Ilmaiset SEO-työkalut TOP 25 – näillä säästät tuhansia euroja!
Kun käytät hyviä työkaluja, on hakukoneoptimointi helpompaa. Tämän blogipostauksen luettuasi tiedät, mitä työkaluja myös toimistot käyttävät.
Kaupalliset SEO-työkalut maksavat jopa satoja euroja kuukaudessa. Jokamiesluokan hakukoneoptimointi onnistuu kuitenkin loistavasti myös maksuttomien työkalujen avulla.
Nämä ilmaiset ohjelmistot ja verkkopalvelut ovat myös SEO-toimistojen ahkerassa käytössä. Ne eivät aina ole yhtä helppokäyttöisiä kuin maksulliset SEO-työkalut, mutta sivuston optimointi onnistuu osaavalta käyttäjältä näillä yhtä hyvin kuin satoja euroja kuukaudessa maksavilla työkaluilla.
Siksi ne ovat jokaisen tee-se-itse-hakukoneoptimoijan suosikkeja!
Search Console – SEO-konsultin suosikkityökalu
Jo vuosien ajan tärkein SEO-työkaluni on ollut Googlen Search Console, joka ennen tunnettiin Webmaster Tools (Verkkovastaavan työkalut) -nimellä.
Search Consolen avulla voit esimerkiksi seurata sivustosi indeksoitumista Googleen, löydät html-koodin virheet ja samoin otsikoidut sivut. Sivuston optimointi lähtee hyvään vauhtiin, kun korjaat Search Consolen havaitsemat virheet.
Lisäksi voit seurata Search consolen avulla sivuston näkymistä Googlen maksuttomissa hakutuloksissa. Search console näyttää sinulle yksittäiset Google-hakusanat, joilla sivustosi on näkynyt. Hakusanoista saat esille näyttömäärän, klikkausmäärän ja keskimääräisen sijoituksen. Voit tarkastella näitä jopa 16 kuukauden ajanjakson ajalta.
Siksi ammattilainen käyttää aina Search Consolea tehdessään SEO-analyysia sivustosta.
Search consolen avulla voit myös lähettää xml- tai txt-muotoisen sivustokartan Googlelle. Sivustokartan avulla Google löytää sivustosi jokaisen sivun.
Ota Search console käyttöön täältä.
Bing Webmaster Tools – auttaa myös Google-optimoinnissa
Microsoftin Bing-hakukoneella on omat verkkovastaavan työkalunsa. Bingin työkalu vastaa monilta osin Googlen Search Consolea.
Bing on Suomessa suhteellisen merkityksetön kävijöiden lähde. Silti Bingin verkkovastaavan työkalut auttavat usein paikantamaan ongelmia, jotka heikentävät sivuston näkyvyyttä myös Googlessa. Siksi sivuston SEO-analyysi hyötyy myös Bing-työkalujen käytöstä.
Ota sivustovastaavan työkalut käyttöön täältä.
Keywordtool.io – auttaa löytämään hakusanaideoita
Menestyksesi riippuu pitkälle siitä, optimoitko sivustosi oikeille hakusanoille. Oikeiden Google-hakusanojen valitseminen vaatii kokemusta, mutta hyvät työkalut auttavat niiden löytämistä.
Itse käytän kahta eri työkalua hakusanaideoiden löytämiseen: keywordtool.io ja Ubersuggest ovat molemmet erinomaisia.
Maksuttoman Keywordtool.io-työkalun avulla löydät helposti Google-hakusanat sekä YouTuben, Bingin, Amazonin ja AppStoren hakusanat. Maksullisen version avulla saat selville myös hakusanojen hakumäärät ja klikkaushinnat.
Kokeile: Keywordtool.io
Ubersuggest – nyt entistä parempi
Ubersuggest on toinen helppokäyttöinen hakusanatyökalu. Taannoin Ubersuggest siirtyi Neil Patelin omistukseen, ja uuden omistajan myötä työkalusta on tullut entistä monipuolisempi hakukoneoptimoinnin monitoimityökalu.
Nykyään työkalun maksuton versio tarjoaa huomattavasti kiinnostavaa dataa SEO-analyysien pohjaksi. Avainsanatutkimuksen tekijä saa kaivettua Ubersuggestin avulla myös hakuvolyymit ja arvion hakusanan vaikeudesta, mikä tekee siitä tavallista hyödyllisemmän. Lisäksi Ubersuggestin avulla voit tutkia, millä hakusanoilla tietty sivusto näkyy tällä hetkellä.
