Google Analyticsin pivot-taulukot auttavat saamaan tolkkua datasta

Google Analyticsissa on paljon ”kätkettyjä” ominaisuuksia.

Tai kyllähän ne ovat näkyvillä, mutta silti kukaan ei käytä niitä.

Pivot-taulukot ovat varmasti vähiten käytettyjä GA:n ominaisuuksia. Siitä huolimatta, että pivot-taulukkojen avulla numerot muuttuvat ymmärrykseksi.

Pivot-taulukko auttaa tarkastelemaan mittaria usean dimension kautta

Mistä pivot-tauluissa oikein on kysymys?

Oikeastaan kyse on yksinkertaisesti ristiintaulukoinnista. Voit tarkastella mittaria kahteen dimensioon jaettuna.

Eli suomeksi:

Jos haluat vertailla esimerkiksi miten

tai vaikkapa miten miesten ja naisten käyttäytyminen eroaa eri ikäryhmissä, tarvitset pivot-taulukoita.

Nyt kun olet (toivottavasti) sisällä Google Analyticsissa, voit heti kokeilla ensimmäisen pivot-taulukon rakentamista.

Laskeutumissivu, media ja myyntitapahtumat

Siirry ensiksi raporttiin Behavior > Landing Pages (eli Käyttäytyminen > Aloitussivut).

Pivot-työkalun löydät raporttinäkymän oikeasta laidasta. Klikkaa pientä taulukkokuvaketta, niin pääset rakentamaan ensimmäisen pivot-taulukkosi!

Valitse tämän jälkeen:

Tämän jälkeen näet pivot-taulukon, jossa myyntitapahtumat on ristiintaulukoitu laskeutumissivun ja tulotavan perusteella.

Pivot-taulukkoon voit lisätä myös kolmannen ulottuvuuden käyttämällä Secondary dimension -valintaa. Tämän jälkeen taulukon hahmottaminen on kuitenkin hankalaa: kun litistät kolme ulottuvuutta kaksiulotteiselle näytölle, menetät pivot-taulukkojen suurimman hyödyn.

Eri selaimet ja käyttöjärjestelmät

Toisinaan olen kiinnostunut eri selaimien ja käyttöjärjestelmien käytöstä. Myös tätä on helpoin tarkastella pivot-taulukoiden avulla.

Usein pivot-taulukosta tulee valtavan kokoinen, mutta suuri osa soluista sisältää arvon 0.

Koska taulukon skrollaamatta näkyvä osa on rajattu 5 pystysarakkeeseen, tekevät nämä nollasolut taulukon tarkastelemisesta GA-käyttöliittymässä hankalaa.

Siksi pivot-taulukkoon sisällytettävä data kannattaa usein segmentoida.

Esimerkiksi yllä olevaa kuvankaappausta varten käytin lisäksi segmenttiä, jonka avulla rajasin tarkastelun vähän suositumpiin käyttöjärjestelmiin.

Tämä segmentti sisältää 96 % tutkimani sivuston liikenteestä.

Samalla tavalla voit rajata taulukkoon tulevat käynnit molempien dimensioiden perusteella.

Jos haluat tutkia myös harvinaisempia kahden dimension yhdistelmiä, kannattaa sinun viedä taulukko esimerkiksi Exceliin tai Google Sheet -taulukkoon.  Silloin suuren taulukon tarkastelu on huomattavasti helpompaa kuin natiivissa Google Analytics -käyttöliittymässä.

 

 

Artikkelit samasta aiheesta

Kiinnostuitko tästä aiheesta?

Soita meille 020 788 8120 tai täytä alla oleva lomake niin jatketaan juttua!