HubSpot, ActiveCampaign vai Mailchimp – markkinoinnin automaatio­järjestelmät vertailussa

HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp logot

HubSpot ja ActiveCampaign kuuluvat Suomen top-10 käytetyimpiin markkinoinnin automaation järjestelmiin.

Markkinointipuheen taakse näkeminen ja eri työkalujen vahvuuksien hahmottaminen voi kuitenkin olla vaikeaa ilman käytännön kokemusta, sillä osa rajoituksista selviää aina vasta todellisessa käytössä.

Tämän kirjoituksen tarkoitus on auttaa sinua ymmärtämään, miten HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp todellisuudessa eroavat toisistaan ja mikä olisi sinulle paras vaihtoehto.

Sisältö:

  1. HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp hankitaan erilaisiin käyttötarkoituksiin
  2. Markkinoinnin automaatiotyökalujen hinnoittelu: Mailchimp edullisin, HubSpot kallein
  3. Sähköpostien luominen ja muokkaaminen: HubSpot ja ActiveCampaign kätevimpiä päivittäisessä käytössä
  4. Sähköpostien esikatselu ja testaaminen: HubSpot monipuolisin
  5. Kontaktien hallinta ja segmentointi: HubSpot monipuolisin
  6. Automaatioiden rakentaminen: HubSpot ja ActiveCampaign jyräävät
  7. Markkinointiluvat: HubSpot helpoin ylläpitää
  8. Käytettävyys: HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp huippuluokkaa
  9. Markkinoinnin automaation yhdistäminen CRM-järjestelmään

1. HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp hankitaan erilaisiin käyttötarkoituksiin

Mihin tarpeeseen olet hankkimassa markkinoinnin automaatiojärjestelmää, eli mitä tavoittelet sen käyttämisellä?

Jos haluat yhdistää useita markkinoinnin osa-alueita samaan hermokeskukseen, HubSpot on vahva ehdokas. HubSpot Marketing Hub sisältää sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation lisäksi laajasti erilaisia työkaluja.

Hubspotilla onnistuu mm.

Työkalujen määrässä HubSpot siis peittoaa ActiveCampaignin ja Mailchimpin selvästi. Toisaalta osa työkaluista jää ominaisuuksiltaan hieman ohuiksi, ja esim. ammattimainen Google- ja somemainonta hoidetaan pääasiassa suoraan Google Adsin, somealustojen omien mainosjärjestelmien tai erikoistuneempien ohjelmistojen kautta.

Mihin tarpeeseen olet hankkimassa markkinoinnin automaatiojärjestelmää, eli mitä tavoittelet sen käyttämisellä?

Jos haet nimenomaan automaatiotyökalua, kannattaa tutustua ActiveCampaigniin. ActiveCampaignin ehdoton vahvuus ovat itse automaatiot, joiden tekeminen on suoraviivaista, vaikka vaihtoehtoja ja vapausasteita on paljon. ActiveCampaignista puuttuvat monet HubSpotin tarjoamista työkaluista, kuten laskeutumissivut ja mainonnan työkalut – ActiveCampaign keskittyy automatisoidun viestinnän ympärille ja tekee sen erittäin hyvin.

Mailchimp on monella organisaatiolla jo valmiiksi käytössä, mikä tekee siitä loogisen työkalun ensimmäisten kevyiden automaatioiden käynnistämiseen. Mailchimpiä olen aiemmin kuvaillut sähköpostimarkkinoinnin työkaluksi, jossa on kevyitä automaatio-ominaisuuksia. Parin viime vuoden aikana Mailchimpiä on kuitenkin kehitetty yhä enemmän kohti all-in-one markkinointialustaa: mukaan ovat tulleet mm. laskeutumissivut, mainontaominaisuudet ja some-postaukset. Automaatio-ominaisuuksissa Mailchimp jää kuitenkin edelleen jälkeen ja jos ambitiosi markkinoinnin automaation suhteen ovat korkealla, saatat joutua vaihtamaan Mailchimpin järeämpään järjestelmään melko nopeasti. Toisaalta Mailchimpin saa käyttöön luottokorttia vinguttamalla minuuteissa ja käyttökustannukset ovat erittäin kilpailukykyiset. Pistemäisiin kokeiluihin tai yksinyrittäjälle se voi olla erittäin hyvä vaihtoehto.

Minkälaiselle yritykselle kukin työkalu sopii

Tähän kysymykseen ei ole yksinkertaista vastausta. Työkalun sopivuus riippuu yllä läpikäydyn liiketoimintatarpeen lisäksi mm.

