Hakusanamainonta vai hakukoneoptimointi – näin valitset oikein!

Valokuva: kannettavan tietokoneen näytöllä Googlen hakukoe

Haluatko saada enemmän asiakkaita Googlesta?

Siihen on kaksi vaihtoehtoa:

Mutta kumpi näistä on oikea valinta sinun yrityksellesi? Vai tarvitsetko molempia?

Googlen hakutulokset koostuvat mainoksista ja maksuttomista hakutuloksista

Googlen hakutulokset näyttävät mainoksia ja maksuttomia hakutuloksia.

Mainosten ja maksuttomien hakutulosten erottaminen toisistaan vaatii tarkkaavaisuutta. Siksi monet Googlen käyttäjät klikkaavat mainoksia, eivätkä edes tunnista niitä mainokseksi.

Hakusanamainokset ja orgaaniset hakutulokset Googlen hakutuloksissa.

Voit hankkia Googlesta kävijöitä ja asiakkaita kahdella tavalla. Voit joko ostaa AdWords-hakusanamainontaa (SEM, search engine marketing) tai nostaa yrityksesi näkyviin maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa hakukoneoptimoinnin (SEO,  search engine optimisation) avulla.

Valintaan hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan välillä vaikuttaa ainakin kaksi tekijää:

Kuinka nämä muodostuvat hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin kohdalla?

Hakukoneoptimointi edellyttää pitkäjänteistä työtä

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on nostaa yrityksesi näkyviin maksuttomissa hakutuloksissa.

Mutta miten se oikein onnistuu?

Hakukoneoptimointi koostuu useista eri osa-alueista.

  1.  Hakusanatutkimus paljastaa, millä hakusanoilla Googlen käyttäjät etsivät tietoa, viihdettä, tavaroita ja palveluita verkosta. Hakusanatutkimus on tarpeen, jotta osaat optimoida sivuston näkymään oikeilla sanoilla.
  2. Sisällön optimointi pitää huolen siitä, että sivustosi sisältö vastaaa hakusanatutkimuksen paljastamia tarpeita.
  3. Tekninen hakukoneoptimointi poistaa näkyvyyden esteitä ja auttaa Googlea ymmärtämään sisältöä. Tekninen hakukoneoptimointi pitää sisällään sivuston rakenteen ja koodin muutoksia. Siihen tarvitaan usein ohjelmoijan apua.
  4.  Sivustollesi kohdistuvat linkit kertovat Googlelle muiden arvostavan sivustoasi ja sisältöjäsi. Siksi linkkien hankinta on tärkeä osa hakukoneoptimointia.

Menestyksellinen hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä. Viikossa tai kuukaudessa saat harvoin aikaan huikeita tuloksia.

Kuukausien ja vuosien kuluessa hakukoneoptimointi ja systemaattinen sisällön kehittäminen on kuitenkin tehokas ja kannattava tapa tuoda lisää kävijöitä sivustollesi.

Hakukoneoptimoinnin kustannukset

Hakukoneoptimoinnin kustannukset muodostuvat useista eri tekijöistä:

Lisäksi kustannuksia voi syntyä esimerkiksi linkkien hankinnasta:

SEO-toimiston lasku on siis vain osa hakukoneoptimoinnin kokonaiskustannuksista. Hakukoneoptimoinnin kokonaiskustannukset vaihtelevat suuresti erityisesti tarvittavan ohjelmointityön ja sisällöntuotannon mukaan.

Hakusanamainonta (SEM) tuo yrityksesi näkyviin heti

Hakusanamainonta taas tuo yrityksesi ja sivustosi näkyviin Googlen hakutuloksista lähes välittömästi.

Nopeimmillaan mainokset näkyvät muutamassa minuutissa – siksi hakusanamainonta sopii tilanteeseen, jossa kauppaa on saatava lähes välittömästi.

Useimmiten mainosten näkymiseen menee hiukan enemmän aikaa.

Tähän vaikuttaa erityisesti se, kuinka vapaat kädet annat mainonnan suunnittelijalle.

Jos haluat käydä tarkkaan läpi avainsanalistat ja mainostekstit, hidastuu prosessi huomattavasti. Jos taas luotat kumppaniisi, säästät aikaa ja rahaa.

Hakusanamainonnan hinta

Hakusanamainonnan hinta vaihtelee erittäin paljon. Mainonnan kustannukset muodostuvat tavallisesti kahdesta osasta:

Toisinaan kustannuksia syntyy myös mainonnan hallintaan ja optimointiin käytettävistä ohjelmistoista.

Hakusanamainonnan mediakustannus muodostaa yleensä leijonanosan mainonnan kustannuksista.

Tavallisesti mainostaja ilmoittaa toimistolle mediakustannusta varten kuukausi- tai päiväbudjetin, jonka puitteissa toimisto mainostaa asiakkaan tuotteita ja palveluita. 

Päiväbudjetin suuruus on käytännössä vapaasti valittavissa.

Koska hakusanamainonnan hinnoittelu tapahtuu dynaamisesti huutokaupassa, vaihtelee yksittäisen klikkauksen hinta hakusanoittain. Mainosklikin hinta saattaa vaihdella esimerkiksi 0,10 € – 10 € välillä riippuen esimerkiksi:

Siksi on haasteellista arvioida etukäteen, kuinka monta kävijää tietyllä budjetilla on saatavissa. Asiantunteva hakusanamainonnan konsultti osaa toki arvioida toimialan ja sanaston perusteella, kuinka suuri budjetti on tarpeen tavoitteen toteutumiseksi.

Työn osuus hakusanamainonnan kustannuksista

Toimiston osuus hakusanamainonnan kustannuksista on sekin vaihteleva.

Useimmat toimistot käyttävät hakusanamainonnan hallintaan, optimointiin ja kehittämiseen retainer-mallin mukaista hinnoittelua. Tällöin SEM-ylläpito tapahtuu kiinteään kuukausihintaan. Lisäksi toimisto saattaa veloittaa esimerkiksi uuden kampanjan rakentamisesta erillisen veloituksen.

Osa toimistoista taas käyttää hakusanamainonnan palveluiden hinnoitteluun kiinteää tuntihintaa. Silloin laskutus perustuu työmäärään.

Toisinaan hakusanamainonnan hinnoittelussa käytetään prosenttiperusteista hinnoittelua. Tällöin toimiston veloitus perustuu joko kokonaan tai osaksi asiakkaan mediabudjetin suuruuteen. 

Useimmat toimistot Suomessa käyttävät kiinteään kuukausihintaan  tai tuntihinnoitteluun perustuvaa mallia.

Valinta hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin välillä

Kannattaako siis yrityksesi valita hakukoneoptimointi, hakusanamainonta vai molemmat?

Yleensä suosittelen asiakasta käyttämään molempia.

Jos käytettävissä oleva budjetti on pieni, kannttaa valita näistä vain toinen. Useimmissa tapauksissa aloittaisin itse hakusanamainonnasta, koska hakusanamainonnan avulla pääset nopeasti selville kysynnän suuruudesta. Samoin hakusanamainonnan avulla on helppo testata esimerkiksi arvolupauksen tehoa.

 

Artikkelit samasta aiheesta

Valokuva: mies

Facebook-mainonta vai Google Ads? Näin valitset oikein!

Pitäisikö yrityksesi investoida Facebook-mainontaan vai Google Ads -mainontaan? Vai molempiin? Lue tämä artikkeli, niin tiedät mitä sinun pitää tehdä! Valinta hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan välillä tuntuu usein hankalalta: toiset vannovat hakusanamainonnan […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!