Kaiken muun hyvän lisäksi Ubersuggest tarjoaa backlink-dataa, eli voit tutkia sen avulla myös kilpailijoidesi paluulinkkejä!
Kokeile: Ubersuggest
Neil Patelin sivustolta löytyy vielä muita SEO-työkaluja, joista saattaa olla sinulle iloa. Esimerkiksi SEO Analyzer on ilmainen SEO-testi, joka kerää yhteen myös muualta saatavaa tietoa esimerkiksi sivuston nopeudesta.
Vastaavanlaisia testejä tarjoavat myös monet muut sivustot. Neil Patelin työkalu poikkeaa niistä edukseen siinä suhteessa, että työkalu ei edellytä email-osoitteen syöttämistä tai käyttäjäksi rekisteröitymistä.
Soovle – tarjoaa hakusanoja eri lähteistä
Soovle poikkeaa edellisistä hakusanatyökaluista dynaamisuudellaan. Hakusanat kieppuvat ja vilisevät ruudulla, mikä houkuttelee sinua etsimään yhä enemmän ja parempia hakusanoja.
Soovlen tiedonlähteitä ovat Googlen lisäksi Yahoo!, Bing, Amazon, YouTube, Wikipedia ja Answers.com. Monipuolisten tiedonlähteiden ansiosta löydät Soovlella usein hakusanoja, jotka jäävät Google-painotteisilla työkaluilla pimentoon.
Kokeile: Soovle
Answer the public – kertoo, mitä yleisö kysyy
Answer the public on ykkössuosikkini, kun etsin ideoita sisältömarkkinointia varten. Vaikka työkalun kielivalikosta löytyy myös suomi, käytän mieluummin englanninkielistä tietokantaa myös suomeksi julkaistavia sisältöjä varten.
Answer the public keskittyy muista hakusanatyökaluista poiketen käyttäjien kysymyksiin ja prepositiota käyttäviin yhdistelmiin. Usein Googlen käyttäjien esittämät kysymykset antavat parempia vihjeitä sisältömarkkinointiin kuin yksittäisten hakusanojen luettelot. Niiden avulla ymmärrät, mitä tietoa käyttäjät oikeasti etsivät netistä.
Kokeile: Answer the Public
Google Trends – paljastaa hakusanojen trendit
Google-hakusanat eivät ole muuttumattomia: suomalaisten hakukäyttäytyminen muuttuu koko ajan. Hakusanojen suosio vaihtelee kuukaudesta ja vuodesta toiseen, toisinaan syntyy kokonaan uusia hakusanoja. Vaihteluun tutustut helpoimmin Google Trends -työkalun avulla.
Google Trends -työkalun avulla voit seurata hakusanojen suosiota yli kymmenen vuoden ajalta. Voit myös verrata eri hakusanojen trendejä yhdistämällä ne samaan kuvaajaan.
Kokeile: Google Trends.
Google Correlate – tutki hakusanojen yhteyttä toisiinsa
Kun haluat tarkastella useamman hakusanan trendejä samanaikaisesti, on Google Correlate paras työkalu tarkoitukseen. Google Correlate sopii aikasarjojen lisäksi Yhdysvaltain eri osavaltioiden hakumäärien korrelaatioiden analyysityökaluksi. Työkalun avulla Google-hakusanojen välille alkaa muodostua kiinnostavia yhteyksiä!
Kokeile: Google Correlate
SEO Mofo: Google SERP Snippet Optimization Tool – esikatsele hakutulosta
Title-otsikko ja metakuvaus antavat Googlelle ohjeen hakutuloksen rakentamiseksi. Title on kenties tärkein yksittäinen näkyvyyteen vaikuttava tekijä, hyvä description taas saa käyttäjät klikkaamaan hakutulosta.
Julkaisujärjestelmässä titlen ja descriptionin hahmottaminen saattaa olla hankalaa. SEO Mofo on juuri tähän tarkoitukseen rakennettu työkalu – sen avulla saat esikatselunäkymän Googlen hakutulokseen.
