Mitä tehdä, jos digimainonnan tulokset heikentyvät?
Digitaalisen mainonnan tulokset voivat heikentyä monesta eri syystä. Osaan voit vaikuttaa itse, osaan et.
On tärkeää, että ymmärrät näitä syitä, jotta voit reagoida niihin oikein.
Listaan tässä artikkelissa seitsemän selitystä ja ehdotuksia, miten voit tarkastella ja parantaa tilannetta.
Sisällys
1. Kysynnän lasku
Kysyntä markkinassa saattaa olla vähentynyt. Silloin myös sinun mainontasi toimii todennäköisesti huonommin kuin aikaisemmin.
Tutki kysynnän vähentymistä Googlen avainsanatyökalulla:
- Selvitä, mikä hakulause korreloi vahvasti kaupallisen kysynnän kanssa.
- Katso, miten sen hakumäärä on muuttunut verrattuna edellisvuoden vastaavaan jaksoon
- Vertaa tätä kehitystä omiin kysyntä- tai myyntilukuihisi
Jos huomaat hakumäärien laskua verrattuna edellisvuoteen, koko ala saattaa kärsiä kysynnän vähentymisestä – ei pelkästään sinun yrityksesi.
Kaikesta huolimatta, investoi mainontaan laskusuhdanteessa, niin kasvatat todennäköisesti myyntiä, liikevoittoa ja markkinaosuutta tehokkaammin kuin parempina aikoina tehdyillä investoinneilla. Kysynnän lasku voi siis olla myös mahdollisuus, vaikka mainontasi ei juuri nyt toimisi yhtä hyvin kuin paremmassa suhdanteessa.
2. Kilpailijoiden aktiivisuuden kasvu
Kilpailijat ovat saattaneet investoida enemmän mainontaan, mikä tarkoittaa, että saat vähemmän näkyvyyttä ja mainosklikkejä samalla rahalla. Mainoshuutokauppojen hinnat ovat silloin nousseet ja kilpailijoiden mainoksia näytetään yleisölle enemmän. Tämä voi johtua yritysten pyrkimyksestä kompensoida kysynnän laskua mainonnalla.
Kun kisa mainonnassa kovenee, haluat varmistua, että saat kaiken irti kalliimmista mainosnäytöistä. Vähennä silloin epätoivoista klikkausten kalastelua ja panosta digimainonnan klikkauksettomaan sisältötasoon, jossa vaikutat kaikkiin, jotka vain näkevät mainontaasi.
3. Mainosväsymys kohderyhmässäsi
Jos olet käyttänyt samaa mainosta liian pitkään, kohderyhmäsi voi olla jo kyllästynyt siihen. Mainosväsymys voi syödä mainoksen huomioarvoa ja vaikuttaa negatiivisesti tuloksiin.
Pienennä mainosväsymyksen haittoja välttämällä samojen mainosten ylikäyttöä:
- Vaihda tai uudelleenkirjoita säännöllisesti käyttämääsi mainosmateriaalia
- Aktivoi myöhemmin uudestaan aiemmin tauottamiasi mainoksia
- Tauota koko operaatio joksikin ajaksi, mikäli et pysty tuottamaan uutta materiaalia
4. Virheet kohdennuksessa tai mainosviesteissä
Voit olla eksynyt harhaan kohdennuksessa tai mainosviesteissä.
Jos olet laajentanut kohdennustasi liikaa suhteessa budjettiin, mainosten toistot eivät välttämättä tavoita oikeaa kohderyhmää. Mainosjärjestelmät pyrkivät aina toteuttamaan mainostajan antamaa tavoitetta mahdollisimman halvalla. Kun budjetti on alimittainen, mainontaa ei välttämättä näytetä niille, joiden huomiosta moni muukin mainostaja kilpailee.
Myös liian epämääräiset tai ”mainosmaiset” mainosviestit voivat vähentää mainonnan tehokkuutta.
Varmista, että pyörittämäsi mainonnan päiväbudjetti on järkevässä suhteessa kohdennuksen kokoon. Tarpeen mukaan optimoi tätä suhdetta esimerkiksi ajallisin tai maantieteellisin rajauksin. Muutamalla tonnilla et valloita koko Suomea, jollei kohderyhmäsi ole superkapea.
