Google Analyticsin pivot-taulukot auttavat saamaan tolkkua datasta

Google Analyticsissa on paljon ”kätkettyjä” ominaisuuksia.

Tai kyllähän ne ovat näkyvillä, mutta silti kukaan ei käytä niitä.

Pivot-taulukot ovat varmasti vähiten käytettyjä GA:n ominaisuuksia. Siitä huolimatta, että pivot-taulukkojen avulla numerot muuttuvat ymmärrykseksi.

Pivot-taulukko auttaa tarkastelemaan mittaria usean dimension kautta

Mistä pivot-tauluissa oikein on kysymys?

Oikeastaan kyse on yksinkertaisesti ristiintaulukoinnista. Voit tarkastella mittaria kahteen dimensioon jaettuna.

Eli suomeksi:

Jos haluat vertailla esimerkiksi miten

tai vaikkapa miten miesten ja naisten käyttäytyminen eroaa eri ikäryhmissä, tarvitset pivot-taulukoita.

Nyt kun olet (toivottavasti) sisällä Google Analyticsissa, voit heti kokeilla ensimmäisen pivot-taulukon rakentamista.

Laskeutumissivu, media ja myyntitapahtumat

Siirry ensiksi raporttiin Behavior > Landing Pages (eli Käyttäytyminen > Aloitussivut).

Pivot-työkalun löydät raporttinäkymän oikeasta laidasta. Klikkaa pientä taulukkokuvaketta, niin pääset rakentamaan ensimmäisen pivot-taulukkosi!

Valitse tämän jälkeen:

Tämän jälkeen näet pivot-taulukon, jossa myyntitapahtumat on ristiintaulukoitu laskeutumissivun ja tulotavan perusteella.

Pivot-taulukkoon voit lisätä myös kolmannen ulottuvuuden käyttämällä Secondary dimension -valintaa. Tämän jälkeen taulukon hahmottaminen on kuitenkin hankalaa: kun litistät kolme ulottuvuutta kaksiulotteiselle näytölle, menetät pivot-taulukkojen suurimman hyödyn.

Eri selaimet ja käyttöjärjestelmät

Toisinaan olen kiinnostunut eri selaimien ja käyttöjärjestelmien käytöstä. Myös tätä on helpoin tarkastella pivot-taulukoiden avulla.

Usein pivot-taulukosta tulee valtavan kokoinen, mutta suuri osa soluista sisältää arvon 0.

Koska taulukon skrollaamatta näkyvä osa on rajattu 5 pystysarakkeeseen, tekevät nämä nollasolut taulukon tarkastelemisesta GA-käyttöliittymässä hankalaa.

Siksi pivot-taulukkoon sisällytettävä data kannattaa usein segmentoida.

Esimerkiksi yllä olevaa kuvankaappausta varten käytin lisäksi segmenttiä, jonka avulla rajasin tarkastelun vähän suositumpiin käyttöjärjestelmiin.

Tämä segmentti sisältää 96 % tutkimani sivuston liikenteestä.

Samalla tavalla voit rajata taulukkoon tulevat käynnit molempien dimensioiden perusteella.

Jos haluat tutkia myös harvinaisempia kahden dimension yhdistelmiä, kannattaa sinun viedä taulukko esimerkiksi Exceliin tai Google Sheet -taulukkoon.  Silloin suuren taulukon tarkastelu on huomattavasti helpompaa kuin natiivissa Google Analytics -käyttöliittymässä.

 

 

Artikkelit samasta aiheesta

Tekoäly ja koneoppiminen rakentavat parempia ostajapersoonia

Ostajapersoona on tuttu työkalu markkinoinnin johtamisen apuna. Suurten kielimallien ja koneoppimisen avulla dataan perustuvien persoonien rakentaminen onnistuu aikaisempaa tehokkaammin. Mitä ostajapersoona tarkoittaa? Ostajapersoonat kuvaavat yrityksen kannalta ideaalisia ostajia. Ostajapersoonan esitys […]

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!