HubSpotin lifecycle staget – 7 kysymystä ja vastausta

Lifecycle staget ovat yksi HubSpotin arvokkaimmista toiminnallisuuksista.

Ne auttavat mittaamaan markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden vaikutusta ja kytkeytyvät moniin arkea helpottaviin HubSpotin toiminnallisuuksiin.

Lue vinkit elinkaaren vaiheiden pitämiseen kunnossa!

1. Mitä hyötyä lifecycle stageista on?

Kun HubSpotin lifecycle staget on toteutettu oikein, niistä on paljon hyötyä.

Lifecycle stagien avulla

Näistä syistä kannattaa ottaa käyttöön HubSpotin valmis lifecycle stage. Se integroituu moniin HubSpotin työkaluihin ja tarjoaa valmiita näkymiä ilman suurta lisävaivaa. Omien vastaavien viritysten kehittely harvoin kannattaa.

2. Mitä arvoja lifecycle stage voi saada?

Oletusarvoisesti lifecycle stagella on 8 arvoa

Voit poistaa näitä tai luoda uusia lifecycle stageja liiketoiminnan tarpeiden mukaan.

3. Toimivatko oletusarvot vai tarvitseeko niitä muokata?

Kokemukseni mukaan lifecycle stagen oletusarvot pelittävät ihan hyvin valtaosalle toimijoista, joilla myyjä on oleellinen osa myyntiprosessia.

Usein Evangelist-vaihe jää vajaakäytölle, jos yrityksellä ei ole selkeästi määriteltyä VIP-asiakkaiden kategoriaa.

Voi olla perusteltua lisätä custom-arvoja, kuten

Jos myyntiprosessi perustuu itsepalveluun, lifecycle stageja joutuu muokkaamaan isommalla kädellä.

4. Mitkä työkalut päivittävät lifecycle stagea?

Lifecycle stageja voi päivittää HubSpotissa usealla tavalla:

Viimeistä eli käsin päivittämistä en tosin suosittele, jotta lifecycle staget pysyvät systemaattisesti yllä. Koko ylläpito on helposti automatisoitavissa, jolloin vältetään turhaa työtä ja datan laatu pysyy hyvänä.

Esimerkki Lifecycle Stagen asettamisesta kontaktille ja yritykselle sen mukaan missä vaiheessa diili liikkuu.

5. Miten vähennän lifecycle stageen liittyviä virheilmoituksia?

Mikäli yrität asettaa workflow’ssa lifecycle stagen taaksepäin, HubSpot pitää alkuperäisen arvon ja antaa sinulle virheilmoituksen. Lifecycle stage ei voi siis vahingossa päivittyä taaksepäin.

Ainoat tavat päivittää lifecycle stagea taaksepäin ovat:

Jos haluat vähentää lifecycle stageen liittyviä virheilmoituksia, voit tehdä workflow’hun if/else-logiikan ennen lifecycle stagen päivittämistä. Enterprise-lisenssitasolla voit myös valita tarkemmin, mistä virheistä haluat saada ilmoituksia.

Tyypillinen virheilmoitus kun workflow yrittää päivittää Lifecycle Stagea taaksepäin.

6. Mistä näen miten lifecycle staget meillä tällä hetkellä toimivat?

Ensin käy katsomassa asetuksista (rattaan kuva → Objects → Contacts → Lifecycle Stage -välilehti), mitä automaatioita siellä on laitettu päälle.

HubSpotin perusasetuksissa voi olla hyvin vähän automaatioita päällä mikäli Lifecycle Stagea hallitaan erillisten workflowien avulla.

Samasta paikasta näet, onko kontaktien ja yritysten lifecycle staget synkattu keskenään (Sync lifecycle stages -täppä). Jos on, yrityksen eteneminen päivittää aina myös kaikkia siihen liitettyjä kontakteja. Varsinkin jos asiakkaasi ovat isompia yrityksiä, saattaa olla fiksua ottaa tämä pois päältä. Silloin eri osastojen henkilöt eivät näytä asiakkailta sen takia, että jokin osasto on ostanut sinulta.

Sen jälkeen kannattaa kurkata Lifecycle stage -kenttää (Properties → Contact Properties → etsi kenttä Lifecycle stage). Tältä riviltä näet, monessako paikassa Lifecycle Stage on käytössä. Klikkaamalla tuota numeroa näet, mitkä workflow’t päivittävät kenttää. Tämä on usein helpompaa kuin kaikkien automaatioiden läpikäynti.

Lifecycle Stage -kentän ”Used in” – sarakkeen avulla on helpompi löytää automaatiot, jotka päivittävät kentän arvoja. 

Muista tarkistaa myös lomakkeiden asetukset, chatflow’t ja integraatioiden asetukset (esim. Salesforce).

7. Mitä päättyneille asiakkaille pitäisi tehdä?

Tapoja on useita.

Jos tarjoat asiakkaille jatkuvia palveluita, suosittelen yleensä luomaan custom lifecycle stagen (Churned Customer) ja keräämään sinne päättyneet asiakkaat. Tällöin pystyt kohdistamaan heille omaa markkinointia ja parhaiten säätelemään heihin kohdistuvaa myyntiaktiivisuutta.

Jos teet asiakkaille useita projekteja tai myyt kertaostoksia, voit pitää heidät Customer-tilassa. Silloin asiakkuuden päättymiselle ei ole selkeää ajankohtaa. Käytä jotain toista kenttää (esim. viimeisimmän klousatun diilin päivämäärää) apuna sen määrittämisessä, ketkä ovat juuri nyt aktiivisia.

On myös mahdollista päivittää lifecycle stagea taaksepäin esimerkiksi SQL-tilaan, jolloin voit aloittaa heidän valistamisensa alusta. Pidä tällöin kuitenkin huoli, että myyntitiimisi ymmärtää heidän olevan entisiä asiakkaita.

Tarvitsetko apua HubSpotin laittamiseen kuntoon? Ota meihin yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!