Hälinästä kokonaisuudeksi – ostajapersoonat ja asiakaspolut markkinoinnin työkaluna

asiakkaan polku - customer journeyOstajapersoonat ja asiakaspolut auttavat sinua jäsentämään markkinoinnin tekemisesi yhdeksi kokonaisuudeksi. Kun ne ovat kirkkaina mielessä, teet asioita asiakkaitasi varten.

Tuntuvatko markkinoinnin kehitysprojektisi irrallisilta ja kokonaisuus kaoottiselta? Tekevätkö kumppanisi erillisiä toimenpiteitä vailla yhtenäistä suuntaa? Tippuvatko asiakkaasi oman onnensa nojaan ostamisen jälkeen?

Yhtenäisen asiakaskokemuksen johtaminen voi tuntua vaikealta. Mistä lähteä liikkeelle, kun kaikkea pitäisi kehittää? Ostajapersoonat ja asiakaspolut auttavat sinut vauhtiin selkeän kokonaisuuden orkestroinnissa. Markkinoinnin automaation kannalta ne ovat välttämättömiä työkaluja!

Ostajapersoona on tiivistetty kuvaus yhdestä asiakasryhmästäsi

Ostajapersoona tiivistää, kenelle teet markkinointiasi. Jos esimerkiksi myyt some-mainontaa, ostajapersoonasi voivat olla “HR-Hanna”, joka haluaa tavoittaa uusia rekrytoitavia, ja “Marja Markkinoija”, joka haluaa saada uusia ostajia tuotteilleen. On selvää, että näiden kahden ostajapersoonan tavoitteet, unelmat, ongelmat ja toimintatavat ovat hyvin erilaisia ja heille täytyy viestiä eri tavalla.

Ostajapersoonan kuvaus menee parhaimmillaan niin yksityiskohtaiseksi, että hän tuntuu oikealta henkilöltä, jonka kysymyksiin ja huolenaiheisiin on helppo vastata.

Miksi tarvitset ostajapersoonat?

Pidemmän listan (31 syytä) löydät Rob Petersenin blogikirjoituksesta.

Asiakkaan polku on visuaalinen kuvaus kohtaamisista yrityksesi kanssa

Asiakaspolku kuvaa tietyn ostajapersoonan kohtaamiset yrityksesi kanssa. Asiakkaan polku alkaa tyypillisesti ongelman tiedostamisesta, jatkuu tiedon hankinnalla, vaihtoehtojen vertailulla ja ostopäätöksellä. Ostamisen jälkeen asiakassuhde voi jatkua innokkaana suosittelijana tai kanta-asiakkaana.

Jos ostajapersoona vastaa kysymykseen “Kuka?” niin asiakaspolku vastaa kysymyksiin “Mitä? Missä? Miksi? Miten?”

Mihin tarvitset asiakkaan polkua?

Tarvitsetko vielä lisää syitä? Lue Annette Franzin kirjoitus.

Yhteenvetona

Ostajapersoonien ja asiakaspolkujen kartoittaminen ovat palvelumuotoilun keinoja, joiden avulla asetut asiakkaasi housuihin, näet uusia mahdollisuuksia ja jäsennät tekemistäsi. Markkinoinnin kehityskohteista ei tyypillisesti ole pulaa – silloin tarvitaan priorisointia sen mukaan, mikä tuottaa eniten arvoa.

Persoonien ja polkujen paikka on seinälläsi vaikuttamassa jokaiseen työpäivääsi. Ne eivät ole ylätason haahuilua, vaan mitä konkreettisin tekemisen apu. Voit saavuttaa täysin riittävät kuvaukset parissa viikossa. Siihen nähden niistä saatava hyöty on erittäin suuri.

Kiinnostaako markkinoinnin kokonaisuuden ja asiakaskokemuksen kehittäminen? Ota yhteyttä!

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!