Karkeasti jaoteltuna:

HubSpot sopii B2B-yrityksille sekä B2C-yrityksille, joilla asiakkaan elinkaaren arvo on suuri. Suurilla kontaktimäärillä HubSpot voi osoittautua turhan kalliiksi (käymme hinnoittelua läpi seuraavassa kappaleessa).

ActiveCampaign sopii B2C-yrityksille sekä niille B2B-yrityksille, joilla on erillinen CRM käytössä. ActiveCampaignin oma CRM ei kokemukseni mukaan riitä myyjän täysipainoiseksi työkaluksi. Markkinoinnin tehostajaksi kylläkin.

Mailchimpin käyttäjäkunta on hyvin laaja. Kokemukseni mukaan Mailchimpiä käyttävät eniten pienet ja keskisuuret B2C-yritykset. Mailchimp on hyvä vaihtoehto, jos suurin osa viesteistä lähetetään käsin (kampanjoina ja uutiskirjeinä) ja automaatiolla on pienempi painoarvo tai sitä vasta pilotoidaan.P

2. Markkinoinnin automaatiotyökalujen hinnoittelu: Mailchimp edullisin, HubSpot kallein

Yleensä hinnasta puhutaan viimeisenä. Aloitan siitä, jotta ymmärrät heti, miten paljon HubSpotin, ActiveCampaignin ja Mailchimpin hinnoittelu eroaa. Näin osaat asettaa myöhemmin vertailtavat asiat paremmin kontekstiin.

Hinnoitteluun vaikuttavat kolme asiaa:

Alla olevaan taulukkoon olemme keränneet yleisimpien lisenssien kustannuksia eri kontaktimäärillä. Tarkista ajantasainen hinnoittelu aina ActiveCampaignin, HubSpotin ja Mailchimpin omilta sivuilta. ActiveCampaign-lisenssien hinnat on muutettu dollareista euroiksi tämänhetkisen kurssin (04/2020) mukaan.

Lisenssitason (esim. Pro tai Enterprise) ja kontaktimäärän vaikutus työkalun hintaan.
Kontakti-
määrä
HubSpot Marketing Pro HubSpot Marketing Enterprise Active-
Campaign Plus
Active-
Campaign Professional
Mailchimp Standard Mailchimp Premium
1000 740 €/kk 2944 €/kk 45 €/kk 119 €/kk 46 €/kk (huom. 2500 kontaktille) (vähintään
10 000 kontaktia sisältyy hintaan)
2500 785 €/kk (huom. 2000 kontaktille) 2944 €/kk 91 €/kk 119 €/kk 46 €/kk
5000 920 €/kk 2944 €/kk 124 €/kk 184 €/kk 69 €/kk
10 000 1145 €/kk 2944 €/kk 184 €/kk 257 €/kk 92 €/kk 276 €/kk
25 000 1820 €/kk 3079 €/kk 294 €/kk 442 €/kk 202 €/kk 415 €/kk
50 000 2945 €/kk 3304 €/kk Pyydä tarjousta Pyydä tarjousta 276 €/kk 554 €/kk
100 000 Enterprise-
vaihtoehto edullisempi
3754 €/kk 461 €/kk 646 €/kk

Pienenä nyanssina on hyvä tietää, että järjestelmät laskevat kontakteja eri tavalla.

Lisäksi HubSpot veloittaa ensimmäisenä vuonna niin sanotun onboarding-kulun. Mikäli ostat HubSpot-lisenssin itse suoraan HubSpotilta, joudut maksamaan onboarding-kulun, joka on 2760 € HubSpot Marketing Pro -lisenssin ja 5500 € HubSpot Marketing Enterprise -lisenssin ostajalle. Tätä kustannusta ei peritä, mikäli työskentelet HubSpot-kumppanin (kuten Hopkinsin) kanssa.

Hinnoitteluun vaikuttavat kolme asiaa: lisenssitaso, kontaktimäärä ja erikseen hinnoitellut ominaisuudet.