Kokeile: Google SERP Snippet Optimization Tool
Google Keyword Planner – perinteinen avainsanatyökalu
Googlen oma Keyword Planner on varsinaisesti tarkoitettu hakusanamainonnan suunnittelijoiden työkaluksi. Tosiasiassa se taitaa kuitenkin olla vähintään yhtä suositty SEO-konsulttien avainsanatyökaluna!
Keyword Plannerin avulla löydät helposti uusia ideoita hakusanoiksi sekä saat käyttöösi tiedon hakusanojen suosiosta ja suosion vaihtelusta viimeisten 12 kuukauden aikana.
Valitettavasti Google heikensi kesällä 2016 työkalun käyttökelpoisuutta rajoittamalla hakumääriä koskevan tiedon vain mainostajien käyttöön. Kaiken lisäksi tätä erittäin hyödyllistä dataa ei enää tarjota pienimmille mainostajille.
Kokeile: Google Adwords Keyword Planner.
Page Speed Insights – pisteyttää sivusi nopeuden
Sivuston latausaika on vaikuttaa hakutulossijoituksiin, myyntiin ja siihen, suosittelevatko käyttäjät sivustoasi muille. Siksi nettisivujen latausajan nopeuttaminen on keskeisen tärkeä osa hakukoneoptimointia.
Latausaikojen nopeuttamiseen on tarjolla useita maksuttomia työkaluja. Googlen Page Speed Insights on niistä helppokäyttöisin.
Page Speed Insights antaa sinulle yhdellä klikkauksella rahanarvoisia vinkkejä sivuston koodin parantamiseksi ja latausaikojen nopeuttamiseksi.
Työkalu tuottaa selkeän tehtävälistan ohjelmoijille, tekniselle ylläpidolle ja käyttöliittymän ohjelmoijille. Älä jätä rahaa pöydälle — toteuta Page Speed Insightsin suositukset!
Kannattaa kuitenkin huomata, että PSI arvioi aina yhden sivun kerrallaan. Eri sivujen saamat pisteet voivat erota toisistaan huomattavasti.
Kokeile: Page Speed Insights.
Webpagetest.org – mittaa sivun latausajan
Webpagetest.org on toinen erinomainen, ilmainen työkalu sivuston nopeuden mittaamiseksi ja latausajan nopeuttamiseksi.
Sen vahvuus on erinomainen visualisointi sivuston latautumisesta. Vesiputousvisualisoinnin avulla on helppo tunnistaa pullonkaulat, jotka hidastavat sivun piirtymistä näytölle.
Suomalaisten käyttäjien kannalta työkalulla on kuitenkin yksi selvä puute: mitattuihin latausaikoihin ei voi luottaa, koska palvelulla ei ole fyysistä sijaintia Suomessa. Ylipäänsä yksittäinen latausaika on aina epäluotettava mittaustulos, koska latausajat tosiasiassa voivat vaihdella suuresti.
Näist puutteista huolimattakin käytän palvelua aina analysoidessani sivuston suorituskykyä.
Kokeile: WebPageTest.org
GTMetrix – neuvoo, kuinka nopeutat sivustoasi
GTMetrix on kolmas erinomainen työkalu sivustosi nopeuttamiseksi. GTMetrix antaa ohjeet, joilla parannat sivuston html-koodia ja nopeutat tiedonsiirtoa palvelimelta selaimelle. GTMetrix yhdistää Page Speed Insights -työkalun ja Yahoon YSlow-työkalun tiedot yhteen raporttiin.
Työkalu on hyvin suosittu, minkä vuoksi oma sivustosi saattaa joutua jonottamaan jonkin aikaa ennen testin käynnistymistä. Tätä kirjoittaessani jonon pituus oli yli 600 sivua — sinä aikana ehdit hyvin tutkia edellisten työkalujen antamia tuloksia!
Työkalusta on myös maksullinen versio (alkaen 14,95 USD). Sen avulla voit tarkkailla sivustosi nopeutta automaattisesti joka tunti.
Kokeile: GTMetrix
Screaming Frog – käy sivuston läpi ja kerää dataa
Screaming Frog on maksuton työkalu pienien sivustojen (alle 500 sivua) optimointiin. Suuremman sivun hakukoneoptimointiin tarvitset maksullisen, mutta edullisen lisenssin.
