Näin käytät HubSpot-rekisteriä mainonnassa – 3 matalalla roikkuvaa hedelmää
Törmäämme usein siihen, että mainontaa ja markkinoinnin automaatiota tehdään erillisissä siiloissa. Näiden kahden yhteispelin vahvistaminen tuo kuitenkin helposti euromääräisiä hyötyjä.
Tässä artikkelissa pureudumme siihen, millaista lisäpotkua mainonta voi saada HubSpotista – ja toisinpäin.
Keskitymme tässä artikkelissa HubSpotin mahdollisuuksiin. Mikäli kuitenkin käytät jotain toista markkinoinnin automaation työkalua, voit silti hyödyntää kirjoituksen vinkkejä ja tarkistaa, ovatko nämä mahdollisuudet tarjolla käyttämässäsi työkalussa.
HubSpot-data hyötykäyttöön
Aluksi todettakoon asia sellaisena kuin se on: HubSpot ei ole mainonnan operoinnin työkalu, eikä sitä sellaiseksi kannata valjastaa. HubSpotin kautta pystyy toteuttamaan mainontaa, mutta ominaisuudet ovat rajalliset verrattuna mainosalustojen omiin kyvykkyyksiin. Tästä syystä emme itse juurikaan operoi mainontaa HubSpotista käsin.
Mutta käyttämällä HubSpot-dataa mainonnan tehostamiseen voit saada aikaan parempia tuloksia ja kohdentaa mainosbudjettisi tehokkaammin. Voit esimerkiksi suunnata mainontaa relevanteille vastaanottajille ja poistaa mainonnasta epärelevantteja kohderyhmiä.
Saat myös näkyvyyden siihen, millaiset toimenpiteet johtavat kauppaan, jos käytät HubSpotia CRM:nä tai se on integroitu CRM-työkaluusi. Näin voit optimoida mainontaasi tämän pohjalta.
Kolme matalalla roikkuvaa hedelmää HubSpotin hyödyntämiseen mainonnassa
Käytä asiakaspolulla etenemistä konversiona
HubSpotista löytyvä Lifecycle stage -tieto kertoo, onko markkinointirekisterin henkilö haaleanviileä prospekti, nurturointipolkuja tarponut lämpimämpi liidi vai kenties jo tarjouksen hyväksynyt asiakas. Jos kontakteillasi on tämä tieto HubSpotissa ajan tasalla, voit hyödyntää sitä konversiona mainonnan puolella.
Tieto ostaneesta asiakkaasta antaa arvokasta tietoa siitä, millaiset mainonnan toimenpiteet ovat lopulta johtaneet kauppaan. Tämä kasvattaa ymmärrystä mainonnan puolella siitä, miten mainonnan toimenpiteitä kannattaa optimoida ja kohdentaa. Mikäli konversioiden määrä on riittävä, tieto konversioista auttaa myös koneoppimiseen perustuvassa mainonnan optimoinnissa.
Käytä markkinointirekisteriäsi mainosyleisöinä
Voit käyttää HubSpotiin kerättyä markkinointirekisteriä tai jotain sen osaa mainonnan yleisönä. HubSpotissa valitaan tietyt säännöt kohderyhmän muodostamiseksi, ja ne synkkautuvat automaattisesti Google Ads, Facebook Ads ja LinkedIn Ads -mainosjärjestelmiin.
Voit hyödyntää tällaista kohderyhmää myös samankaltaisuuteen perustuvien eli ns. lookalike-yleisöjen luomiseen. Yksi yleinen käyttötapaus on esimerkiksi lookalike-yleisön luominen omista parhaista asiakkaista ja sen käyttäminen uusien asiakkaiden hankintaan mainonnan avulla.
Sivuston kävijöille uudelleenmarkkinoinnin yleisöt ovat pienentyneet, kun 3. osapuolen evästeitä on vähemmän (ja joskus 2023 alkaen tuskin yhtään). Oman markkinointirekisterin hyödyntäminen paikkaa myös tätä pulmaa.
Toisinaan rajoitteeksi tulee yleisön koko. Jokaisella mainonnan alustalla on omat minimivaatimuksensa yleisön koolle. Käytännössä B2B-puolella ei pystytä useinkaan tekemään neulanterävästi kohdennettuja segmenttejä, ellei asiakas- ja liidikanta ole riittävän iso. Tämä on hyvä tiedostaa ja kohdeyleisöt suunnitella sen mukaan.
Saumaton kokemus liidimainoksista eteenpäin
HubSpotiin voi tuoda automaattisesti Facebookin ja LinkedInin liidimainoksilla tai Google Ads Lead Forms -laajennuksilla kerättyjä liidejä. Et tarvitse väliin muuta integraatiotyökalua (kuten Zapier).
Näin varmistat, että liidit eivät jää ummehtumaan arkistoon, vaan ne siirtyvät sujuvasti ja automatisoidusti nurturointipolulle tai suoraan myynnin käsiteltäväksi. Jos myynti haluaa suoraan ilmoitukset HubSpotin keräämistä uusista liideistä, sekin on mahdollista.
Suosittelemme keräämään liidilomakkeissa samalla myös markkinointiluvan, jotta voit nurturoida liidejä myöhemmin.
Entä tietosuoja?
Koska tietosuojasäädökset ja -käytännöt ovat jatkuvassa muutoksessa, eikä Hopkins ole lakitoimisto, emme anna tässä sitovia laillisia neuvoja.
Suosittelemme, että juttelet tietosuojasta vastaavan henkilön kanssa aina ennen kuin alat viedä henkilödataa alustalta toiselle, salattunakin.
Tietosuojaseloste on syytä pitää tässäkin asiassa ajan tasalla, ja tietosuojaselosteessa on kerrottava, mikäli aiot hyödyntää omaa rekisteriä mainonnan kohdennuksissa.
Asiakkaalle on annettava myös tapa vastustaa käsittelyä näihin tarkoituksiin. Tämän voi toteuttaa kevyimmillään toteamalla, että markkinointiluvan peruneita ei viedä mainonnan järjestelmiin.
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!