Hakusanamainonta vai hakukoneoptimointi – näin valitset oikein!
Haluatko saada enemmän asiakkaita Googlesta?
Siihen on kaksi vaihtoehtoa:
Mutta kumpi näistä on oikea valinta sinun yrityksellesi? Vai tarvitsetko molempia?
Googlen hakutulokset koostuvat mainoksista ja maksuttomista hakutuloksista
Googlen hakutulokset näyttävät mainoksia ja maksuttomia hakutuloksia.
Mainosten ja maksuttomien hakutulosten erottaminen toisistaan vaatii tarkkaavaisuutta. Siksi monet Googlen käyttäjät klikkaavat mainoksia, eivätkä edes tunnista niitä mainokseksi.
Voit hankkia Googlesta kävijöitä ja asiakkaita kahdella tavalla. Voit joko ostaa AdWords-hakusanamainontaa (SEM, search engine marketing) tai nostaa yrityksesi näkyviin maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa hakukoneoptimoinnin (SEO, search engine optimisation) avulla.
Valintaan hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan välillä vaikuttaa ainakin kaksi tekijää:
- Kuinka nopeasti haluat saada tuloksia?
- Mikä on käytettävissä oleva budjetti?
Kuinka nämä muodostuvat hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin kohdalla?
Hakukoneoptimointi edellyttää pitkäjänteistä työtä
Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on nostaa yrityksesi näkyviin maksuttomissa hakutuloksissa.
Mutta miten se oikein onnistuu?
Hakukoneoptimointi koostuu useista eri osa-alueista.
- Hakusanatutkimus paljastaa, millä hakusanoilla Googlen käyttäjät etsivät tietoa, viihdettä, tavaroita ja palveluita verkosta. Hakusanatutkimus on tarpeen, jotta osaat optimoida sivuston näkymään oikeilla sanoilla.
- Sisällön optimointi pitää huolen siitä, että sivustosi sisältö vastaaa hakusanatutkimuksen paljastamia tarpeita.
- Tekninen hakukoneoptimointi poistaa näkyvyyden esteitä ja auttaa Googlea ymmärtämään sisältöä. Tekninen hakukoneoptimointi pitää sisällään sivuston rakenteen ja koodin muutoksia. Siihen tarvitaan usein ohjelmoijan apua.
- Sivustollesi kohdistuvat linkit kertovat Googlelle muiden arvostavan sivustoasi ja sisältöjäsi. Siksi linkkien hankinta on tärkeä osa hakukoneoptimointia.
Menestyksellinen hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä. Viikossa tai kuukaudessa saat harvoin aikaan huikeita tuloksia.
Kuukausien ja vuosien kuluessa hakukoneoptimointi ja systemaattinen sisällön kehittäminen on kuitenkin tehokas ja kannattava tapa tuoda lisää kävijöitä sivustollesi.
Hakukoneoptimoinnin kustannukset
Hakukoneoptimoinnin kustannukset muodostuvat useista eri tekijöistä:
- SEO-konsultin työ
- Uusien sisältöjen tuottaminen ja julkaisu sivustolle
- Teknisten muutosten edellyttämä ohjelmointityö.
Lisäksi kustannuksia voi syntyä esimerkiksi linkkien hankinnasta:
- vierasblogipostausten kirjoittaminen muille sivustoille
- kilpailut linkkien keräämiseksi
- infografiikat ja viraalisisällöt.
SEO-toimiston lasku on siis vain osa hakukoneoptimoinnin kokonaiskustannuksista. Hakukoneoptimoinnin kokonaiskustannukset vaihtelevat suuresti erityisesti tarvittavan ohjelmointityön ja sisällöntuotannon mukaan.
Hakusanamainonta (SEM) tuo yrityksesi näkyviin heti
Hakusanamainonta taas tuo yrityksesi ja sivustosi näkyviin Googlen hakutuloksista lähes välittömästi.
Nopeimmillaan mainokset näkyvät muutamassa minuutissa – siksi hakusanamainonta sopii tilanteeseen, jossa kauppaa on saatava lähes välittömästi.
Useimmiten mainosten näkymiseen menee hiukan enemmän aikaa.
Tähän vaikuttaa erityisesti se, kuinka vapaat kädet annat mainonnan suunnittelijalle.
Jos haluat käydä tarkkaan läpi avainsanalistat ja mainostekstit, hidastuu prosessi huomattavasti. Jos taas luotat kumppaniisi, säästät aikaa ja rahaa.
