HubSpotin lifecycle staget – 7 kysymystä ja vastausta
Lifecycle staget ovat yksi HubSpotin arvokkaimmista toiminnallisuuksista.
Ne auttavat mittaamaan markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden vaikutusta ja kytkeytyvät moniin arkea helpottaviin HubSpotin toiminnallisuuksiin.
Lue vinkit elinkaaren vaiheiden pitämiseen kunnossa!
1. Mitä hyötyä lifecycle stageista on?
Kun HubSpotin lifecycle staget on toteutettu oikein, niistä on paljon hyötyä.
Lifecycle stagien avulla
- Voit kohdentaa henkilölle tämän elinkaaren vaiheeseen sopivaa markkinointia esim. sähköpostilla ja mainonnassa.
- Nostat liidit täsmällisesti oikeaan aikaan myynnin työpöydälle.
- Pystyt mittaamaan esim. MQL- ja SQL-määriä.
- Näet, miten nopeasti keskimääräinen uusi asiakas etenee vaiheesta toiseen.
- Sinulla on jatkuvasti päivittyvä lista nykyisistä asiakkaistasi asiakkuusmarkkinointia varten.
- Suljet myynnin prosesseista pois omat ja kumppaneidesi työntekijät, jotta he eivät turhaan täytä testilähetyksillään myyntisi työpöytää.
Näistä syistä kannattaa ottaa käyttöön HubSpotin valmis lifecycle stage. Se integroituu moniin HubSpotin työkaluihin ja tarjoaa valmiita näkymiä ilman suurta lisävaivaa. Omien vastaavien viritysten kehittely harvoin kannattaa.
2. Mitä arvoja lifecycle stage voi saada?
Oletusarvoisesti lifecycle stagella on 8 arvoa
- Subscriber
- Lead
- Marketing Qualified Lead
- Sales Qualified Lead
- Opportunity
- Customer
- Evangelist
- Other
Voit poistaa näitä tai luoda uusia lifecycle stageja liiketoiminnan tarpeiden mukaan.
3. Toimivatko oletusarvot vai tarvitseeko niitä muokata?
Kokemukseni mukaan lifecycle stagen oletusarvot pelittävät ihan hyvin valtaosalle toimijoista, joilla myyjä on oleellinen osa myyntiprosessia.
Usein Evangelist-vaihe jää vajaakäytölle, jos yrityksellä ei ole selkeästi määriteltyä VIP-asiakkaiden kategoriaa.
Voi olla perusteltua lisätä custom-arvoja, kuten
- Pilot Customer – esim. prosessiteollisuudelle, kun iso pilotointiprojekti on oleellinen osa varsinaiseen asiakkuuteen siirtymistä
- Alumni – esim. koulutusliiketoiminnassa voi olla relevanttia pitää kirjaa jo valmistuneista opiskelijoista
- Product Qualified Lead – esim. SaaS-yritykselle tämä voi olla käyttökelpoinen vaihe
Jos myyntiprosessi perustuu itsepalveluun, lifecycle stageja joutuu muokkaamaan isommalla kädellä.
4. Mitkä työkalut päivittävät lifecycle stagea?
Lifecycle stageja voi päivittää HubSpotissa usealla tavalla:
- HubSpotin perusasetuksissa
- workflow’ssa
- lomakkeiden asetuksissa
- chatflow’ssa
- integraation avulla esim. Salesforcesta
- importeilla
- käsin päivittämällä.
Viimeistä eli käsin päivittämistä en tosin suosittele, jotta lifecycle staget pysyvät systemaattisesti yllä. Koko ylläpito on helposti automatisoitavissa, jolloin vältetään turhaa työtä ja datan laatu pysyy hyvänä.
Esimerkki Lifecycle Stagen asettamisesta kontaktille ja yritykselle sen mukaan missä vaiheessa diili liikkuu.
