Hälinästä kokonaisuudeksi – ostajapersoonat ja asiakaspolut markkinoinnin työkaluna
Ostajapersoonat ja asiakaspolut auttavat sinua jäsentämään markkinoinnin tekemisesi yhdeksi kokonaisuudeksi. Kun ne ovat kirkkaina mielessä, teet asioita asiakkaitasi varten.
Tuntuvatko markkinoinnin kehitysprojektisi irrallisilta ja kokonaisuus kaoottiselta? Tekevätkö kumppanisi erillisiä toimenpiteitä vailla yhtenäistä suuntaa? Tippuvatko asiakkaasi oman onnensa nojaan ostamisen jälkeen?
Yhtenäisen asiakaskokemuksen johtaminen voi tuntua vaikealta. Mistä lähteä liikkeelle, kun kaikkea pitäisi kehittää? Ostajapersoonat ja asiakaspolut auttavat sinut vauhtiin selkeän kokonaisuuden orkestroinnissa. Markkinoinnin automaation kannalta ne ovat välttämättömiä työkaluja!
Ostajapersoona on tiivistetty kuvaus yhdestä asiakasryhmästäsi
Ostajapersoona tiivistää, kenelle teet markkinointiasi. Jos esimerkiksi myyt some-mainontaa, ostajapersoonasi voivat olla “HR-Hanna”, joka haluaa tavoittaa uusia rekrytoitavia, ja “Marja Markkinoija”, joka haluaa saada uusia ostajia tuotteilleen. On selvää, että näiden kahden ostajapersoonan tavoitteet, unelmat, ongelmat ja toimintatavat ovat hyvin erilaisia ja heille täytyy viestiä eri tavalla.
Ostajapersoonan kuvaus menee parhaimmillaan niin yksityiskohtaiseksi, että hän tuntuu oikealta henkilöltä, jonka kysymyksiin ja huolenaiheisiin on helppo vastata.
Miksi tarvitset ostajapersoonat?
- Ostajapersoonien käyttö auttaa sinua personoimaan ja kohdentamaan markkinointiasi. Sen sijaan, että lähetät kaikille samanlaisen viestin, voit räätälöidä viestin ostajasi haasteiden mukaan.
- Ostajapersoonat takaavat, että markkinointisi palvelee ostajia, vastaa oikeisiin kysymyksiin ja tuntuu relevantilta.
- Ostajapersoonien avulla kumppanisi (sisäiset ja ulkoiset) tekevät yhtenevää ja laadukasta markkinointia. Teillä on yhteinen näkemys siitä, kenelle asioita tehdään.
Pidemmän listan (31 syytä) löydät Rob Petersenin blogikirjoituksesta.
Asiakkaan polku on visuaalinen kuvaus kohtaamisista yrityksesi kanssa
Asiakaspolku kuvaa tietyn ostajapersoonan kohtaamiset yrityksesi kanssa. Asiakkaan polku alkaa tyypillisesti ongelman tiedostamisesta, jatkuu tiedon hankinnalla, vaihtoehtojen vertailulla ja ostopäätöksellä. Ostamisen jälkeen asiakassuhde voi jatkua innokkaana suosittelijana tai kanta-asiakkaana.
Jos ostajapersoona vastaa kysymykseen “Kuka?” niin asiakaspolku vastaa kysymyksiin “Mitä? Missä? Miksi? Miten?”
Mihin tarvitset asiakkaan polkua?
- Asiakaspolku havainnollistaa, miten asiakkaan kokema kokonaisuus toimii.
- Asiakaspolku auttaa sinua identifioimaan katkokset asiakkuuden etenemisessä ja priorisoimaan omaa tekemistäsi niiden korjaamiseksi.
- Asiakaspolku antaa yhteisen kielen ja auttaa sopimaan yhteiset pelisäännöt markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kesken. Onko sinulle selvää, kuka vastaa asiakkuudesta missäkin vaiheessa?
Tarvitsetko vielä lisää syitä? Lue Annette Franzin kirjoitus.
Yhteenvetona
Ostajapersoonien ja asiakaspolkujen kartoittaminen ovat palvelumuotoilun keinoja, joiden avulla asetut asiakkaasi housuihin, näet uusia mahdollisuuksia ja jäsennät tekemistäsi. Markkinoinnin kehityskohteista ei tyypillisesti ole pulaa – silloin tarvitaan priorisointia sen mukaan, mikä tuottaa eniten arvoa.
Persoonien ja polkujen paikka on seinälläsi vaikuttamassa jokaiseen työpäivääsi. Ne eivät ole ylätason haahuilua, vaan mitä konkreettisin tekemisen apu. Voit saavuttaa täysin riittävät kuvaukset parissa viikossa. Siihen nähden niistä saatava hyöty on erittäin suuri.
Kiinnostaako markkinoinnin kokonaisuuden ja asiakaskokemuksen kehittäminen? Ota yhteyttä!
Artikkelit samasta aiheesta
Black Friday 2024: 7 trendiä, jotka erottavat sinut kilpailijoista
Black Friday on kasvanut Suomessa sekä kuluttajien, että yritysten toimintamalleja muuttavaksi ostohuumaksi. Miltä näyttää Black Friday vuonna 2024, kun tekoäly, ekologisuus ja personointi astuvat yhä suurempaan rooliin?
Sähköpostimarkkinointi 2025: edelleen verkkokaupan kultakaivos?
Sähköpostimarkkinoinnin tuloksellisuudesta käydään säännöllisin väliajoin keskustelua. Kerromme tässä kirjoituksessa, miksi sähköpostiin kannattaa panostaa kanavana edelleen vuonna 2025 ja miten vakuuttaa myös johto sen toimivuudesta.
5 vinkkiä miten benchmarkkaat kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin tilan
Sähköpostimarkkinoinnin kilpailija-analyysi tarjoaa arvokkaita oivalluksia, jotka auttavat sinua parantamaan omaa strategiaasi ja pysymään askeleen edellä kilpailijoita. Tutustu keskeisiin vaiheisiin ja strategioihin, joiden avulla voit tehokkaasti benchmarkata kilpailijoidesi sähköpostimarkkinoinnin ja markkinoinnin automaation tilan.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!