HubSpot, ActiveCampaign vai Mailchimp – markkinoinnin automaatiojärjestelmät vertailussa
HubSpot ja ActiveCampaign kuuluvat Suomen top-10 käytetyimpiin markkinoinnin automaation järjestelmiin.
Markkinointipuheen taakse näkeminen ja eri työkalujen vahvuuksien hahmottaminen voi kuitenkin olla vaikeaa ilman käytännön kokemusta, sillä osa rajoituksista selviää aina vasta todellisessa käytössä.
Tämän kirjoituksen tarkoitus on auttaa sinua ymmärtämään, miten HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp todellisuudessa eroavat toisistaan ja mikä olisi sinulle paras vaihtoehto.
Sisältö:
- HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp hankitaan erilaisiin käyttötarkoituksiin
- Markkinoinnin automaatiotyökalujen hinnoittelu: Mailchimp edullisin, HubSpot kallein
- Sähköpostien luominen ja muokkaaminen: HubSpot ja ActiveCampaign kätevimpiä päivittäisessä käytössä
- Sähköpostien esikatselu ja testaaminen: HubSpot monipuolisin
- Kontaktien hallinta ja segmentointi: HubSpot monipuolisin
- Automaatioiden rakentaminen: HubSpot ja ActiveCampaign jyräävät
- Markkinointiluvat: HubSpot helpoin ylläpitää
- Käytettävyys: HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp huippuluokkaa
- Markkinoinnin automaation yhdistäminen CRM-järjestelmään
1. HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp hankitaan erilaisiin käyttötarkoituksiin
Mihin tarpeeseen olet hankkimassa markkinoinnin automaatiojärjestelmää, eli mitä tavoittelet sen käyttämisellä?
Jos haluat yhdistää useita markkinoinnin osa-alueita samaan hermokeskukseen, HubSpot on vahva ehdokas. HubSpot Marketing Hub sisältää sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation lisäksi laajasti erilaisia työkaluja.
Hubspotilla onnistuu mm.
- laskeutumissivujen luominen
- hakukoneoptimointia tukeva sisältösuunnittelu
- kevyt projektinhallinta
- sosiaalisen median postausten ajastaminen ja seuranta
- Google- ja somemainonta.
Työkalujen määrässä HubSpot siis peittoaa ActiveCampaignin ja Mailchimpin selvästi. Toisaalta osa työkaluista jää ominaisuuksiltaan hieman ohuiksi, ja esim. ammattimainen Google- ja somemainonta hoidetaan pääasiassa suoraan Google Adsin, somealustojen omien mainosjärjestelmien tai erikoistuneempien ohjelmistojen kautta.
Mihin tarpeeseen olet hankkimassa markkinoinnin automaatiojärjestelmää, eli mitä tavoittelet sen käyttämisellä?
Jos haet nimenomaan automaatiotyökalua, kannattaa tutustua ActiveCampaigniin. ActiveCampaignin ehdoton vahvuus ovat itse automaatiot, joiden tekeminen on suoraviivaista, vaikka vaihtoehtoja ja vapausasteita on paljon. ActiveCampaignista puuttuvat monet HubSpotin tarjoamista työkaluista, kuten laskeutumissivut ja mainonnan työkalut – ActiveCampaign keskittyy automatisoidun viestinnän ympärille ja tekee sen erittäin hyvin.
Mailchimp on monella organisaatiolla jo valmiiksi käytössä, mikä tekee siitä loogisen työkalun ensimmäisten kevyiden automaatioiden käynnistämiseen. Mailchimpiä olen aiemmin kuvaillut sähköpostimarkkinoinnin työkaluksi, jossa on kevyitä automaatio-ominaisuuksia. Parin viime vuoden aikana Mailchimpiä on kuitenkin kehitetty yhä enemmän kohti all-in-one markkinointialustaa: mukaan ovat tulleet mm. laskeutumissivut, mainontaominaisuudet ja some-postaukset. Automaatio-ominaisuuksissa Mailchimp jää kuitenkin edelleen jälkeen ja jos ambitiosi markkinoinnin automaation suhteen ovat korkealla, saatat joutua vaihtamaan Mailchimpin järeämpään järjestelmään melko nopeasti. Toisaalta Mailchimpin saa käyttöön luottokorttia vinguttamalla minuuteissa ja käyttökustannukset ovat erittäin kilpailukykyiset. Pistemäisiin kokeiluihin tai yksinyrittäjälle se voi olla erittäin hyvä vaihtoehto.