5. Miten vähennän lifecycle stageen liittyviä virheilmoituksia?
Mikäli yrität asettaa workflow’ssa lifecycle stagen taaksepäin, HubSpot pitää alkuperäisen arvon ja antaa sinulle virheilmoituksen. Lifecycle stage ei voi siis vahingossa päivittyä taaksepäin.
Ainoat tavat päivittää lifecycle stagea taaksepäin ovat:
- poistaa arvo kokonaan ja kirjoittaa sitten sen tilalle uusi arvo
- tai päivittää kentän arvoa käsin.
Jos haluat vähentää lifecycle stageen liittyviä virheilmoituksia, voit tehdä workflow’hun if/else-logiikan ennen lifecycle stagen päivittämistä. Enterprise-lisenssitasolla voit myös valita tarkemmin, mistä virheistä haluat saada ilmoituksia.
Tyypillinen virheilmoitus kun workflow yrittää päivittää Lifecycle Stagea taaksepäin.
6. Mistä näen miten lifecycle staget meillä tällä hetkellä toimivat?
Ensin käy katsomassa asetuksista (rattaan kuva → Objects → Contacts → Lifecycle Stage -välilehti), mitä automaatioita siellä on laitettu päälle.
- Mikä lifecycle stage asetetaan uudelle kontaktille tai yritykselle?
- Mikä lifecycle stage asetetaan kun kontaktille tai yritykselle luodaan diili?
- Mikä lifecycle stage asetetaan kun diili voitetaan?
HubSpotin perusasetuksissa voi olla hyvin vähän automaatioita päällä mikäli Lifecycle Stagea hallitaan erillisten workflowien avulla.
Samasta paikasta näet, onko kontaktien ja yritysten lifecycle staget synkattu keskenään (Sync lifecycle stages -täppä). Jos on, yrityksen eteneminen päivittää aina myös kaikkia siihen liitettyjä kontakteja. Varsinkin jos asiakkaasi ovat isompia yrityksiä, saattaa olla fiksua ottaa tämä pois päältä. Silloin eri osastojen henkilöt eivät näytä asiakkailta sen takia, että jokin osasto on ostanut sinulta.
Sen jälkeen kannattaa kurkata Lifecycle stage -kenttää (Properties → Contact Properties → etsi kenttä Lifecycle stage). Tältä riviltä näet, monessako paikassa Lifecycle Stage on käytössä. Klikkaamalla tuota numeroa näet, mitkä workflow’t päivittävät kenttää. Tämä on usein helpompaa kuin kaikkien automaatioiden läpikäynti.
Lifecycle Stage -kentän ”Used in” – sarakkeen avulla on helpompi löytää automaatiot, jotka päivittävät kentän arvoja.
Muista tarkistaa myös lomakkeiden asetukset, chatflow’t ja integraatioiden asetukset (esim. Salesforce).
7. Mitä päättyneille asiakkaille pitäisi tehdä?
Tapoja on useita.
Jos tarjoat asiakkaille jatkuvia palveluita, suosittelen yleensä luomaan custom lifecycle stagen (Churned Customer) ja keräämään sinne päättyneet asiakkaat. Tällöin pystyt kohdistamaan heille omaa markkinointia ja parhaiten säätelemään heihin kohdistuvaa myyntiaktiivisuutta.
Jos teet asiakkaille useita projekteja tai myyt kertaostoksia, voit pitää heidät Customer-tilassa. Silloin asiakkuuden päättymiselle ei ole selkeää ajankohtaa. Käytä jotain toista kenttää (esim. viimeisimmän klousatun diilin päivämäärää) apuna sen määrittämisessä, ketkä ovat juuri nyt aktiivisia.
On myös mahdollista päivittää lifecycle stagea taaksepäin esimerkiksi SQL-tilaan, jolloin voit aloittaa heidän valistamisensa alusta. Pidä tällöin kuitenkin huoli, että myyntitiimisi ymmärtää heidän olevan entisiä asiakkaita.
Tarvitsetko apua HubSpotin laittamiseen kuntoon? Ota meihin yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!