Pakollinen Google Consent Mode V2
Googlen Consent Mode V2 tuli pakolliseksi Euroopassa maaliskuussa 2024, mikäli haluaa kerätä dataa Google Analytics ja Google Ads -järjestelmillä.
Consent Mode välittää analytiikan ja mainonnan järjestelmille tiedon seurannan suostumuksista, joita käyttäjät ovat antaneet evästekyselyssä. Ilman sitä uusista EU-alueen käyttäjistä ei ole tallennettu tietoja Googlen alustoille 6.3.2024 jälkeen. Tämä vaatimus perustuu Googlen tulkintaan eurooppalaisesta lainsäädännöstä.
Consent Mode V2 pähkinänkuoressa
Consent Mode V2 on pakko olla käytössä verkkosivuston datan keruussa, jotta mainonta säilyy tehokkaana ja datan kerääminen Googlen alustoilla on ylipäätään mahdollista.
Uusi versio Consent Modesta edellyttää, että kaiken kerätyn datan mukana välitetään suostumustila analytiikan ja mainonnan järjestelmiin. Välitetyn suostumustilan perusteella Google päättelee kerätäänkö dataa evästeiden kera vai anonyymisti ilman evästeitä.
Tämä ei tarkoita, että Googlelle pitäisi lähettää anonyymiä dataa ilman käyttäjän suostumusta, mutta tieto käyttäjän suostumustilasta on pakko lähettää.
Consent Mode -vaatimus ei muuta evästekyselyyn kohdistuvia vaatimuksia, mutta myös evästehallintatyökalun täytyy olla jo kunnossa Consent Moden käyttämiseksi. Tämä on kuitenkin ollut vaatimus jo pidempään.
Basic vai advanced Consent Mode, mahdollisuus ja uhka
Basic Consent Mode
Basic Consent Mode on perusvaihtoehto, jossa seurantatapahtumia lähetetään vain käyttäjiltä, jotka ovat antaneet suostumuksensa.
Tämä tarkoittaa, että mainosjärjestelmät saavat rajoitetusti tietoa konversioiden mallintamiseen. Mainonnan osalta Google voi tehdä vertailuja mainosklikkausten ja verkkosivustovierailujen välillä arvioidakseen todellisten konversioiden määrää.
Tämä vaihtoehto on turvallisempi valinta verrattuna Advanced Consent Modeen, koska se kunnioittaa suoraan käyttäjän antamaa suostumusta (eli ei suostumusta = ei tietojen lähetystä Googlelle).
Advanced Consent Mode
Advanced-vaihtoehdossa kaikkien tapahtumien tiedot lähetetään Google Analytics ja Google Ads -palveluihin riippumatta siitä, onko käyttäjä antanut luvan seurantaan.
Tässä mallissa ’luvattomat’ tapahtumat lähetetään anonyymisti ja ’luvalliset’ evästeidentifikaattoreita käyttäen.
Tämä antaa Googlelle kattavamman kuvan siitä, kuinka moni käyttäjä hyväksyy seurannan ja mahdollistaa tarkemman todellisten konversioiden mallintamisen.
Advanced-vaihtoehto tarjoaa Googlelle enemmän dataa konversioiden seurantaa ja mallintamista varten.
Siihen liittyy kuitenkin kaksi haastetta:
- Juridisessa mielessä ei ole mitenkään taattu, että tämä olisi laillinen menetelmä tai pysyisi sellaisena laintulkintojen kehittyessä. Google käyttää eri termejä ja lupailee anonyymiyttä, mutta dataa kuitenkin kerätään. Se ei muutu.
- Voidaan kysyä, onko tiedon kerääminen edes anonyymina oikein ilman käyttäjän suostumusta?
Vaaditut toimenpiteet
Jos et tiedä jo varmasti Consent Mode -asian olevan nykyisten vaatimusten mukaisessa kunnossa sivustosi analytiikassa, tulee se tarkistaa digianalyytikon toimesta ja tarvittaessa ottaa käyttöön Consent Mode.
Huomioi, että vähänkään vanhemmat analytiikka-asennukset eivät todennäköisesti ole uusien vaatimuksien mukaisia, vaikka ne olisi tehty aikansa vaatimusten mukaisesti täysin oikein. Consent Moden ensimmäinen versio julkaistiin syyskuussa 2020 ja uusi V2 marraskuussa 2023.
Tarvittaessa voitte turvautua Hopkinsin consent-tarkistukseen, joka sisältää:
- Asennuksen tarkistus ja optimointi: Tarkistamme nykyisen asennuksesi ja teemme ehdotuksia muutoksista, varmistaen, että Consent Mode V2 on oikein integroitu ja toimii tehokkaasti.
- Consent Mode V2:n käyttöönotto: Autamme sinua päivittämään ja integroimaan Consent Mode V2:n, valiten joko Basic- tai Advanced-version tarpeidesi mukaan.
- Suostumustiedon hallinta: Varmistamme, että kaikki mainonnan ja analytiikan tapahtumat välittävät tarvittavat suostumustiedot, mikä on olennaista mainonnan personoinnille ja uudelleenmarkkinoinnille.
VARMISTETAANKO ETTÄ YRITYKSENNE EVÄSTEET TOIMIVAT JATKOSSAKIN?
Consent-tarkistuksen lisäksi tarjoamme myös tukea muiden mainosalustojen, kuten Metan ja LinkedInin, evästeiden ja suostumusasetusten hallintaan.
Artikkelit samasta aiheesta
Pullonkaulat analytiikan hyödyntämisessä: tunnista ja avaa ne CARE-mallin avulla!
Usein analytiikkaa ei saada tuottamaan arvoa, koska kohtaamme erilaisia pullonkauloja datan keräämisessä, analysoinnissa ja toimenpiteisiin ryhtymisessä. Helpota näitä haasteita hyödyntämällä CARE-mallia.
Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia
Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]
B2B-mainonnan 95-5-sääntö
B2B-markkinoijan ei kannata yrittää herättää ostohalua taktisella mainonnalla, kun toimitaan vakiintuneessa kategoriassa. Sen sijaan, mainonnan tulee auttaa heitä muistamaan brändisi silloin, kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi.
Kiinnostuitko tästä aiheesta?
Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!