Minkälaiselle yritykselle kukin työkalu sopii
Tähän kysymykseen ei ole yksinkertaista vastausta. Työkalun sopivuus riippuu yllä läpikäydyn liiketoimintatarpeen lisäksi mm.
- asiakaspolustasi,
- asiakkaan elinkaaren arvosta,
- tiimisi osaamisesta ja työtavoista,
- muista käytössä olevista järjestelmistä (CRM, ERP, verkkokauppa, CMS jne.)
- kontaktimääristäsi,
- ja siitä, haluatko panostaa liidihankintaan, olemassa olevien asiakkaiden hoitamiseen vai molempiin.
Karkeasti jaoteltuna:
HubSpot sopii B2B-yrityksille sekä B2C-yrityksille, joilla asiakkaan elinkaaren arvo on suuri. Suurilla kontaktimäärillä HubSpot voi osoittautua turhan kalliiksi (käymme hinnoittelua läpi seuraavassa kappaleessa).
ActiveCampaign sopii B2C-yrityksille sekä niille B2B-yrityksille, joilla on erillinen CRM käytössä. ActiveCampaignin oma CRM ei kokemukseni mukaan riitä myyjän täysipainoiseksi työkaluksi. Markkinoinnin tehostajaksi kylläkin.
Mailchimpin käyttäjäkunta on hyvin laaja. Kokemukseni mukaan Mailchimpiä käyttävät eniten pienet ja keskisuuret B2C-yritykset. Mailchimp on hyvä vaihtoehto, jos suurin osa viesteistä lähetetään käsin (kampanjoina ja uutiskirjeinä) ja automaatiolla on pienempi painoarvo tai sitä vasta pilotoidaan.P
2. Markkinoinnin automaatiotyökalujen hinnoittelu: Mailchimp edullisin, HubSpot kallein
Yleensä hinnasta puhutaan viimeisenä. Aloitan siitä, jotta ymmärrät heti, miten paljon HubSpotin, ActiveCampaignin ja Mailchimpin hinnoittelu eroaa. Näin osaat asettaa myöhemmin vertailtavat asiat paremmin kontekstiin.
Hinnoitteluun vaikuttavat kolme asiaa:
- Lisenssitaso, eli kuinka paljon ominaisuuksia haluat (Pro, Enterprise, Plus…)
- Kontaktimäärä, jonka aiot tuoda työkaluun (esim. max 10 000 kontaktia)
- Erikseen hinnoitellut ominaisuudet (esim. Google Ads -mainonnan lisäominaisuudet)
Alla olevaan taulukkoon olemme keränneet yleisimpien lisenssien kustannuksia eri kontaktimäärillä. Tarkista ajantasainen hinnoittelu aina ActiveCampaignin, HubSpotin ja Mailchimpin omilta sivuilta. ActiveCampaign-lisenssien hinnat on muutettu dollareista euroiksi tämänhetkisen kurssin (04/2020) mukaan.
Kontakti- määrä |
HubSpot Marketing Pro | HubSpot Marketing Enterprise | Active- Campaign Plus |
Active- Campaign Professional |
Mailchimp Standard | Mailchimp Premium |
1000 | 740 €/kk | 2944 €/kk | 45 €/kk | 119 €/kk | 46 €/kk (huom. 2500 kontaktille) | (vähintään 10 000 kontaktia sisältyy hintaan) |
2500 | 785 €/kk (huom. 2000 kontaktille) | 2944 €/kk | 91 €/kk | 119 €/kk | 46 €/kk | |
5000 | 920 €/kk | 2944 €/kk | 124 €/kk | 184 €/kk | 69 €/kk | |
10 000 | 1145 €/kk | 2944 €/kk | 184 €/kk | 257 €/kk | 92 €/kk | 276 €/kk |
25 000 | 1820 €/kk | 3079 €/kk | 294 €/kk | 442 €/kk | 202 €/kk | 415 €/kk |
50 000 | 2945 €/kk | 3304 €/kk | Pyydä tarjousta | Pyydä tarjousta | 276 €/kk | 554 €/kk |
100 000 | Enterprise- vaihtoehto edullisempi |
3754 €/kk | 461 €/kk | 646 €/kk |
Pienenä nyanssina on hyvä tietää, että järjestelmät laskevat kontakteja eri tavalla.