Lähetettyjen sähköpostiviestien määrä ei vaikuta hintaan. ActiveCampaignissa voit lähettää rajattomasti sähköpostiviestejä, mikäli sinulla on alle 250 000 kontaktia. HubSpot rajoittaa lähetettyjen sähköpostien määrän 10 x kontaktimäärääsi kuukaudessa. Eli jos sinulla on 10 000 kontaktia, voit lähettää yhteensä maksimissaan 100 000 sähköpostia kuukaudessa. Käytännössä tämä raja ei juuri koskaan tule vastaan. Yksittäiselle henkilölle saattaa lähteä yli 10 viestiä kuukaudessa, mikäli sinulla on aktiivista verkkokauppa-, tapahtuma- yms. toimintaa, mutta kaikki kontaktisi eivät tietenkään ole näin aktiivisia koko ajan, jolloin keskiarvo jää reilusti alle vaaditun. Samanlainen logiikka on käytössä Mailchimpilla, jossa voit lähettää joka kuukausi 10-15 x kontaktimääräsi verran sähköposteja.

Hinnoittelun lisäksi toinen merkittävä ero tulee sitoutumisessa järjestelmään. 

Näin ollen voit tehdä ActiveCampaignilla tai Mailchimpilla helpommin muutaman kuukauden mittaisen pilotin.

3. Sähköpostien luominen ja muokkaaminen: HubSpot ja ActiveCampaign kätevimpiä päivittäisessä käytössä

HubSpotin, ActiveCampaignin ja Mailchimpin sähköpostieditorit toimivat kaikki melko samalla tavalla. Uuden sähköpostin voi luoda käyttäen valmiiksi tehtyä pohjaa tai kopioimalla olemassa olevan sähköpostin. Sen jälkeen sähköpostin muokkaaminen onnistuu helposti drag’n’drop-editorissa.

Sähköposteihin voi lisätä:

Kuvakaappaus ActiveCampaign sähköpostieditorista
ActiveCampaignin sähköpostieditori on yksinkertainen, mutta toimiva.

Pakollinen osa sähköposteja on footer, jossa tulee olla minimissään lähettävän yrityksen nimi ja fyysinen postiosoite sekä mahdollisuus perua markkinointilupa. (Markkinointilupiin palaamme vielä myöhemmin kappaleessa 7.) Footer yleensä asetetaan kuntoon sähköpostipohjaa tehdessä, eikä sitä muuteta sen jälkeen kuin tarvittaessa.

Pieniä eroja sähköpostien muokkaamisessa on.

Kuvankaappaus: HubSpot
HubSpotin sähköpostieditori tarjoaa sähköpostin kirjoittajalle optimointivinkkejä (vasemmassa laidassa).

4. Sähköpostien esikatselu ja testaaminen: HubSpot monipuolisin

Sähköpostien esikatselu eri laitteilla ja eri sähköpostisovelluksissa onnistuu kaikissa järjestelmissä. Sähköpostiohjelmat eivät ole standardoituja ja siksi sama viesti saattaa näkyä eri laitteilla ja ohjelmissa eri tavalla.

HubSpotissa on mielestäni ylivertaiset esikatselu- ja testaustoiminnot käyttäjän näkökulmasta. Viestin esikatselu tiettynä vastaanottajana ja eri laitteilla toimii helposti, mikä auttaa varmistamaan, että lähetettävä viesti näkyy järkevällä tavalla kaikille vastaanottajille ja vähentää lähettämisstressiä.

Kuvankaappaus: HubSpot
HubSpotin esikatselu- ja testaustoiminnot toimivat helposti ja ilman lisämaksua.

5. Kontaktien hallinta ja segmentointi: HubSpot monipuolisin

HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp erottelevat henkilöt toisistaan sähköpostiosoitteen perusteella. Eli yksi sähköpostiosoite edustaa aina yhtä ihmistä. (Mailchimpin Audiences on pieni poikkeus, jota en tässä käsittele sen tarkemmin.)

Tämä on hyvä tiedostaa, kun järjestelmään tuo ensimmäistä kertaa dataa esim. ulkoisesta CRM-järjestelmästä: samalla sähköpostiosoitteella voi löytyä useita rivejä, jolloin tarvitaan datan puhdistusta ennen sen tuomista järjestelmään.

Ostettujen kontaktilistojen tuominen on kielletty sekä HubSpotin, ActiveCampaignin että Mailchimpin käyttöehdoissa. Vaikka lain mukaan olisikin ok lähettää suomalaiselle ostetulle B2B-kontaktilistalle viestiä, rikot työkalujen omia käyttöehtoja tehdessäsi näin. Lisäksi HubSpot edellyttää, että olet lähettänyt sähköpostia järjestelmään tuotaville kontakteille viimeisen vuoden aikana.