Screaming Frogin avulla tunnistat sivustoltasi esimerkiksi: haitalliset 302-uudelleenohjaukset, liian pitkät tai lyhyet title-otsikot, puuttuvat metakuvaukset ja rikkinäiset linkit.
Screaming Frog on monen SEO-konsultin suosikkityökalu hakukoneoptimoinnin auditointiin. Työkalu ei anna sinulle sen paremmin yksinkertaistavaa pisteytystä kuin todo-listaakaan, mutta sen tarjoama data on SEO-auditoinnille erinomainen perusta.
Map Broker XML Sitemap Validator – tutkii sivustokartan kunnon
Toisinaan julkaisujärjestelmän luoma xml-sivukartta on rakennettu väärin. Tämän vuoksi xml-sivustokartan toiminta kannattaa aina testata.
Testaamiseen voit käyttää Googlen Search consolea. Jos sivustosi ei ole vielä valmis tai sinulla ei ole syystä tai toisesta Search consolea käytössä, voit tarkistaa sivukartan toiminnan myös lataamalla tiedoston erilliseen sivustokartan validointiohjelmistoon.
Kokeile: Map Broker XML Sitemap Validator
Check My Link – auttaa tunnistamaan rikkinäiset linkit
Check My Links -laajennus Chrome-selaimeen on ollut suosikkityökalujani jo vuosien ajan. Sen avulla näet yhdellä silmäyksellä, onko joku sivun linkeistä rikki. Tämä helpottaa rikkoutuneiden linkkien tunnistamista ja korjaamista.
Työkalu on erinomainen lisä myös sisällöntuottajalle. Uuden sisällön julkaisun yhteydessä kannattaa aina klikata linkkianalyysi käyntiin ja tarkistaa sivun linkkien tilanne. Rikkoutuneiden linkkien korjaaminen on näin huomattavan helppoa!
Structured Data Markup Helper – auttaa rakentamaan jäsenneltyä tietoa
Googlen oma Structured Data Markup Helper on erinomainen työkalu jäsennellyn tiedon luomiseksi.
Työkalun käyttöliittymä on visuaalinen: valitset hiirellä sivun tekstistä merkintään lisättävän tiedon. Jos sivulla ei ole jotain tietoa näkyvissä, voit lisätä tiedon myös käsin.
Lopulta työkalu luo haluamasi koodinpätkän, ja sinun tehtäväksesi jää sen lisääminen sivustolle.
Kokeile: Structured Data Markup Helper.
JSON-LD Playground – jäsennellyn tiedon työkalu
Kahden viime vuoden ajan olen suositellut asiakkailleni JSON-LD -muotoisen jäsennellyn tiedon lisäämistä sivustolle muiden formaattien sijaan.
JSON-LD:n avulla voit kertoa Googlelle esimerkiksi verkkokaupan tuoteitiedon koneellisesti ymmärrettävässä muodossa tai määrittää yrityksesi nimen, osoitteen ja aukioloajan.
JSON-LD:n lisääminen on teknisesti huomattavan paljon helpompaa kuin tiedon lisääminen html-koodin sekaan. Silti koodiin eksyy helposti lyöntivirheitä.
JSON-LD Playground on kätevä työkalu tietokenttien luomiseksi ja muokkaamiseksi.
Kokeile: JSON-LD Playground.
JSON-LD Generator – rakenna JSON-LD-tietoa
Jos javascript ei ole toinen äidinkielesi, saattaa JSON-LD -muotoisen tiedon hahmottaminen olla hankalaa. Onneksi verkossa on tarjolla monia maksuttomia työkaluja, joiden avulla saat rakennettua validin JSON-LD -skriptin sivullesi.
Yksi niistä on Web Code Toolsin JSON-LD Generator, jonka avulla voit rakentaa valikko-ohjatusti virheettömän JSON-LD -koodipätkän.
Kokeile: JSON-LD Generator.
Jäsenneltyjen tietojen testaustyökalu
Myös JSON-LD -generaattoreita käyttämällä koodiin saattaa livahtaa virheitä. Esimerkiksi desimaalipilkun käyttäminen pisteen sijaan on usein toistuva virhe JSON-LD -koodissa.