- HubSpot laskee mukaan kaikki kontaktit, joita järjestelmästä löytyy. Moni HubSpotin käyttäjä poistaakin säännöllisesti tilauksen peruneita (unsubscribed) kontakteja järjestelmästä, jotta heistä ei tarvitse maksaa.
- ActiveCampaign laskee kokonaismäärään ainoastaan aktiiviset kontaktit. Tilauksen peruneet tai toimimattomat osoitteet (bounced) eivät verota kontaktirajaasi eikä sinun tarvitse siivota näitä osoitteita järjestelmästä. Tämä on käyttäjälle edullisin ja helpoin tapa.
- Mailchimpin logiikka on näiden kahden puolivälistä. Mailchimp laskee kokonaismäärään aktiivisten kontaktien lisäksi tilauksen peruneet, mutta ei toimimattomia osoitteita.
Lisäksi HubSpot veloittaa ensimmäisenä vuonna niin sanotun onboarding-kulun. Mikäli ostat HubSpot-lisenssin itse suoraan HubSpotilta, joudut maksamaan onboarding-kulun, joka on 2760 € HubSpot Marketing Pro -lisenssin ja 5500 € HubSpot Marketing Enterprise -lisenssin ostajalle. Tätä kustannusta ei peritä, mikäli työskentelet HubSpot-kumppanin (kuten Hopkinsin) kanssa.
Hinnoitteluun vaikuttavat kolme asiaa: lisenssitaso, kontaktimäärä ja erikseen hinnoitellut ominaisuudet.
Lähetettyjen sähköpostiviestien määrä ei vaikuta hintaan. ActiveCampaignissa voit lähettää rajattomasti sähköpostiviestejä, mikäli sinulla on alle 250 000 kontaktia. HubSpot rajoittaa lähetettyjen sähköpostien määrän 10 x kontaktimäärääsi kuukaudessa. Eli jos sinulla on 10 000 kontaktia, voit lähettää yhteensä maksimissaan 100 000 sähköpostia kuukaudessa. Käytännössä tämä raja ei juuri koskaan tule vastaan. Yksittäiselle henkilölle saattaa lähteä yli 10 viestiä kuukaudessa, mikäli sinulla on aktiivista verkkokauppa-, tapahtuma- yms. toimintaa, mutta kaikki kontaktisi eivät tietenkään ole näin aktiivisia koko ajan, jolloin keskiarvo jää reilusti alle vaaditun. Samanlainen logiikka on käytössä Mailchimpilla, jossa voit lähettää joka kuukausi 10-15 x kontaktimääräsi verran sähköposteja.
Hinnoittelun lisäksi toinen merkittävä ero tulee sitoutumisessa järjestelmään.
- HubSpot hankitaan (ja maksetaan) aina vuodeksi kerrallaan.
- ActiveCampaignin voit hankkia toistaiseksi kuukausimaksulla tai sitoutua siihen vuodeksi kerrallaan, jolloin kuukausihinta on edullisempi. Yllä olevassa taulukossa on näytetty tämä edullisempi kuukausihinta.
- Mailchimpiin sitoudut kuukaudeksi kerrallaan.
Näin ollen voit tehdä ActiveCampaignilla tai Mailchimpilla helpommin muutaman kuukauden mittaisen pilotin.
3. Sähköpostien luominen ja muokkaaminen: HubSpot ja ActiveCampaign kätevimpiä päivittäisessä käytössä
HubSpotin, ActiveCampaignin ja Mailchimpin sähköpostieditorit toimivat kaikki melko samalla tavalla. Uuden sähköpostin voi luoda käyttäen valmiiksi tehtyä pohjaa tai kopioimalla olemassa olevan sähköpostin. Sen jälkeen sähköpostin muokkaaminen onnistuu helposti drag’n’drop-editorissa.
