Jenni Uimonen: “Toimistomaailma ruokkii sisälläni asuvaa generalistia”

Jenni Uimonen hakeutui Hopkinsin harjoitteluohjelmaan vuonna 2021, pian yliopistosta valmistumisensa jälkeen. Jenni on sittemmin kehittynyt arvostetuksi markkinoinnin tekijäksi ja työyhteisön jäseneksi. Tämän haastattelun aikana hymyiltiin runsaasti.

Harjoittelun kautta viestinnästä digimarkkinointiin

Voitko kertoa enemmän aiemmista töistäsi ja taustastasi?

Valmistuin valtiotieteiden maisteriksi Helsingin yliopistosta keväällä 2020. Opiskelin politiikkaa ja viestintää. Näistä viestintä tuntui kiinnostavammalta, joten tein muutaman harjoittelun järjestöpuolella, kunnes kohtasin Sarasen digimarkkinoinnin rekrytoivan koulutusohjelman. Taisin silloin olla onnistuneen somemainonnan kohteena ja nähdä mainoksen Facebookissa.

Tätä kautta päädyin hakemaan ohjelmaan. Silloin en oikein tiennyt mitä odottaa. En tiennyt paljoa ohjelmasta tai minne siitä päätyisin. Päädyin Hopkinsille ja tällä tiellä olen yhä.

Toimit aiemmin viestintäalalla – miksi siirryit digimarkkinoinnin pariin?

Tämä starttasi ehkä siitä että minussa on aina ollut hieman generalistin vikaa ja jo opintojen aikaan aloin tuntea, että myös markkinointiin olisi syytä kiinnittää huomiota.

Mitä enemmän luin työpaikkailmoituksia etenkin pienemmistä organisaatioista niin usein haluttiin ihmisiä, jotka osasivat sekä viestintää että markkinointia: tyyppejä, jotka voisivat pitää molempia lankoja käsissään. Lopulta päädyinkin tekemään pääasiallisesti markkinointia, vaikka olin tähdännyt viestinnän alalle.

Hopkinsiin hurmaantuminen

Millainen oli ensikokemuksesi Hopkinsista?

Todella hyvä. Hurmaannuin jo alkumetreillä haastattelutilanteessa, vaikka se olikin vasta haastattelu määräaikaiseen harjoitteluun. Haastattelussa käytettiin todella paljon aikaa Hopkinsin esittelyyn, siihen millaisia urapolkuja ja ihmisiä täällä on. Kerrottiin, mitkä ovat tärkeitä arvoja Hopkinsille. Kokonaisuutena se oli todella erilainen kokemus kuin aiemmat työhaastatteluni ovat olleet.

Toki oltiin kiinnostuneita myös minusta ja taustastani, mutta haastattelusta jäi vaikutelma, että Hopkinsilla haettiin molemminpuolista matchia. Kysymys ei ollut vain “oletko sinä sopiva Hopkinsille” vaan myös “onko Hopkins sopiva sinulle”.

Tuli sellainen olo, että nää on tosissaan tässä hommassa.

Sitten tietysti, että kaikki ihmiset olivat todella kivoja. Tänne oli todella helppo tulla ja sain aika nopeasti vaikutelman, että kaikki saavat olla omanlaisiaan.

Entä yrityksen kulttuuri?

Tärkeä osa Hopkinsin kulttuuria on avun pyytämisen kulttuuri. Osa konsulttina toimimista on kyky tehdä itsenäistä työtä ja itsenäisiä ratkaisuja asiakkaille, mutta olen myös todella viisaiden ihmisten ympäröimä enkä ole koskaan kokenut, että en voisi kysyä apua johonkin. Sitä kyllä alleviivataan todella vahvasti.

Muuten kulttuurista tulee ensimmäisenä mieleen hupitoimikunta, jossa olen jäsenenä. Hupitoimikunnan tärkein vastuu on suunnitella kaikille hopkinslaisille kivaa yhteistä tekemistä myös työpöytien ja neukkareiden ulkopuolella. Meillä on suunnitteilla liikuntakokeiluja, afterworkkeja ja muutaman kerran vuodessa isompia kokoontumisia kuten pikkujoulut ja kesäjuhlat. On hienoa, että työyhteisössä on tällaista toimintaa ja näiden tilaisuuksien ideointi yhdessä on ollut todella antoisaa.

Kuinka harjoittelukautesi sujui?

Trainee-ohjelma oli todella hyvin jäsennelty ja mietitty. Siinä oli todella vahvasti läsnä oppiminen ja tukeminen.

