisällön hyödylliseksi, sinulle saattaa avautua herkullisia lisämyynnin paikkoja. Esimerkkinä lisäarvon tarjoamisesta asiakkaalle on esimerkiksi kahvinkeittimen oston jälkeen hoito-ohjeiden lähettäminen automaation avulla. Voit tarjota asiakkaalle tuotteita, joiden avulla kahvinkeittimen puhdistus onnistuu helposti. Ajoita viesti hetkeen, kun ensimmäisen puhdistuksen aika on käsillä. 

Voit palvella asiakasta kokonaisvaltaisemmin myymälässä, jos henkilökunnalla on mahdollisuus nähdä, millaisia personoituja viestejä asiakkaille on lähetetty. Osa markkinoinnin automaation työkaluista, kuten Custobar, tarjoaa tällaisen ominaisuuden, jossa asiakkaan profiilin 360-näkymä voidaan ottaa myös myymälän henkilökunnalle käyttöön.

Anna asiakkaallesi mahdollisuus valita, missä kanavissa he vastaanottavat viestintää. Markkinoinnin automaation ohjelmat voivat lähettää sähköpostien lisäksi tekstiviestejä, notifikaatioita mobiilisovellukseen tai jopa printtipostia. Voit myös tavoittaa automaatio-ohjelmien kohderyhmiä mainonnan kautta eri mainosalustoilla. Asiakkaat preferoivat eri kanavia, joten anna heille mahdollisuus valita, missä kanavissa kontaktoit heidät. Tämä lisää varmasti myös osaltaan asiakkaiden tyytyväisyyttä yritystäsi kohtaan.

3. Hanki tehokkaammin uusia asiakkaita hyödyntämällä monipuolisempaa dataa mainonnassa

Kun kivijalan ja verkkokaupan data on yhdistetty, saat kokonaisvaltaisemmin asiakasdatan käyttöön myös mainonnan alustoilla. Voit synkronoida kontakteja automaattisesti mainosjärjestelmiin, kuten Google Adsiin tai Metaan. Kivijalan ja verkkokaupan yhdistetty data mahdollistaa myös laajemmat ja laadukkaammat yleisöt mainonnan käyttöön.

Säästät mediabudjettia ja asiakkaan hermoja rajaamalla pois epärelevantit käyttäjät mainonnan yleisöistä. Jos olet jakanut mainonnan järjestelmään dataa kaikissa kanavissa oston tehneistä asiakkaista, voit rajata nämä kohderyhmät pois mainonnan uudelleenkohdentamisen piiristä. Olet etulyöntiasemassa, kun pystyt poistamaan myös kivijalasta ostaneet asiakkaat kohdennuksista.

Tavoita paremmin VIP-asiakkaidesi kaltaisia uusia potentiaalisia asiakkaita. Luo ensin automaatiojärjestelmässä kohderyhmä yrityksesi parhaista asiakkaista, jotka asioivat sekä kivijalassa että verkkokaupassa tiheästi. Tämän jälkeen synkronoi segmentti mainosjärjestelmään ja tee sen avulla samankaltaisuuteen perustuva yleisö mainonnan kohdentamista varten. Etsi uusia potentiaalisia asiakkaita hyödyntämällä tietoa parhaista asiakkaistasi.

Mistä lähteä liikkeelle?

Oman kokonaistilanteen kartoittaminen on järkevä tapa aloittaa pohdinta siitä, miten kivijalan ja verkkokaupan datan yhdistämistä kannattaa lähteä edistämään. Kysy seuraavia kysymyksiä yrityksenne tilanteesta.

Jos olette jo siinä tilanteessa, että sekä kivijalan että verkkokaupan asiakastiedot ja ostodata asuvat samassa paikassa, voitte lähteä liikkeelle toimenpidesuunnitelmalla. Suunnitelman avulla varmistatte, että markkinoinnin automaation kehitys menee oikeaan suuntaan ja saatte hyötyjä irti rakennetuista aktiviteeteista. Aktiviteettien tulee olla linjassa liiketoiminnan tärkeimpien tavoitteiden kanssa.

Eikö teillä ole vielä työkalua? Omiin tarpeisiin sopivan työkalun valinta kannattaa tehdä huolella, jotta työkalun rajoitteet eivät tule vastaan vasta käyttöönoton jälkeen. Näin työkalu tukee parhaiten yrityksenne liiketoiminnan tavoitteita. Autamme mielellämme työkalujen vertailussa. Lue lisää aiheesta tästä

Tarvitsetko apua suunnittelussa tai toimenpiteiden käyttöönotossa? Autamme mielellämme. Voit jättää meille yhteydenottopyynnön tai lukea lisää Hopkinsin markkinoinnin automaation palveluista täältä.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!