Sähköposteihin voi lisätä:
- Tekstiä ja kuvia
- Linkkejä: tekstilinkkejä tai call to action -nappuloita
- Personoitua sisältöä, kuten vastaanottajan etunimen tai mitä tahansa muuta tietoa hänestä (HubSpot kutsuu näitä nimellä personalization token, ActiveCampaign personalization, Mailchimp merge tags)
- Ehdollista sisältöä, kuten osio, joka näytetään ainoastaan Helsingissä asuville vastaanottajille (HubSpot-kielessä smart content, ActiveCampaign conditional content, Mailchimp conditional merge tag blocks).
Pakollinen osa sähköposteja on footer, jossa tulee olla minimissään lähettävän yrityksen nimi ja fyysinen postiosoite sekä mahdollisuus perua markkinointilupa. (Markkinointilupiin palaamme vielä myöhemmin kappaleessa 7.) Footer yleensä asetetaan kuntoon sähköpostipohjaa tehdessä, eikä sitä muuteta sen jälkeen kuin tarvittaessa.
Pieniä eroja sähköpostien muokkaamisessa on.
- ActiveCampaignissa ja Mailchimpissä on tarjolla kätevä video-blokki, johon syötetään videon osoite ja sähköpostiin ilmestyy automaattisesti videon esikatselukuva ja linkki esim. YouTubeen. Erittäin nopea ja kätevä ominaisuus, jos jaat paljon videomateriaalia.
- Samoin ActiveCampaignissa on mielestäni harvinaisen onnistunut tapa käyttää samaa sisältöä uudestaan: minkä tahansa osion voi tallentaa ja käyttää uudestaan toisessa sähköpostissa myöhemmin.
- HubSpot tarjoaa sähköpostin kirjoittajalle optimointivinkkejä, kuten “sähköpostissasi ei ole yhtään call to actionia”. Näihin kannattaa suhtautua varauksella – varsinkin suomenkielistä sisältöä tehdessä – mutta vinkkien lukaisu läpi on kieltämättä parantanut montaa sähköpostia.
- Sekä HubSpot että ActiveCampaign tarjoavat erittäin helpon tavan lisätä ehdollista sisältöä viesteihin (“näytä tämä osio ainoastaan henkilöille, jotka asuvat Helsingissä”). Sen sijaan Mailchimpissä ehdollista sisältöä ei voi vain kliksutella paikoilleen, vaan viestiin pitää lisätä lyhyitä if-else-koodinpätkiä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Mailchimpin käyttäjät eivät useinkaan hyödynnä ehdollista sisältöä viesteissä.
4. Sähköpostien esikatselu ja testaaminen: HubSpot monipuolisin
Sähköpostien esikatselu eri laitteilla ja eri sähköpostisovelluksissa onnistuu kaikissa järjestelmissä. Sähköpostiohjelmat eivät ole standardoituja ja siksi sama viesti saattaa näkyä eri laitteilla ja ohjelmissa eri tavalla.
- Nopea esikatselu: miten viestin sisältö ladotaan pc:llä, tabletilla tai mobiilissa. Kaikissa kolmessa työkalussa löytyy tällainen vaihtoehto ensimmäiseen tarkistukseen.
- Personointien testaaminen: miltä sähköposti näyttää tietylle vastaanottajalle. Tämä on hyvä tapa varmistaa, että personoinnit toimivat oikein. Onnistuu kaikissa kolmessa työkalussa.
- Miltä sähköposti näyttää eri sähköpostisovelluksissa: Onnistuu kaikissa kolmessa työkalussa, mutta Mailchimp ja osa ActiveCampaignin hinnoittelumalleista tarjoavat vain rajoitetun määrän esikatseluita per kuukausi (lisää saa tietysti ostaa rahalla). HubSpot ei rajoita esikatseluiden määrää, mikä on käyttäjän näkökulmasta erittäin mukavaa, jos viestintä on ahkeraa.