Voit luoda kontakteille itse määrittämiäsi kenttiä ja ominaisuuksia valmiiden oletuskenttien (kuten etunimi, sukunimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero) lisäksi. Eri tietotyypit on listattu alla olevaan taulukkoon.

Mailchimp tarjoaa erilliset kentät mm. syntymäpäivälle, katuosoitteelle ja puhelinnumerolle, jotka muissa järjestelmissä hoidettaisiin käyttäen päivämäärä- tai tekstikenttää. Näin ollen niitä ei ole lisätty taulukkoon.

HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp erottelevat henkilöt toisistaan sähköpostiosoitteen perusteella.

Vertailu kentistä, joita voit luoda valmiiden oletuskenttien lisäksi.
Tietotyyppi Esimerkki HubSpot ActiveCampaign Mailchimp
Tekstikenttä Etunimi
Päivämäärä Syntymäpäivä
Pudotusvalikko (dropdown) Työrooli
Valintanapit (radio buttons) Vaihtoehto pudotusvalikolle
Valintaruudut (checkboxes) Kiinnostuksen kohteet
Kokonaisluku Tilausten kpl-määrä viim.
12 kk aikana
Tiedosto Lomakkeen täyttäjän lähettämä tiedosto
(kuva)
Käyttäjä Kontaktin omistaja
Kaava (calculation) Muista kentistä laskettu arvo
(lisenssitaso vaikuttaa)

(automaation avulla)
Pisteytys (score) Liidipisteet
(lisenssitaso vaikuttaa)
Tagit Vip, jäsen, passiivinen…
Kuvankaappaus: Mailchimp
Uusien kenttien lisääminen on helppoa kaikissa työkaluissa. Kuva Mailchimpistä.

Vastaanottajalistojen segmentointi onnistuu tietysti kaikissa näissä työkaluissa, mutta niiden logiikka eroaa hieman.

Segmentointilogiikka voi aluksi tuntua sekavalta. Oleellista on kuitenkin ymmärtää, että kaikkea henkilöstä kerättyä tietoa voidaan käyttää segmentointiin ja se onnistuu kaikissa järjestelmissä helposti.

HubSpot kuitenkin vie voiton segmentointiominaisuuksillaan:

Kuvakaappaus HubSpot listan segmentoinnista
Kontakteja on helppo segmentoida HubSpotin and/or-logiikoiden avulla.

6. Automaatioiden rakentaminen: HubSpot ja ActiveCampaign jyräävät

HubSpot ja ActiveCampaign ovat täysiverisiä markkinoinnin automaation työkaluja.

Tämä näkyy suoraan työkalujen tukemassa tavassa rakentaa erilaisia automaatiopolkuja:

HubSpotissa ja ActiveCampaignissa automaatio voi käynnistyä mm. seuraavilla tavoilla:

Automaation voi aloittaa myös kokonaan ilman triggeriä, jolloin siihen syötetään vastaanottajia käsipelillä.

Näiden lisäksi HubSpotissa voi luoda mm. yritykseen liittyviä automaatioita, joita voi käyttää viestimisen lisäksi esimerkiksi yrityksen tietojen päivittämistä ja sisäisiä hälytyksiä varten. Automaatio voi esimerkiksi käynnistyä kun:

Mailchimpissä automaatio voi käynnistyä esimerkiksi kun:

Mailchimp on selkeästi panostanut verkkokauppojen ja appien automaatioihin, mutta sen keinovalikoima rajoittuu automatisoituun asiakasviestintään – kun taas ActiveCampaignissa ja HubSpotissa voi helpommin automatisoida myös tietojen päivittymistä ja sisäisiä hälytyksiä.

API-rajapintaa hyödyntäen Mailchimpin (ja toki muidenkin työkalujen) automaatiokyvykkyydet kasvavat edelleen, mutta rajapintakehityksellä on oma kustannuksensa.

Kuvakaappaus HubSpot workflow työkalusta automaatioiden rakentamiseen
HubSpotissa automaatiot rakennetaan visuaalisella drag’n’drop-työkalulla, jossa voi rakentaa monimutkaisiakin logiikoita.
Kuvakaappaus Mailchimp uuden automaation luomisesta
Mailchimpissä automaatiot ovat lineaarisia polkuja. Automaatiot ovat lähinnä viestintätarkoituksiin – eivät niinkään datan päivityksiä tai sisäisiä hälytyksiä varten.

7. Markkinointiluvat: HubSpot helpoin ylläpitää

Markkinointiluvassa on kyse hyvin yksinkertaisesta asiasta: onko meillä tilaajan antama aktiivinen suostumus vastaanottaa markkinointiviestejä. Vastaus tähän on kyllä tai ei.

