A/B-testit ilmaisella työkalulla: Google Optimize haastaa VWO:n ja Optimizelyn
Google Analytics on sisältänyt vuosien ajan A/B-testityökalun. Se jäi kuitenkin jälkeen kilpailijoistaan, minkä vuoksi Visual Website Optimizer ja Optimizely valtasivat markkinan.
Nyt Google on vihdoinkin tuonut markkinoille helppokäyttöisen työkalun konversiotestaukseen, jonka avulla toteutat A/B-testit jopa ilman ohjelmistokustannuksia.
Työkalusta on kaksi eri versiota:
- maksullinen Optimize 360
- maksuton Optimize.
Erot maksullisen ja maksuttoman välillä A/B-testityökalun välillä
Optimize 360 on osa Googlen Enterprise-hinnoiteltua työkalupakkia digitaalisen markkinoinnin kaikkiin tarpeisiin. Valitettavasti maksullisen version hintaa ei ole julkistettu.
Maksullisen ja maksuttoman version välillä on joitakin eroja, jotka varmasti kallistavat joissakin yrityksissä vaa’an maksullisen työkalun puolelle.
- Ei yleisöjä. Optimize 360 osaa kohdistaa testejä Google Analyticsin yleisöjen perusteella.
- Kolme samanaikaista testiä. Maksuttomassa versiossa voi olla vain kolme testiä käytössä samanaikaisesti.
- Korkeintaan 16 versiota monimuuttujatesteissä. Monimuuttujatesteissä voi olla käytössä kerrallaan 16 eri versiota sivusta.
- Tavoite on valittava etukäteen. Optimize 360:ssa voit jälkikäteen tutkia, kuinka testi olisi vaikuttanut muihin tavoitemuuttujiin. Maksuttomassa versiossa sinun pitää valita tavoite etukäteen.
Rajoituksista ei juuri ole haittaa useimmille suomalaisille sivustoille. Monimuuttujatestien ja samanaikaisten testien rajoitukset riittävät pitkälle suomalaisten sivustojen tavanomaiselle kävijä- ja konversiomäärällä. Sen sijaan GA:n yleisöjen käyttö testeissä olisi erittäin kiinnostava ominaisuus sivustojen personointiin.
Asenna suoraan tai Google Tag Managerin kautta
Google Optimize asennetaan Analytics-koodin yhteyteen tai Google Tag Managerilla omaksi tägikseen.
Optimize edellyttää jo muutaman vuoden ikään ehtinyttä Universal Analytics -koodia toimiakseen. Tässä siis sinulle vielä yksi syy päivittää analytiikka vihdoinkin ajan tasalla olevaan Universal Analytics -koodiin.
Tag Manager -asennus onnistuu käyttämällä Optimizen omaa, valmista tägiä. Tägi vaatii parametreikseen ainoastaan sivuston UA-koodin ja Optimizen säilön tunnisteen (container ID).
Varmista samalla, että olet asentanut Tag Managerin uuden asennusohjeen mukaisesti. Aiemmin GTM asennettiin html-koodissa body-elementin alkuun – nyt se ladataan osin head-osiossa ja osin body-osion alussa.
Google Optimizen testityypit
A/B-testi on vain yksi Google Optimizen tarjoamista testitavoista. Optimizen avulla voit tehdä erityyppisiä konversiotestejä:
- A/B-testi kahden eri version välillä
- monimuuttujatesti (MVT) useamman muuttuvan elementin testaamiseen
- uudelleenohjaus esimerkiksi kahteen erilaiseen ostoskorin käsittelyputkeen
Näistä A/B-testit ovat varmasti suosituimpia. A/B-testit ovat helposti toteutettavissa, ja saattavat tuottaa tilastollisesti merkitsevän tuloksen usein kuukaudessa. Hyvän nyrkkisäännön mukaan A/B-testi edellyttää noin tuhat konversiota kuukaudessa, jotta testi kannattaa toteuttaa.
Monimuuttujatestissä testaat samanaikaisesti esimerkiksi kahta eri otsikkoa ja kahta eri painiketta. Tällöin testissä on samanaikaisesti 2 x 2 = 4 eri versiota sivustosta. Vastaavasti testi edellyttää huomattavasti A/B-testiä enemmän konversioita luotettavan tuloksen saamiseksi.
Uudelleenohjaus sopii tilanteeseen, jossa haluat testata esimerkiksi kahta aivan erilaista funnelia. Tällöin muutoksia ei kannata tehdä javascript-toteutuksella, vaan rakentamalla erilainen funnelin käsittely palvelinpäässä.
Testin kohdistaminen
Optimize tarjoaa erittäin monipuoliset mahdollisuudet tekstin kohdistamiseen tietyille käyttäjille. Tavallisen URL:n perusteella tapahtuvan kohdennuksen lisäksi voit käyttää testin starttaavana ehtona esimerkiksi
- javascript-muuttujia
- dataLayerin sisältöä
- evästeitä
- parametreja
- maantieteellistä sijaintia
- päätelaitetta
- sivustolla vierailevan käyttäjän käyntikertojen määrää.
Testihypoteesi
Google on viime aikoina johdonmukaisesti parantanut käyttäjien mahdollisuutta dokumentoida työtään. Myös Optimize ohjaa sinua kirjoittamaan selkeän hypoteesin testin dokumentaatioon.
Tätä ominaisuutta kannattaa ehdottomasti käyttää, jotta saat kaiken irti konversiotesteistä. Esimerkiksi seuraava rakenne toimii hyvin testin dokumentaationa:
- Määrittele ongelma.
- Perustele, miksi testin vaihtoehto voi olla parannus.
- Kerro, mistä tunnistamme parannuksen.
- Kirjoita muistiin, kuinka monen viikon kuluttua testi lopetetaan.
Tämän jälkeen käynnistät testin – ja olet valmiina oppimaan testin tuloksista.
Artikkelit samasta aiheesta
Konversio-optimointi onnistuu, kun keskityt näihin 6 asiaan
Konversio-optimointiin ryhdytään usein suurin odotuksin. Hyvin usein odotuksissa petytään: odotettua (ehkä myös luvattua) suurta parannusta ei saatu aikaan. Hyvien tulosten todennäköisyys paranee kuitenkin huimasti, kun keskityt oikeisiin asioihin.
Konversio-optimoinnin 3 tukipilaria: analytiikka, tutkimus ja testit
Ajatteletko konversio-optimoinnin olevan pelkkää testaamista? Todellisuudessa testaaminen on vain yksi, tosin tärkeä osa konversio-optimointia.
Verkkokaupan konversio-optimointi alkaa analytiikasta
Suunnitteletko esimerkiksi verkkokaupan konversio-optimoinnin aloittamista, etkä tiedä mistä sinun pitäisi aloittaa? Oma vastaukseni on selvä: siitä, että varmistat Google Analytics -asennuksen laadun.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!