- Testisähköpostin lähetys: löytyy luonnollisesti kaikista järjestelmistä.
HubSpotissa on mielestäni ylivertaiset esikatselu- ja testaustoiminnot käyttäjän näkökulmasta. Viestin esikatselu tiettynä vastaanottajana ja eri laitteilla toimii helposti, mikä auttaa varmistamaan, että lähetettävä viesti näkyy järkevällä tavalla kaikille vastaanottajille ja vähentää lähettämisstressiä.
5. Kontaktien hallinta ja segmentointi: HubSpot monipuolisin
HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp erottelevat henkilöt toisistaan sähköpostiosoitteen perusteella. Eli yksi sähköpostiosoite edustaa aina yhtä ihmistä. (Mailchimpin Audiences on pieni poikkeus, jota en tässä käsittele sen tarkemmin.)
Tämä on hyvä tiedostaa, kun järjestelmään tuo ensimmäistä kertaa dataa esim. ulkoisesta CRM-järjestelmästä: samalla sähköpostiosoitteella voi löytyä useita rivejä, jolloin tarvitaan datan puhdistusta ennen sen tuomista järjestelmään.
Ostettujen kontaktilistojen tuominen on kielletty sekä HubSpotin, ActiveCampaignin että Mailchimpin käyttöehdoissa. Vaikka lain mukaan olisikin ok lähettää suomalaiselle ostetulle B2B-kontaktilistalle viestiä, rikot työkalujen omia käyttöehtoja tehdessäsi näin. Lisäksi HubSpot edellyttää, että olet lähettänyt sähköpostia järjestelmään tuotaville kontakteille viimeisen vuoden aikana.
Voit luoda kontakteille itse määrittämiäsi kenttiä ja ominaisuuksia valmiiden oletuskenttien (kuten etunimi, sukunimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero) lisäksi. Eri tietotyypit on listattu alla olevaan taulukkoon.
Mailchimp tarjoaa erilliset kentät mm. syntymäpäivälle, katuosoitteelle ja puhelinnumerolle, jotka muissa järjestelmissä hoidettaisiin käyttäen päivämäärä- tai tekstikenttää. Näin ollen niitä ei ole lisätty taulukkoon.
HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp erottelevat henkilöt toisistaan sähköpostiosoitteen perusteella.
Tietotyyppi | Esimerkki | HubSpot | ActiveCampaign | Mailchimp |
Tekstikenttä | Etunimi | ✔ | ✔ | ✔ |
Päivämäärä | Syntymäpäivä | ✔ | ✔ | ✔ |
Pudotusvalikko (dropdown) | Työrooli | ✔ | ✔ | ✔ |
Valintanapit (radio buttons) | Vaihtoehto pudotusvalikolle | ✔ | ✔ | ✔ |
Valintaruudut (checkboxes) | Kiinnostuksen kohteet | ✔ | ✔ | |
Kokonaisluku | Tilausten kpl-määrä viim. 12 kk aikana |
✔ | ✔ | |
Tiedosto | Lomakkeen täyttäjän lähettämä tiedosto | ✔ | ✔ (kuva) |
|
Käyttäjä | Kontaktin omistaja | ✔ | ||
Kaava (calculation) | Muista kentistä laskettu arvo | ✔ (lisenssitaso vaikuttaa) |
✔ (automaation avulla) |
|
Pisteytys (score) | Liidipisteet | ✔ (lisenssitaso vaikuttaa) |
✔ | |
Tagit | Vip, jäsen, passiivinen… | ✔ | ✔ |
Vastaanottajalistojen segmentointi onnistuu tietysti kaikissa näissä työkaluissa, mutta niiden logiikka eroaa hieman.
- HubSpotissa kaikki kontaktit asuvat samassa CRM:ssä, joka tulee aina lisenssin mukana. Näistä kontakteista voi luoda erilaisia listoja: esim. viikon sisällä uutiskirjeen tilanneet, vip-asiakkaat, tietyn lomakkeen täyttäneet… ja näille listoille voi sitten lähettää käsin tai automatisoidusti erilaisia viestejä.