Hakusanamainonnan hinta
Hakusanamainonnan hinta vaihtelee erittäin paljon. Mainonnan kustannukset muodostuvat tavallisesti kahdesta osasta:
- Hakusanamainontaa tekevän toimiston työ
- Hakusanamainonnan mediakustannus (Googlelle)
Toisinaan kustannuksia syntyy myös mainonnan hallintaan ja optimointiin käytettävistä ohjelmistoista.
Hakusanamainonnan mediakustannus muodostaa yleensä leijonanosan mainonnan kustannuksista.
Tavallisesti mainostaja ilmoittaa toimistolle mediakustannusta varten kuukausi- tai päiväbudjetin, jonka puitteissa toimisto mainostaa asiakkaan tuotteita ja palveluita.
Päiväbudjetin suuruus on käytännössä vapaasti valittavissa.
Koska hakusanamainonnan hinnoittelu tapahtuu dynaamisesti huutokaupassa, vaihtelee yksittäisen klikkauksen hinta hakusanoittain. Mainosklikin hinta saattaa vaihdella esimerkiksi 0,10 € – 10 € välillä riippuen esimerkiksi:
- toimialasta
- hakusanan ja mainostekstin vastaavuudesta
- klikkausprosentista
- laskeutumissivun laadusta.
Siksi on haasteellista arvioida etukäteen, kuinka monta kävijää tietyllä budjetilla on saatavissa. Asiantunteva hakusanamainonnan konsultti osaa toki arvioida toimialan ja sanaston perusteella, kuinka suuri budjetti on tarpeen tavoitteen toteutumiseksi.
Työn osuus hakusanamainonnan kustannuksista
Toimiston osuus hakusanamainonnan kustannuksista on sekin vaihteleva.
Useimmat toimistot käyttävät hakusanamainonnan hallintaan, optimointiin ja kehittämiseen retainer-mallin mukaista hinnoittelua. Tällöin SEM-ylläpito tapahtuu kiinteään kuukausihintaan. Lisäksi toimisto saattaa veloittaa esimerkiksi uuden kampanjan rakentamisesta erillisen veloituksen.
Osa toimistoista taas käyttää hakusanamainonnan palveluiden hinnoitteluun kiinteää tuntihintaa. Silloin laskutus perustuu työmäärään.
Toisinaan hakusanamainonnan hinnoittelussa käytetään prosenttiperusteista hinnoittelua. Tällöin toimiston veloitus perustuu joko kokonaan tai osaksi asiakkaan mediabudjetin suuruuteen.
Useimmat toimistot Suomessa käyttävät kiinteään kuukausihintaan tai tuntihinnoitteluun perustuvaa mallia.
Valinta hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin välillä
Kannattaako siis yrityksesi valita hakukoneoptimointi, hakusanamainonta vai molemmat?
Yleensä suosittelen asiakasta käyttämään molempia.
- Hakusanamainonta kannattaa aloittaa, koska se tuo yrityksellesi uusia asiakkaita nopeasti.
- Hakukoneoptimointi taas on investointi, joka tuo yrityksellesi uusia asiakkaita pitkään.
Jos käytettävissä oleva budjetti on pieni, kannttaa valita näistä vain toinen. Useimmissa tapauksissa aloittaisin itse hakusanamainonnasta, koska hakusanamainonnan avulla pääset nopeasti selville kysynnän suuruudesta. Samoin hakusanamainonnan avulla on helppo testata esimerkiksi arvolupauksen tehoa.
Artikkelit samasta aiheesta
Näin saat B2B-yrityksen hakusanamainonnan tuottamaan
Lähes jokainen B2B-asiakaspolku kulkee Googlen kautta. Tämä artikkeli kertoo kuinka B2B-yritys voi taklata hakusanamainonnassa kohtaamansa uniikit haasteet kuten hakijoiden joukossa vaanivat kuluttajalaumat ja pitkät ostoprosessit.
Google Ad Grants: järjestöille 10 000 $/kk hakusanamainontaan
Google Ad Grants -ohjelma tarjoaa yleishyödyllisille yhdistyksille ilmaista hakusanamainontaa 10 000 dollarilla kuukaudessa.
Facebook-mainonta vai Google Ads? Näin valitset oikein!
Pitäisikö yrityksesi investoida Facebook-mainontaan vai Google Ads -mainontaan? Vai molempiin? Lue tämä artikkeli, niin tiedät mitä sinun pitää tehdä! Valinta hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan välillä tuntuu usein hankalalta: toiset vannovat hakusanamainonnan […]
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!