Ei vain otettu harjoittelijaa käsipariksi töihin ja heitetty suoraan syvään päätyyn. Oli oikea mahdollisuus oppia ja huomioitiin, että ohjelmaan voidaan tulla aika erilaisilla kokemustasoilla.

Toimistomaailma ruokki sisäistä generalistia

Mitä teet Hopkinsilla?

Saan tehdä todella monipuolisesti digimainontaa. Kaksi tärkeintä osa-aluetta ovat sosiaalisen median mainonta ja Googlen alustat. Teen työtä molempien parissa.

Jos pitäisi valita yksi asia, mikä tuntuu eniten omalta niin se on varmaan hakusanamainonta. Siinä ihmisen tarpeen ja mainoksen suhde voi olla todella välitön ja suora ja mainonnasta saadaan heti tarkkaa dataa. Tiedetään esimerkiksi kuinka ihmiset ovat päätyneet näkemään mainoksen ja millaisia avainsanoja on sen yhteydessä haettu. Se erottaa hakumainonnan muista.

Viime aikoina olen oppinut entistä enemmän feedeistä ja automaatioista. Olen oppinut pyörittämään verkkokauppojen isompia tuotemassoja ja niiden perusteella mainontaa sekä Googleen että Facebookiin Smartlyn avulla. Tämä on ollut yksi haastavampia osia työstäni, mutta myös todella kiinnostavaa.

Mikä on työssäsi parasta?

Asiakkaat ovat tässä työssä monipuolisia. Mainitsin, että minussa on generalistin vikaa ja tässä toimistomaailmassa sitä sisäistä generalistia saa kyllä ruokittua.

Vaikka perustehtävänkuva on usein sama ja mainosalustat ovat samoja, niin asiakkaita on laidasta laitaan, järjestöistä pieniin ja suuriin yrityksiin. Siinä oppii todella paljon yritysmaailmasta ja erilaisista liiketoiminnoista.

Kukaan ei ole valmis joten uskalla testata uusia asioita.

Mikä on mielestäsi tärkeintä onnistuneessa digimarkkinoinnissa?

Ensimmäisenä tulee mieleen tietynlainen realismi siinä mitä yritetään tehdä ja saavuttaa. Halutaan vaikka näkyä hakukoneella sanoilla, joita ei juuri haeta, mikä ei sitten johda halutun tasoisiin tuloksiin. Toinen asia on, että kanavavalinnat on todella yrityskohtaisia. Vaikka jokin yritys painottaisi 80 % somea omassa mainonnassaan, se ei välttämättä tarkoita, että sinun pitäisi tehdä samoin.

Tähän liittyen voisin vastata kysymykseen, että tärkeintä on halukkuus ja into testata asioita. Ei jumiuduta asioihin, mitä on itse aina tehty tai mitä kilpailija tekee vaan uskalletaan testaamisen, kokeilun ja joskus epäonnistumisen kautta löytää toimivat ratkaisut.

Mikä on tärkein asia, jonka olet oppinut Hopkinsilla?

Kukaan ei ole valmis. Minusta on todella lohdullista ja virkistävää näin kohtuullisen aikaisin uralla huomata, että vaikka asiantuntijuus ja syväosaajuus lisääntyvät vuosi vuodelta niin tällä alalla ei ole sellaista yhtä maalia, jonka voisi saavuttaa ja sen jälkeen olisi jotenkin kaikkitietävä tai valmis.

Kukaan ei ole valmis.

Etenkin uuden markkinoinnin tekijän täytyy myös hyväksyä, että asioihin ei ole välttämättä yhtä oikeaa vastausta. Joskus eri kollegoilta voi saada hieman erilaisen näkemyksen eikä kumpikaan ole välttämättä varsinaisesti väärässä. Tässäkin täytyy uskaltaa rohkeasti kokeilla ja löytää asiakkaalle sopiva ratkaisu.

Sanoisin, että tämä pätee myös omaan urakehitykseen. Vaikka haluaisi erikoistua johonkin tiettyyn osa-alueeseen niin on hyvä pitää silmät ja korvat auki myös muihin suuntiin kuten ohjelmalliseen ostamiseen tai markkinoinnin automaatioon.

Markkinointi on kuitenkin pitkälti kaikkien eri kanavien yhteispeliä. Kokonaiskuva ja laaja-alainen ymmärrys tästä pelikentästä ovat hyödyllisiä, jos haluaa menestyä.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!