Käytännössä asian tekevät monimutkaiseksi eri järjestelmien erilaiset tavat hallinnoida markkinointilupia, varsinkin tilanteissa, joissa markkinointilupatietoa liikkuu eri järjestelmien välillä.

Kuten aiemmin todettiin, jokaisessa lähtevässä viestissä pitää olla mahdollisuus perua markkinointilupa. Tämän voi tehdä kahdella eri tapaa:

Yleensä suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa, sillä näin on mahdollisuus, että vastaanottaja jää jollain tavalla viestintäsi piiriin.

Millä tavalla markkinoinnin automaation järjestelmät eroavat toisistaan markkinointilupien suhteen?

Lisäksi HubSpotin profiilisivu on valmis käytettäväksi, kun taas Active-
Campaignissa markkinointilupien hallinta vaatii hieman pohdintaa ja todennäköisesti muutaman automaation toimiakseen halutulla tavalla. Myös Mailchimpissä on helppo pystyttää profiililinkki, jossa henkilö voi itse määrittää, mitä viestejä haluaa jatkossa saada.

8. Käytettävyys: HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp huippuluokkaa

Sekä HubSpotin, ActiveCampaignin että Mailchimpin käytettävyys on huippuluokkaa.

Kaikki ovat intuitiivisia ja nopeasti omaksuttavia työkaluja, joissa käyttäjä voi vuorovaikuttaa klikkailemalla ja drag’n’droppaamalla asioita – koodaamisen sijaan.

Käytettävyyden merkitystä työkaluvalinnassa ei kannata aliarvioida.

Käytettävyyden merkitystä työkaluvalinnassa ei kannata aliarvioida. Jos markkinointitiimi uskaltaa käyttää järjestelmää ilman jatkuvaa soittelua it-tukeen, tuloksellisen tekemisen todennäköisyys on paljon suurempi.

Järeämmät enterprise-järjestelmät, kuten Marketo, Salesforce Marketing Cloud tai Oracle Eloqua, tyypillisesti tarvitsevat huomattavasti enemmän it-tukea ja koodausosaamista, ja näissä kehitysprojektit vievätkin päivien sijasta helposti viikkoja.

9. Markkinoinnin automaation yhdistäminen CRM-järjestelmään

Suosittelen yleensä välttämään eksoottisia markkinoinnin automaatiotyökaluja. Kun valitset laajalti käytössä olevan järjestelmän:

Kaikki tämän vertailun työkalut integroituvat erittäin hyvin moniin muihin järjestelmiin. Työkalujen omilla sivuilla on yksityiskohtaiset integraatiohakemistot, joista pääset tutkimaan tietoja tarkemmin:

Valmiin integraation puuttuessa voi käyttää välipalikkana integraatiopalvelua kuten Zapier tai Automate.io. Näiden avulla integraatioita voi rakentaa myös järjestelmiin, joihin ei löydy suoria integraatioita.

Lisäksi kukin työkalu tarjoaa oman API-rajapinnan custom-integraatioiden ja kutsujen tekemiseen.

Kaikki tämän vertailun työkalut integroituvat erittäin hyvin moniin muihin järjestelmiin.

Yleisimpiä CRM-integraatioita ovat:

Toisaalta jos myynti- ja markkinointitiimisi työskentelevät samalla alustalla, ei erillistä CRM-integraatiota tarvita.

Markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun yhdistäminen samalle alustalle onkin yksi HubSpotin ehdottomista vahvuuksista. HubSpot Sales Hub toimii erinomaisena myynnin työkaluna, kun yrityksesi ei tarvitse erillistä (järeää) CRM-järjestelmää. Kun myynti ja markkinointi toimivat jatkuvasti saman asiakasdatan päällä samalla alustalla, on helpompi saada ne toimimaan saumattomasti yhteen.

Käytännössä myyntityötä tekevä tiimi tarvitsee käyttöönsä lisäksi HubSpot Sales Hubin vähintään Professional-tasolla, joka tuo mukanaan monia hyödyllisiä myynnin työkaluja.

Myös ActiveCampaign tarjoaa diilien hallintaa, mutta sen myyntipuolen työkalut ovat hyvin paljon rajoitetummat. Käytännössä en suosittelisi ActiveCampaignia CRM-ratkaisuksi kuin yritykselle, jolla ei ole erillistä myyntitiimiä.

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!