- ActiveCampaignissa kontaktit liittyvät aina tiettyyn listaan: uutiskirje, koulutukset jne. joita yleensä segmentoidaan edelleen pienemmiksi vastaanottajajoukoiksi ennen lähetystä.
- Mailchimp lisää kontaktit aina tiettyyn audienceen, jota voidaan segmentoida edelleen ennen lähetystä.
Segmentointilogiikka voi aluksi tuntua sekavalta. Oleellista on kuitenkin ymmärtää, että kaikkea henkilöstä kerättyä tietoa voidaan käyttää segmentointiin ja se onnistuu kaikissa järjestelmissä helposti.
HubSpot kuitenkin vie voiton segmentointiominaisuuksillaan:
- HubSpotissa voi rakentaa and/or-logiikoita, joiden aikaansaaminen vaatii ActiveCampaignissa enemmän kikkailua ja Mailchimpissa vähintään Premium-lisenssin. Esimerkki tällaisesta voisi olla “Lähetä tämä viesti ihmisille, jotka ovat täyttäneet lomakkeen A ja käyneet joko sivulla A tai B”.
- Koska kaikki kontaktit asuvat HubSpotissa samassa kannassa, ei työkalua pystyttäessä tarvitse olla arvausta siitä, minkälaisia listoja tai audienceja sinne pystytetään. Listoja voi tehdä sujuvasti sitä mukaa kuin markkinointitoimenpiteet kehittyvät.
6. Automaatioiden rakentaminen: HubSpot ja ActiveCampaign jyräävät
HubSpot ja ActiveCampaign ovat täysiverisiä markkinoinnin automaation työkaluja.
Tämä näkyy suoraan työkalujen tukemassa tavassa rakentaa erilaisia automaatiopolkuja:
- HubSpot ja ActiveCampaign tarjoavat visuaalisen automaatio-canvaksen, johon voi raahata elementtejä ja rakentaa monimutkaisiakin logiikoita.
- Mailchimpissä voi rakentaa vain lineaarisia automaatiopolkuja tiettyihin triggereihin perustuen.
HubSpotissa ja ActiveCampaignissa automaatio voi käynnistyä mm. seuraavilla tavoilla:
- Henkilö lähettää lomakkeen
- Henkilö avaa tai lukee sähköpostin tai klikkaa siellä olevaa linkkiä
- Henkilö vierailee tietyllä verkkosivulla
- Henkilön tiedot muuttuvat jollakin tavalla (esim. siirtyy vip-luokkaan)
- Liidipisteet ylittävät tietyn rajan
- Henkilö tekee ostoksen verkkokaupassa
- Havaitaan hylätty ostoskori
- Henkilöön liittyvän diilin status muuttuu
- Tietty päivämäärä lähestyy / on tänään / on mennyt x pvää sitten.
Automaation voi aloittaa myös kokonaan ilman triggeriä, jolloin siihen syötetään vastaanottajia käsipelillä.
Näiden lisäksi HubSpotissa voi luoda mm. yritykseen liittyviä automaatioita, joita voi käyttää viestimisen lisäksi esimerkiksi yrityksen tietojen päivittämistä ja sisäisiä hälytyksiä varten. Automaatio voi esimerkiksi käynnistyä kun:
- Yritykseen liittyvä diili etenee seuraavaan vaiheeseen
- Yrityksen tiedot päivittyvät
- Yrityksessä työskentelevä kontakti vierailee tietyillä sivuilla.
Mailchimpissä automaatio voi käynnistyä esimerkiksi kun:
- Henkilö liittyy uudeksi tilaajaksi tai päivittää tietojaan
- Henkilölle lisätään tietty tagi
- Tietty päivämäärä lähestyy / on tänään / on mennyt x päivää sitten
- Verkkokaupassa tapahtuu tilaus tai havaitaan hylätty ostoskori.
Mailchimp on selkeästi panostanut verkkokauppojen ja appien automaatioihin, mutta sen keinovalikoima rajoittuu automatisoituun asiakasviestintään – kun taas ActiveCampaignissa ja HubSpotissa voi helpommin automatisoida myös tietojen päivittymistä ja sisäisiä hälytyksiä.