Sen vuoksi JSON-LD kannattaa aina testata Googlen tarjoamalla ilmaisella työkalulla. Sen avulla voit helposti tunnistaa virheitä päällisin puolin aivan oikein laaditulta näyttävästä koodista.
Kokeile: Structured data testing tool.
Quick Javascript Switcher – kääntää javascriptin pois selaimestasi
Google osaa tulkita javascriptia kohtuullisen hyvin. Silti vahvasti javascriptiin perustuvan sivun indeksoituminen on usein puutteellista.
Quick Javascript Switcher on Chrome-webbiselaimen lisäosa, jonka avulla saat yhdellä klikkauksella käännettyä javascript-tuen pois päältä ja takaisin.
Näin on helppo tarkistaa, kuinka sivusto käyttäytyy ilman javascript-tukea. Tämä kannattaa tehdä jokaisen SEO-auditoinnin yhteydessä.
Asenna: Quick Javascript Switcher.
Mozbar – näyttää SEO-tiedot yhdellä silmäyksellä
Moz on yksi suosituimmista hakukoneoptimoinnin SaaS-palveluista. Voit käyttää palvelua rajoitetusti myös maksuttomana versiona.
Mozbar-laajennusosa toimii myös ilman SaaS-palvelua. Se tuo selaimeen palkin, jonka avulla näet helposti esimerkiksi sivun title-otsikon, metakuvauksen, rakenteellisen tiedon, og-tägit ja Twitter card -tiedot.
Kun otat käyttöön SaaS-palvelun maksuttoman version, saat tietoa myös sivulle kohdistuvista linkeistä.
Asenna: Mozbar.
SEOquake – on page -optimoijan työkalu
SEOquake on toinen erinomainen selainlaajennus, joka sopii Mozbarin vaihtoehdoksi. Myös SEOquake helpottaa pienen sivuston on page -optimointia huimasti.
Työkalun ominaisuuksia ovat esimerkiksi avainsanaraportit, Googlen hakutulosnäyttöön tuotavat tietokentät ja SEO-dashboardit.
SEOquaken erikoisuutena on CSV-vientitoiminto. Sen avulla voit tuoda haluamasi datan helposti vaikkapa Exceliin, ilman tietojen syöttämistä käsityönä.
Asenna: SEOquake.
OpenLink Structured Data Sniffer – näyttää jäsennellyn tiedon
Open Link Structured Data Sniffer on mainio työkalu sivun sisältämän rakenteellisen tiedon tarkastelua varten.
Monista muista Chrome-laajennuksista poiketen se tunnistaa myös JSON-LD -muotoisen tiedon. Tämän vuoksi työkalu on oma suosikkini mikrodatan tarkasteluun.
Asenna: OpenLink Structured Data Sniffer
Annie Cushing’s must have tools – lista muista työkaluista!
Lopuksi vielä “metatyökalu”. Jos et löytänyt tästä blogipostauksesta juuri sopivaa työkalua, katso seuraavaksi Annie Cushingin laajaa taulukkoa digitaalisen markkinoinnin työkaluista.
Cushingin dokumentista löydät varmasti sopivan maksuttoman tai maksullisen työkalun, jolla ratkaiset ongelmasi.
Katso: Annie Cushing’s must have tools.
Artikkeli on päivitetty 20.4.2019.
Artikkelit samasta aiheesta
Mitä on AI-optimointi?
AI-optimointi kasvattaa todennäköisyyttä, että tekoäly mainitsee vastauksissaan brändisi, tuotteesi, palvelusi tai organisaatiosi näkökulman.
Sivustouudistus voi romuttaa hakukonenäkyvyytesi
Suurin riski sivustosi saavuttamalle maksuttomalle hakukonenäkyvyydelle on sivustouudistus. Artikkelin luettuasi tiedät, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota, jos et halua vahingoittaa liiketoimintaasi. Eräs suomalainen verkkokauppa menetti miljoonaluokassa liikevaihtoa uudistuksessa tehtyjen virheiden […]
Mikael Marila: ”On hyvä pitää itselleen selkeänä, että sivustoa rakennetaan ja optimoidaan ihmiskäyttäjää varten”
Mikael on start-upien kautta digialalle ponnistanut Hopkinsin seniorikonsultti. Hänen sekä Suomessa että kansainvälisesti hankittua erityisosaamistaan on edistynyt hakukoneoptimointi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!