Suhtaudu mainoksiisi kuin sisältöön, jos haluat niiden kiinnostavan ihmisiä: anna ihmisten vetää itse johtopäätökset teistä. Brändäyksen kultaisen säännön mukaan on parempi näyttää kuin väittää. Levitä esimerkiksi asiantuntija-artikkelia, äläkä luukuta viestiä omasta erinomaisuudestanne.
5. Heikentynyt seurannan tarkkuus
Evästeiden käytön rajoitukset, kuten eväste-popupit ja selainten rajoitukset, voivat vaikuttaa seurannan tarkkuuteen. Tämä tarkoittaa, että et näe kaikkia mainonnan tuottamia tuloksia raporteissa ja koneoppiminen saattaa toimia tehottomammin.
Huonoimmassa tapauksessa sorrut mittausharhaan ja kuvittelet mainontasi toimivan huonommin kuin se oikeasti toimii.
Heikentyneeseen seurantaan on useita erilaisia reagointitapoja:
- Vertaa yrityksesi nimellä tehtyjen Google-hakujen määrää kilpailijoiden nimien hakumääriin
- Kysy lomakkeella, ”mistä kuulit meistä?”
- Toteuta brand lift -tutkimus Googlen tai Metan avulla
- Käytä Media Mix -mallinnusta tai Metan Geolift-analyysia
- Toteuta digianalytiikassa käyttäjätunnisteet, joilla seuraat pitkiäkin ostopolkuja, vaikka evästeet kuolisivat välissä
- Seuraa liiketoiminnan isoa kuvaa, kuten lämpimän myyntiputken kokoa, klousausastetta ja myyntisyklin kestoa
6. Liikenteen laadun parantuminen
Tämä saattaa kuulostaa ristiriitaiselta, mutta liikenteen laadun parantuminen voi joskus näyttäytyä heikentyneinä tuloksina.
Jos olet keskittynyt seuraamaan klikkejä, kohdennuksen laadun paraneminen voi vähentää niiden määrää. Paras kohderyhmäsi saattaa olla keskimäärin varovaisempi mainosten suhteen kuin ne, jotka klikkaavat mainoksia huolettomammin. Osa halvemmista klikeistä saattaa tulla kaiken lisäksi verkkorikollisten boteilta.
Klikkihinta on mainontaa kädet savessa tekevälle kiinnostava taktinen mittari, joka esimerkiksi auttaa vertailemaan mainosversioita keskenään.
Mutta jos sinä et ole tämä kädet savessa -henkilö, tarvitset kypsempiä ja liiketoimintalähtöisempiä mittareita.
7. Mainosalustojen hinnoittelun muutokset
Jos mainosalusta, kuten Meta tai Google, muuttaa hintojaan, se luonnollisesti vaikuttaa tuloksiin. Korkeammat hinnat tarkoittavat, että saat vähemmän vastinetta rahoillesi.
Googlea vastaan nostetut oikeusjutut ovat paljastaneet, että yritys on ”vääntänyt rahahanaa”, kun on pitänyt päästä tuottotavoitteeseen. Oletettavasti myös muut mainosalustat käyttäytyvät samalla tavalla.
Et mahda asialle mitään, jos esimerkiksi Meta päättää nostaa Facebook- ja Instagram-mainonnan hintoja. Budjetin korottaminen voi olla silloin välttämätöntä, jotta myynti ei laske. Onneksi on kuitenkin myös vaihtoehtoja, joiden joukosta saatat löytää muita, edullisempia kanavia kohderyhmäsi tavoittamiseen.
Kaipaatko apua digimarkkinointisi tehostamisessa? Ota yhteyttä, niin katsotaan voimmeko auttaa.
Artikkelit samasta aiheesta
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
3. osapuolen evästeiden hidas kuolema
Google on ilmoittanut, että tulevaisuudessa Chromen käyttäjät pääsevät valitsemaan, sallivatko he näiden evästeiden käytön selaimessaan. Tämä artikkeli kertoo, mitä kannattaa tehdä jo ennen tuota tapahtumakulkua.
10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnilla
Kysynnän luominen (demand creation) on markkinointia ihmisille, jotka eivät ole valmiiksi ostoaikeissa. Se voi olla brändi- tai taktista markkinointia. Tämä artikkeli esittelee 10 tapaa luoda kysyntää digimarkkinoinnin avulla.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!