API-rajapintaa hyödyntäen Mailchimpin (ja toki muidenkin työkalujen) automaatiokyvykkyydet kasvavat edelleen, mutta rajapintakehityksellä on oma kustannuksensa.
- Kokonaisuuden hallinta ei ainakaan helpotu siitä, että markkinointitiimi ei käytännössä voi nähdä, mitä kaikkea työkalussa tapahtuu milläkin hetkellä. Tarvitaan ajantasainen rajapintadokumentaatio sen sijaan, että toiminnallisuudet näkisi helposti työkaluun kirjautumalla.
- Muutosten tekemiseen tarvitaan kehittäjää, mikä hidastaa nopeiden kokeilujen tekemistä.
- Vaarana on myös ns. integraatiospagetti, jossa liian kevyttä työkalua viritetään liian pitkään. Siirtyminen järeämpään automaatiotyökaluun muuttuu sitä vaikeammaksi, mitä enemmän panoksia kehittämiseen on upotettu.
7. Markkinointiluvat: HubSpot helpoin ylläpitää
Markkinointiluvassa on kyse hyvin yksinkertaisesta asiasta: onko meillä tilaajan antama aktiivinen suostumus vastaanottaa markkinointiviestejä. Vastaus tähän on kyllä tai ei.
Käytännössä asian tekevät monimutkaiseksi eri järjestelmien erilaiset tavat hallinnoida markkinointilupia, varsinkin tilanteissa, joissa markkinointilupatietoa liikkuu eri järjestelmien välillä.
Kuten aiemmin todettiin, jokaisessa lähtevässä viestissä pitää olla mahdollisuus perua markkinointilupa. Tämän voi tehdä kahdella eri tapaa:
- Unsubscribe all -tyyppinen linkki, jota klikkaamalla vastaanottaja poistaa kaikki markkinointiluvat kerralla.
- Muuta asetuksiasi -tyyppinen linkki, jota klikkaamalla vastaanottaja pääsee profiilisivulle. Täällä hän voi poistaa ruksit niistä markkinointiluvista, joita ei halua enää pitää päällä.
Yleensä suosittelen jälkimmäistä vaihtoehtoa, sillä näin on mahdollisuus, että vastaanottaja jää jollain tavalla viestintäsi piiriin.
Millä tavalla markkinoinnin automaation järjestelmät eroavat toisistaan markkinointilupien suhteen?
- HubSpotissa markkinointiluvat liittyvät aina tiettyyn kontaktiin eli sähköpostiosoitteeseen. Markkinointilupia voivat olla esim. “Uutiskirjeen tilaus”, “Koulutus-
viestit” ja “Blogipäivitykset”. Jokainen henkilö voi itse valita, mitä näistä viestityypeistä haluaa itse vastaanottaa, ja voi hallinnoida sitä klikkaamalla sähköpostiviestin footerissa olevaa “muuta asetuksiasi” -linkkiä. - Mailchimp ja ActiveCampaign ajattelevat asian toisin. Niissä markkinointilupa liittyy aina tiettyyn listaan. Eli jos henkilö peruu uutiskirjeen tilauksen, hänen statuksensa tällä listalla päivitetään unsubscribed-muotoon. Muilla listoilla status ei muutu.
- Tämä ero on lähinnä tekninen eikä näy viestien vastaanottajalle, mutta ylläpidon näkökulmasta HubSpotin tapa toteuttaa asia on helppo ymmärtää, kommunikoida myös tiimin ulkopuolisille kehittäjille ja saada toimimaan ulkoisista järjestelmistä tuotavan tiedon kanssa.
Lisäksi HubSpotin profiilisivu on valmis käytettäväksi, kun taas Active-
Campaignissa markkinointilupien hallinta vaatii hieman pohdintaa ja todennäköisesti muutaman automaation toimiakseen halutulla tavalla. Myös Mailchimpissä on helppo pystyttää profiililinkki, jossa henkilö voi itse määrittää, mitä viestejä haluaa jatkossa saada.
8. Käytettävyys: HubSpot, ActiveCampaign ja Mailchimp huippuluokkaa
Sekä HubSpotin, ActiveCampaignin että Mailchimpin käytettävyys on huippuluokkaa.
Kaikki ovat intuitiivisia ja nopeasti omaksuttavia työkaluja, joissa käyttäjä voi vuorovaikuttaa klikkailemalla ja drag’n’droppaamalla asioita – koodaamisen sijaan.
Käytettävyyden merkitystä työkaluvalinnassa ei kannata aliarvioida.
Käytettävyyden merkitystä työkaluvalinnassa ei kannata aliarvioida. Jos markkinointitiimi uskaltaa käyttää järjestelmää ilman jatkuvaa soittelua it-tukeen, tuloksellisen tekemisen todennäköisyys on paljon suurempi.
Järeämmät enterprise-järjestelmät, kuten Marketo, Salesforce Marketing Cloud tai Oracle Eloqua, tyypillisesti tarvitsevat huomattavasti enemmän it-tukea ja koodausosaamista, ja näissä kehitysprojektit vievätkin päivien sijasta helposti viikkoja.
9. Markkinoinnin automaation yhdistäminen CRM-järjestelmään
Suosittelen yleensä välttämään eksoottisia markkinoinnin automaatiotyökaluja. Kun valitset laajalti käytössä olevan järjestelmän:
- saat käyttöösi paljon valmiiksi rakennettuja integraatioita,
- hyödyt verkosta löytyvistä ohjeista ja koulutusmateriaaleista (kuten tästä vertailusta)
- ja sinulla on paljon vaihtoehtoja kumppaneiksi eli vältät ns. vendor lock-in-tilanteet.
Kaikki tämän vertailun työkalut integroituvat erittäin hyvin moniin muihin järjestelmiin. Työkalujen omilla sivuilla on yksityiskohtaiset integraatiohakemistot, joista pääset tutkimaan tietoja tarkemmin:
- Mailchimp: yli 200 valmista integraatiota
- ActiveCampaign: yli 250 integraatiota
- HubSpot: yli 300 integraatiota
Valmiin integraation puuttuessa voi käyttää välipalikkana integraatiopalvelua kuten Zapier tai Automate.io. Näiden avulla integraatioita voi rakentaa myös järjestelmiin, joihin ei löydy suoria integraatioita.
Lisäksi kukin työkalu tarjoaa oman API-rajapinnan custom-integraatioiden ja kutsujen tekemiseen.
Kaikki tämän vertailun työkalut integroituvat erittäin hyvin moniin muihin järjestelmiin.
Yleisimpiä CRM-integraatioita ovat:
- Salesforce: suora Mailchimp-, ActiveCampaign- ja HubSpot-integraatio olemassa
- Pipedrive tai SugarCRM: suora Mailchimp- ja ActiveCampaign-integraatio olemassa
- Microsoft Dynamics: integraatioon tyypillisesti käytetään integraatiopalvelua kuten Tibco Scribe tai Formstack, riippuen markkinoinnin automaation järjestelmästä
- Oma CRM-ratkaisu: custom-integraatio
Toisaalta jos myynti- ja markkinointitiimisi työskentelevät samalla alustalla, ei erillistä CRM-integraatiota tarvita.
Markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun yhdistäminen samalle alustalle onkin yksi HubSpotin ehdottomista vahvuuksista. HubSpot Sales Hub toimii erinomaisena myynnin työkaluna, kun yrityksesi ei tarvitse erillistä (järeää) CRM-järjestelmää. Kun myynti ja markkinointi toimivat jatkuvasti saman asiakasdatan päällä samalla alustalla, on helpompi saada ne toimimaan saumattomasti yhteen.
Käytännössä myyntityötä tekevä tiimi tarvitsee käyttöönsä lisäksi HubSpot Sales Hubin vähintään Professional-tasolla, joka tuo mukanaan monia hyödyllisiä myynnin työkaluja.
Myös ActiveCampaign tarjoaa diilien hallintaa, mutta sen myyntipuolen työkalut ovat hyvin paljon rajoitetummat. Käytännössä en suosittelisi ActiveCampaignia CRM-ratkaisuksi kuin yritykselle, jolla ei ole erillistä myyntitiimiä.
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!